Gå til innhold

Flere mistenker ADHD: - Helt normalt å surre.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ADHD har jo tatt helt av siste årene, tenker dette er alvorlig at så mange tror de har noe. Kan vi tenke på ADHD som en diagnose i heletatt? At det heller handler om feil måte å leve på i oppveksten, man ikke får tilfredstillt sine behov. Man blir presset inn i en levestil, hva skal et barn på skolen som 6-7-8åring...sitte stille i klasserom? Er dette riktig for alle.

Jeg tenker det er svært få som har ADHD, om noen i heletatt. Tenk å gi sine barn medikamenter for den slags, det er en katastrofe.

https://sol.no/nyheter/flere-mistenker-adhd-helt-normalt-a-surre/82082553

Anonymkode: 53bde...de2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at mange diagnoser lages sammen med medisinindustrien.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg med adhd tenker mitt om adhd. Jeg tror jeg kunne fungert perfekt i et annet samfunn, men har ennå ikke funnet et samfunn inni samfunnet som ikke krever ting jeg ikke får til.

Men jeg gidder ikke tenke så mye over det. Det blir bare synsing. Og så opptatt er jeg ikke av det. Faktisk ganske lite.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ADHD har jo tatt helt av siste årene, tenker dette er alvorlig at så mange tror de har noe. Kan vi tenke på ADHD som en diagnose i heletatt? At det heller handler om feil måte å leve på i oppveksten, man ikke får tilfredstillt sine behov. Man blir presset inn i en levestil, hva skal et barn på skolen som 6-7-8åring...sitte stille i klasserom? Er dette riktig for alle.

Jeg tenker det er svært få som har ADHD, om noen i heletatt. Tenk å gi sine barn medikamenter for den slags, det er en katastrofe.

Med så mange stimuli, oppmerksomhet, og aktiviteter barn og voksne kan holde på med i 2024 så er det jo et under at ADHD fortsatt eksisterer.

Anonymkode: 24198...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og at folk flest er helt desperate etter å ha en diagnose...

Det å være helt vanlig med alt det inkluderer av feil, skavanker og særheter er rett og slett ikke godt nok lenger. 

VI SKAL HA EN DIAGNOSE!!! Og så må det jo nevnes at "systemet" velvillig og ukritisk deler ut diagnoser også. Snart kommer det en diagnose på det å være frisk, for det går egentlig ikke an.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tuller du? Du vet at de hjelper flere jenter no enn før. De vet mer hvilke symptomer de har. Ikke alle er rastløse. Hvordan tror du det er å slite med konsentrasjon på skolen?? Ingen rettigheter uten diagnose, så foreldre må jo få hjelp, før barnet går under! Skjerpings!

Anonymkode: 3cd0c...176

• Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det må gå an å ha 2 tanker i hodet på en gang. ADHD er en reell diagnose og det er mange som sliter med langt større problemer enn at de er litt surrete. Enkelte mestrer ikke de grunnleggende tingene i livet som å kunne holde på en jobb eller foreldrerollen. 

Samtidig er det også mange som søker utredning for ADHD kun fordi de er litt surrete og ønsker å gå på medisiner kun for å gjøre et godt liv enda mer perfekt.  Jeg skjønner godt at leger og psykologer ikke liker den trenden. 

Anonymkode: 4f240...11f

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tuller du? Du vet at de hjelper flere jenter no enn før. De vet mer hvilke symptomer de har. Ikke alle er rastløse. Hvordan tror du det er å slite med konsentrasjon på skolen?? Ingen rettigheter uten diagnose, så foreldre må jo få hjelp, før barnet går under! Skjerpings!

Anonymkode: 3cd0c...176

Jeg er spesialpedagog, og i skolesystemet er det ingen diagnoser som utløser noen rettigheter. Hvis du leser deg opp på Opplæringsloven, så ser du at alle elever har rett på tilpasset opplæring. Hvis elevene ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, så kan de få indviduell tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning). Men det er ikke en diagnose som utløser disse rettighetene, det er en rett alle elever har.

Å ha en ADHD diagnose på papiret, vil i grunn ikke gi noen andre fordeler enn at man kan få medisiner, og ha rett på stønader fra NAV. Det er så mange som misforstår, og tror at det å få en diagnose utløser så mange rettigheter i skolen - men det stemmer ikke. Tilretteleggingen som blir gitt har alle rett på, uansett om man har en diagnose eller ei.

Anonymkode: e78ef...69b

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ADHDen min «bare» medført at jeg var «surrete» skulle jeg vært ekstremt fornøyd! Jævlig glad faktisk, jeg tar det når som helst! 

Det som faktisk plager meg er all energien jeg bruker på å prøve å passe inn. All energien jeg bruker på å prøve å lese folk, skjønne hva de egentlig mener, all energien jeg bruker på både å overtolke og å prøve å ikke overtolke. Hele forrige helg ble ødelagt av at sjefen min fredag ettermiddag plutselig kalte meg inn til samtale mandag morgen. Den faktiske samtalen var på ingen måte bra, men ikke på langt nær så gal som det jeg hadde forestilt meg.

