AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #1 Skrevet 18. oktober 2024 På blå resept første gang eller må psykiater gjøre det første gang? Anonymkode: 582ec...87b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #2 Skrevet 18. oktober 2024 Fastlege eller annen lege med reseptblokk kan, moren min fikk det på blå resept etter kreft behandling og vansker å spise, jeg brukte å hente store mengder av gangen til henne. Anonymkode: 4c327...c25 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #3 Skrevet 18. oktober 2024 Kan jeg få næringsdrikker på blå resept? Næringsdrikker er medisinske næringsmidler og kan under gitte forutsetninger dekkes på blå resept. Legen din må da først søke Helfo på dine vegne om å få refundert utgifter til medisinske næringsmidler. Både fastlege og sykehuslege kan søke. Anonymkode: 269c1...52d 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #4 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): På blå resept første gang eller må psykiater gjøre det første gang? Anonymkode: 582ec...87b Verken en lege eller en psykiater kan skrive ut dette på blå resept med mindre du har fått et vedtak fra Helfo. Og det er heller ikke sånn at alle får innvilget næringsdrikk på blå resept fra hellfo. https://www.helfo.no/lege/blaareseptordningen/individuell-stonad-til-naeringsmidler#hvemkansokeomstonadtilnaeringsmidler «Det kan gis stønad til næringsmidler hvis pasienten har problemer med å opprettholde en tilstrekkelig god ernæringsstatus som følge av kronisk/langvarig sykdom. For at pasienten skal få stønad til næringsmidler, må sykdommen ha gått inn i en langvarig fase (livet ut eller mer enn to år) det være behov for langvarig bruk (minst tre måneder i løpet av ett år)» Anonymkode: af0dc...5d3 3 2
petterm Skrevet 18. oktober 2024 #5 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan jeg få næringsdrikker på blå resept? Næringsdrikker er medisinske næringsmidler og kan under gitte forutsetninger dekkes på blå resept. Legen din må da først søke Helfo på dine vegne om å få refundert utgifter til medisinske næringsmidler. Både fastlege og sykehuslege kan søke. Anonymkode: 269c1...52d Man må huske å fornye søknaden hvert 2. år.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #6 Skrevet 18. oktober 2024 petterm skrev (1 time siden): Man må huske å fornye søknaden hvert 2. år. For noe tull du kommer med. Får man først næringsdrikker på individuelt vedtak fra HELFO så har ikke vedtaket begrenset varighet på to år. Ingen i denne verden skal få meg til å tro at noen synes næringsdrikker er så «gode» at de frivillig drikker på det «sølet». Man drikker næringsdrikker fordi man må og forstår fornuften i å få sølevannet i seg. Dermed stopper dette av seg selv, når man ikke behøver dem lengre. For dem som er så heldig at den dagen kommer. En annen sak, skulle leger søke individuell refusjon annet hvert år, så se på de ressursene som da bindes opp fra legenes side. Diagnose avgjør hvem og hvordan det søkes første gang om individuell refusjon. Jeg har vedtak som er over 10 år gammelt på næringsdrikker, søkt om av fastlege. Anonymkode: 54f86...2f3 1
Forvirret23 Skrevet 18. oktober 2024 #7 Skrevet 18. oktober 2024 Her måtte ernæringsfysiologen min søke for meg, vedtaket gikk fort igjennom, så skrev legen min resept. Vedtaket gjelder for livet ut. Heldigvis ikke et behov lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #8 Skrevet 18. oktober 2024 Forvirret23 skrev (17 minutter siden): Her måtte ernæringsfysiologen min søke for meg, vedtaket gikk fort igjennom, så skrev legen min resept. Vedtaket gjelder for livet ut. Heldigvis ikke et behov lenger. Er diagnosen klar, så går søknaden gjennom av KI saksbehandling nesten samtidig som legen/spesialisten søker. Anonymkode: 54f86...2f3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #9 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For noe tull du kommer med. Får man først næringsdrikker på individuelt vedtak fra HELFO så har ikke vedtaket begrenset varighet på to år. Ingen i denne verden skal få meg til å tro at noen synes næringsdrikker er så «gode» at de frivillig drikker på det «sølet». Man drikker