Gå til innhold

Hva kan skje dersom man har en ulykke med en bil med bruksforbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ei i familien som kjører en bil i her i nærområdet "bare", den skulle vært til eu kontroll for 4 eller 5 år siden, hun har ikke blitt tatt med den fordi det er ikke politi rundt her, det er langt til nærmeste riksvei. Hun bruker den til og fra barnehage med barn, butikken og sånn, og eksen hennes skrur litt på den. Jeg bekymrer meg nå som glatta kommer, hva kan jeg si for å skremme henne fra å bruke den? Hun ler og avfeier oss alle, med at ingenting skjer hvis hun bare kjører rorlig osv. 

Anonymkode: c988d...3e9

Du er like ansvarlig som den som eier og eller kjører bilen for at en bil med bruksforbud ikke beveger seg en meter på veien, uansett tid eller sted. 
Beldig smart av deg å skrive dette på nettet, for evig og alltid, særlig om noe skjer. 
Bilen har neppe gyldig forsikring, det får man ikke om bilen ikke er godkjent. 
Skjer det noe med bilen og barn eller noen eller noe utenfor eller inni bilen blir skadet så er hun gjeldsslave resten av livet. 
Når hun ikke forstår alvoret, så er det din fordømte plikt å melde fra til politiet!  Og du skal ikke gjøre det for å være slem, men for å vise godhet og at du forstår alvoret i det du observerer, og for å forhindre at du selv kommer i ansvar.

Anonymkode: 39159...178

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er like ansvarlig som den som eier og eller kjører bilen for at en bil med bruksforbud ikke beveger seg en meter på veien, uansett tid eller sted. 
Beldig smart av deg å skrive dette på nettet, for evig og alltid, særlig om noe skjer. 
Bilen har neppe gyldig forsikring, det får man ikke om bilen ikke er godkjent. 
Skjer det noe med bilen og barn eller noen eller noe utenfor eller inni bilen blir skadet så er hun gjeldsslave resten av livet. 
Når hun ikke forstår alvoret, så er det din fordømte plikt å melde fra til politiet!  Og du skal ikke gjøre det for å være slem, men for å vise godhet og at du forstår alvoret i det du observerer, og for å forhindre at du selv kommer i ansvar.

Anonymkode: 39159...178

Det er allerede lenke til info om dette i tråden, så hvorfor dikter du opp ting?

Anonymkode: 45b58...16a

Skrevet

Dersom noe hender, vil sannsynligvis forsikringselskapet forsøke regress. Får de det, og hun har skadet noe, eller noen, blir hun gjeldslave resten av livet. 

Anonymkode: 429de...046

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har ei i familien som kjører en bil i her i nærområdet "bare", den skulle vært til eu kontroll for 4 eller 5 år siden, hun har ikke blitt tatt med den fordi det er ikke politi rundt her, det er langt til nærmeste riksvei. Hun bruker den til og fra barnehage med barn, butikken og sånn, og eksen hennes skrur litt på den. Jeg bekymrer meg nå som glatta kommer, hva kan jeg si for å skremme henne fra å bruke den? Hun ler og avfeier oss alle, med at ingenting skjer hvis hun bare kjører rorlig osv. 

Anonymkode: c988d...3e9

Det er jo ikke sikkert det er noe feil med bilen selv om den mangler godkjent EU-kontroll. Om den er godt vedlikeholdt, kan det være helt trygg å kjøre med.

Som flere nevner, gjelder forsikringen også om bilen ikke er EU-godkjent, hvis ikke det kan bevises at et uhell skyldes mangler ved bilen som ville gitt bruksforbud i en EU-kontroll. Her kan nok ulike forsikringsselskap ha ulike forsikringsvilkår, så sjekk eventuelt dette nøye.

En ulempe med å bruke en bil med bruksforbud, er at du er garantert å måtte parkere bilen i veikanten om du blir oppdaget av en politipatrulje eller i en teknisk kontroll som Biltilsynet av og til bedriver langs veiene.

En fordel med EU-kontrollene, det er at alvorlige feil lettere blir oppdaget, slik at du kanskje unngår å kjøre rundt i en bil som er farlig for både deg selv og andre. 

Anonymkode: 7e078...318

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sjekk på Vegvesen.no om bilen er avregistrert. Hvis den er avskiltet så ble vel forsikringen terminert samtidig?

Bilen kan ha skilter selv om den er avregistrert

Skrevet
petterm skrev (2 minutter siden):

Sjekk på Vegvesen.no om bilen er avregistrert. Hvis den er avskiltet så ble vel forsikringen terminert samtidig?

Bilen kan ha skilter selv om den er avregistrert

https://totenforsikring.no/uregistrerte-kjoretoy/

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig det er noe jeg misforstår.

Det ser ut til at vegvesenets sider sier noe annet:

"Når du avregistrerer kjøretøyet ditt, blir både ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgiften automatisk sagt opp."

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/avregistrering/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dersom noe hender, vil sannsynligvis forsikringselskapet forsøke regress. Får de det, og hun har skadet noe, eller noen, blir hun gjeldslave resten av livet. 

Anonymkode: 429de...046

Hvorfor er det sannsynlig? 

Hvis bilen er i slik stand at den hadde blitt eu-godkjent om den hadde blitt framstilt for kontroll?

Er det noe du bare synes om eller har du noe fakta å komme med?

