Gå til innhold

Hvordan håndtere en 5-åring som skriker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever meg selv som en veldig pedagogisk og rolig mamma, men her feiler jeg gang på gang.... Saken er at sønnen min skriker lenge når han ikke får viljen sin, skal gjøre ting han ikke vil, må legge seg, osv. Jeg når ikke inn til han selv om jeg validerer og anerkjenner følelsene hans, så det ender med at jeg holder han for munnen og sier stopp og at han ikke kan skrike. Da stopper han, men jeg vet han stopper fordi han blir redd/kjenner ubehag. Jeg forklarer så at jeg ikke liker når noen skriker til meg (min far skrek mye i barndommen min, men det vet ikke han) og at vi må bruke ordene våre. Jeg ber også om unnskyldning for at jeg holdt han fast etter på. Han vil gjerne kontrollere og bestemme over meg til tider, og skriker når jeg sier nei og ikke vil. Jeg sier at det er viktig at man respekterer et nei - at nei betyr nei. 

Min frykt er at naboer skal lure på hva som foregår og ringe politiet. Jeg er alenemor i tillegg, så jeg er livredd folk skal tro jeg er en dårlig mamma. Jeg skrek mye som barn selv, og det førte en gang til at politien kom på døren hjemme hos mine foreldre og masse drama. Så nå er jeg livredd for dette og gjør alt for at han ikke skal skrike. Vi bor i leilighet med veldig tynne vegger. Hadde vi bodd alene i skogen så skulle han få skreket så mye han ville. Det har jeg også sagt til han, men når vi bor så tett på naboer som vi gjør så kan vi ikke skrike.

Gjør jeg noe feil eller hvordan møter dere viljesterke gutter?

Anonymkode: ca015...e62

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg loops så du ikke blir så trigget av skrikingen. Lag belønningsskjema for dager uten skriking? Du kan ihvertfall ikke fortsette å holde han for munnen. Det er minst like ille som at din far skrek til deg. 

Se om helsestasjonen har noe veiledning? Ptmo. Tibir. Etc

Anonymkode: 6ff24...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt hvorfor han gjør det? 

om mine barn har holdt på sann sier jeg at jeg ikke orker å være sammen med de om de skal holde på slik, og at de kan komme når de skal prate ordentlig. Så går jeg til de med jevne mellomrom å spør om de er klare for å prate. 

tar de ut av stuen/kjøkkenet, for de trenger ikke plage alle med skriking. Da kan de sitte i trappa eller være på rommet sitt. Slik gjør man ikke inne. De lærer i barnehagen å bruke innestemme også…. Har fungert utmerket her på 2/4 barn som har gjort dette en periode. 

Anonymkode: 30393...7ed

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjøp deg loops så du ikke blir så trigget av skrikingen. Lag belønningsskjema for dager uten skriking? Du kan ihvertfall ikke fortsette å holde han for munnen. Det er minst like ille som at din far skrek til deg. 

Se om helsestasjonen har noe veiledning? Ptmo. Tibir. Etc

Hva er loops? Hva er ptmo? Tibir? Nei, helsestasjonen har aldri kommet med noen spesifikke råd. De gir kun generelle råd, men forstår ikke at alle barn er ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du spurt hvorfor han gjør det? 

om mine barn har holdt på sann sier jeg at jeg ikke orker å være sammen med de om de skal holde på slik, og at de kan komme når de skal prate ordentlig. Så går jeg til de med jevne mellomrom å spør om de er klare for å prate. 

tar de ut av stuen/kjøkkenet, for de trenger ikke plage alle med skriking. Da kan de sitte i trappa eller være på rommet sitt. Slik gjør man ikke inne. De lærer i barnehagen å bruke innestemme også…. Har fungert utmerket her på 2/4 barn som har gjort dette en periode. 

Anonymkode: 30393...7ed

Han sier han ikke vet...

Jeg forlater han aldri, men kanskje jeg skal prøve å ikke reagere eller gjøre noe. Bare gjenta: Vi skriker ikke inne rolig. Men med en gang han begynner å skrike på kvelden så får jeg panikk. Reagerer automatisk, men å holde han fast eller foran munn er ikke en måte jeg vil møte barnet mitt på. Skriking på dagtid er ikke så triggende som når det er kvelden.  Aner ikke hvorfor. Sikkert fordi flere er hjemme da. Jeg hører jo naboen går oppe også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er loops? Hva er ptmo? Tibir? Nei, helsestasjonen har aldri kommet med noen spesifikke råd. De gir kun generelle råd, men forstår ikke at alle barn er ulike. 

Loops er ørepropper som demper lyd uten å fjerne det helt. Men du kan og bruke vanlige ørepropper eller noe. Bare så du ikke blir så trigget og sint. 

Ptmo, cos-p og tibir er forskjellig foreldreveiledning som feks helsestasjonen kan tilby. Kontakt helsesykepleier via helsenorge.no eller ring og be om en ekstra time for å diskutere veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Loops er ørepropper som demper lyd uten å fjerne det helt. Men du kan og bruke vanlige ørepropper eller noe. Bare så du ikke blir så trigget og sint. 

Ptmo, cos-p og tibir er forskjellig foreldreveiledning som feks helsestasjonen kan tilby. Kontakt helsesykepleier via helsenorge.no eller ring og be om en ekstra time for å diskutere veiledning. 

Men det hjelper ikke på min frykt med naboene. Derfor jeg prøver å dempe det så fort som mulig, selv om jeg føler jeg feiler. Cos-p har jeg tatt og har kursbevis på. Det andre skal jeg definitivt sjekke ut. Vi skal til barnelege snart uansett, så tenkte å nevne det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å få ham utredet hos fastlegen ja, er jo ikke normal adferd fra så store barn.

Anonymkode: 9eb7c...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg opplever meg selv som en veldig pedagogisk og rolig mamma, men her feiler jeg gang på gang.... Saken er at sønnen min skriker lenge når han ikke får viljen sin, skal gjøre ting han ikke vil, må legge seg, osv. Jeg når ikke inn til han selv om jeg validerer og anerkjenner følelsene hans, så det ender med at jeg holder han for munnen og sier stopp og at han ikke kan skrike. Da stopper han, men jeg vet han stopper fordi han blir redd/kjenner ubehag. Jeg forklarer så at jeg ikke liker når noen skriker til meg (min far skrek mye i barndommen min, men det vet ikke han) og at vi må bruke ordene våre. Jeg ber også om unnskyldning for at jeg holdt han fast etter på. Han vil gjerne kontrollere og bestemme over meg til tider, og skriker når jeg sier nei og ikke vil. Jeg sier at det er viktig at man respekterer et nei - at nei betyr nei. 

Min frykt er at naboer skal lure på hva som foregår og ringe politiet. Jeg er alenemor i tillegg, så jeg er livredd folk skal tro jeg er en dårlig mamma. Jeg skrek mye som barn selv, og det førte en gang til at politien kom på døren hjemme hos mine foreldre og masse drama. Så nå er jeg livredd for dette og gjør alt for at han ikke skal skrike. Vi bor i leilighet med veldig tynne vegger. Hadde vi bodd alene i skogen så skulle han få skreket så mye han ville. Det har jeg også sagt til han, men når vi bor så tett på naboer som vi gjør så kan vi ikke skrike.

Kan det være du validerer for mye? Validering er den nyeste "faden" i en lang, lang, lang rekke av forskjellige "moter" innen barneoppdragelse (moteretningene i barneoppdragelse skifter hvert 5. til 10. år, så det er mange av dem), og selv om utgangspunktet er at man mener godt, kan dette ofte gå galt avsted. F.eks. jfr. https://psykologtidsskriftet.no/kronikk/2024/03/validering-pa-avveie 

Såkalt "gentle parenting" - hvor valideringsideologien er én av flere undergrupper av ideologien, har - som mange andre moteretninger innen barneoppdragelse - intet solid forskningsmessig fundament. Det handler mest om meninger, publisert av noen med fagkyndig bakgrunn; mange andre har ikke det. 