næringsdrikker fordi man må og forstår fornuften i å få sølevannet i seg. Dermed stopper dette av seg selv, når man ikke behøver dem lengre. For dem som er så heldig at den dagen kommer. En annen sak, skulle leger søke individuell refusjon annet hvert år, så se på de ressursene som da bindes opp fra legenes side. Diagnose avgjør hvem og hvordan det søkes første gang om individuell refusjon. Jeg har vedtak som er over 10 år gammelt på næringsdrikker, søkt om av fastlege. Anonymkode: 54f86...2f3 Sånn var det før. Jeg har vedtak fra 2014 som varer livet ut. Nå får man ikke lenger enn for 2 år i gangen. Anonymkode: c71d0...be8 2 2
petterm Skrevet 19. oktober 2024 #10 Skrevet 19. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): For noe tull du kommer med. Får man først næringsdrikker på individuelt vedtak fra HELFO så har ikke vedtaket begrenset varighet på to år. Ingen i denne verden skal få meg til å tro at noen synes næringsdrikker er så «gode» at de frivillig drikker på det «sølet». Man drikker næringsdrikker fordi man må og forstår fornuften i å få sølevannet i seg. Dermed stopper dette av seg selv, når man ikke behøver dem lengre. For dem som er så heldig at den dagen kommer. En annen sak, skulle leger søke individuell refusjon annet hvert år, så se på de ressursene som da bindes opp fra legenes side. Diagnose avgjør hvem og hvordan det søkes første gang om individuell refusjon. Jeg har vedtak som er over 10 år gammelt på næringsdrikker, søkt om av fastlege. Anonymkode: 54f86...2f3 Jeg hadde ett vedtak uten tidsbegrensning i over 10 år, men for et par år siden søkte legen min på nytt og det nye vedtaket varte kun i 2 år. Jeg ser nå at legen min gjorde en feil. Det ser ut til at det opprinnelige vedtaket mitt varer livet ut. Skal sjekke om jeg fremdeles kan bruke det opprinnelige vedtaket. "Fra 1. juli 2022 er alle nye vedtak om individuell stønad på næringsmidler tidsbegrenset til maksimalt to år, hvis ikke noe annet er oppgitt i vedtaket" https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/dekning-av-utgifter-til-naeringsmidler/ Endret 19. oktober 2024 av petterm 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sånn var det før. Jeg har vedtak fra 2014 som varer livet ut. Nå får man ikke lenger enn for 2 år i gangen. Anonymkode: c71d0...be8 Du sikrer feil informasjon. Mitt vedtak er eldre enn ditt. Jeg har fått vedtak til barn etter dette. Får man vedtak på individuell refusjon fra HELFO så har Helfo ingen lovhjemmel å hekte et vedtak på at vedtaket skal fornyes etter to år. For at et vedtak skal innvilges så må vedtaket være tuftet på en lovhjemmel. Men mange misbruker disse vedtakene. Tar ut næringsmidler på blå resept, har frikort, betaler derfor ingenting, og selger næringsdrikker videre i stor stil på Finn.no. Helfo kan ikke ta vedtaket fra dem, og vi alle taper på denne misbruken av skattebetalernes penger. Anonymkode: 54f86...2f3
petterm Skrevet 19. oktober 2024 #12 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Får man vedtak på individuell refusjon fra HELFO så har Helfo ingen lovhjemmel å hekte et vedtak på at vedtaket skal fornyes etter to år. For at et vedtak skal innvilges så må vedtaket være tuftet på en lovhjemmel. Så da er HELFO sin praksis ulovlig? Og informasjonen på HELFO sine sider imot reglene? petterm skrev (3 timer siden): Fra 1. juli 2022 er alle nye vedtak om individuell stønad på næringsmidler tidsbegrenset til maksimalt to år, hvis ikke noe annet er oppgitt i vedtaket"
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #13 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du sikrer feil informasjon. Mitt vedtak er eldre enn ditt. Jeg har fått vedtak til barn etter dette. Får man vedtak på individuell refusjon fra HELFO så har Helfo ingen lovhjemmel å hekte et vedtak på at vedtaket skal fornyes etter to år. For at et vedtak skal innvilges så må vedtaket være tuftet på en lovhjemmel. Men mange misbruker disse vedtakene. Tar ut næringsmidler på blå resept, har frikort, betaler derfor ingenting, og selger næringsdrikker videre i stor stil på Finn.no. Helfo kan ikke ta vedtaket fra dem, og vi alle taper på denne misbruken av skattebetalernes penger. Anonymkode: 54f86...2f3 Kilde? Anonymkode: af0dc...