Nysgjerrig98 Skrevet 18. oktober 2024 #1 Del Skrevet 18. oktober 2024 Har noen her som sliter med angst prøvd GABA og/eller L-theanine? Hvilke andre kosttilskudd/vitaminer er lurt å ta når man sliter med angst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #2 Del Skrevet 18. oktober 2024 På DPS ble jeg anbefalt å ta tran. De anbefalte det for flere forskjellige tilstander. Ble også anbefalt å bruke oransje briller noen timer før leggetid. Vil samtidig tipse deg om noe du bør styre unna når du har angst og det er stimulerende stoffer (kaffe, te, sjokolade mm.) og alkohol. Ellers vet jeg at noen tar en viss type magnesium, kan det være magnesium malate? Kommer sikkert straks noen magnesium-fans i tråden og svarer på dette. Det er vel ikke akkurat dokumentert at spesielle typer magnesium har noen effekt på angst, men hvis du ikke tar store mengder over lang tid så kan det neppe skade deg. Anonymkode: 9ad9b...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #3 Del Skrevet 18. oktober 2024 Har ikke prøvd de du nevner. Men generelt sett så er det mange næringsstoffer som er veldig viktig for mental helse. Noen som f.eks b12 og d vitamin, er det også viktig å ha gode verdier av, og ikke bare "innenfor normalen". Først og fremst bør du ta blodprøver for å få overblikk. Har du f.eks veldig lave verdier av b12, så kan det være du trenger resept på litt høyere doser enn vanlige tilskudd. Har du verdier godt innenfor, f.eks over 500, så er det ikke her problemet ligger. På d vitamin er det lurt å ligge over 80-90. Taurin er også noe som er viktig for mental helse, samt omega 3 fettsyrer. Først og fremst er det kosthold som er viktig. Spis mat fra bunnen, ikke sukker, transfett, og alt som svekker næringsopptak. Spis kjøtt og fisk, varier mellom rødt og hvitt. Fet fisk og rødt kjøtt har mye b12. Rødt kjøtt og kyllinglår har mye taurin. Spis variert og vær i aktivitet. Mtp magnesium så er dette også viktig for mental helse. Finnes flere typer magnesium, hvor noen er bedre enn andre for diverse ting. For angst er det vel glysinat som er mest anbefalt. Andre elektrolytter som kalium er også kjempeviktig. Jeg har adhd og mye angst pga det, og merker forskjell når jeg tar tilskudd. Har ingen mangel sånn i forhold til blodprøver, men tar likevel tilskudd innimellom. Men ikke mye, og jeg tar pauser fra det. Fokuserer mest på kalium fra mat, og prøver å ligge på minst 3000 mg daglig (fra mat). Anonymkode: 5d123...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Del Skrevet 20. oktober 2024 Nysgjerrig98 skrev (På 18.10.2024 den 14.21): Har noen her som sliter med angst prøvd GABA og/eller L-theanine? Hvilke andre kosttilskudd/vitaminer er lurt å ta når man sliter med angst? Ashwagandha uten tvil! Veldig bra kombo med rosenrot for å øke energien. I tillegg omega 3/tran, nok D-vitamin og ande vitaminer. Og magnesium glyserol før du legger deg. I tillegg, som en over nevner, ikke mat eller aktiviteter som øker stress og kortisolet i kroppen. Men lag deg en livsstil for å balansere det bedre. Anonymkode: 81a4b...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #5 Del Skrevet 20. oktober 2024 Har testet ashwaganda, det funket omtrent like bra som doc halspastiller... Det som hjalp for meg var trening. Både styrketrening og løping. Og fokus på å spise variert og sunt. Har redusert kraftig på junkfood, men har også vært nøye på at ingen mat skal være "fyfy" og forbudt og dermed gi meg dårlig samvittighet. Alt med mat og trening skal være positivt og gi mestringsfølelse, ikke gi meg en følelse av å ikke være bra nok eller ikke strekke til. Anonymkode: e09f8...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har testet ashwaganda, det funket omtrent like bra som doc halspastiller... Det som hjalp for meg var trening. Både styrketrening og løping. Og fokus på å spise variert og sunt. Har redusert kraftig på junkfood, men har også vært nøye på at ingen mat skal være "fyfy" og forbudt og dermed gi meg dårlig samvittighet. Alt med mat og trening skal være positivt og gi mestringsfølelse, ikke gi meg en følelse av å ikke være bra nok eller ikke strekke til. Anonymkode: e09f8...aff Det er en grunn til at det ikke fungerer på alle. Har man eks kortisolen i balanse vil det ikke ha stor effekt. I tillegg er det ikke noe man umiddelbart merker hvis det har en effekt, men etterhvert. Også er det ikke slik at man bare kan ta en ting, så blir alt bra. Alt henger sammen. Synes det er synd at folk sier at det og det ikke fungerer, uten å vite hva det gjør, hvorfor man tar det, hva det gjør med kroppen og psyken, og dermed forstå hvorfor det ikke virker. Det som er med med angst, er