Gå til innhold

Hjelp - jeg skal løpe maraton


Nosika

Anbefalte innlegg

Nosika skrev (5 timer siden):

Skjønner godt du er "snegle" med små barn og appåtil amming!  Da må man nesten sette seg mål etter egne forutsetninger, og gradvis komme dit man ønsker seg. Noe du helt klart vil. Det er jo egentlig ikke hastverk, ikke for meg heller dette. Jeg er bare litt hekta, og er en litt utålmodig sjel. Mine barn går på barneskolen, og er mye mer selvstendige (så da skaffet vi oss likesågreit en valp!).

Om du bor på Østlandet er jo Oslo Maraton en klassiker, og kanskje enklere med logistikken? Eventuelt en av de på nordvestlandet høres veldig lure ut.

Altså, den vesten høres jo rimelig bra ut! Syns du ventileringen er god nok, at du ikke blir veldig klam av å bruke den?

Jeg kjenner igjen følelsen av utålmodighet, ja. 😅 Innimellom får jeg mark av mitt eget tempo for tiden, turene blir litt seige når det går sakte og jeg merker at jeg særlig vegrer meg for å løpe lengre enn 8 km bare fordi det tar så lang tid 🙄 Men, det er jo fint å kjenne på et slags konkurranseinstinkt der, at jeg har et behov for å forbedre meg selv om alt egentlig bare er på gøy. 😂 

Oslo maraton halv er definitivt på lista over aktuelle løp, ja. 😀 Eneste negative er at det er litt lenge til, vil ha noe som kan piske meg gjennom senvinteren, men er jo ingenting i veien for å delta på flere løp. Jeg holdt på å melde meg på i siste liten i år (det var jo utsolgt, men mange som kaster inn håndkleet, så det var mange billetter i omløp rett før) og satse på å bare fullføre på sjarm selv om jeg manglet et godt grunnlag, men så ble jeg syk samme uke, så da var det like greit at jeg stod over. 

Jeg synes ikke at vesten er klam, nei. Merker knapt at jeg har den på (eller kanskje jeg bare har blitt veldig vant til å bruke den). Føler at den sitter veldig luftig og lett på. Selv når jeg har ryggen full av klær når jeg løper hjem fra jobb så merker jeg lite til det, for er et pustende lag mellom rygglomma og kroppen min. Og jeg kan ikke en gang sykle 16 min til jobben med vanlig sekk uten å være gjennomsvett. 

Aldri prøvd andre løpevester, så der kan jeg ikke si noe, men slår alle typer sekker, midjebånd og rumpetasker som jeg har løpt med før i alle fall. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KaBom skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner igjen følelsen av utålmodighet, ja. 😅 Innimellom får jeg mark av mitt eget tempo for tiden, turene blir litt seige når det går sakte og jeg merker at jeg særlig vegrer meg for å løpe lengre enn 8 km bare fordi det tar så lang tid 🙄 Men, det er jo fint å kjenne på et slags konkurranseinstinkt der, at jeg har et behov for å forbedre meg selv om alt egentlig bare er på gøy. 😂 

Oslo maraton halv er definitivt på lista over aktuelle løp, ja. 😀 Eneste negative er at det er litt lenge til, vil ha noe som kan piske meg gjennom senvinteren, men er jo ingenting i veien for å delta på flere løp. Jeg holdt på å melde meg på i siste liten i år (det var jo utsolgt, men mange som kaster inn håndkleet, så det var mange billetter i omløp rett før) og satse på å bare fullføre på sjarm selv om jeg manglet et godt grunnlag, men så ble jeg syk samme uke, så da var det like greit at jeg stod over. 

Jeg synes ikke at vesten er klam, nei. Merker knapt at jeg har den på (eller kanskje jeg bare har blitt veldig vant til å bruke den). Føler at den sitter veldig luftig og lett på. Selv når jeg har ryggen full av klær når jeg løper hjem fra jobb så merker jeg lite til det, for er et pustende lag mellom rygglomma og kroppen min. Og jeg kan ikke en gang sykle 16 min til jobben med vanlig sekk uten å være gjennomsvett. 

