Gå til innhold

Hvor lang tid bruke på å gå ned 30 kg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 160 cm og veier 83 kg nå, har ett ønske om å gå ned 30 kg. Hvor lang tid er det mest sannsynlig å bruke på det? Kan jeg klare det innen mars/april neste år?

Anonymkode: 5b68f...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ned 17 kg ca på 6 mnd. Nå har det gått halvannet år, og jeg har gått ned 34 kg. Har ikke vært villig til å gå på diett, jeg driver en livsstilsendring som jeg skal kunne videreføre resten av livet. Da må jeg godta at det ikke går lynfort.

Det anbefalte er vel 0,5 til 1 kg i uka. Du må selv avgjøre hvor mye du er villig til å legge i det og hvor mye du vil "ofre". Det hadde ikke vært verdt det for meg, og jeg synes det høres mye ut med 30 kg på et halvt år. Det er mer enn en kg i uka. Men det kan selvfølgelig gå an - men til hvilken pris? Det må du vurdere selv.

Anonymkode: a215e...fcc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du bør sikte deg inn på litt lengre tid. Kanskje ett år? Jeg veide 79 kg (165 cm) ved nyttår og har gått ned 17,5 kilo siden da. Men jeg har ikke følt på at jeg er på diett. Har spist vanlige måltider, men blitt flinkere til å begrense meg. Har hatt perioder hvor det har skeiet litt ut, men har klart å hente meg inn igjen. Tipper jeg bikker 20 kg ned før jul. Ville nok ikke hatt godt av raskere nedgang enn dette.

Anonymkode: 6c528...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca ett år

Anonymkode: e5c96...913

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan klare det, men du huske at det å gå ned i vekt er et prosjekt som, ideelt sett, skal vare resten av livet. 

Jeg gikk ned veldig mye, veldig fort, for en del år siden. Mellom 40 og 50 kilo på 6-7 måneder. 

Jeg la om på livsstilen ved å begynne med periodisk faste og slutte med godteri og usunn mat hjemme. Jeg spiste alt jeg ble servert når jeg var invitert bort, bare litt mindre enn jeg hadde pleid, så ingen merket noe før jeg "plutselig" var slank.

Jeg holder vekten fremdeles, men det kommer ikke gratis. Jeg beveger meg fremdeles mye og tenker over hva jeg spiser og drikker, spesielt i ukedagene. En helg eller to i måneden skeier jeg ut litt. Jeg veier meg jevnlig for å kunne ta tak fort om vekten blir litt høyere enn jeg ønsker. 

Anonymkode: ce452...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid brukte du på å gå opp 30 kg? Ha det som utgangspunkt. Du kan sikkert gå ned de kiloene på et år, men anbefaler å gjøre små endringer som koster deg lite, og tenke at du skal ha et kosthold du skal leve med resten av livet. Huden tilpasser seg også bedre saktere vektnedgang.

Anonymkode: 0f97c...5f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 15.41):

Jeg er 160 cm og veier 83 kg nå, har ett ønske om å gå ned 30 kg. Hvor lang tid er det mest sannsynlig å bruke på det? Kan jeg klare det innen mars/april neste år?

Anonymkode: 5b68f...a03

Nei, så fort går det jo ikke! Det er helt urealistisk. Men 10 kg kan du klare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lang tid brukte du på å gå opp 30 kg? Ha det som utgangspunkt. Du kan sikkert gå ned de kiloene på et år, men anbefaler å gjøre små endringer som koster deg lite, og tenke at du skal ha et kosthold du skal leve med resten av livet. Huden tilpasser seg også bedre saktere vektnedgang.

Anonymkode: 0f97c...5f1

Det går mye fortere å gå opp enn ned i vekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å regne ut en vekt i nedre del av bmi-skalaen og mene at det er din idealvekt og henge deg fullstendig opp i den, bør du hive hele badevekta på dør og fokusere på livsstilsendring med sunnere mat og mer mosjon. Da vil du gå ned i vekt og bli i bedre form samtidig uten å bli helt OCD på vekt og kalorier. En vektnedgang på 30kg på under 6 mndr slik som du håper på hadde vært voldsomt selv i konsentrasjonsleir og hadde krevd en ekstrem sultekur. Da ville du også ha mistet masse muskelmasse, mistet hår og menstruasjon, fått forbigående svekket immunforsvar og risikere benskjørhet. En sakte vektnedgang på 0,5 kg pr uke ved å kutte litt ned på daglig inntak, men aldri under 1250 kcal i kombinasjon med moderat og daglig mosjon inkl styrketrening 2-3 ganger i uka vil være det beste for å gå ned i vekt og samtidig beholde og bygge muskelmasse, samtidig som huden får tid til å trekke seg tilbake. Ved rask og stor vektnedgang kan huden bli mer slaskete siden den ikke får tid til å trekke seg tilbake. Det samme gjelder andre veien for rask vektoppgang. Da kan en få strekkmerker.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53kg er en helt fin vekt når man er 160cm, men jeg tror det er et urealistisk mål for deg for å være ærlig. Hvertfall å klare å holde vekten der. Bedre å ha et mål på feks 70kg først, så blir det litt mer overkommelig. Hvor lang tid det tar kommer an på din viljestyrke og disiplin. Det vil gå fort i starten og så saktere.

