Gå til innhold

Sykemelding

LiseTV

Anbefalte innlegg

Kapt.Chat skrev (5 minutter siden):

Så jeg tror at karensdager har en effekt på lavterskel sykemeldinger.

Det er det vanskelig å være uenig i 😊

….. men det kommer med en pris, og det er at det rammer de som står nederst på rangs og lønnsstigen hardest. 

Av tiltak som gjøres for å få ned kostnaden av sykefravær, fra manglende inntjening, til direkte utgifter er det i mine øyne karensdager som slår ut mest urettferdig. 

Jeg tror ikke det blir innført karensdager etter denne runden heller. 
Jeg er helt for at vi bør se på sykelønnsordningen altså.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Jenny*
Kapt.Chat skrev (9 timer siden):

Det virker ut som enkelte tror litt for godt om nordmenns moral, og spesiellt arbeidsmoral.

Enkelte ser ut til å tro at selv om vi fikk betalt bedre enn vanlig lønn for å gå sykemeldt så ville ikke ordningen bli misbrukt.

Og slik det er i dag så sitter faktisk arbeidstakere igjen med mer netto av å gå sjukemeldt, om vi tar i betraktning besparelser i reiseutgifter, og andre utgifter knyttet til jobb.

Og hele tiden så blir det vist til at det er de med dårligst lønn som taper mest på kutt i sykelønnsordningen, mens sannheten

er at det er de best betalte som taper mest, siden de når taket og vil ikke få kompensert fullt ut for bortfallet av lønnen. Det siste gjelder også uten det er gjort kutt i sykelønnsordningen.

Til og med faktisk.no konkluderer med at vi har verdens høyeste sykefravær selv om det er justert for forskjeller mellom landene. (https://www.faktisk.no/artikler/jngyz/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer)

Når det er fakta så synes jeg det er helt på sin plass at politikere vurderer å revidere sykelønnsordningen, noe annet ville vært totalt uansvarlig. Også tatt i betraktning at vi har et av verdens beste helevesen og ligger i toppen på folkehelse.

Konklusjon

Nye tall som Faktisk.no har fått fra Eurostat, viser at det fortsatt er dekning for å si at Norge har verdens høyeste sykefravær. Det er visse usikkerhetsmomenter ved internasjonale sammenligninger av sykefraværstall. Men selv etter justering for forskjeller i registreringen, blir konklusjonen at Norge har høyere sykefravær enn andre sammenlignbare land.

Påstanden er helt sann.

Takk for lenke til artikkelen fra faktisk.no 👍🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen var inne på tidligere i tråden så vil ikke dette ramme oss som kan jobbe hjemmefra. 

Jeg tror at om man fjerner sykelønn de første 1-3 dagene så vil det gå hardt utover helsefagarbeidere, barnehageansatte, renholdere, butikkmedarbeidere, kokker, servitører og andre lavtlønnede som MÅ jobbe på arbeidsstedet. Disse er også de som er mest utsatt for smitte. Man kan ikke møte på jobb med norovirus akkurat. Jeg tror heller ikke at det er disse som misbruker sykelønn og egenmeldinger, så det er fryktelig synd om det er de som må betale. Tjener man under 230 i timen så kan en dags fravær velte økonomien. 

Er det der vi skal spare penger? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 timer siden):

Som en annen var inne på tidligere i tråden så vil ikke dette ramme oss som kan jobbe hjemmefra. 

Jeg tror at om man fjerner sykelønn de første 1-3 dagene så vil det gå hardt utover helsefagarbeidere, barnehageansatte, renholdere, butikkmedarbeidere, kokker, servitører og andre lavtlønnede som MÅ jobbe på arbeidsstedet. Disse er også de som er mest utsatt for smitte. Man kan ikke møte på jobb med norovirus akkurat. Jeg tror heller ikke at det er disse som misbruker sykelønn og egenmeldinger, så det er fryktelig synd om det er de som må betale. Tjener man under 230 i timen så kan en dags fravær velte økonomien. 

Er det der vi skal spare penger? 

Det er et kjent utsagn at man kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg.

Samme hvordan man innretter kutt i ordninger så vil det alltid ramme noen, og det vil alltid være noen som er svakere stilt enn andre, uansett hvor man befinner seg på skalaen.

Det med hjemmekontor er en ganske ny ordning som kom istand som følge av epidimi. Og at det var mulig å finne løsninger for en stor gruppe arbeidstakere, er jo bare positivt. Arbeidsgivere fikk nyttig erfaring med bruk av hjemmekontor og kunne senere bruke denne erfaringen under normale forhold. Så at man fant samfunnsnyttige løsninger for en gruppe bør ikke være argument for at det da blir det urettferdig for en annen gruppe. Med denne tankegangen vil man bli stående på stedet hvil.

