Gå til innhold

Deling ved skilmisse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gift uten særeie av noe slag, og har noe spørsmål angående eventuelt om det skulle blitt skilmisse.
Vi har ikke felles bankkonto, men separate kontoer for fond, sparing etc.
Dersom det skulle blitt skilmisse, ville jeg da ha hatt krav på halvpartene av verdiene hans i for eksempel aksjefondene?
Hva med eventuelle biler, båt etc om det står kunn i den ene personens navn (men ikke særeie).

Anonymkode: b3040...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som utgangspunkt skal formuen deles likt.  Hvem som er eier er irrelevant. Det kan kreves skjevdeling for verdi man tok med seg inn i ekteskapet. Feks hvis han tok med seg formue på 1 mill inn i ekteskapet, kan han beholde en mill ekstra ved delingen. 

Anonymkode: ae61b...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal deles, men om du har fått en million i yrkesskade forsikring så er den fredet( og skattefri)

Anonymkode: 4e032...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere beholder selv eiendeler, biler og eiendom dere eier som egen lott. Dere beholder egen gjeld. Nettoverdien av hver lott beregnes, og forskjellen i positiv verdi utlignes. Hvis noe skal skjevdeling, holdes det utenfor.

Du får ikke rett til å overta noe han eier, men han kan bli nødt til å utbetale verdier.

Anonymkode: a77aa...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan avtale hva dere vil, men blir dere ikke enige gjelder ekteskapsloven.

I flg ekteskapsloven er alt felleseie, men dere kan kreve skjevdeling for det dere hadde med dere inn i ekteskapet (på visse vilkår) og arv.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere beholder selv eiendeler, biler og eiendom dere eier som egen lott. Dere beholder egen gjeld. Nettoverdien av hver lott beregnes, og forskjellen i positiv verdi utlignes. Hvis noe skal skjevdeling, holdes det utenfor.

Du får ikke rett til å overta noe han eier, men han kan bli nødt til å utbetale verdier.

Anonymkode: a77aa...b67

Må ikke det skrives under noe dersom en eiendel skal gå under skjevdeling?

Så si at en båt står i hans navn. Jeg får ikke båten, men jeg har krav på halve verdien av den ved eventuell skilmisse? Samme med aksjene. Jeg får ikke de, men halve verdien av de?

Anonymkode: b3040...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan kreves fradrag for gjeld, dersom dere har for eksempel studielån eller annen privat gjeld. 

Anonymkode: 4d2bf...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må ikke det skrives under noe dersom en eiendel skal gå under skjevdeling?

Så si at en båt står i hans navn. Jeg får ikke båten, men jeg har krav på halve verdien av den ved eventuell skilmisse? Samme med aksjene. Jeg får ikke de, men halve verdien av de?

Anonymkode: b3040...e5f

Hovedregelen er likedeling, men visse ting som arv, gave osv. kan kreves skjevdelt. Dette reguleres av ekteskapsloven, og er ikke avhengig av avtale. Særeie derimot, det avtales i ektepakt. 

Anonymkode: 4d2bf...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Må ikke det skrives under noe dersom en eiendel skal gå under skjevdeling?

Så si at en båt står i hans navn. Jeg får ikke båten, men jeg har krav på halve verdien av den ved eventuell skilmisse? Samme med aksjene. Jeg får ikke de, men halve verdien av de?

Anonymkode: b3040...e5f

Skjevdeling kan kreves for det man hadde med inn i ekteskapet. Det må kunne sannsynliggjøres. Skattemeldinger viser bankinnskudd og gjeld. Kan man ikke vise til at det er en ting man hadde før ekteskapet ble inngått, har man ingen sak.

Han har rett til å beholde båten og aksjene, du får tilsvarende verdier. Han har også plikt til å ta båten på sin lott hvis du ikke ønsker den.

Anonymkode: a77aa...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skjevdeling kan kreves for det man hadde med inn i ekteskapet. Det må kunne sannsynliggjøres. Skattemeldinger viser bankinnskudd og gjeld. Kan man ikke vise til at det er en ting man hadde før ekteskapet ble inngått, har man ingen sak.

Han har rett til å beholde båten og aksjene, du får tilsvarende verdier. Han har også plikt til å ta båten på sin lott hvis du ikke ønsker den.

Anonymkode: a77aa...b67

Så oppsummert så bør man ha navnet sitt på eiendelen for å kunne beholde den, ellers får man kunn halvparten av verdien til eiendelen.
Gjelder dette hus også? (altså man bør ha begges navn på det for å ha lik rett til å beholde det = hvis bare den ene står der så vil den andre kunn få verdiene, men ikke "førsterett" til å beholde huset?)

ts

Anonymkode: b3040...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så oppsummert så bør man ha navnet sitt på eiendelen for å kunne beholde den, ellers får man kunn halvparten av verdien til eiendelen.
Gjelder dette hus også? (altså man bør ha begges navn på det for å ha lik rett til å beholde det = hvis bare den ene står der så vil den andre kunn få verdiene, men ikke "førsterett" til å beholde huset?)

ts

Anonymkode: b3040...e5f

Navnet på eiendelene betyr ingenting hvis dere ikke har særeie.

Eiendeler kjøpt i ekteskapet er felleseie (hvis de ikke er kjøpt med særeie-midler)

Eiendeler man har med seg inn i ekteskapet kan kreves skjevdelt ved oppløsning av ekteskapet.

Satte du deg ikke inn i ekteskapsloven før du giftet deg?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (23 minutter siden):

Navnet på eiendelene betyr ingenting hvis dere ikke har særeie.

Eiendeler kjøpt i ekteskapet er felleseie (hvis de ikke er kjøpt med særeie-midler)

Eiendeler man har med seg inn i ekteskapet kan kreves skjevdelt ved oppløsning av ekteskapet.

Satte du deg ikke inn i ekteskapsloven før du giftet deg?

Vi hadde så godt som ingenting da vi gikk inn i ekteskap. Ca 20k på konto og det var det. Ikke noe å rope hurra for. Det er pengene og verdiene nå som jeg tenker på etter x år med sparing etc så har det bygget seg opp fra da vi var yngre.
Vi brydde oss fint lite om særeie den gang siden vi hadde så godt som null midler, og planer om å dele alt likt. (men som sagt så vet man jo aldri hva fremtiden kan bringe så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt her på kg angående eiendeler og aksjer/fond for sikkerhets skyld så jeg eventuelt vet hva jeg går til skulle det en gang bli skilmisse).

Anonymkode: b3040...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi hadde så godt som ingenting da vi gikk inn i ekteskap. Ca 20k på konto og det var det. Ikke noe å rope hurra for. Det er pengene og verdiene nå som jeg tenker på etter x år med sparing etc så har det bygget seg opp fra da vi var yngre.
Vi brydde oss fint lite om særeie den gang siden vi hadde så godt som null midler, og planer om å dele alt likt. (men som sagt så vet man jo aldri hva fremtiden kan bringe så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt her på kg angående eiendeler og aksjer/fond for sikkerhets skyld så jeg eventuelt vet hva jeg går til skulle det en gang bli skilmisse).

Anonymkode: b3040...e5f

Da er det aller meste dere eier felleseie og det deles likt etter ekteskapsloven hvis dere ikke blir enige om noe annet.

Endret av Hateridioter
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...