nettopp at mange har forhøyet stress og stress respons i hjernen og kroppen. Høyintensitiv trening som løping vil derfor kunne gjøre angsten mye verre for mange, da det øker stresset. Dog, vil styrketrening og annen lav intensitiv trening/aktivitet være svært viktig. Slanking stresser kroppen, sukker, skjermbruk, mye innetid etc etc. Det samme med det å ikke stresse med kosthold, trening etc som du er inne på. Det er svært viktig å ikke banke seg ned over alt man ikke får til, men gjøre det til noe positivt, ta små små steg, nyte veien etc. Man må nesten lære seg om kroppen, hvordan ting henger sammen, påvirker hverandre, balanse, løsninger, lære seg å lese og forstå sin egen kropp. Da blir det lettere å finne det som fungerer. Og det er ulikt fra person til person, men eks ashwagandha har hjulpet ekstremt mange mennesker med angst, depresjon, ptsd etc. Slik som for deg fungerer ting som potensielt stresser hjernen/kroppen din, mens for andre vil det gjøre det verre. Forstår man kroppen og hjernen og sin egen kropp, er det ganske logisk at det er slik. 😃 Anonymkode: 81a4b...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er en grunn til at det ikke fungerer på alle. Har man eks kortisolen i balanse vil det ikke ha stor effekt. I tillegg er det ikke noe man umiddelbart merker hvis det har en effekt, men etterhvert. Også er det ikke slik at man bare kan ta en ting, så blir alt bra. Alt henger sammen. Synes det er synd at folk sier at det og det ikke fungerer, uten å vite hva det gjør, hvorfor man tar det, hva det gjør med kroppen og psyken, og dermed forstå hvorfor det ikke virker. Det som er med med angst, er nettopp at mange har forhøyet stress og stress respons i hjernen og kroppen. Høyintensitiv trening som løping vil derfor kunne gjøre angsten mye verre for mange, da det øker stresset. Dog, vil styrketrening og annen lav intensitiv trening/aktivitet være svært viktig. Slanking stresser kroppen, sukker, skjermbruk, mye innetid etc etc. Det samme med det å ikke stresse med kosthold, trening etc som du er inne på. Det er svært viktig å ikke banke seg ned over alt man ikke får til, men gjøre det til noe positivt, ta små små steg, nyte veien etc. Man må nesten lære seg om kroppen, hvordan ting henger sammen, påvirker hverandre, balanse, løsninger, lære seg å lese og forstå sin egen kropp. Da blir det lettere å finne det som fungerer. Og det er ulikt fra person til person, men eks ashwagandha har hjulpet ekstremt mange mennesker med angst, depresjon, ptsd etc. Slik som for deg fungerer ting som potensielt stresser hjernen/kroppen din, mens for andre vil det gjøre det verre. Forstår man kroppen og hjernen og sin egen kropp, er det ganske logisk at det er slik. 😃 Anonymkode: 81a4b...967 Vel, jeg deler mine egne personlige erfaringer, og jeg synes det er verre å si at kosttilskudd "fungerer uten tvil" og at alle som påstår noe annet ikke forstår kroppen sin... Anonymkode: e09f8...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vel, jeg deler mine egne personlige erfaringer, og jeg synes det er verre å si at kosttilskudd "fungerer uten tvil" og at alle som påstår noe annet ikke forstår kroppen sin... Anonymkode: e09f8...aff Det ikke helt det jeg skrev eller mente å skrive 😃 Og det var på ingen måte for å hakke på deg eller noe. Det er egentlig veldig viktig det du påpeker, at det finnes ulike ting som fungere. Det var mer ment for å forklare at det er en årsak til at det ikke fungerer på alle og hvor viktig det er at man øker kunnskapen sin om hva man putter i kroppen og hva det gjør med kroppen. Det jeg skrev var at når man lærer mer om kroppen og hjernen, hvordan ting henger sammen, påvirker hverandre, fungerer, trenger etc så vet man hvorfor eks urten ashwagandha ikke har en effekt på alle eller hvorfor man ikke alltid opplever en effekt. Litt som en med nok B vitamin ikke har effekt av å ta B vitamin supplementer i tillegg. Mens en med B vitamin mangel vil merke stor forskjell når en begynner å ta det. Ashwagandha er noe svært mange med angst, depresjon, ptsd etc har god effekt av og forsket en del på. Jeg skrev ikke noe sted at det fungerer uten tvil. Jeg svarte "ashwagandha uten tvil" på spørsmålet til ts om hva hun burde prøve. M For å finne ut hva som fungerer og ikke, så må man nesten prøve seg frem. Men like viktig å ha en del kunnskap og forståelse om det i tillegg. Men ja, jeg tar til meg at det første svaret mitt nok ble litt for vagt og kan oppfattes feil. Jeg er ikke så flink alltid å forklare, og noen ganger forklarer jeg utfra at andre vet det jeg vet eller tenker 😅 Anonymkode: 81a4b...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå