Gå til innhold

Samler du på julelandsby og hvorfor/hvorfor ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som noen skaper seg et behov. Jeg syns det kan være koselig med sånne landsbyer,men er det gleden i å hele tiden kjøpe noe nytt til den som gir glede, eller hva er det? Det dukker jo stadig opp noe nytt. Blir det ikke fullt når man hele tiden kjøper nye ting? Dømmer ingen altså, bare lurer :) 

Anonymkode: 9b240...0e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er som med Mummi-kopper. 

Skjønner at det er søtt, men har selv ikke behovet for kasser med nips.

Anonymkode: 2bcb6...058

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke hverken interesse eller plass til sånt. Tror som over her, en unnskyldning til å stadig kjøpe noe nytt.

Anonymkode: 6c48e...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, samler ikke. Ikke har jeg noen naturlige steder å ha det og har heller ikke nok plass til lagring resten av året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...begynte i fjor...kjøper alt på salg. Har to steder i stua de står oppe. Kjempe koselig og ene barnet på 6 får lov til å leke med de innimellom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for meg er det en litt gammeldags måte å flashe penger på, først fordi det koster skjorta, deretter fordi det tar opp så innmari med plass og sist fordi det er "in your face" på alle som kommer innom.. for ikke å snakke om sosiale medier hvor alle innkjøp og små nipsgjenstander i denne byen skal dokumenteres og deles..

Anonymkode: 15f4c...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte google litt hva dette "Julelandsby" greiene var for noe, og kjente umiddelbart at "grøss og gru, ikke noe for meg". Jeg er litt allergisk mot nips og "pynt" som bare samler støv og tar opp plass overalt og gjør at det ser rotete ut.

Beklager! Carry on.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns egentlig ikke noe om den slags meningsløs samling på ting. Sannsynligvis fordi jeg vet om litt for mange folk som klager over dårlig råd, samtidig som de samler på julelandsbyer, mummikopper, fløtemugger og annet tull som strengt tatt bare samler støv. Sikkert fint å kunne beundre samlingen sin, og jeg mener egentlig ikke å være nedlatende, det er bare så fryktelig materialistisk og ute av tiden å skulle fylle boligen sin med nips bare fordi man mener man kan. Når man har alt man trenger i livet så skaper man seg bare et nytt behov, fyller kjeller og loft med keramikk og plast mens man klager over høye strømpriser og hvor dyrt det har blitt å fly til syden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det virker som noen skaper seg et behov. Jeg syns det kan være koselig med sånne landsbyer,men er det gleden i å hele tiden kjøpe noe nytt til den som gir glede, eller hva er det? Det dukker jo stadig opp noe nytt. Blir det ikke fullt når man hele tiden kjøper nye ting? Dømmer ingen altså, bare lurer :) 

Anonymkode: 9b240...0e2

Det finnes mange typer julelandsbyer.  Min er 30-40 år gammel, og er arvet fra en forelder som døde for 12 år siden. 
Den består av noen titalls hus i kjeramikk, lyssatt med lysslynge, figurer av mennesker, nisser og dyr, og jeg synes det er veldig hyggelig å ha den oppe.

Den kostet min forelder ca 500-750 kr i innkjøp fordelt på flere år, og har kostet meg den nette sum av ca kr 150.- (ny lysslynge) i løpet av de årene jeg har hatt den.

 

 

 

Anonymkode: e7f8e...96a

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vet jeg om veldig mange andre ting jeg heller vil bruke penger på enn julelandsby. Ikke har jeg noen fornuftig plass og vise det frem eller oppbevare det heller.

En i familien min derimot har en stor, flott julelandsby som hun utvider litt hvert år. Jeg må innrømme at det ikke er jul før denne står oppe og jeg syntes det er veldig koselig hos henne. Men personlig har jeg ikke noe behov for å ha det,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å samle på det for noen år siden. Kjøpte en ting i året. Sluttet etter det tredje kjøpet, det tar for mye plass og ble for dyrt. Jeg kjøpte det fordi jeg synes de er vakre og jeg elsker julen og alt som hører med. Solgte to av delene og beholdt den største, den har tog som kjører rundt og folk som går på skøyter og fine lys. Barna og jeg koser oss veldig med å ta den fram i desember. Har aldri falt meg inn at det er «flashy» på noen som helst måte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om dette, jeg! Og jeg elsker julen. Googlet og fant ut at det blir for kitchy for min del, men mulig det finnes fine varianter?

