Gå til innhold

Hjelp - jeg skal løpe maraton

Nosika

Anbefalte innlegg

Harlekin skrev (4 timer siden):

Takk for gratulasjoner (jeg løp for øvrig helmaraton, veldig gøy!) :) Gleder meg også til Oslo i høst, det blir spennende!

Det er nok lurt å trene endel styrke i tillegg til løping, ja. Å løpe langt er en stor belastning på kroppen, og hvis man ikke er sterk nok i hofter, knær og bein, kan man lett få skader (som jeg har erfart på kroppen). Når jeg begynte å trene løpsspesifikk styrketrening, kjernetrening og pilates, fikk jeg omtrent ingen skader mer. 

En ting jeg tenkte på, løper du sakte nok på langturene dine? Du skal ikke over sone 2, pratetempo. Løper du fortere enn det, er det større risiko for skader. Ikke tenk på å øke kilometer før du er bra. Du trenger ikke løpe så langt som 6 mil i uken for å kunne løpe maraton. Løper du omtrent en maratondistanse i uken, er det bra. Jeg kom for øvrig aldri lenger enn 32 km på min lengste langtur før jeg ble syk i vinter, men det gikk helt fint å gjennomføre maraton likevel!

Åhh, sorry, helmaraton! Hvordan gikk det angående tid? Om du vil dele da, selvsagt. Det er jo en sjukt tøff løype, er det ikke? 

Ser du tipset om foamroller tidligere, og har begynt med det nå. Kjente det godt på løpetur i morges så jeg skal trene styrke i kveld. Noen styrkeøvelser du anbefaler mtp på løping? Kan alltids google, men det høres ut som du har god innsikt i dette, også siden du har slitt med samme skadeproblematikk tidligere. 

Ja, jeg håper å komme opp på langtur på 30++. Hvor mye løp du i uka frem til maraton nå i helga? 

Og tja, jeg føler ikke at jeg løper fort når jeg har løpt halvmaraton-øktene mine, jeg løper alene så har ikke tenkt over om jeg kan snakke eller ikke, men samtidig, jeg er skadet nå så det kan være at det likevel har vært for raskt. Er bare i så god driv. Kan eventuelt løpe deler av ruta i maraton-tempa og brorparten sakte, altså litt mer progressivt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nosika skrev (2 timer siden):

Ja, jeg får jobbe med styrkeøvelser og lytte til kroppen, så håper jeg dette snart går over. Og at fysio vil være til hjelp, om ikke.

Håper på godt løpevær og en kropp som spiller på lag. Veldig gøy at du vil være med i løpetråden min, jeg trenger noen å skravle løping med. Har få venner som løper, og ingen vil løpe så langt heller :)

Enig! Og veldig moro med et slags digitalt "løpefellesskap", artig å utveksle litt erfaringer ☺️

Har en legg selv som som gjentatte ganger før har sagt fra og blitt vond (beinhinnebetennelse "light" kanskje) om jeg løper for mye for min form. For mye vil si opp mot fire mil i uka, så det er ikke store mengder løping egentlig, men beina sier da klart fra. Så her er det bare å holde seg i gang med styrketrening, og kanskje bli enda nøyere på intensitetsstyring, så håper jeg at jeg kan holde meg i gang og kjenne på gradvis fremgang frem mot løpet i september 😉 

Stå på du også og kos deg som best du kan med trening/opptrening/"rehab"☺️🏃‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...