Gå til innhold

Hvordan klarte folk å rygge før ryggekamera? 🤔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lappen, men - med mine foreldre, så var det speil, snu seg og se.

I veldig vanskelige tilfeller, måtte jeg ut av bilen og vinke og guide!

Mamma har ryggekamera nå, men stoler ikke på den og blir sur av pipingen til bilen. 

Anonymkode: 84968...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermor bulker minst like mye selv etter at hun fikk ryggekamera. Mannen min ser arven svinne...

 

Anonymkode: 748a4...806

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte å rygge etter speiler og bruke de.

Helt utrolig du ikke har lært det, er fortsatt mange biler som ikke har det.

Verken min bil fra 2017 har det, ikke bilen til sønn som er 2007 mod og ikke på bil til jenta.

Her så var det en av tingene vi trente mye med ungdommen at de skulle rygge ved å bruke speiler og altid rygge inn på parkering.

Kjørelærer hadde kamera og der spurte sønnen om de kunne slå av for han syns det var et irritasjons momang.  Kjørelærer så selv flere yngre burde faktisk rygge mer uten kamera. Her så brukte de og eldre biler på kjøreskole som elevene måtte bruke. Kjørte en eldre volvo 240 blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rygger på samme måte som jeg gjorde for 40 år siden. Er sjeldent jeg benytter meg av ryggekamera som fulgte bilen.

Anonymkode: 4319d...cc5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt bil i 36 år og klarer ikke helt å stole på ryggekamera, så bruker speil og hodet...

Anonymkode: caabc...ce1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ryggekamera, men bilen har 2 sidespeil som jeg bruker for det meste når jeg rygger. Ryggekamerat bruker jeg egentlig kun for å sikre at jeg står langt nok bak når jeg parkerer.

Har mye mer oversikt ved å bruke sidespeilene, enn ryggekamera.

Anonymkode: 4d7b1...e07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Anonymkode: 7d5aa...b06

Vi snudde jo på hodet🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Anonymkode: 7d5aa...b06

Speil speil og speil, aldri rygget på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått svar, men brukte selvsagt speilene. De bruker jeg fremdeles til rygging, selv om vi har ryggekamera i begge bilene. Bruker speilene til plassering av bilen og kamera og ryggesensor til hjelp for å se hvor langt bak jeg er med bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Vi snudde jo på hodet🤷‍♀️

Nææ, speil er enklere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ryggekamera, bruker speilene. Har ikke rygget på noen enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sidespeilene. Kjørt mye varebiler, der fungerer ikke midterste speil som regel. Aldri forstått de som fysisk vrir seg for å rygge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Anonymkode: 7d5aa...b06

Har selv nettopp tatt lappen, men bruke sidespeilene for å peile meg inn når jeg rygger. Ser kun på ryggekamera når jeg skal stoppe siste biten før jeg når fortauskant.

Rart ikke kjørelæreren din lærte deg det? Jeg fikk kun bruke sidespeilene i timene før oppkjøring for å vise at jeg klarer å rygge uten å bruke ryggekamera. Sensor ser på om du bruker sidespeilene når du rygger.

Anonymkode: 640bf...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onde tunger vil påstå at sidespeil og det å fysisk vri på hodet var godt nok før i tiden. Men føkk det hardt i rumpa! 

Ryggekamera og autonome bipp bop-a-loobas 4evah! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Shakaboom!

Endret av KnekkeBørre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (50 minutter siden):

Vi brukte (og bruker fortsatt) speilene.

Signerer denne, brukar speila til rygging framleis, kamera brukar eg kun for å sjekke at det ikkje er ting/barn i veien, så for all del kjekt med kamera

Anonymkode: 403f2...3e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøpte min første bil med ryggekamera i dag🙌🏽 men altså jeg brukte og bruker speilene. Bruker kun kameraet til å se hvor langt bak jeg kan rygge. Deilig å slippe det lengre. 

Anonymkode: fade5...f77

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skolene gjør elevene en bjørnetjeneste når de lærer dem å kjøre med ryggekamera. De færreste kjøper en bil med kamera når de først får lappen. Det er ikke deres feil. 

Jeg følte ikke at kjøreskolen forberedte meg på det, jeg har øvd etterpå i å luke parkere og rygge med speil. Læreren rettet på meg og ba meg se på skjermen i stedet for bakover. Mye rart. 

Anonymkode: e96f1...cc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte (Og bruker) speilene. 

Trodde ikke man fikk lappen om man ikke kunne rygge etter speilene. Viktig å kunne dersom ryggekameraet skulle ryke.. Så det bør du øve deg på. Kameraet kan også bli fullt av snø eller is, så du står uten. 

Anonymkode: 9bd55...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Anonymkode: 7d5aa...b06

Man bruker selvsagt speiler, samt snur seg og ser ut bakvinduet. Det går helt fint med litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...