AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #1 Del Skrevet 18. oktober 2024 Hei! Jeg er 18 år gammel og har begynt på juss studie, men synes det var dønn kjedelig og tørt, og hadde egentlig ingen interesse i studie da jeg søkte. Jeg har derfor bestemt meg for å bytte studie, men vet ikke til hva… Jeg er egentlig bare opptatt av å ha en jobb som vil betale bra slik at jeg lever komfortabelt og at det i det hele tatt er en jobb mulig å få relativt enkelt etter endt utdanning. Kan se for meg at jeg jobber i et kontor, og har en interesse for økonomi ettersom jeg tok økonomistyring og økonomi og ledelse på vgs. Jeg vurderte derfor å søke på siviløkonomutdanningen ved NHH eventuelt NTNU hvis jeg ikke kommer inn på NHH (har 55 karakterpoeng) men samtidig føler jeg at det blir utdannet for mange økonomer i Norge i dag spesielt pga BI og det er derfor stor konkurranse om å få jobb. Så vet ikke om det er verdt det. Er det noen siviløkonomer som kan kommentere på dette? Er det verdt å ta utdanningen ved disse universitetene? Ellers har jeg en interesse for dyr og vurderte også å bli veterinær, men er ikke så veldig glad i realfag (tok kun R1 på videregående). Kan kanskje ta kjemi 1 og 2 neste halvår og deretter søke på animal Science ved Bodø. Men da må jeg studere 4,5 år i Slovakia, som frister lite… Har dere noen anbefalinger på hva jeg burde studere? Eventuelt andre felt jeg burde vurdere? Hadde vært takknemlig med å få hjelp med dette Anonymkode: 0051e...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #2 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er egentlig bare opptatt av å ha en jobb som vil betale bra slik at jeg lever komfortabelt og at det i det hele tatt er en jobb mulig å få relativt enkelt etter endt utdanning. Problemet er nettopp at alle utdanninger som gir godt betalt jobb og høy yrkessikkerhet er dønn kjedelige. Anonymkode: 59998...fb0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #3 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er egentlig bare opptatt av å ha en jobb som vil betale bra slik at jeg lever komfortabelt og at det i det hele tatt er en jobb mulig å få relativt enkelt etter endt utdanning. Anonymkode: 0051e...310 Ikke velg verken studier eller jobb på bakgrunn av økonomi. Du kommer til å angre om 20-30 år, for da vil penger bety mindre og mindre. Å ha en jobb du trives med er viktigere. Samtidig så er det de «kjedelige» jobbene, som betaler mest. Anonymkode: 2c120...c9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #4 Del Skrevet 18. oktober 2024 Jeg synes juss er kjempegøy, men studerte det først i voksen alder (ble ferdig da jeg var 31). Tror jeg og hadde falt av tidlig som 18-åring. Hvis du liker økonomi ville jeg gått for det 😊 Anonymkode: 8a80b...705 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #5 Del Skrevet 18. oktober 2024 Har også begynt på et jusstudium i år. Noe av det verste jeg har studert hittil. Ikke noe bedre enn gammeldags sofisme laget for å holde hvermannsen nede. 🤮 Anonymkode: a5769...3ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #6 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ikke velg verken studier eller jobb på bakgrunn av økonomi. Du kommer til å angre om 20-30 år, for da vil penger bety mindre og mindre. Å ha en jobb du trives med er viktigere. Samtidig så er det de «kjedelige» jobbene, som betaler mest. Anonymkode: 2c120...c9e Det er jeg ikke enig i. Penger er dessverre viktig. Jeg synes arbeidsmiljøet og lønn er viktig. Jobben kan være ganske så tørr så lenge du jobber i et godt miljø. Hva med IT TS? Anonymkode: 235b1...32b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #7 Del Skrevet 18. oktober 2024 Hvis du vil ha en greit betalt kontorjobb kan du utdanne det innenfor samfunnsplanlegging og GIS. da kan du få nesten hvilken som helst jobb innen offentlig forvaltning eller konsulentfirma. Det er mange spennende jobber innenfor det offentlige. Har selv bachelorgrad, seks års erfaring og 815.000 i årslønn, og en veldig spennende jobb jeg trives godt med. Anonymkode: a3ba0...1fc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Del Skrevet 19. oktober 2024 Industriell økonomi? Anonymkode: 9eb18...