Gå til innhold

Skjærefjøler i plast, avgir mikroplast

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

så på nyhetene at hver gang du bruker de, avgir de mikroplast. Kaster du de? og bytter til noen laget av tre?

Anonymkode: a55fb...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ønsker meg skjærefjøler fra Jærfjøla til jul pga det. 

Anonymkode: 32dfd...0f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt med plast, medfører mikroplast. Alt fra skjærefjøler og TupperWare-bokser til kjøkkenredskaper, brødposer, klær og drikkeflasker. 

Anonymkode: 9de2b...e10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det samme. Har tenkt å bytte mine. 

Anonymkode: 8fa0a...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ønsker meg skjærefjøler fra Jærfjøla til jul pga det. 

Anonymkode: 32dfd...0f4

googlet de, men hvordan kan de tåle oppvaskmaskin? ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har kastet alle plastfjøler, og byttet til tre. 

Anonymkode: 40b0b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mår en skjærer med kniv gjentatte ganger i plast sier det seg jo selv det løsner biter, så burde ikke komme som noen overraskelse. 

Og nei jeg kommer ikke til å kaste de. Jeg er sikkert så gammal og full av plast fra før  det spiller ingen rolle fra eller til... det er verden vi lever i 

Anonymkode: be997...7c3

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hatt plastfjøler, har flere i tre, vasker i oppvaskmaskina jevnlig. Det går fint. 

Anonymkode: fae0c...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

så på nyhetene at hver gang du bruker de, avgir de mikroplast. Kaster du de? og bytter til noen laget av tre?

Jeppers peppers! Kast de forbannede plastfjølene til Mordor. 

Kjøp trefjøler og bli infisert av mikroflis istedet. 

Alle Hvaler vil plystre en gledelig salutt ut av sine plastikk-frie blåsehull i din ære heretter 🤗

Endret av KnekkeBørre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid brukt i tre her. Har en til viltkjøtt, en til gris, en til salat og frukt, en til fosk og en til kylling/and. 

Syns og kniver holder seg bedre ved å bruke trefjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av dem som ikke bryr meg. Det er litt begrenset hva jeg har kapasitet til å bry meg om, og dette henger jeg meg ikke opp i. 
Har hatt tre, men likte det ikke. All ære til de som har tid, kapasitet, og krefter til å hekte seg opp i alt mulig. Sikkert lurt, men per nå er jeg ikke der nå. Lever fint med det, og tror ikke jeg er alene om det. 
Bruker plastbokser også. 

Anonymkode: fa6f1...f60

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er rimelig sikker på at om noen år vil det komme fram at mikro- og nanoplast i kroppene våre, forårsaker mange sykdommer. Det går sikkert over til babyen i mange gjennom navlestrengen allerede og gir varige skader. Babyene får også plast gjennom morsmelka.

Vi gjør nok smart i å redusere eksponeringen.

Husk også at det gjelder kjøkkenredskaper, klær, matoppbevaring osv osv. Det er plast overalt rundt oss! :( 

Anonymkode: e38cb...f7a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har skiftet til trefjøler for en god stund siden. Har også gått over til å stort sett bruke kjøkkenredskaper av tre, silikon eller metall, men sparer plast-stekespaden til egg og pannekaker.. Bruker drikkeflasker av stål, og matoppbevaring i glass. Ettåringen har tutekopper av silikon. Matboksene av plast henger fortsatt igjen, samt bakebollene. 

Har også slått meg at tannbørster må bidra til mye mikroplast i kroppen vår?

Anonymkode: 421b9...005

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har skiftet til trefjøler for en god stund siden. Har også gått over til å stort sett bruke kjøkkenredskaper av tre, silikon eller metall, men sparer plast-stekespaden til egg og pannekaker.. Bruker drikkeflasker av stål, og matoppbevaring i glass. Ettåringen har tutekopper av silikon. Matboksene av plast henger fortsatt igjen, samt bakebollene. 

Har også slått meg at tannbørster må bidra til mye mikroplast i kroppen vår?

Anonymkode: 421b9...005

Ja, herlighet det har jeg ikke tenkt på. Har av og til sett sånne naturbørster og tenkt det kan være bra for miljøet. Men har ikke streifet meg at vi får i oss plast....ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bryr meg ikke. Det jeg liker med skjærebrett i plast, er at jeg kan alltids vaske de i oppvaskmaskin og jeg vet at de er rene. Det er luksus man ikke får med skjærebrett i tre. Jeg har også et skjærebrett i bambus men denne brukes bare til brød.

Mine plast skjærebrett er av god kvalitet, fra Eva solo. 

Anonymkode: 280bd...02c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden jeg er antinatalist er jeg ikke videre opptatt av slikt.

Anonymkode: fc41f...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette har jeg klart å tenke meg til for mange år siden, s at det er fanget opp av nyhetene nå, var ingen bombe. 
Kjøper ikke og bruker dermed ikke plastskjærefjøler. Har i glass og et materiale jeg ikke helt vet hva er. 
Sleiver og kjøkkenredskaper avgir og plast til maten under bruk. 

Anonymkode: b528a...fbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør dere med all maten som ligger pakka inn i plast fra butikken da? Unngår det?

Anonymkode: a1932...7b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...