Gå til innhold

Fri væske i buken/bekken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med dette? Hva var det, og hva ble gjort? 

Har hatt store smerter, og føles som om hele buken skal sprenge når jeg vrir meg, på nattestid og skal gjøre nr 2. (Sistnevnte klarer jeg ikke tidvis pga smerter).

Var hos gynekolog på mandag som da fant litt fri væske i buken på høyre side (fikk hastetime der pga smertene mine). På onsdag var jeg på legevakt, hvor legen også konfirerte med kirurgene på sykehuset - og alle synes dette var utrolig merkelig. Ettersom jeg har hatt feber og lett forhøyet CRP som har vært gjevn gjennom uka tok de en råsjangs på at det kaaanskje kunne være UVI som har spredd seg, og ga meg antibiotika. Fikk beskjed om å ta ny CRP hos fastlegen 2 dager etter (i dag), og om den ikke var endret måtte jeg til sykehus. Fastlege hadde ikke mottatt epikrise fra legevakt, og tok meg ikke særlig seriøst. CRP var lik som tidligere, og har fortsatt feber. Men han ville henvise meg tilbake til gyn (som har sagt at hun ikke kan gjøre mer, og at det er fastlege sin oppgave).

Nå føler jeg meg litt rådvill, og nesten redd jeg overdramatiserer det hele. Fastlegen ga meg en liten knekk i dag.. bør jeg ta kontakt med legevakta igjen? Merker jeg blir dårligere i kroppen, men smertene er mildere til tider.

Til info:

-Det er negativ for kjønnssykdom.

CRP mandag: 23

CRP onsdag: 25

CRP i dag: 21 

Jeg er selv i 20 årene, og ellers frisk og rask.

Anonymkode: 75bb2...c2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt legevakta igjen og forklart at fastlegen ikke gjorde noe pga. manglende epikrise og at du trenger hjelp. 

Anonymkode: a2364...f5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

CRP pleier å henge etter. Din er i utgangspunktet lav, og den har i tillegg gått ned fra 25 til 21 etter du startet antibiotika. Dersom det tas en ny på mandag for eksempel, vil den sannsynligvis være enda mye lavere. 

Har hatt fri væske i buk sammen med blod, og det var nok en cyste som sprakk. Ingenting ble gjort. Kroppen suger opp væsken selv.  

Anonymkode: 22def...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

CRP pleier å henge etter. Din er i utgangspunktet lav, og den har i tillegg gått ned fra 25 til 21 etter du startet antibiotika. Dersom det tas en ny på mandag for eksempel, vil den sannsynligvis være enda mye lavere. 

Har hatt fri væske i buk sammen med blod, og det var nok en cyste som sprakk. Ingenting ble gjort. Kroppen suger opp væsken selv.  

Anonymkode: 22def...957

Jeg har hatt disse smertene i snart 3 uker, men virkelig ille fra og med forrige helg. Har også hatt feber siden da. 

Gikk det lang tid før smertene forsvant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen erfaring med dette? Hva var det, og hva ble gjort? 

Har hatt store smerter, og føles som om hele buken skal sprenge når jeg vrir meg, på nattestid og skal gjøre nr 2. (Sistnevnte klarer jeg ikke tidvis pga smerter).

Var hos gynekolog på mandag som da fant litt fri væske i buken på høyre side (fikk hastetime der pga smertene mine). På onsdag var jeg på legevakt, hvor legen også konfirerte med kirurgene på sykehuset - og alle synes dette var utrolig merkelig. Ettersom jeg har hatt feber og lett forhøyet CRP som har vært gjevn gjennom uka tok de en råsjangs på at det kaaanskje kunne være UVI som har spredd seg, og ga meg antibiotika. Fikk beskjed om å ta ny CRP hos fastlegen 2 dager etter (i dag), og om den ikke var endret måtte jeg til sykehus. Fastlege hadde ikke mottatt epikrise fra legevakt, og tok meg ikke særlig seriøst. CRP var lik som tidligere, og har fortsatt feber. Men han ville henvise meg tilbake til gyn (som har sagt at hun ikke kan gjøre mer, og at det er fastlege sin oppgave).

Nå føler jeg meg litt rådvill, og nesten redd jeg overdramatiserer det hele. Fastlegen ga meg en liten knekk i dag.. bør jeg ta kontakt med legevakta igjen? Merker jeg blir dårligere i kroppen, men smertene er mildere til tider.

Til info:

-Det er negativ for kjønnssykdom.

CRP mandag: 23

CRP onsdag: 25

CRP i dag: 21 

Jeg er selv i 20 årene, og ellers frisk og rask.

Jeg hadde ringt legevakten og konferert, det er jo det vi har de til. Mye bedre det en å være engstelig og redd. Vet ikke hva du mener med dårligere i kroppen, men om du går på antibiotika så kan det gi en del bivirkninger. Det er forøvrig et godt tegn at crp går ned. Men ring de du. 

Anonymkode: 583ff...0cb

• Liker 3
Skrevet

Crp var ikke spesielt høy, men væske i buken er jo ikke bra.

Anonymkode: 8977d...06d

Skrevet

Ville ha oppsøkt legevakt. CRP har ikke gått nevneverdig ned og du har feber. De på legevakten sa du kanskje måtte på sykehus. Så jeg hadde ikke sett det an. 

Anonymkode: 019c5...23f

Skrevet

Legevakt. 

Hva gjorde gyn av undersøkelser?

Anonymkode: cbdbc...6b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt disse smertene i snart 3 uker, men virkelig ille fra og med forrige helg. Har også hatt feber siden da. 

Gikk det lang tid før smertene forsvant?

Hvor i bukhulen mener de at værsyke sitter? 
Er smertene der hele tiden, 24/7, eller kan det være noen timers pause for de setter inn for fullt igjen? Er det noe pause mellom smertene når de er ille, for eksempel smerter gjevne i opp til ti munitter og så noe pause før det setter inn på nytt igjen? 

Anonymkode: b1ca4...d38

Skrevet

Det er rart de ikke har tatt CT av buken!

Jeg gikk sånn lenge, men trodde det var luft/kolikk. Hadde lav feber lenge. Plutselig så stoppet avføringen opp og jeg begynte å kaste opp. Rett inn på mottaket, det ble tatt CT av magen og jeg hadde fått en tarmslyng pga acites/bukvæske, fortykket bukhinne pga kreft/spredning av kreft

Med så sterke smerter over tid, og gynekologen har sett væske i buken så burde du kontakte legevakt ila helga 

Anonymkode: 2dd6d...7f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor i bukhulen mener de at værsyke sitter? 
Er smertene der hele tiden, 24/7, eller kan det være noen timers pause for de setter inn for fullt igjen? Er det noe pause mellom smertene når de er ille, for eksempel smerter gjevne i opp til ti munitter og så noe pause før det setter inn på nytt igjen? 

Anonymkode: b1ca4...d38

Det er litt uvisst ettersom jeg ikke har tilgang til journal fra gyn. Men tyder på at den frie væsken er litt over/ved h. eggstokk. Smertene er blitt bedre, er ikke samme trykk lenger. Men nå kommer det om jeg prøver å presse (typ skal nr 2, som er tidvis umulig pga smertene), på nattestid (ligger på magen, og fører til flere oppvåkninger pga smerte og gjør vondt å endre stilling), ellers av og til når jeg reiser meg og skal gå.

Tok ny CRP på legevakt i går den var tilbake på 23. Men ventetiden var for lang, så gikk hjem, og venter til legevakten ikke har så høy pågang i dag.

Skrevet

Hvordan går det med deg?

Anonymkode: cbdbc...6b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...