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Del Skrevet 19. oktober 2024 Velg det du syns er interessant. Økonomi er en god base spesielt hvis det er interessant. Så avhenger det jo hva du velger å spesialisere deg i. og jeg er uenig i at man ikke skal tenke økonomi når man velger studie. Jeg tok et studie uten å tenke på dette, og ha det var jo gøy å alt det men jeg sitter jo med studielån og en utdanning jeg ikke tjener penger på. Det er jo som å legge 200000kr (+ lønnen jeg hadde fått hvis jeg jobbet i stedet= 1.2 mill ca) på ingenting. For at et studie skal være verdt det må det betale lånet og den mistete inntekten du kunne hatt i studietiden i stedet. Men ja man skal jo velge litt av interesse også da. Men det er vel ikke en umulig oppgave. Anonymkode: a1b8b...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym0526 Skrevet 19. oktober 2024 #10 Del Skrevet 19. oktober 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Velg det du syns er interessant. Økonomi er en god base spesielt hvis det er interessant. Så avhenger det jo hva du velger å spesialisere deg i. og jeg er uenig i at man ikke skal tenke økonomi når man velger studie. Jeg tok et studie uten å tenke på dette, og ha det var jo gøy å alt det men jeg sitter jo med studielån og en utdanning jeg ikke tjener penger på. Det er jo som å legge 200000kr (+ lønnen jeg hadde fått hvis jeg jobbet i stedet= 1.2 mill ca) på ingenting. For at et studie skal være verdt det må det betale lånet og den mistete inntekten du kunne hatt i studietiden i stedet. Men ja man skal jo velge litt av interesse også da. Men det er vel ikke en umulig oppgave. Anonymkode: a1b8b...682 Kan jeg spør hva du studerte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 20.48): Hvis du vil ha en greit betalt kontorjobb kan du utdanne det innenfor samfunnsplanlegging og GIS. da kan du få nesten hvilken som helst jobb innen offentlig forvaltning eller konsulentfirma. Det er mange spennende jobber innenfor det offentlige. Har selv bachelorgrad, seks års erfaring og 815.000 i årslønn, og en veldig spennende jobb jeg trives godt med. Anonymkode: a3ba0...1fc Jeg ville faktisk si master i geomatikk fra Ås (NMBU) eller NTNU. Bransjen hyler etter folk. Eller master i det som tidligere var jordskiftekandidat (eiendom tror jeg det heter nå) Anonymkode: cb2b6...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #12 Del Skrevet 9. november 2024 Løfter... Anonymkode: 8b98b...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #13 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 17.47): Hei! Jeg er 18 år gammel og har begynt på juss studie, men synes det var dønn kjedelig og tørt, og hadde egentlig ingen interesse i studie da jeg søkte. Jeg har derfor bestemt meg for å bytte studie, men vet ikke til hva… Jeg er egentlig bare opptatt av å ha en jobb som vil betale bra slik at jeg lever komfortabelt og at det i det hele tatt er en jobb mulig å få relativt enkelt etter endt utdanning. Kan se for meg at jeg jobber i et kontor, og har en interesse for økonomi ettersom jeg tok økonomistyring og økonomi og ledelse på vgs. Jeg vurderte derfor å søke på siviløkonomutdanningen ved NHH eventuelt NTNU hvis jeg ikke kommer inn på NHH (har 55 karakterpoeng) men samtidig føler jeg at det blir utdannet for mange økonomer i Norge i dag spesielt pga BI og det er derfor stor konkurranse om å få jobb. Så vet ikke om det er verdt det. Er det noen siviløkonomer som kan kommentere på dette? Er det verdt å ta utdanningen ved disse universitetene? Ellers har jeg en interesse for dyr og vurderte også å bli veterinær, men er ikke så veldig glad i realfag (tok kun R1 på videregående). Kan kanskje ta kjemi 1 og 2 neste halvår og deretter søke på animal Science ved Bodø. Men da må jeg studere 4,5 år i Slovakia, som frister lite… Har dere noen anbefalinger på hva jeg burde studere? Eventuelt andre felt jeg burde vurdere? Hadde vært takknemlig med å få hjelp med dette Anonymkode: 0051e...310 Siv ing innen økonomi var min første innskytelse. Evnt ing innen noe datateknisk, mange muligheter der. Vurdert salg? BI? Eiendomsmegler. Men tror du blir lykkligest som Siv ing øko Anonymkode: a9b47...