Man kan lese seg opp på fordeler og ulemper ved denne type tilnærming til det å være forelder, og kanskje justere en absolutt tilslutning til valideringsmoten med innslag av andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jenta vår på 5 prøver seg på sånt for å få viljen sin sier jeg bare at hvis hun oppfører seg sånn så kommer hun i hvert fall aldri til å få den tingen hun ønsker. Hun stopper da umiddelbart. Jeg spør da om hun er blid igjen og hun svarer ja og så er episoden glemt.

Anonymkode: ad1bd...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min datter skriker også. Hun tåler ikke irettesettelse og holder seg for ørene når vi forsøker å snakke til henne om noe hun ikke liker. Så jeg vet ihvertfall hvordan du har det og hvor mentalt krevende det er å ha viljesterke/standhaftige barn.

Vi vurderer nå å søke råd hos helsestasjonen/ helsesykepleier og anbefaler deg egentlig det samme. Det er ingen skam, heller enn styrke å tørre å innrømme det om man føler man ikke strekker til med sitt utfordrende barn❤️

En annen regel jeg forsøker å ha i bakhodet når 5-åringen skriker som verst er at for hver gang hun får det som hun å skrike, så kommer hun til å forsøke å skrike seg til viljen sin minst 10 ganger til. Så å aldri gjøre unntak og la ham få viljen sin ved skriking er det viktigste og mest virkningsfulle tiltaket du kan gjøre. Bare tenk deg om. For det skjer ofte ubevisst. Når fikk han det som han ville med høylytt skrik sist? Særlig ute blant folk er det lett å gi etter i løpet av kortete tid.

Et annet tips er ørepropper/podder nå det står på som verst.

Sist men ikke minst. Du høres ut som en god mamma❤️ Verken politiet eller barnevernet kommer på døren pga en viljesterk 5-åring. Og skulle de mot formodning det, så er det bare å forklare dem det som det er og de hadde snudd i døra.

Anonymkode: 2f3cb...8ac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min datter skriker også. Hun tåler ikke irettesettelse og holder seg for ørene når vi forsøker å snakke til henne om noe hun ikke liker. Så jeg vet ihvertfall hvordan du har det og hvor mentalt krevende det er å ha viljesterke/standhaftige barn.

Vi vurderer nå å søke råd hos helsestasjonen/ helsesykepleier og anbefaler deg egentlig det samme. Det er ingen skam, heller enn styrke å tørre å innrømme det om man føler man ikke strekker til med sitt utfordrende barn❤️

En annen regel jeg forsøker å ha i bakhodet når 5-åringen skriker som verst er at for hver gang hun får det som hun å skrike, så kommer hun til å forsøke å skrike seg til viljen sin minst 10 ganger til. Så å aldri gjøre unntak og la ham få viljen sin ved skriking er det viktigste og mest virkningsfulle tiltaket du kan gjøre. Bare tenk deg om. For det skjer ofte ubevisst. Når fikk han det som han ville med høylytt skrik sist? Særlig ute blant folk er det lett å gi etter i løpet av kortete tid.

Et annet tips er ørepropper/podder nå det står på som verst.

Sist men ikke minst. Du høres ut som en god mamma❤️ Verken politiet eller barnevernet kommer på døren pga en viljesterk 5-åring. Og skulle de mot formodning det, så er det bare å forklare dem det som det er og de hadde snudd i døra.

*for hver gang hun får det som hun vil ved å skrike, så kommer hun til å forsøke å skrike seg til viljen sin minst 10 ganger til.* skulle det stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sikkert lurt å få ham utredet hos fastlegen ja, er jo ikke normal adferd fra så store barn.

Anonymkode: 9eb7c...4b9

Jo det er helt normalt 

Anonymkode: d4e44...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ikke holde for munnen til barnet, det må du stoppe med

Anonymkode: d4e44...d84

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...