Gå til innhold

Mulig å ta politihøyskolen med epilepsi? (Om man ikke ønsker operativ tjeneste)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har etter 10 år med erfaring innenfor barnevern, barnehus ect. lyst til å utdanne meg mer innenfor rettsvesenet,  men ser at mange av stillingene krever politihøyskolen. Å ta avhør av barn slik som politiet gjør i Bv saker, er eksempelvis noe jeg kunne sett for meg og holde på med. Problemet er at man ikke kan komme inn på politihøgskolen hvis man har epilepsi, pga utrykning og lignende. Men finnes jo utrolig mange viktige stillinger som ikke innebærer utrykning i politiet, og det er jo disse jeg er interessert i!  Finnes det noen mulighet for å kunne utdanne seg til politi, skrive en søknad om dette, ect? Eller må man rett og slett gå kriminologi-veien, og jurist/statsvitenskap osv for å arbeide i politiet på bakgrunn av epilepsien?

Takk for svar. 

Anonymkode: 85caa...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har etter 10 år med erfaring innenfor barnevern, barnehus ect. lyst til å utdanne meg mer innenfor rettsvesenet,  men ser at mange av stillingene krever politihøyskolen. Å ta avhør av barn slik som politiet gjør i Bv saker, er eksempelvis noe jeg kunne sett for meg og holde på med. Problemet er at man ikke kan komme inn på politihøgskolen hvis man har epilepsi, pga utrykning og lignende. Men finnes jo utrolig mange viktige stillinger som ikke innebærer utrykning i politiet, og det er jo disse jeg er interessert i!  Finnes det noen mulighet for å kunne utdanne seg til politi, skrive en søknad om dette, ect? Eller må man rett og slett gå kriminologi-veien, og jurist/statsvitenskap osv for å arbeide i politiet på bakgrunn av epilepsien?

Takk for svar. 

Selv om dere sikkert skjønner det… så har jeg altså epilepsi - men går på medisiner og har førekort 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om dere sikkert skjønner det… så har jeg altså epilepsi - men går på medisiner og har førekort 😊

https://www.politihogskolen.no/globalassets/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/medisinske-retningslinjer-politihogskolen-2023.pdf

Ganske lett å google seg fram til dette...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor del av politiskolen er jo å være ett år i operativ tjeneste. Hele andre året går til praksis. 

Anonymkode: e5b4c...c2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, finns endel stillinger i "politiet" som ikke trenger politiutdannelse. Biljakt og våpen osv.  Som feks. Politijurister ( de dårligste juristen søker og blir godtatt, og havner der dessverre ) og litt sånn sosionom / helse ting som du tenker på. Namsmann og annet. Disse stillingene blir utlyst på vanlig måte, til "sivile". 

Anonymkode: 13981...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezzosoprena skrev (16 minutter siden):

Mulig du ikke helt forsto spørsmålet. Er veldig klar over hvilke krav som foreligger, men spørsmålet var mer rettet mot hvorvidt det er mulighet til å få seg en politiutdannelse på politihøyskolen om man ikke ønsker denne operative biten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig du ikke helt forsto spørsmålet. Er veldig klar over hvilke krav som foreligger, men spørsmålet var mer rettet mot hvorvidt det er mulighet til å få seg en politiutdannelse på politihøyskolen om man ikke ønsker denne operative biten :)

Politihøgskolen har så vidt jeg vet kun en batchelor utdannelse der praksisåret med tilhørende eksamener er 1/3 av utdanningen. Hvis du ikke tilfredsstiller de medisinske kravene og ikke skal ha vanlig praksisår så må det jo i såfall bli en spesialtilpasset utdanning.

Den operative delen er også en vesentlig del av 1. og 3. året.

Tror ikke noen på KG kan svare på om det er mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er ett utdanningsløp som alle må gjennom for å bli politi. Dette inkluderer den operative delen samt praksisåret man må fullføre.

Anonymkode: f312f...978

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trenger så stor tilpasning vil du neppe få svar på KG - ta kontakt med skolen. Når det er sagt så tviler jeg litt på at det er mulig mtp kravene som stilles.