Aldri prøvd andre løpevester, så der kan jeg ikke si noe, men slår alle typer sekker, midjebånd og rumpetasker som jeg har løpt med før i alle fall. 😀

Ja, jeg er litt sånn også  - kan godt være jeg slenger meg på flere løp i 2025, det er alltids billetter i omløp rett før og ikke alltid så enkelt å planlegge lenge i forkant når man har skaffet seg en haug med forpliktelser i form av både barn og hund, og en mann som også har lyst til å finne på ting :) Men, jeg skal ha noen løp booket altså. Drev og så på halvmaratoner til våren , og kom over et på Eidsvoll av interesse - det het Perseløpet faktisk. De mener at løypa er så enkel og flat at 30-40 prosent av løperne perser når de løper der. Okok, mens jeg skriver det så merker jeg at det er jo veldig interessant da det ikke er så langt fra der jeg bor. Løpet er 13.april, så første helga i påska (altså rett før), noe som gjør at man kan slappe av i flere dager etterpå! Ok, kjenner at DETTE har jeg litt lyst til altså :D Hvilke andre løp på østlandet har du snust på?

Du har solgt meg på den vesten altså. Den Salomon-vesten jeg har lyst på er vanskelig å få tak, og 1 liter vann totalt, om jeg leste det riktig, er vel mer enn nok vann til en lang løpetur? Tror ikke jeg drikker mer enn det altså, blir jo fort tungt å dra med seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 17 km i dag på et lokalt løp. Tiden ble 1:36, og det var noen seige, vonde bakker på slutten gitt, i tillegg til noen våte og glatte partier (stiløping). Ellers helt greit fornøyd, og tenker jeg bare fortsetter treningen med fokus på få km i beina i et roligere tempo, men at jeg legger inn en intervalløkt med den lokale løpeklubben en gang i uka. Hadde vært gøy å løpe noen minutter raskere neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støl.com i dag gitt, auau. Vondt å gå ned trappa til kjelleren. Så jeg hadde hatt rimelig høy puls, oppmot makspuls også på slutte av løpet i går. Det som var mest gøy var at jeg hang meg på noen i starten som hadde et tempo jeg kunne følge, men rundt 9 km løp jeg forbi dem og siden så jeg ikke noe til dem. Plukket flere mens jeg løp videre også, og kun en som løp forbi meg (og han kom i mål bare noen sekunder før meg). Løp uten musikk (hvorfor vil jeg meg selv så vondt??) og mantra var hele tiden: "Du er sterk, du er ikke i kjelleren, du har mer å gå på". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nosika skrev (22 minutter siden):

Støl.com i dag gitt, auau. Vondt å gå ned trappa til kjelleren. Så jeg hadde hatt rimelig høy puls, oppmot makspuls også på slutte av løpet i går. Det som var mest gøy var at jeg hang meg på noen i starten som hadde et tempo jeg kunne følge, men rundt 9 km løp jeg forbi dem og siden så jeg ikke noe til dem. Plukket flere mens jeg løp videre også, og kun en som løp forbi meg (og han kom i mål bare noen sekunder før meg). Løp uten musikk (hvorfor vil jeg meg selv så vondt??) og mantra var hele tiden: "Du er sterk, du er ikke i kjelleren, du har mer å gå på". 

Gratulerer med vel gjennomført løp!

Moro med løp, og godt for selvfølelsen når en ikke sprekker som en ballong på slutten.

Er best å løpe uten musikk, får med seg mer av det som skjer rundt og gjelder spesielt ved store løp med mye folk syns jeg.

Da er det bare å skynde seg langsomt videre med treninga og du er klar for en bra maraton gjennomføring neste år!

Anonymkode: 8a71d...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Gratulerer med vel gjennomført løp!

Moro med løp, og godt for selvfølelsen når en ikke sprekker som en ballong på slutten.

Er best å løpe uten musikk, får med seg mer av det som skjer rundt og gjelder spesielt ved store løp med mye folk syns jeg.