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #14 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du sikrer feil informasjon. Mitt vedtak er eldre enn ditt. Jeg har fått vedtak til barn etter dette. Får man vedtak på individuell refusjon fra HELFO så har Helfo ingen lovhjemmel å hekte et vedtak på at vedtaket skal fornyes etter to år. For at et vedtak skal innvilges så må vedtaket være tuftet på en lovhjemmel. Men mange misbruker disse vedtakene. Tar ut næringsmidler på blå resept, har frikort, betaler derfor ingenting, og selger næringsdrikker videre i stor stil på Finn.no. Helfo kan ikke ta vedtaket fra dem, og vi alle taper på denne misbruken av skattebetalernes penger. Anonymkode: 54f86...2f3 Håper de som selger det videre på finn blir tatt. Det er jo ulovlig å drive med sånt å selge det de får av helfo. Virker som noen driver sport i dette. Anonymkode: 582ec...87b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #15 Skrevet 19. oktober 2024 I blåreseptforskriften § 3 står det at vedtak kan tidsbegrenses. Så det er uproblematisk, men innebærer også at det kan være noen som ikke tidsbegrenses. Anonymkode: eccb7...924 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #16 Skrevet 19. oktober 2024 Forvirret23 skrev (13 timer siden): Her måtte ernæringsfysiologen min søke for meg, vedtaket gikk fort igjennom, så skrev legen min resept. Vedtaket gjelder for livet ut. Heldigvis ikke et behov lenger. Ernæringsfysiolog har vel ikke forskrivningsrett? Anonymkode: 3a5b2...6fe
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #17 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du sikrer feil informasjon. Mitt vedtak er eldre enn ditt. Jeg har fått vedtak til barn etter dette. Får man vedtak på individuell refusjon fra HELFO så har Helfo ingen lovhjemmel å hekte et vedtak på at vedtaket skal fornyes etter to år. For at et vedtak skal innvilges så må vedtaket være tuftet på en lovhjemmel. Men mange misbruker disse vedtakene. Tar ut næringsmidler på blå resept, har frikort, betaler derfor ingenting, og selger næringsdrikker videre i stor stil på Finn.no. Helfo kan ikke ta vedtaket fra dem, og vi alle taper på denne misbruken av skattebetalernes penger. Anonymkode: 54f86...2f3 Hvorfor? Hvem kjøper? Er det for dem som trenger det men ikke får resept? Anonymkode: ab5cd...cb6
Forvirret23 Skrevet 19. oktober 2024 #18 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ernæringsfysiolog har vel ikke forskrivningsrett? Anonymkode: 3a5b2...6fe Klinisk ernæringsfysiolog søker, og legen skriver resept. Slik var det hos meg, jeg måtte til ernæringsfysiolog for å få dette
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #19 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 23.26): For noe tull du kommer med. Får man først næringsdrikker på individuelt vedtak fra HELFO så har ikke vedtaket begrenset varighet på to år. Ingen i denne verden skal få meg til å tro at noen synes næringsdrikker er så «gode» at de frivillig drikker på det «sølet». Man drikker næringsdrikker fordi man må og forstår fornuften i å få sølevannet i seg. Dermed stopper dette av seg selv, når man ikke behøver dem lengre. For dem som er så heldig at den dagen kommer. En annen sak, skulle leger søke individuell refusjon annet hvert år, så se på de ressursene som da bindes opp fra legenes side. Diagnose avgjør hvem og hvordan det søkes første gang om individuell refusjon. Jeg har vedtak som er over 10 år gammelt på næringsdrikker, søkt om av fastlege. Anonymkode: 54f86...2f3 Jeg drakk en del ernæringsdrikker da jeg slet veldig med mstlyst og kvalme. Jeg kunne helt fint smaksmessig drukket ganske mange flasker hver dag. Noen smaker som herlig sjokolademelk eller iskaffe. Noen smaker død og helvette ja, men noen er skikkelig gode også. Anonymkode: c746d...ef3 1
Mann1976 Skrevet 22. oktober 2024 #20 Skrevet 22. oktober 2024 (endret) Fikk det på blå resept ifjor, og den var på 2 år..... Av en ernæringsfysiolog ved ett behandlingssted. Endret 22. oktober 2024 av Mann1976 Hvem som skrev resepten 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå