Gå til innhold

Er så lei av å konkurrere mot mobilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren er i slutten av 20-årene og har bare bodd sammen i 4 måneder. Det går veldig fint, men vi er ganske uenig når det kommer til mobilbruk når vi skal gjør ting sammen. Jeg synes det er viktig med kvalitetstid så jeg prøver å legge vekk mobilen mest mulig, men han tenker annerledes. Hvis vi for eksempel spiller kort, så drar han gjerne frem mobilen hver gang jeg stokker kortene og sitter på den til jeg er ferdig å dele ut. Når vi gjør husarbeid sammen, så er det ofte frem med mobilen fordi han «måtte bare sjekke det» eller «måtte bare svare kjapt» osv. Når vi lager mat sammen skal han multitaske med å gjør noe på telefon samtidig. Han klarer som oftes å legge den fra seg mens vi begge spiser, men så fort han er ferdig (han blir som oftes ferdig før meg), så er det frem med mobilen med en gang mens han venter på at jeg skal bli ferdig (hvis han i det hele tatt gidder å vente da). Trener vi sammen, så er det frem med tlf mellom hvert sett. Har uendelig med slike eksempler…

Jeg synes det er skikkelig kjipt at han holder på slik. Får meg til å føle meg som verdens kjedeligste menneske siden han hele tiden drar frem mobilen, fremfor å «være til stedet» sammen med meg. Når vi gjør ting sammen liker jeg å småprate og bare være «oss», men det er slitsomt å skulle konkurrere med tlf hele tiden og føler meg nesten masete når jeg prøver å snakke med han når han er på tlf, siden jeg føler jo da at han mye heller vil vær på tlf enn å snakke med meg. Har prøvd å tatt det opp noen ganger tidligere. Han har da virket overrasket over hvordan jeg følte det og sa at han har et helt annet syn på det. Han mener at dette gjør han mye mer effektiv. Fordi hvis han kan lage mat for eksempel samtidig som han åpner snapper og ser hva som skjer i verden, så blir ting mye mer effektivt fordi da slepper han å gjør det senere. Og at han har «lært seg opp til» å skulle gjør ting med en gang, og ikke utsette ting. For eksempel: en gang vi spilte sjakk kom han på at han måtte kjøpe ny sykkelhjelm siden han hadde ødelagt den gamle. Så mens jeg tenkte på mitt neste trekk gikk han inn på en nettside og bestilte ny sykkelhjelm. (Det tok riktignok mye lenger tid for han å bestille sykkelhjelm enn det tok for meg å gjør neste trekk så jeg ble sittende å vente en stund, men han fikk i hvert fall vært effektiv)…

Han har sagt at selv om han er uenig med tanke på mobilbruk så skal han prøve å tenke mer over det og bli bedre, men ingenting skjer. Hadde forstått det om det hadde vært «viktige» ting han gjor på mobilen, men når han «må» sjekke snap, scrolle litt på Facebook, scrolle litt på insta, sjekke været, lese nyheter, sjekke innom et spill han holder på med osv. Da føler jeg meg veldig langt nede på prioriteringslista. Overreagerer jeg her og bare burde akseptere at han er ulik meg på dette? Eller er det han som «tar feil» og burde begynne å vær mer til stedet med meg?

Anonymkode: 055d0...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er avhengig, hvis han nekter så kan han jo la deg gjemme den noen timer og se hvordan han reagerer. 

Han reagerer antagelig med stress, irritasjon og uro.

Anonymkode: 5735b...13a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt sånt hadde vært en dealbreaker for meg. Å hele tiden måtte kjempe for oppmerksomhet er slitsomt, og mobilen er også enormt distraherende om man prøver å se en film eller noe sånt. Å være i et rom med en som konstant er på mobilen, er mer ensomt enn å være der alene.

Anonymkode: 2a728...474

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere tar feil. Du må bare kjenne etter om dette er noe du har lyst til å leve med. For når han synes det er best sånn kommer han nok ikke til å forandre seg.

Anonymkode: 9beda...947

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dealbreaker for meg. 

Anonymkode: d57ab...a56

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å være i et rom med en som konstant er på mobilen, er mer ensomt enn å være der alene.

👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg hadde holdt ut lenge med en slik fyr. Han synes mobilen er mer interessant og spennende enn deg, det virker i hvert fall slik. Hadde jeg vært deg hadde jeg stilt et ultimatum. Enten får han klare å legge vekk mobilen og fokusere på deg når det er tid for det, eller så orker du ikke å prøve å få det til å funke lenger. Er veldig respektløst slik han holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er helt klart avhengig, ja. Sånn der hadde jeg ikke orka. Så flaut 😭 Virker veldig infantilt å ha så dårlig fokus og mental kapasitet. 

Anonymkode: 341df...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...