AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #1 Skrevet 18. oktober 2024 Sånn, så og si hele tiden? Jeg har vært sånn helt siden jeg var barn. Når det begynner å bli mørkt ute, så blir jeg sakte, men sikkert mer nedenfor. Jeg får en følelse av at livet er dystert og stusselig. På dagen kan jeg derimot føle meg helt normal. Jeg har noen spesielt tydelige minner fra barndommen fra da jeg pleide å være på overnattingsbesøk hos bestemor og bestefar. På dagtid, da det var lyst og fint ute, så gledet jeg meg og humøret var lett. Jeg hadde det alltid kjempekoselig på dagtiden og moret meg masse, men så begynte kvelden å tre inn. Jo mørkere det ble, jo mørkere følte jeg meg innvendig. Jeg følte meg trist, uvel og tom. Disse minnene er fra da jeg var typ. 7-8-9 år, men det har vært et gjennomgående fenomen gjennom hele livet mitt. Jeg leste nettopp en artikkel om det i Aftenposten, men den krever plussabonnement: https://www.aftenposten.no/psykisk-helse-og-psykologi/i/wgnezo/hvorfor-blir-jeg-lei-meg-om-kvelden-slik-takler-du-kveldsdepresjonen Jeg følte meg veldig sett av den artikkelen. Noen andre som opplever det samme? Anonymkode: ccfbd...9c1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #2 Skrevet 18. oktober 2024 Da må jo sommer i Nordnorge være ideelt for deg. Jeg er ofte nedstemt og lei meg om natta. Jeg kan grine for ting om natta som jeg ikke engang enser om dagen når det er lyst. Vet ikke om det er det samme. Anonymkode: 7cb90...31c 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #3 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da må jo sommer i Nordnorge være ideelt for deg. Jeg er ofte nedstemt og lei meg om natta. Jeg kan grine for ting om natta som jeg ikke engang enser om dagen når det er lyst. Vet ikke om det er det samme. Anonymkode: 7cb90...31c Jeg kjenner meg mye igjen i det du sier. Jeg prøver å fortelle meg selv at det går over om dagen, men kveldstid-versjonen av meg klarer å ta til seg den beskjeden. - TS Anonymkode: ccfbd...9c1
MissSkog Skrevet 19. oktober 2024 #4 Skrevet 19. oktober 2024 Opplever det ikke helt slik, men merker noe lignende når det begynner å bli mørkere ute. Det går ikke så mye på humøret, men mer på tiltaksløshet og slapphet. Synes også det blir verre jo eldre jeg blir. Vanskeligere å stå opp og samle energi. Føles som jeg finnes i to versjoner; en sommerversjon og en vinterversjon ☺️
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg har brukt lyslampe 2 uker hver høst i 25 år. Anonymkode: 55819...cd2
Bergknapp Skrevet 19. oktober 2024 #6 Skrevet 19. oktober 2024 MissSkog skrev (15 timer siden): Opplever det ikke helt slik, men merker noe lignende når det begynner å bli mørkere ute. Det går ikke så mye på humøret, men mer på tiltaksløshet og slapphet. Synes også det blir verre jo eldre jeg blir. Vanskeligere å stå opp og samle energi. Føles som jeg finnes i to versjoner; en sommerversjon og en vinterversjon ☺️ Sånn har jeg det også! I oktober daler tiltak og jeg blir nedfor. Spesielt om kvelden. Hjelper litt å gjøre det koselig inne, f.eks sette på noe fin musikk og tenne stearinlys. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har brukt lyslampe 2 uker hver høst i 25 år. Anonymkode: 55819...cd2 Interessant! Har du lyslampe hjemme? Hvor lenge sitter du foran den av gangen? Og når på døgnet? 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #7 Skrevet 27. oktober 2024 Noen flere? Anonymkode: ccfbd...9c1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #8 Skrevet 28. oktober 2024 Motsatt her. Nedfor på dagen, men føler meg bedre på kvelden. Tror begge deler er like normalt. Anonymkode: 0ce28...5c9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #9 Skrevet 28. oktober 2024 Det heter faktisk kveldsdepresjon og er ikke ukjent fenomen. Noen bruker antidepressiva kun høst/vintersesongen pga dette siden det er mørkere. Jeg ville tatt det opp med legen var jeg deg. Det kan forverre seg med årene. Anonymkode: 69693...126 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #10 Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Motsatt her. Nedfor på dagen, men føler meg bedre på kvelden. Tror begge deler er like normalt. Anonymkode: 0ce28...5c9 Samme for meg, eller det vil si morgenen. De første to timene etter at jeg våkner er helt svarte, alt er håpløst og jeg kan like slå opp med kjæresten, slutte i jobben og legge inn årene for godt. Når jeg har dusjet, kommet meg ut av huset og sola kommer opp begynner ting å bli mer normalt igjen. Anonymkode: 172e7...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #11 Skrevet 28. oktober 2024 Pleier å ha det fint så lenge jeg konsekvent er i bevegelse minst 30 minutter hver dag. Drittvær i dag, men har likevel gjennomført styrkeprogram under tak ute, for jeg vet hvor mye det gjør for humøret. Utover det gjør det mye å gjøre det trivelig inne. Her er det ryddig og rent, pyntet til halloween og for høst, så snart det blir mørkt tennes stearinlys, og fyrer i peisen. Anonymkode: cd920...ef8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #12 Skrevet 28. oktober 2024 Her er det morgenen som er problemet🤣 Blir for øvrig ekstremt deppet og nedstemt denne årstida her generellt. Mørkere for hver dag å vi er ennå ikke på det mørkeste Anonymkode: e2628...c07
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #13 Skrevet 28. oktober 2024 Motsatt her. Jeg elsker byen midt på natta. En helt egen ro. Alt er så pent utenfor. Anonymkode: 23a9a...235
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #14 Skrevet 28. oktober 2024 Jeg kjenner meg igjen, og merker det særlig hvis jeg er oppe sent. Blir så melankolsk. Jeg har rett og slett løst det med å ikke sitte oppe for lenge, til tross for at jeg er veldig b-menneske. Merker samme hvis jeg er veldig sulten. Så må også spise regelmessig. Tror kroppen min rett og slett et litt sensitiv Anonymkode: 16e5c...773 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå