Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg hadde en UVI for 2-3 uker siden, smerter i magen, hyppig på do og mye kynnere.  Fikk Penomax 200 mg i 7 dager. Var da symptomfri i cirka 2 uker. I dag har jeg skikkelig vondt i magen igjen, tisser mye og mye kynnere. Jeg jobber på sykehus selv og tok derfor en urinprøve som var positiv på så og si alt. Føden sa at jeg kunne spørre legen på jobb om han kunne skrive ut antibiotika til meg, litt rart men okei😅 Jordmor sa at han kunne skrive resept på penomax 200 mg igjen… Altså det virket jo tydligvis ikke sist gang når det er kommet tilbake igjen etter bare 2-3 uker… Jeg burde jo få en annen type, føler ikke føden tok meg seriøst, burde jo snakket med en lege fra føden synes jeg… Hva tenker dere?😣 Typisk at jeg får det tilbake igjen om 2 uker da🙃

Anonymkode: 8687e...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel en sak du bør ta med fastlege? Skjønner ikke hvorfor føden skal blandes inn i dette, såfremt du ikke er innlagt der nå

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg slet mye med dette selv under svangerskap og hadde derfor avtale med fastlegen om å bare komme innom med urinprøve ved behov. Var aldri i kontakt med føden.

Anonymkode: 581e5...eab

• Liker 1
Skrevet
uglejenta skrev (9 minutter siden):

Dette er vel en sak du bør ta med fastlege? Skjønner ikke hvorfor føden skal blandes inn i dette, såfremt du ikke er innlagt der nå

Fastlegen er stengt… Var de jeg hadde kontakt med sist jeg hadde UVI. Om jeg ringer legevakt må jeg gå fra en veldig hektisk avdeling og kjøre et stykke, så da tenkte jeg at føden var greit å ringe siden det er en etasje ned bare

Skrevet

Når fastlege er stengt er det da legevakt du skal forholde deg til. Skjønner godt at ikke føden vil blandes inn i dette 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fastlegen er stengt… Var de jeg hadde kontakt med sist jeg hadde UVI. Om jeg ringer legevakt må jeg gå fra en veldig hektisk avdeling og kjøre et stykke, så da tenkte jeg at føden var greit å ringe siden det er en etasje ned bare

Det spiller sjelden noen rolle hva som er enklest for deg. Det handler om hva som er mest riktig. Jeg har møtt opp på legevakt i nabokommunen fordi jeg var i nabokommunen da jeg ble skadet. De mente jeg egentlig burde dra til legevakt i min kommune, men de tok meg inn "for å være snille". Dette gjaldt hjernerystelse.

Anonymkode: 9f811...61c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men sendte de ikke inn dyrkning? Dette er ikke en spesialisthelseoppgave, uansett hvor nære føden du er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AlternativX skrev (39 minutter siden):

Men sendte de ikke inn dyrkning? Dette er ikke en spesialisthelseoppgave, uansett hvor nære føden du er.

Jo men den var visst forurenset så ugyldig  😣

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du får ta en ny da. Og ikke forurense den

Anonymkode: f7670...ef5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du drar på legevakten om helg eller fastlege om ukedag. Spiller ingen rolle hva du mener er enklest.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg hadde en UVI for 2-3 uker siden, smerter i magen, hyppig på do og mye kynnere.  Fikk Penomax 200 mg i 7 dager. Var da symptomfri i cirka 2 uker. I dag har jeg skikkelig vondt i magen igjen, tisser mye og mye kynnere. Jeg jobber på sykehus selv og tok derfor en urinprøve som var positiv på så og si alt. Føden sa at jeg kunne spørre legen på jobb om han kunne skrive ut antibiotika til meg, litt rart men okei😅 Jordmor sa at han kunne skrive resept på penomax 200 mg igjen… Altså det virket jo tydligvis ikke sist gang når det er kommet tilbake igjen etter bare 2-3 uker… Jeg burde jo få en annen type, føler ikke føden tok meg seriøst, burde jo snakket med en lege fra føden synes jeg… Hva tenker dere?😣 Typisk at jeg får det tilbake igjen om 2 uker da🙃

Føden er vel ikke rett sted for å håndtere en UVI, selv om du er gravid???