• Nyttig 1
Skrevet
petterm skrev (12 minutter siden):

Mulig det er noe jeg misforstår.

Det ser ut til at vegvesenets sider sier noe annet:

"Når du avregistrerer kjøretøyet ditt, blir både ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgiften automatisk sagt opp."

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/avregistrering/

De to sidene er motsigende, ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det sannsynlig? 

Hvis bilen er i slik stand at den hadde blitt eu-godkjent om den hadde blitt framstilt for kontroll?

Er det noe du bare synes om eller har du noe fakta å komme med?

Du ser for deg at denne dama har full kontroll på om bremseslanger, støtdempere, hjullager og bilen for øvrig er i godkjent stand, men bare ikke gidder å betale kr 800 for å få den godkjent?

Anonymkode: 4ece1...f57

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du ser for deg at denne dama har full kontroll på om bremseslanger, støtdempere, hjullager og bilen for øvrig er i godkjent stand, men bare ikke gidder å betale kr 800 for å få den godkjent?

Jeg ser ikke for meg denne damen i det hele tatt.

Jeg har ikke full kontroll på noe av det du ramser opp, men har likevel ikke problem med å få bilen eu-godkjent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke for meg denne damen i det hele tatt.

Jeg har ikke full kontroll på noe av det du ramser opp, men har likevel ikke problem med å få bilen eu-godkjent.

Du gjorde åpenbart det, du skrev "Hvis bilen er i slik stand at den hadde blitt eu-godkjent om den hadde blitt framstilt for kontroll?"

Du virker som en som sliter litt med å skjønne enkle ting, så jeg kan forklare. Du EU-godkjenner bilen din, det har ikke hun gjort på 4-5 år. Det betyr at du mest sannsynlig har en bil hvor bremseslanger, støtdempere og hjullager er OK, mens hun ikke har det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du gjorde åpenbart det, du skrev "Hvis bilen er i slik stand at den hadde blitt eu-godkjent om den hadde blitt framstilt for kontroll?"

Du virker som en som sliter litt med å skjønne enkle ting, så jeg kan forklare. Du EU-godkjenner bilen din, det har ikke hun gjort på 4-5 år. Det betyr at du mest sannsynlig har en bil hvor bremseslanger, støtdempere og hjullager er OK, mens hun ikke har det. 

At hun ikke har framstilt bilen sin for eu-kontroll betyr ikke at det er noe galt med den. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At hun ikke har framstilt bilen sin for eu-kontroll betyr ikke at det er noe galt med den. 

Det betyr ikke at den er i orden, heller. Så da må man jo reflektere litt. Har du noen formening om hvorfor noen skulle velge å droppe en slik kontroll gjennom 4-5 år, dersom bilen de facto var helt i orden? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr ikke at den er i orden, heller. Så da må man jo reflektere litt. Har du noen formening om hvorfor noen skulle velge å droppe en slik kontroll gjennom 4-5 år, dersom bilen de facto var helt i orden? 

Dårlig råd, glemt det.

Så lenge den ikke har vært framstilt til kontroll vet ingen om den er i orden eller ikke.

Jeg tar ikke forutsetning om at alt mulig er galt på bilen. Jeg har hatt gamle biler og aldri hatt problem med bremseslanger, støtdempere og hjullager.

Jeg har måtte fikse lydhornet for å få gammel bil godkjent. Det er bortimot det eneste.

Skrevet

Om en ulykke blir hennes feil, uansett hvor liten, så kan hun vel risikere å miste lappen i tillegg.

Anonymkode: 58de8...047

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om en ulykke blir hennes feil, uansett hvor liten, så kan hun vel risikere å miste lappen i tillegg.

Anonymkode: 58de8...047

Hjemmel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dårlig råd, glemt det.

Så lenge den ikke har vært framstilt til kontroll vet ingen om den er i orden eller ikke.

Jeg tar ikke forutsetning om at alt mulig er galt på bilen. Jeg har hatt gamle biler og aldri hatt problem med bremseslanger, støtdempere og hjullager.

Jeg har måtte fikse lydhornet for å få gammel bil godkjent. Det er bortimot det eneste.

Bilen skulle ha vært kontrollert for 4-5 år siden, noe som betyr at det er 6-7 år siden den ble kontrollert sist. Det skal svært mye til for at det ikke har dukket opp et eller annet på disse årene som skulle vært fikset. 

Skrevet

Hvis det er en person du er glad i, så kan du hjelpe henne med å kontakte politiet. 

Kjipt for henne det selvsagt, men å kjøre rundt med barn i en bil som ikke er EU-godkjent er ren idioti. Og hun kan skade og drepe andre også. 

Hvis hun sparer på EU-kontroll sparer hun vel på andre ting også. Dekk feks. 

Anonymkode: d0355...855

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du er klar over at dersom du kjører rundt i en slik bil og forårsaker en ulykke, så kommer du til å få absolutt 0 sympati og spørsmålet om hvorvidt det rent faktisk er årsakssammenheng mellom forbrytelsen din, og skaden du har forårsaket er ganske irrelevant. Det kommer de til å finne, for å si det slik.

Hva i alle dager har JEG med dette å gjøre? Nok et helt meningsløst innlegg...

Babling om sympati og hva "de" vil finne?

Jeezes...

Anonymkode: d398d...96b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...