Anonymkode: 95dea...a93

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 25 kg på 25 uker. Og enda hadde jeg litt å gå på, altså at jeg kunne gjort det raskere. Men hodet trengte den tiden for å henge med. Så selv om du kan bruke 20 uker på 30 kg, så anbefaler jeg deg å bruke tiden bedre slik at hodet henger med. Til april bør være overkommelig, ja.

Anonymkode: 67807...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det på 4 måneder, men det er ikke å anbefale. Grunnen her var alvorlig sykdom, jeg har ikke hatt mulighet til å trene overhodet i løpet av denne tiden, så det er mye løs hud og jeg har mistet mye muskelmasse.   Nå skal det sies at min startvekt var 20 kilo høyere enn din også, og bare 3 centimeter høyere, slik at 30 kilo ned for meg betyr fremdeles overvekt.

Anonymkode: d45e7...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 5 måneder på å gå ned 30 kg. Men jeg gikk på lavkarbo med ekstrem streng kaloribudsjett, samt trening 6 dager i uken. Det var grisetungt, og veldig vanskelig å gå tilbake til mer "vanlig mat", altså få inn karbohydrater i kosten og ikke sitte med dette voldsomme strenge kaloribudsjettet. For da la man selvfølgelig på seg noen kg.

Anonymkode: d1cc6...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett til to år. 

Anonymkode: e8cc7...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 1,5 år. Har holdt vekten i 5 år. Fantastisk å ha en kropp som er lett og fungerer. Bmi 19.

Anonymkode: cb41e...57f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte litt under et halvt år en gang. Gjorde egentlig ingenting spesielt, annet enn å spise mer fornuftig og gå laaaaange (2-4 timer) i skogen fem dager i uka.

Så fikk jeg ny kjæreste, og vips er alle kiloene på igjen. 🤭 (Tok riktignok syv år da, men)

Anonymkode: 86528...b8d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg brukte ett år, for rask nedgang gir mye mer løshud for den rekker ikke henge med og trekke seg sammen. Jeg brukte bailine til hjekp der sammen med anbefalte kremer og har omtrent ikke løshud men ville hatt MYE  som måtte blitt fjernet via operasjon etterpå hvis ikke. 

Anonymkode: 38f52...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 12.22):

jeg brukte ett år, for rask nedgang gir mye mer løshud for den rekker ikke henge med og trekke seg sammen. Jeg brukte bailine til hjekp der sammen med anbefalte kremer og har omtrent ikke løshud men ville hatt MYE  som måtte blitt fjernet via operasjon etterpå hvis ikke. 

Anonymkode: 38f52...d67

Løshud har mye med gener å gjøre .jeg har gått ned 20 kg nå på 5 mnd , ingen løshud.

Anonymkode: 2f295...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra 104kg til 68kg. Er mann.

Brukte litt i overkant av et år. 
Pass på å ta litt ekstra vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 4db11...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned nesten 30 kg på 1 år for 5 år siden. Det tok 4-5 år så var alle kiloene tilbake, men jeg går altså raskere NED i vekt enn jeg går OPP med mitt normale kosthold.

Så tok jeg tak igjen i vår og har nå gått ned nesten 20 kg siden april.

Jeg går lange turer hver dag og teller kalorier, men ikke fanatisk - prøver å holde meg til 1500-1600 kcal om dagen, men kan skeie ut og ta litt over 2000 kcal et par dager i uka. 

Oppsummert så vil jeg anbefale å bruke 9-12 måneder på vektnedgangen, og sørge for at deler av vekttapet kommer på grunn av aktivitet (enten det er gåturer, jogging eller styrketrening).

Anonymkode: 60890...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...