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ble denne sendt inn av fastlege eller av legen på arbeidsplassen du jobber på? Er det fastlegen er det jo bare å sende en mld på helsenorge og si at UVI er tilbake igjen. Blir veldig rotete hvis du forholder deg til legen på arbeidsplassen din, føden og fastlegen. Er liksom ingen som ender opp med ansvaret og bare rot.

Anonymkode: 30fcc...978

• Nyttig 3
Skrevet

Du ble jo kvitt symptomene etter kuren så den har jo virket. Ingen antibiotika fortsetter å beskytte etter man er ferdig med kuren, så da kan man bli smittet igjen. 

Ny kur med penomax er derfor helt adekvat behandling. 

Anonymkode: 3fb8f...037

• Nyttig 2
Skrevet

Vent litt.. du jobber på sykehus selv, men har nada forståelse for at føden ikke prioriterer uvi?😅

Anonymkode: d6cc8...a1a

• Nyttig 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 18.10.2024 den 21.21):

Føden er vel ikke rett sted for å håndtere en UVI, selv om du er gravid???

Jeg er ikke uenig med deg, men vil legge til noe, så andre gravide som leser dette senere ikke misforstår her.

Føden er ikke rett sted for å håndtere UVI (skrive ut antibiotika osv).

Men etter uke 24+ (og mer aktuelt jo nærmere termin du kommer) kan absolutt føden være rett sted å ringe hvis du er bekymret for hvordan fosteret har det, for eksempel hvis behandling ikke virker og du dermed har gått med UVI over tid. Eller hvis man kjenner mye mer/mindre liv i forbindelse med kynnerne man får ifbm UVI.

Men det er ikke føden man kontakter for å skrive ut antibiotika nei, selv om de kan gjøre det samtidig som de tar en kontroll.

Synes det er viktig at folk ikke kvier seg for å ringe føden - er du langt på vei og lurer på om du har en tilstand som potensielt kan bli skadelig for foster raskt, eller hvis du av andre grunner er bekymret, så er det helt riktig å ringe føden. 

Men når det gjelder mer forebyggende behandling (og annet der man ikke er bekymret for foster, og der man ikke tror det kan være aktuelt å sette igang eller bremse fødsel pga situasjonen) er det vanligvis jordmor, fastlege eller legevakt som gjelder.

Anonymkode: 54eb1...55c

Skrevet

Kan du be om å få en 10-dager kur? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 18.19):

Føden har jo ingenting med om du har uvi.. Slikt går man til fastlegen for.. Man kan rådføre seg med føden så klart etter uke 24, men behandling av slikt er ikke fødens ansvarsområde. 

Anonymkode: 26075...b23

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2024 den 14.05):

Føden har jo ingenting med om du har uvi.. Slikt går man til fastlegen for.. Man kan rådføre seg med føden så klart etter uke 24, men behandling av slikt er ikke fødens ansvarsområde. 

Anonymkode: 26075...b23

Jeg fikk en symptomfri UVI og nyrebekkenbetennelse som førte til at jeg fødte barnet mitt i uke 25. Så jeg vil si at føden var veldig involvert i min UVI. 

Anonymkode: 5ad42...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk en symptomfri UVI og nyrebekkenbetennelse som førte til at jeg fødte barnet mitt i uke 25. Så jeg vil si at føden var veldig involvert i min UVI. 

Det er jo en ekstremt annerledes situasjon enn tilbakevendende urinveisinfeksjon som mange gravide sliter med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På hvilket tidspunkt tok du kontakt med føden? Var du aldri i dialog med fastlege/legevakt først?

Anonymkode: 9f811...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...