Gå til innhold

FN dagen Kan barnehagen se hvor mye man vippser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man kan jo starte med å spørre barnehagen hvordan de har organisert denne innsamlingen  i henhold til GDPR. Hvis de ikke har ivaretatt GDPR så bryter de loven.

Anonymkode: 10769...448

Så lenge informasjonen er lagret hos Vipps og banken er informasjonen ivaretatt korrekt. Bare barnehagen ikke begynner å lage oversikter med navn selv i tillegg.

Anonymkode: ac03a...503

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Totalbeløpet eller hva hver enkelt vippser?

Er ikke det at jeg ikke vil gi, men vi har akkurat gitt til andre foreninger som vi ønsker å støtte og det er litt trangt økonomisk om dagen. 

Anonymkode: fcf28...69c

Jeg kan se hvem som vippser hva hos oss. Ikke bhg, men annen forening. Bruker det kun til å se totalsummer og når folk spør om de selv har betalt/betalingen har gått igjennom.

Anonymkode: 62ef0...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (11 timer siden):

Å bruke vipps er helt frivillig. Om du vippser til Rema eller til fau er helt det samme, helt uavhengig av gdpr. 

Men selve vippsingen er jo ikke temaet her, det er behandlingen av opplysningene som er trådens tema, og mitt poeng med å vise til GDPR.

For å vippse til REMA så må du ha en avtale med REMA og godkjenne deres bruk av dine personopplysninger. Avtalen du skriver med REMA må tilfredsstille GDPR. Og det gjør den også hvis du leser avtaleteksten før du signerer.

Hvor kan man lese tilsvarende hos barnehagen?

(Jeg sitter i en forening og vi må forholde oss til GDPR i all bruk av personopplysninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men dette er et 6 sifferet nr, så det kan jo ikke være barnehagens telefonnummer, hvor dan får de 6 sikkert vipps nr?

Det er ingen som snakker om telefonnummer? Men vippsnr 

Anonymkode: 62ef0...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men selve vippsingen er jo ikke temaet her, det er behandlingen av opplysningene som er trådens tema, og mitt poeng med å vise til GDPR.

For å vippse til REMA så må du ha en avtale med REMA og godkjenne deres bruk av dine personopplysninger. Avtalen du skriver med REMA må tilfredsstille GDPR. Og det gjør den også hvis du leser avtaleteksten før du signerer.

Hvor kan man lese tilsvarende hos barnehagen?

(Jeg sitter i en forening og vi må forholde oss til GDPR i all bruk av personopplysninger).

Det er jo akkurat det samme. Det er samme betingelsene man godtar når man vippser til et organisasjonsnummer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis barnehagen samler inn penger og kobler det til personopplysninger må de følge GDPR. Det er strenge regler for håndtering av slike opplysninger. Trådstarters bekymringer er en av grunnene til at EU har strammet skruen på dette. 

Man kan jo starte med å spørre barnehagen hvordan de har organisert denne innsamlingen  i henhold til GDPR. Hvis de ikke har ivaretatt GDPR så bryter de loven.

Skal virkelig barnehagen bruke arbeidskapasiteten sin på å svare ut dette? De har forsøkt å dra sammen en hyggelig aktivitet som kan være samlende for voksne/barn rundt en sak. Om vi virkelig ønsker at barnehager skal bruke energien sin på å gjøre GDPR-vurderinger av hvert minste initiativ som i tillegg er frivillig å delta i, så kan det godt hende det blir riktig etter boka, men det blir garantert helt slutt på alt av ekstra initiativ pga manglende kapasitet. 

Denne saken er et tankevirus i ts sitt hode som får lov å vokse seg stort her på KG.

Til ts:

Hvorfor er du så redd for at barnehagen skal se at du ikke har blitt med på en frivillig donasjon eller at beløpet ikke er særlig stort? Det er ingenting de kan eventuelt benytte den informasjonen til. 

Du forteller om kloke prioriteringer, jeg synes du kan stå veldig godt i å prioritere penger til bruk på barna fremfor donasjoner til veldedige formål. Det ville overrasket meg veldig dersom barnehagen ikke er enig i det. 

Anonymkode: 9ddd4...d1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petra200 skrev (2 timer siden):

Jo, selvfølgelig. men dette var snakk om i barnehagen, der er det 2 sånne anledninger hvert år. 

Hvilken er dan andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvilken er dan andre?

Det er jo typ idrettslag og foreninger da? Ideelle organisasjoner osv. hvorfor lurer du på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (31 minutter siden):

Det er jo typ idrettslag og foreninger da? Ideelle organisasjoner osv. hvorfor lurer du på det?

Trodde du mente barnehagen hadde to faste per år, så var nysgjerrig på den som ikke var FN dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde du mente barnehagen hadde to faste per år, så var nysgjerrig på den som ikke var FN dagen. 

Ja, barnehagen har to faste innsamlinger hvert år. Jul og sommer, ikke FN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...