Jeg kan aldri være meg. Jeg bruker så mye tid på å unnskylde at jeg er fem minutter for sein, jeg jobber så hardt for å følge med, prøve å skjule mine «rare sider». 

Tenk hvis det fantes et samfunn der jeg kunne være meg…

Anonymkode: 9cddb...7ef

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde ADHDen min «bare» medført at jeg var «surrete» skulle jeg vært ekstremt fornøyd! Jævlig glad faktisk, jeg tar det når som helst! 

Det som faktisk plager meg er all energien jeg bruker på å prøve å passe inn. All energien jeg bruker på å prøve å lese folk, skjønne hva de egentlig mener, all energien jeg bruker på både å overtolke og å prøve å ikke overtolke. Hele forrige helg ble ødelagt av at sjefen min fredag ettermiddag plutselig kalte meg inn til samtale mandag morgen. Den faktiske samtalen var på ingen måte bra, men ikke på langt nær så gal som det jeg hadde forestilt meg.

Jeg kan aldri være meg. Jeg bruker så mye tid på å unnskylde at jeg er fem minutter for sein, jeg jobber så hardt for å følge med, prøve å skjule mine «rare sider». 

Tenk hvis det fantes et samfunn der jeg kunne være meg…

Anonymkode: 9cddb...7ef

Kan du ikke bare leve ditt liv, slik det passer deg?

Du skal jo ikke passe inn i noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis folk uten ADHD kunne slutte å synse om at ADHD kun er "litt surr" ? 😉 

Jeg er selv 55 år, har ennå ikke fått "surret" meg til å be om utredning, men min datter har fått dette - heldigvis - og hun har fått et nytt liv på medisiner.

Ingen kunne trodd at hun hadde ADHD- da hun alltid var snill, ikke hyperaktiv, men hun slet med konsentrasjon og angst, og sluttet helt å fungere på ungdomsskolen, måtte bruke 4 år på videregående grunnet fatige/ME, full av angst, selvmordsymptomer, etc.

Hun fikk heldigvis hjelp, og nå, på medisiner fungerer hun, hun kan studere normalt, og angsten slipper taket på ADHD medisin.

Selv har jeg brukt hele livet på å forsøke å kamuflere mine problemer - som har resultert i at jeg har måttet trekke meg ut av absolutt alle relasjoner omtrent, sliter på jobb, har vært en dårlig mor, evner ikke å omgås folk da det bare suger energi å forsøke å tilpasse seg, og jeg har vondter i hele kroppen, for å aldri klare å slappe av fra tankespinn og overreakjoner på absolutt alle triggere man møter på sin vei er helt grusomt, og sikkert umulig for de uten ADHD å forstå.

Angsten kommer i kjølvannet av at man selv vet at man overreagerer på ting andre ikke hadde laget noe krøll utav, og jeg har lest at omtrent alle med umedisinert ADHD ender opp utslitt opp i 40-50 årene, både i hode og kropp - og selv har jeg da diagnosen fibromyalgi grunnet dette - og jeg vet at det er pga ADHD.

Skal be legen om utrednoing neste gang jeg skal dit, for min datter sier at hun har fått et nytt liv på medisiner, og at jeg også bør prøve  😉 

Anonymkode: 220e9...173

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som er en katastrofe, er mennesker som deg som har så grunnleggende lite forståelse for hva ADHD faktisk er.  Du kan jo selv prøve å ha ubehandlet ADHD og komme deg gjennom studier og jobb. 

ADHD har ingenting med å bli "presset inn i en levestil" og "sitte stille" å gjøre. ADHD er langt mer enn konsentrasjonsproblemer og hyperaktivitet. 

Anonymkode: 74e5f...214

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor tror du at det er så få som har ADHD da? Hva baserer du det på? 

Anonymkode: a0f9a...064

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lava Anne skrev (6 timer siden):

Jeg med adhd tenker mitt om adhd. Jeg tror jeg kunne fungert perfekt i et annet samfunn, men har ennå ikke funnet et samfunn inni samfunnet som ikke krever ting jeg ikke får til.

Hva er det du ikke får til i dagens samfunn?

Anonymkode: 1ed8c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD var en superkraft for inntil 50-60 år siden. Fysisk styrke og raske bevegelsesevner, evne til å rykke opp med roten og å dra videre (f eks i urtiden når ressursene på ett sted var utarmet), bare se på f eks Michael Phelps som fokuserte sin ADHD inn i 28 OL-medaljer, se på Taylor Swift som har kanalisert sin ADHD inn i å bli en av verdens rikeste og mektigste kvinner .

