Gå til innhold

vanskelig arbeidsplass

Gjest gjest 0

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0

Jeg har skrevet et innlegg om dette før, men nå har det blitt noen endringer..

min sambo begynte på 7/11 i midten av januar. Han sa klart ifra på intervju at han kunne jobbe 2-3 dager i uka og max annenhver helg. Det skulle visst gå fint.

Han ble plassert på en butikk der de faste ansatte nekter å jobbe helger, og det faste ansatte som er der fyller timeplanen hele uka. Sambo har jobbet 5 helger på rad (dette var den 5.) Forrige helg hadde han spesifikt bedt om fri på lørdagen og sagt ifra (enda en gang) at han hadde avtalt å jobbe max annen hver helg. Han fikk fri lørdagen, men på fredag kl 12 fikk han melding om at han måtte jobbe lørdagen pga endringer. han prøvde å ringe sjefen og si at han ikke kunne, til slutt gav han opp og vi endret planene våre. Han jobbet både fredag, lørdag og søndag den helga.

Nå har det kommet ny timeliste og han har blitt satt opp alle helger i mars, i tillegg en torsdag han ikke kan jobbe pga (det har han også gitt bedskjed om tidligere). Sjefen sier at hvis han ikke får byttet den vakta selv mister han de timene. Han som hadde intervjuet med han eier butikken, men han som skriver timelistene er butikksjefen. Butikksjefen virker ikke interessert i å endre på timelistene.

Sambo har heller ikke fått lønn eller kontrakt. Han har bedt om kontrakt flere ganger og blir hver gang lovet av butikkeieren at han skal komme innom med den om et par dager. Han fikk ikke lønn denne måneden, men han hadde heller ikke levert kontonummer. Han hadde bare jobbet 2-3 dager i januar og tenkte derfor at de ventet med utbetalingen til mars. Butikken får nye eiere i løpet av våren og da blir det antagelig en del endringer, men hvordan aner vi ikke.

Nå er jeg litt redd for at de misbruker min kjære. Hva skjer om de gir han sparken? Kan han kreve lønn? Kan han organisere seg noe sted som kan hjelpe han?

Min sambo er dessverre ikke veldig flink til å snakke for seg, og er ikke akkurat kjent får å stå på krava. Jeg har lyst til å ringe for han og kreve at de fikser opp i tullet. Sambo blør neseblod på jobb og gruer seg hver dag til neste gang han skal på jobb. Kan han sykemelde seg? Kreves det at han har kontrakt for at han skal få sykepenger under sykemelding? Kan jeg "true" med å kontakte noen hvis de ikke skjerper seg? Hvordan bør vi gå frem? De driter tydeligvis i det de har lovet....

Dette er veldig frustrerende for sambo er student og har gått uten jobb i et halvt år før han fikk denne. Han trenger hver krone han kan få.

Dette ble langt, men jeg håper at noen orket å lese.... Trenger despererat noen gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men har vært borti liknende greier før.

Hvis han ikke har noen kontrakt, noe han selvsagt har rett på, står det ingen steder når han skal jobbe. Han skulle selvfølgelig hatt lønn, når han ikke har levert noe kontonummer skal denne kunne bli utlevert på giro som han selv veksler inn i banken. Han kan helt fint nekte å jobbe når han blir bedt om det, selv om butikksjefen da kan velge å ikke ta han inn igjen. Butikksjefer prøver seg på veldig mye rart.

Kan du ikke melde han inn i H&K, og be han dra dit og forklare saken for dem? De har hjulpet meg enormt med diverse butikksjefer som utnytter unge folk som ikke sier ifra og som uansett ikke har ressurser til å personlig kreve sine rettigheter. Ekstrajobbmarkedet er dessverre litt for tøft til at han kan true med å gå sin vei...

Lykke til, og oppdater oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj her var det mange spørsmål, skal prøve å besvare noen av de.

Ang organisering. Han kan ta kontakt med f.eks sitt lokale Handel&Kontor som er en avdeling av LO som det vil være "naturlig" for han å høre inn under.

Han kan sykmelde seg uavhenging av om han er organisert eller ikke. Men, hvor mye han vil få i sykepenger er jeg usikker på. Er usikker på om han vil få sykepenger på bakgrunn av hvor mye han er ment å skulle jobbe eller om sykepengene regnes ut fra inntekten mnd forut for sykdom. Det må dere evt ta kontakt med Trygdekontoret for å få avklart.

Hvis de gir han sparken som du spør om. Vil han ha krav på lønna som han allerede har opptjent og i tillegg har han krav på 1 mnd oppsigelsestid. Uansett om han kontrakt eller ikke. Dette er bestemt i arbeidsmiljøloven. Om de sier han opp kan det jo være snakk om usaklig oppsigelse, men for å evt gå den veien bør han være organisert - da får han hjelp til en evt sak. Men, husk han må organisere seg før det evt skjer noe. Det hjelper ikke å melde seg inn etter at man har møtt på problemer.