Man må også se dette i en større sammenheng, om man ikke finner bærekraftige ordninger så er det absolutt de svakeste som vil rammes hardest til slutt. Så mindre justeringer nå kan forhindre en kjempesmell når kassa er tom og man er tvunget til drastiske kutt. Så sånn sett kan du si at det er de svakeste gruppene som vil ha størst fremtidig nytte av en bærekraftig ordning.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til piloten drar på jobb med 40 i feber og haug med Paracet for han har ikke råd til å bli hjemme. Så kan man kanskje argumentere at han tjener godt, ja han gjør det så han får ytterligere redusert lønn for han tjener over 6G.

Så bussjåføren da er veldig syk, men lønna er så dårlig fra før så han drar på jobb. Den dagen tar han livet av en på 6 år, han var ikke årvåken nok pga sykdom. Nei man bør ikke dra på jobb syk, men det bli konsekvensen ved å ha karensdager. Sikkerheten i kritiske yrker vil forsvinne, og det er disse som rammes for de har ikke hjemmekontor. 
Skal vedde på at de som mener karensdager er flott jobber på kontor å ser ikke problemet 

Endret av Forvirret23
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Gleder meg til piloten drar på jobb med 40 i feber og haug med Paracet for han har ikke råd til å bli hjemme. Så kan man kanskje argumentere at han tjener godt, ja han gjør det så han får ytterligere redusert lønn for han tjener over 6G.

Så bussjåføren da er veldig syk, men lønna er så dårlig fra før så han drar på jobb. Den dagen tar han livet av en på 6 år, han var ikke årvåken nok pga sykdom. Nei man bør ikke dra på jobb syk, men det bli konsekvensen ved å ha karensdager. Sikkerheten i kritiske yrker vil forsvinne, og det er disse som rammes for de har ikke hjemmekontor. 
Skal vedde på at de som mener karensdager er flott jobber på kontor og ser ikke problemet 

Så du mener at jeg bør unngå fly og buss i utlandet, trenger ikke reise så veldig langt heller, bare over grensen.

Vet ikke om det er et stort problem i Svergie at bussjøfører kjører over 6 åringer, eller om det finnes statestikk som sier at vår sykelønnsordning hindrer ulykker.

Som man vet så skjer de fleste ulykker i hjemmet, så da er det kanskje best at de går på jobb enn at de går hjemme med fare for å skade seg selv, denne argumentasjonen blir rett og slett for dum.

Du glemte forresten de som har fått akutt diare og blir tvunget på jobb av karensdag og driter ned hele kontorfelleskapet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapt.Chat skrev (23 minutter siden):

Så du mener at jeg bør unngå fly og buss i utlandet, trenger ikke reise så veldig langt heller, bare over grensen.

Vet ikke om det er et stort problem i Svergie at bussjøfører kjører over 6 åringer, eller om det finnes statestikk som sier at vår sykelønnsordning hindrer ulykker.

Som man vet så skjer de fleste ulykker i hjemmet, så da er det kanskje best at de går på jobb enn at de går hjemme med fare for å skade seg selv, denne argumentasjonen blir rett og slett for dum.

Du glemte forresten de som har fått akutt diare og blir tvunget på jobb av karensdag og driter ned hele kontorfelleskapet.

Jeg unngår utenlandske  selskaper som har elendig personalpolitikk og sikkerhet er nederst. 
Når mennesker ikke er årvåkne så går det utover sikkerheten ja. 
Du tror ikke det er få ulykker pga sikkerheten prioriteres i Norge? 
Jobber du med sikkerhet siden du er så sikker på at syke ansatte fortsatt er årvåken?

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
Kapt.Chat skrev (57 minutter siden):

Samme hvordan man innretter kutt i ordninger så vil det alltid ramme noen, og det vil alltid være noen som er svakere stilt enn andre, uansett hvor man befinner seg på skalaen.

Det med hjemmekontor er en ganske ny ordning som kom istand som følge av epidimi. Og at det var mulig å finne løsninger for en stor gruppe arbeidstakere, er jo bare positivt. Arbeidsgivere fikk nyttig erfaring med bruk av hjemmekontor og kunne senere bruke denne erfaringen under normale forhold. Så at man fant samfunnsnyttige løsninger for en gruppe bør ikke være argument for at det da blir det urettferdig for en annen gruppe. Med denne tankegangen vil man bli stående på stedet hvil.

Man må også se dette i en større sammenheng, om man ikke finner bærekraftige ordninger så er det absolutt de svakeste som vil rammes hardest til slutt. Så mindre justeringer nå kan forhindre en kjempesmell når kassa er tom og man er tvunget til drastiske kutt. Så sånn sett kan du si at det er de svakeste gruppene som vil ha størst fremtidig nytte av en bærekraftig ordning.

Jeg vet ikke om dette er mot forumreglene, men jeg blir litt personlig nå.

På meg høres argumentasjonen din veldig unorsk ut. I Norge har vi et velferdssystem der poenget, grunnmuren, er å ta vare på alle og utjevne forskjeller. Hvis dine argumenter skulle gå igjennom, basert på "å knuse noen egg" om mennesker som er syke, ser det ut på meg som om jeg enten befinner meg i et annet land enn Norge, eller at du er feilplassert? 