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #14 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 17.47): Hei! Jeg er 18 år gammel og har begynt på juss studie, men synes det var dønn kjedelig og tørt, og hadde egentlig ingen interesse i studie da jeg søkte. Jeg har derfor bestemt meg for å bytte studie, men vet ikke til hva… Jeg er egentlig bare opptatt av å ha en jobb som vil betale bra slik at jeg lever komfortabelt og at det i det hele tatt er en jobb mulig å få relativt enkelt etter endt utdanning. Kan se for meg at jeg jobber i et kontor, og har en interesse for økonomi ettersom jeg tok økonomistyring og økonomi og ledelse på vgs. Jeg vurderte derfor å søke på siviløkonomutdanningen ved NHH eventuelt NTNU hvis jeg ikke kommer inn på NHH (har 55 karakterpoeng) men samtidig føler jeg at det blir utdannet for mange økonomer i Norge i dag spesielt pga BI og det er derfor stor konkurranse om å få jobb. Så vet ikke om det er verdt det. Er det noen siviløkonomer som kan kommentere på dette? Er det verdt å ta utdanningen ved disse universitetene? Ellers har jeg en interesse for dyr og vurderte også å bli veterinær, men er ikke så veldig glad i realfag (tok kun R1 på videregående). Kan kanskje ta kjemi 1 og 2 neste halvår og deretter søke på animal Science ved Bodø. Men da må jeg studere 4,5 år i Slovakia, som frister lite… Har dere noen anbefalinger på hva jeg burde studere? Eventuelt andre felt jeg burde vurdere? Hadde vært takknemlig med å få hjelp med dette Anonymkode: 0051e...310 Tannlege studer i utlandet? Men låser seg om du ikke har realfaga hjerne da Anonymkode: a9b47...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #15 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 19.59): Ikke velg verken studier eller jobb på bakgrunn av økonomi. Du kommer til å angre om 20-30 år, for da vil penger bety mindre og mindre. Å ha en jobb du trives med er viktigere. Samtidig så er det de «kjedelige» jobbene, som betaler mest. Anonymkode: 2c120...c9e Et studium er 5 år, og så skal man jobbe i 40-45 år etterpå. Det er klart det betyr noe hva man kan tjene etterpå! Samtidig er lønn ikke alt, skal du tjene virkelig mye må du jobbe hinsides mye og det er ikke sikkert man synes det er verdt det når man er 30 og får barn. Mange konsulenter, forretningsadvokater osv som bytter jobb da. For juss ville jeg vært litt skeptisk til jobbsituasjonen senere, her tror jeg KI kan ta over mye. Samtidig vil det alltid være bruk for de skarpeste hodene. Jeg er siviløkonom og er veldig fornøyd med det (ferdig for 10 år siden). Det er mange muligheter for spesialisering og mange ulike jobber man kan få etterpå. Det er også en glimrende plattform for å jobbe med ledelse om du er interessert i det (men det må være menneskedrevet interesse, ikke penger!). Jobber sammen med mange ingeniører med ulik bakgrunn. Synes mange ganger de mangler litt når det gjelder forretningsforståelse og den biten som gjelder organisasjonsforståelse, endringsledelse og mennesker. De er sykt flinke teknisk og kan løse alle mulige slags tekniske problemer, selv om vi økonomer ikke er så langt bak. Men husk at min verden er bare en mikroskopisk del av virkeligheten. Er du redd for KI bør du søke deg mot en fremtid innen noe som ikke er rutine. Det er disse oppgavene som forsvinner fortest. Anonymkode: 60394...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå