Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen har fått innvilget svangerskapspenger ved jobb i omsorgsbolig? Jeg vil søke, men er redd lederen ikke mener jeg har god nok grunn. Vil legge vekt på fare for utagering blant flere brukere, stress pga. underbemanning, tunge løft, sterk urin- og røyklukt i leilighetene til brukerne ++. Jeg er også i et risikosvangerskap. 

Jeg er tilkallingsvikar, og vet at jeg ikke vil bli spurt like mye om å jobbe når de vet at jeg trenger tilrettelegging. Og jeg har ikke råd til å tape så mye inntekt.  

Anonymkode: dbfa3...11f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke nav som godkjenner dette?

• Liker 1
Skrevet

Tror du har gode muligheter for sv.penger. Jeg fikk det med bakgrunn i psykososiale forhold på min arbeidsplass (en forferdelig arbeidsplass med leder som trakasserte, kjeftet, skrek, etc). Heldigvis ble forholdene kjent for allmennheten i media og det var derfor veldig enkelt for jordmor å skrive søknaden på mine vegne. Fikk svar fra Nav på et par dager og innvilget 100% sv.penger. 

Lykke til!

Anonymkode: d4ec2...c68

• Liker 1
Skrevet

Snakk med legen. Dersom mulig utagering er til fare for fosteret, så tror jeg nok du får det.

Anonymkode: a8477...742

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (35 minutter siden):

Er det ikke nav som godkjenner dette?

TS: Jo, men leder må vel likevel skrive under på at tilrettelegging ikke lar seg gjennomføre? Det er det jeg er litt redd for, at leder vil tilrettelegge ved at jeg f.eks kun jobber med 1-2 brukere. Men da taper jeg jo mye penger hvis jeg ikke er tilgjengelig for å jobbe på hele huset. 

Anonymkode: dbfa3...11f

Skrevet

Har du dette?

Vanligvis er det 3 krav den ansatte må fylle for å få svangerskapspenger.

Jobben kan skade det ufødte barnet

Omregnet til årsinntekt må inntekten til den ansatte tilsvare 62 014 kroner (0,5 G).

Den ansatte må ha vært i jobb i minst 4 uker

Skrevet

For at den ansatte skal få svangerskapspenger må du som arbeidsgiver først vurdere om det er mulig å omplassere den ansatte eller gi vedkommende andre oppgaver.

Hvis den ansatte kan jobbe delvis, kan den ansatte få delvis svangerskapspenger.

Så om arbeidsgiver vil prøve å tilrettelegge så er det dessverre ikke mye du kan gjøre. Du kan jo kanskje sykemeldt deg?

Du må nok snakke med sjefen 

Skrevet
mommyaka skrev (På 18.10.2024 den 20.39):

For at den ansatte skal få svangerskapspenger må du som arbeidsgiver først vurdere om det er mulig å omplassere den ansatte eller gi vedkommende andre oppgaver.

Hvis den ansatte kan jobbe delvis, kan den ansatte få delvis svangerskapspenger.

Så om arbeidsgiver vil prøve å tilrettelegge så er det dessverre ikke mye du kan gjøre. Du kan jo kanskje sykemeldt deg?

Du må nok snakke med sjefen 

Hvorfor er det «dessverre» om leder vil tilrettelegge? Å være gravid er ingen billett til å få lønn uten å jobbe. Og sykmeldinger er forbeholdt dem som faktisk er syke i graviditeten, har bekkenløsning eller fett og slett ikke kan jobbe av helsemessige årsaker. Svangerskapspenger er for dem som har risikofylte jobber det er umulig å tilrettelegge i. Å jobbe i en bolig med mulighet for tilpasninger, burde ikke kvalifisere for svangerskapspenger uten særskilte grunner. 

Anonymkode: ab4da...40a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor er det «dessverre» om leder vil tilrettelegge? Å være gravid er ingen billett til å få lønn uten å jobbe. Og sykmeldinger er forbeholdt dem som faktisk er syke i graviditeten, har bekkenløsning eller fett og slett ikke kan jobbe av helsemessige årsaker. Svangerskapspenger er for dem som har risikofylte jobber det er umulig å tilrettelegge i. Å jobbe i en bolig med mulighet for tilpasninger, burde ikke kvalifisere for svangerskapspenger uten særskilte grunner. 

Anonymkode: ab4da...40a

TS er redd for at leder sier at de kan tilrettelegge, men i stedet for å gjøre det, velger bort TS som tilkallingsvikar, fordi hun ikke er i stand til å gjøre alle oppgaver. 

Jeg ville snakket med jordmor om dette, TS. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer når en tilkallingsvikar. Det ideelle vil også være om du kan snakke med leder, og forklare situasjonen. Vedkommende vil jo forhåpentligvis ikke ønske å gjøre det vanskelig for deg. Jeg fikk selv svangerskapspenger 100 % pga. utagering og trusler (bla. trusler direkte rettet mot babyen magen) fra da magen begynte å bli synlig. Jeg var fast ansatt, og leder anså at det ikke var mulig å tilrettelegge uten at det gikk for mye utover kollegene mine. 

Anonymkode: 5a579...16c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...