Har nok med mine hvite Kähler-hus, som får komme frem hver jul. Sikkert gått av moten for lengst, men det bryr jeg meg ikke om. De pakkes ned etter jul, da.

Anonymkode: 70a98...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en stor julelandsby som står på skjenken vår hver jul🥰 har også stor pose med bomull som blir snø til landsbyen. Jeg synes det er kjempekoselig, men jeg er også veldig glad i jul og elsker å ha mye julepynt(men resten av året skal det være mye mer minimalistisk). Folk som er innom synes også at landsbyen vår er kjempefin, mange tar bilder og videoer av den🤪

Anonymkode: 2aa53...64a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både ja og nei. Jeg og mannen kjøpte en komplett (liten) julelandsby i 1999, før det slo an i Norge. Det er 6-7 hus (alle med lys inni) + dekorasjoner (noen trær, mennesker, lyktestolper og slikt) som alle kom i én pakke (og den kostet den nette sum av 900 kr, like mye som ett lite hus koster nå for tiden). Vi synes den er fin som den er og har aldri kjøpt noe nytt til den og har ingen planer om å gjøre det heller. Så ja, vi har julelandsby, men vil ikke si vi samler på det siden vi ikke kjøper noe nytt til den.

På generell basis mener jeg at det ikke er noe verre å samle på og stadig utvide en julelandsby enn det er å kjøpe juleservise, mummikopper, planter, garn eller alt mulig annet folk kan finne på å samle på. 

 

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har nok med mine hvite Kähler-hus, som får komme frem hver jul. Sikkert gått av moten for lengst, men det bryr jeg meg ikke om. De pakkes ned etter jul, da.

Anonymkode: 70a98...fbc

Jeg har mine framme året rundt (åtte stk som står side om side i en vinduskarm) og tenner dem hver kveld hele vinterhalvåret. :) Synes de er fine og bryr meg heller ikke om hva som er moteriktig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint om du kan legge ut eksempler på «julelandsby» for oss som ikke vet hva du legger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at noen feks har det for at barna synes det er gøy. Men det er ikke kjempe fint etter min smak.

Anonymkode: 450f6...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, har ikke plass. Pynter nesten bare med lyslenker og liknende, og litt julepynt.En venn har en sånn, den er veldig flott med tog og alt. Men jeg prøver å ikke ha så mange ting. Har mye bøker som tar plass.

Foreldrene mine har ei krybbe som blir satt opp hver jul, med alt i tre pluss figurer i keramikk, i fransk stil. Er veldig glad i den. Den får plass oppå pianoet. 

Anonymkode: 7d437...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns julelandsby ofte bare ser rotete ut, ser ut som man har en benk som er overfylt med skrot.

Anonymkode: ad685...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull, salgstriks rett og slett. Hva skal man med dette? Det tar enormt med plass, koster skjorta og er ikke spesielt pent å se på engang. Bedre å besøke en juleby som tradisjon for barna. 

Anonymkode: 4ed43...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (1 time siden):

Nei, jeg syns egentlig ikke noe om den slags meningsløs samling på ting. Sannsynligvis fordi jeg vet om litt for mange folk som klager over dårlig råd, samtidig som de samler på julelandsbyer, mummikopper, fløtemugger og annet tull som strengt tatt bare samler støv. Sikkert fint å kunne beundre samlingen sin, og jeg mener egentlig ikke å være nedlatende, det er bare så fryktelig materialistisk og ute av tiden å skulle fylle boligen sin med nips bare fordi man mener man kan. Når man har alt man trenger i livet så skaper man seg bare et nytt behov, fyller kjeller og loft med keramikk og plast mens man klager over høye strømpriser og hvor dyrt det har blitt å fly til syden. 

Hjelpes så mye man lage ut av at noen samler på andre ting enn deh

Anonymkode: cbf3c...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...