Når det gjelder arbeidsforhold og mangel på arbeidskontrakt - så er det Arbeidstilsynet du må kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo egentlig alle rettigheter selv om han ikke har kontrakt, i hvert fall i teorien. Jegh ar selv jobbet steder hvor de har vært treige med å skrive kontrakten, men de har heldigvis hatt orden på andre ting; at man er registrert som arbeidstaker (innrapportert på en eller annen måte, slik at man f eks får sykepenger fra trygdekontoret om man blir langtidssykemeldt) og at man faktisk får lønn..

At han ikke har fått lønn ennå kommer an på systemet de har. Jeg har jobba i kommunen og gått halvannen måned uten lønn fordi de betaler på etterskudd så det svir for en som ikke sitter på egenkapital... Du må nesten regne med at han får lønn, og det SKAL han jo ha selv om de ikke har gitt han kontrakt. Jeg regner med at han gjorde muntlige avtaler med butikkeier - dette er gjeldende, men selvsagt vanskelig å skilte med.

For all del, jeg synes de behandler han dårlig, også med tanke på at han må jobbe fler helger enn fastsatt. Det som går an er å ta en telefon til LO eller Arbeidstilsynet e.l for å høre hva dere kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han utdelt vaktplaner? Skriver han timelister? Ta en kopi av dette å oppbevar. Da har dere noe dokumentasjon dersom dere får behov for det. Han har krav på lønn for de timene han har jobbet, og når dere kan vise til hvor mye han har jobbet burde det være en smal sak å få utbetalt dette. Jeg synes han skal spørre dem om når han får utbetalt lønna si, og kanskje også be om forskudd (penger han allerede har tjent) dersom det er lenge til det blir utbetalt.

Sykepenger får man for vakter man er satt opp på. Dersom jeg forsto deg riktig var vaktplan for hele mars satt opp, da skal han ha betalt for de vaktene han er satt opp på der, dersom han blir sykemeldt. Vær obs på at det er arbeidsgiver som betaler de første 14 dagene av sykmeldingsperioden, og en del arbeidsgivere prøver å sno seg unna dette når man er ekstrahjelp.

Ellers har han krav på kontrakt. Dette er helt standard ting, så det kan umulig ta arbeidsgiver lang til å skrive ut dette. Faktisk synes jeg han skal sette seg på kontoret og vente til den er skrevet ut (jeg antar at de andre har kontrakter, det er bare å rette opp navn og lønn i dem...). Alternativt kan kanskje han skrive kontrakt og si "her er mitt forslag, signer eller gi meg din kontrakt nå".

Det krever litt guts, og det kan bli dårlig stemning på jobben etter slikt, men da har han også markert at han ikke er villig å bli tråkket på. Og det kan også være viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør i allefall snarest skaffe seg kontrakt. Ringe til sjefen i kontortiden, og avtale et klokkeslett og så møte opp og ikke gå igjen før han har den signerte kontrakten. I kontrakten bør arbeidstiden være presisert. Altså ikke "arbeidstid: etter vaktplan", men "Stillingsprosent: 40 prosent. Arbeidstid.: 2 lørdager og 2 søndager i mnd. samt 1 kveldsvakt pr uke." Arbeid ut over dette skal avtales og godkjennes på forhånd for hver enkelt ekstravakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Han stakk innom hovedkontoret til sjefen i dag og forklarte situasjonen, han fikk med seg kontrakt også, så han kunne lese igjennom den hjemme.

Hva bør vi passe på at står der?

Sjefen skjønte at det var uholdbart å jobbe hver eneste helg, og skulle se hva han kunne gjøre... Så da får vi se om det blir noen bedringer.... Jeg har mine tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Nå har jeg titta igjenom den såkalte kontrakten....

:forvirret:

Det er bare side opp og side ned med arbeidsinstrukser, hvordan ting skal gjøres og hva som ikke er tillatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på bedin.no eller søk på "arbeidsavtale" på kvasir, da får du opp din side.no, som har en standard arbeidsavtale liggende. Da kan du sammenligne og se om de viktige tingene er med.

Jeg kjenner flere som sliter med dette med vaktlister: at man blir satt om mer eller mindre enn man ønsker å jobbe, og at man får for kort varsel på når man skal jobbe. Jeg skjønner at samboeren din er opptatt av å beholde jobben, og derfor er "snill". Men jo snillere han er, jo mer vil de andre utnytte ham.

Når han nå jobber mange helger på rad - har han en ok avtale om timebetaling i helgene, slik at han faktisk får noe igjen for dette? Hvis 7/11 er seriøse, så har de høyere timesatser i helgene også for ekstrahjelpene. 40% og 100% tillegg er vanlig, men jeg er ikke sikker på til hvilke tider. Normal vil han vel ikke få overtidstillegg før etter å ha jobbet 37,5 timer i uken, men det er naturlig å få ulempetillegg i helgene.

Sorry, dette har jeg egentlig ikke peiling på. Støtter forslaget om å ta kontakt med Handel og Kontor. Han skal ikke på noen måte bli uglesett for å være organisert! Hvis han er snill og "taus", så trenger han noen som kan snakke for ham, og det er bedre at det er fagforeningen enn at det er kjæresten ;)

Du får si til ham at han får kreve høyere timelønn for å stille opp i helgene. Hvis han er den eneste som gidder, så kanskje det hjelper. Enten får han høyere lønn, eller så får han fri :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...