Det er det moderne, stillesittende og stadig mer overvektige samfunnet som gjør at ADHD ikke lenger er ønskelig. De stillesittende og late barna er "snille", mens de urolige og aktive barna er "slemme".

Det er ikke rom for kreativitet i et klasserom med 30 stk 5 år gamle gutter, som forventes å sitte musestille i 6 timer hver skoledag. Friske barn sykeliggjøres med diagnoser og tung medikamentbruk for å bli sedate nok for det norske samfunnet. 

Anonymkode: ec574...e8d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor tror du at det er så få som har ADHD da? Hva baserer du det på? 

Anonymkode: a0f9a...064

Det er da 3-4 barn i hver eneste skoleklasse (stort sett gutter), som hadde fått denne diagnosen dersom alle ble dratt gjennom BUP. Hvis du er fysisk aktiv, har god fantasi og er litt ramp, er impulsiv og urolig med masse godt humør og kanskje litt umoden og brautete på toppen så er du "slem", da skal du diagnostiseres med ADHD og medisineres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er svært få som har ADHD, om noen i heletatt. Tenk å gi sine barn medikamenter for den slags, det en katastrofe

Hvilket grunnlag har du for å tenke noe om dette? 

Anonymkode: 45353...1ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ADHD var en superkraft for inntil 50-60 år siden. Fysisk styrke og raske bevegelsesevner, evne til å rykke opp med roten og å dra videre (f eks i urtiden når ressursene på ett sted var utarmet), bare se på f eks Michael Phelps som fokuserte sin ADHD inn i 28 OL-medaljer, se på Taylor Swift som har kanalisert sin ADHD inn i å bli en av verdens rikeste og mektigste kvinner .

Det er det moderne, stillesittende og stadig mer overvektige samfunnet som gjør at ADHD ikke lenger er ønskelig. De stillesittende og late barna er "snille", mens de urolige og aktive barna er "slemme".

Det er ikke rom for kreativitet i et klasserom med 30 stk 5 år gamle gutter, som forventes å sitte musestille i 6 timer hver skoledag. Friske barn sykeliggjøres med diagnoser og tung medikamentbruk for å bli sedate nok for det norske samfunnet. 

Tror man må huske at ADHD kommer i mange former.  Enkelte med ADHD kan hyperfokusere og kan ved hjelp av den evnen klare å gjøre det ekstremt bra på området de hyperfokuserer på. Men ikke alle med ADHD kan hyperfokusere. 

Det å hyperfokusere kan også være enormt ødeleggende om man hyperfokuserer på lite konstruktive ting.  

Anonymkode: 4f240...11f

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken

Et lite råd: Les og sett dere inn i temaet før dere uttaler dere så bastant. 

Det skal MYE mer til enn at barnet ikke klarer å sitte i ro på skolen. Medisiner mot ADHD kan være livreddende for et barn. 

Det er svært få leger som får sette barn opp på medisiner for ADHD. En medisinutprøving tar minst 6 mnd, ofte oppimot 1 år. På den tiden prøver barnet ut alle medisinene som finnes på markedet, og man velger den beste i samarbeid med pårørende og tilbakemelding fra skolen. 

A-hunter skrev (6 timer siden):

Og at folk flest er helt desperate etter å ha en diagnose...

Det å være helt vanlig med alt det inkluderer av feil, skavanker og særheter er rett og slett ikke godt nok lenger. 

VI SKAL HA EN DIAGNOSE!!! Og så må det jo nevnes at "systemet" velvillig og ukritisk deler ut diagnoser også. Snart kommer det en diagnose på det å være frisk, for det går egentlig ikke an.

Det skal MYE til for å få en ADHD-diagnose.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er da 3-4 barn i hver eneste skoleklasse (stort sett gutter), som hadde fått denne diagnosen dersom alle ble dratt gjennom BUP. Hvis du er fysisk aktiv, har god fantasi og er litt ramp, er impulsiv og urolig med masse godt humør og kanskje litt umoden og brautete på toppen så er du "slem", da skal du diagnostiseres med ADHD og medisineres.

Det er tydelig at du ikke har vært gjennom en ADHD-utredning med barnet ditt. Det du sier her er så feil at jeg gremmes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at de med ADHD ikke er syke. Men et stillesittende samfunn krever at aktive barn medisineres. Norge har ikke lenge plass for fysisk aktive og rampete gårdsgutter. De skal diagnostiseres og dopes ned 💊💊

Dette ser vi godt på regjeringens siste perspektivmelding, som viser at 17 % av unge voksne mellom 18-27 år hverken er i arbeid eller studerer. Det stadig mer overvektige og stillesittende samfunnet blir stadig mer ekskluderende.

Selvfølgelig så er ikke 5 år gamle gutter skapt for å sitte på rumpa i 6 timer daglig for å lære om engelske gloser, matematiske formler og norsk grammatikk. Men man luker ut alle disse fysisk aktive uromomentene, diagnostiserer dem med "psykiske lidelser" og doper dem ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...