Anonymkode: 5aa30...407

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at det finnes visse medisinske tilstander som er diskvalifiserende til opptak til bachelor politi. Det er kamp om stillingene og det er bra at man ikke kan hoppe over visse deler av utdanningen bare fordi man ser for en spesiell stilling i politiet en gang i fremtiden. Hva er poenget å bruke enorme midler på å utdanne en person som ikke kan jobbe med alt innen feltet.

Anonymkode: e9e39...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må likevel igjennom en operative biten i praksis og du må nok påregne at det er der du må starte i jobb som nyutdannet. For å kunne ta SA / TA må du ha videreutdanning og i flere saker hentes det inn avhørere fra Kripos (særlig når det er snakk om SA). Dette er jobber du ikke får som nyutdannet.

Med erfaring fra barnevern og barnehuset så er du jo allerede kjent med det og vet at nyutdannede ikke får disse jobbene

Anonymkode: fa98b...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kontakt med politihøyskolen da jeg ønsket det. Jeg har mild astma, forklarte situasjonen min og lurte på sjansene min. Fikk da til svar at han ikke kunne gi eksakt svar uten en legeerklæring, men at ved lignende tilfeller ble det avslag. 

så endte med at jeg aldri søkte. Så mitt tips er å ta kontakt med dem 👍

Anonymkode: 5a2ce...22c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, finns endel stillinger i "politiet" som ikke trenger politiutdannelse. Biljakt og våpen osv.  Som feks. Politijurister ( de dårligste juristen søker og blir godtatt, og havner der dessverre ) og litt sånn sosionom / helse ting som du tenker på. Namsmann og annet. Disse stillingene blir utlyst på vanlig måte, til "sivile". 

Det stemmer ikke, man må ha gode karakterer for å få jobb som politijurist, ofte B i snitt.

Du kan ikke ta en utdanning der du ikke kan gjennomfører store deler av utdanningen (praksis). Det utdannes for mange politifolk allerede, ingen kommer til å ansette noen som bare har et fag her og der om du så hadde fått fritak. 

Anonymkode: 5d97d...466

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du det fra? Politiet er den mest attraktive arbeidsgiveren blant jusstudentene. Tror du det er fordi de har dårlige karakterer og ikke ønsker å sikte høyere? De som blir ansatt som jurist i politiet må i tillegg ta videreutdanning, skulle ikke tro det fristet om de hadde gått gjennom 5 år med utdanning med lavt snitt.

https://www.advokatbladet.no/advokatfirma-attraktive-arbeidsgivere-jusstudenter/dette-er-jusstudentenes-mest-attraktive-arbeidsgivere/212979

Etter et kjapt Googlesøk virker det som om de eneste som jobber med tilrettelagte avhør er etterforskere og jurister med videreutdanning. Man skulle tro at barnevernspedagoger og psykologer kommer ganske nærme å kunne bidra med slikt, men det hadde du vel visst om det var tilfelle. Har du prøvd barnevernsvakta? De samarbeider vel tett med politiet?

Anonymkode: 32aae...56a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vil ikke få noe unntak. Kravene er de samme til alle studentene, og du må nå læringsutbyttene gjennom utdanningen. Dette er ikke det samme som å trenge litt lenger tid på eksamen.

Anonymkode: beb03...b03

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forsto spørsmålet helt fint, men jeg skjønner selvfølgelig at man ikke kan få en tilrettelagt utdanning fordi man har en eller annen diagnose som gjør at man ikke oppfyller helsekravene. 

Det er mange sivile stillinger innen politiet, du må nok heller se på dette som et alternativ.

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke utdanne deg som politi, ref. Retningslinje for vurdering av medisinske krav for opptak til Bachelor
– politiutdanning ved
Politihøgskolen. Det er INGEN unntak fra regelen her. Du kan alltids bli spesialist i et annet felt og så bli sivil spesialist med begrenset politimyndighet, f.eks. innen krypto, regnskap, en rekke andre ting. Men du kan ikke bli politi.

https://www.politihogskolen.no/globalassets/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/medisinske-retningslinjer-politihogskolen-2023.pdf

IMG_9006.jpeg

Endret av KaraThrace
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Med epilepsi er du diskvalifisert for å komme inn på politihøgskolen!

Endret av Grüner
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...