Da er det bare å skynde seg langsomt videre med treninga og du er klar for en bra maraton gjennomføring neste år!

Anonymkode: 8a71d...162

Jeg tror at på et sånt stiløp som dette, især når det var tidvis veldig gjørmete og glatt, var lurt å ikke ha musikk. Så flere skli skikkelig, og jeg fikk det alltid med meg noe som gjorde at jeg kunne unngå å løpe akkurat der. 

Ja, det er så gøy med sånne løp, man får veldig mersmak. Gleder meg allerede til neste gang jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På lengre distanser tror jeg det er lurt å løpe uten musikk. Det er i hvert fall sånn for meg at jeg lett løper for fort når jeg hører på musikk, og på langløp bør man løpe rolig ( i hvert fall under trening) for å unngå skader. På et løp er det jo annerledes, men da har man jo publikum og andre deltakere og sånt rundt en som gjør det litt mer spennende :)

Jeg skal også løpe mitt første maraton neste år, Bergen City i april. Har du bestemt deg for hvor du skal løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (58 minutter siden):

På lengre distanser tror jeg det er lurt å løpe uten musikk. Det er i hvert fall sånn for meg at jeg lett løper for fort når jeg hører på musikk, og på langløp bør man løpe rolig ( i hvert fall under trening) for å unngå skader. På et løp er det jo annerledes, men da har man jo publikum og andre deltakere og sånt rundt en som gjør det litt mer spennende :)

Jeg skal også løpe mitt første maraton neste år, Bergen City i april. Har du bestemt deg for hvor du skal løpe?

Ja, det blir enten Kongsvinger skogsmaraton i august eller Trondheim Maraton i september, men har ikke meldt meg på. Skal løpe, men må vite ferieplanene først mtp løp i august :) Kongsvinger frister mtp terrengløping, mens Trondheim frister fordi det visstnok er veldig flatt og fint. Og skal jeg løpe langt høres flatt veldig lovende ut, selv om det er samme runden fire ganger. Jeg liker jo egentlig best å ikke løpe runder, men ser ut som de fleste maraton uansett er det.

Jeg har dog tenkt på om jeg skulle løpe halvmaraton i april selv, på Perseløpet (Eidsvoll), men nå ble jeg nesten litt sånn - skulle jeg ha klinket til med helmaraton? Hvordan ligger du an i treningen din? Hvilke type økter løper du nå og hvor mange km blir det i uka? Følger du en plan fremover mot april?

 

 

Endret av Nosika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nosika skrev (18 minutter siden):

Ja, det blir enten Kongsvinger skogsmaraton i august eller Trondheim Maraton i september, men har ikke meldt meg på. Skal løpe, men må vite ferieplanene først mtp løp i august :) Kongsvinger frister mtp terrengløping, mens Trondheim frister fordi det visstnok er veldig flatt og fint. Og skal jeg løpe langt høres flatt veldig lovende ut, selv om det er samme runden fire ganger. Jeg liker jo egentlig best å ikke løpe runder, men ser ut som de fleste maraton uansett er det.

Jeg har dog tenkt på om jeg skulle løpe halvmaraton i april selv, på Perseløpet (Eidsvoll), men nå ble jeg nesten litt sånn - skulle jeg ha klinket til med helmaraton? Hvordan ligger du an i treningen din? Hvilke type økter løper du nå og hvor mange km blir det i uka? Følger du en plan fremover mot april?

Jeg har ikke en fast plan, men mer endel tips jeg har plukket med meg fra diverse løpepodder, artikler osv. Jeg forsøker å løpe omtrent antall kilometer i en maraton fordelt på én uke hver treningsuke. Altså, langtur i helgen (annenhver uke 15-18, annenhver uke øker jeg med 1-2 km (jeg er på 25 km nå, skal prøve meg på litt lenger til helgen), og så resten fordelt utover løpeøkter ila uken, 2-3 stk. Jeg forsøker også å delta på litt styrketimer 1-2 ganger i uken og litt egenøvelser. 

Hvordan følger du at du ligger an? Har du løpt halvmaraton før?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...