Gå til innhold

Hvilken gryte/kaserolle er din favoritt til gryterett, supper o.l.?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å investere i en GOD gryte, men usikker på om jeg skal velge stål eller støpejern eller noe annet? Tips ?

Anonymkode: 7f2ed...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til gryter bruker jeg jerngryte, eller emaljert gryte i støpejern, da de gir god varmefordeling i hele gryta for langtidsputring. Til supper bruker jeg stål, da jeg vil justere varme raskere. Og så har jeg jo ekstra stor gryte i stål til får-i-kål, pinnekjøtt og slikt. 

Har en miks av Le Creuset og EvaSolo. 

Vet ikke om jeg hadde klart å velge mellom jern og stål, og heller ikke størrelse, om jeg bare skulle hatt en. Men ville mulig startet med en støpejernsgryte/ LeCreuset, i størrelsen du tror du vil ha mest bruk for. 

Anonymkode: 46087...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Le Creuset jerngryte (emaljert) til store porsjoner gryteretter. 6 liters gryte. Det er min favoritt. Ingenting brenner seg fast i den, og den er lett å vaske ren. Noen ganger tar jeg håndvask av den, andre ganger kjører jeg den i oppvaskmaskinen. Det sto at den tåler maskinoppvask, men at de anbefalte å vaske den for hånd, mener jeg å huske.

De andre grytene jeg har er av den typen som før het Høyang Polaris Party gryter. Hatt slike gryter i flere tiår nå.(men ikke de samme, de byttes jo ut når bunnen blir slitt) Det er Fiskars som har overtatt produksjonen av de nå, tror jeg.

Sånn ser de ut

Endret av Million
la til link
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.01):

Jeg tenker å investere i en GOD gryte, men usikker på om jeg skal velge stål eller støpejern eller noe annet? Tips ?

Fiskars Party serien. Kjøpte sett med tre stykker til ca 1400 kr. 
Slipper at ting renner seg fast, lett å vaske. Men setter de ikke i maskinen, og bruker bare silikonprodukter til å røre og øse med. 
Har hatt flere av dem opp i gjennom årene. 

Anonymkode: e79f1...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med emaljerte gryter er at de ikke er så begeistret for Bamix stavmikser som skal knuse selleri, blomkål og andre grønnsaker til suppe. 

Så min long time favoritt er faktisk den billige perfekte gryta til IKEA. IKEA 365+ matlagningssett 6 deler, rustfritt stål - IKEA

Sett med 2, 3 og 5 liter, inkludert lokk. Superrask på induksjon, 15 år garanti, lett å holde ren, kan bruke stålredskaper, stavmikser og alt oppi der. Siden det koster 500kr for hele settet driter man også litt i hvordan man behandler dem. Kjøpte et sett da jeg ble student, det er 20 år siden. Fortsatt i daglig bruk, fortsatt blanke. Nesten litt irriterende. Hadde et Høyang Party-sett, men det var ulidelig tregt på induksjon så det ble gitt bort til noen med keramisk koketopp. 

For gryteretter har jeg en emaljert støpejernsgryte fra Sabor. Hadde tidligere Lecreuset, men emaljen ble slitt og alt brant seg fast. Var ikke villig til å betale 2000kr for ny, så da ble det noe annet likt til under halve prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (21 minutter siden):

Ulempen med emaljerte gryter er at de ikke er så begeistret for Bamix stavmikser som skal knuse selleri, blomkål og andre grønnsaker til suppe. 

Så min long time favoritt er faktisk den billige perfekte gryta til IKEA. IKEA 365+ matlagningssett 6 deler, rustfritt stål - IKEA

Sett med 2, 3 og 5 liter, inkludert lokk. Superrask på induksjon, 15 år garanti, lett å holde ren, kan bruke stålredskaper, stavmikser og alt oppi der. Siden det koster 500kr for hele settet driter man også litt i hvordan man behandler dem. Kjøpte et sett da jeg ble student, det er 20 år siden. Fortsatt i daglig bruk, fortsatt blanke. Nesten litt irriterende. Hadde et Høyang Party-sett, men det var ulidelig tregt på induksjon så det ble gitt bort til noen med keramisk koketopp. 

For gryteretter har jeg en emaljert støpejernsgryte fra Sabor. Hadde tidligere Lecreuset, men emaljen ble slitt og alt brant seg fast. Var ikke villig til å betale 2000kr for ny, så da ble det noe annet likt til under halve prisen

Godt poeng.

Ser jeg skrev hvordan jeg brukte grytene (stål til suppe), uten å forklare hvorfor. Og så gikk videre til å anbefale emaljert om man kun skal investere i én gryte. 

Står fortsatt bak eget råd - men ha da en billig stålgryte i tillegg :)

Anonymkode: 46087...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Le Creuset jerngryte, uten tvil. Det er min go-to for gryter og sauer og fårikål og alt mulig, og også baking av brød i steikovnen. Den kosta skjorta (følg med på tilbud/outlet), men dette er mitt beste kjøp. Bedre gryte har jeg aldri hatt-
Du har den resten av livet.

Anonymkode: bd839...d67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også stålgryter fra IKEA 365+ til typ supper og egentlig alt når jeg tenker meg om. Beste jeg har hatt!

Og så har jeg en jerngryte, også fra IKEA, som jeg bruker til langtidskokte gryter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 21.10.2024 den 11.20):

Løser du enkelt med å ha disse ingrediensene over i en egnet bolle eller kasserolle før ingrediensene returneres til gryta. 

Anonymkode: e79f1...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.01):

Veldig glad i denne (signatur) fra le creuset.IMG_8953.thumb.jpeg.f8a272a423d096bee00efd781f24f27a.jpeg

Anonymkode: 36a4f...016

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...