Hva med å begynne i rett ende, hva med å begynne med hvorfor det er blitt sånn og hva vi kan gjøre med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om dette er mot forumreglene, men jeg blir litt personlig nå.

På meg høres argumentasjonen din veldig unorsk ut. I Norge har vi et velferdssystem der poenget, grunnmuren, er å ta vare på alle og utjevne forskjeller. Hvis dine argumenter skulle gå igjennom, basert på "å knuse noen egg" om mennesker som er syke, ser det ut på meg som om jeg enten befinner meg i et annet land enn Norge, eller at du er feilplassert? 

Hva med å begynne i rett ende, hva med å begynne med hvorfor det er blitt sånn og hva vi kan gjøre med det? 

Uttrykket knuse noen egg er en metafor, og i denne sammenhengen betyr det at du kan ikke gjøre kutt i en ordning uten at det rammer noen. Uanasett hvordan det gjøres, så vil noen rammes, og med karensdag så vil det ramme alle som benytter sykelønnsordningen. Og som jeg nevnte innledningsvis så kan det sees på ordninger som skjermer de kronisk syke.

Jeg er veldig for et velferdssystem som tar vare på alle, men ser at systemet ikke er bærekraftig på lang sikt. Og slik sett så er det en fordel for alle grupper, og ikke minst de svakeste, at vi lager et system som er bærekraftig for fremtiden.

Og demografien i samfunnet vil forandre seg ganske mye fremover, vi lever lenger, vi får en aldrende befolkning. Dette vil bli en enorm utgift som skal dekkes av stadig færre andel arbeidstakere. Så når vi snakker om å ta vare på alle som også inkluderer de eldre, så er det viktig at vi ser på hvordan vi kan møte fremtidens utfordringer. Å ikke gjøre noe er som å skyte seg selv i foten (beklager bruk av metafor igjen, og legger til at ingen skal skytes i foten))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (3 timer siden):

Jeg unngår utenlandske  selskaper som har elendig personalpolitikk og sikkerhet er nederst. 
Når mennesker ikke er årvåkne så går det utover sikkerheten ja. 
Du tror ikke det er få ulykker pga sikkerheten prioriteres i Norge? 
Jobber du med sikkerhet siden du er så sikker på at syke ansatte fortsatt er årvåken?

Jeg sier bare at det er søkt og sette -en- karensdag i sammenheng med at seksåringer blir kjørt ned av bussen, og fly styrter som følge av en karensdag.

Siden du spør så er sikkerhet en stor del av mitt daglige virke, og vi har mange barrierer som skal forhindre ulykker.

Når det gjelder fly så er det noe som heter "fit for flight", og vegtrafikkloven er også veldig tydelig på når du ikke har lov å kjøre motorvogn.

Ja jeg tror absolutt det er få ulykker på grunn av at sikkerheten prioriteres i Norge, men jeg tror ikke en karensdag vil ha innvirkning på den statestikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (16 minutter siden):

Jeg sier bare at det er søkt og sette -en- karensdag i sammenheng med at seksåringer blir kjørt ned av bussen, og fly styrter som følge av en karensdag.

Siden du spør så er sikkerhet en stor del av mitt daglige virke, og vi har mange barrierer som skal forhindre ulykker.

Når det gjelder fly så er det noe som heter "fit for flight", og vegtrafikkloven er også veldig tydelig på når du ikke har lov å kjøre motorvogn.

Ja jeg tror absolutt det er få ulykker på grunn av at sikkerheten prioriteres i Norge, men jeg tror ikke en karensdag vil ha innvirkning på den statestikken.

Jobber selv i en bransje der man skal være fit for fight. Jeg vet at om mine kollegaer taper 8000 kroner for å bli hjemme, som man faktisk gjør i sverige samme yrke som mitt så drar de på jobb. Hjelper ikke med regler da for vi jobber for å leve. Jeg vet også at i min bransje har det skjedd store feilhandlinger pga man ikke var klar for å utføre sitt arbeid. Du får tro hva du vil, men rart om du jobber med sikkerhet å tror da at mange velger å tape masse penger. For i de fleste yrker med disse reglene så er det jo opp til en selv om du er kan utføre ditt arbeid eller ikke, ingen passer på det før det blir en ulykke å spørsmål begynner å stilles
Blir det bedre om jeg skriver at bussjåføren kjører ut av veien å treffer bil i motgående siden 6 åring blir litt mye? 

Endret av Forvirret23
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annoyium skrev (På 20.10.2024 den 9.22):

Det som provoserer meg er at køene ved sykehusene nå i snitt er på over 80 dager. Hvis køene kuttes vil naturlig nok også lange sykemeldinger gå ned 🤦🏼‍♀️

Dette har jeg sat også. Få NED køene til behandlinger, slik at folk kan komme raskere tilbake i jobb. Mange som venter på operasjoner eller andre behandlinger for å kunne fungere er unødvendig lenge sykmeldte pga. altfor lang ventetid på hjelp. 
Det er langtidsfraværet som er problemet, hjelper ikke med karensdag ved spysyken eller influensa da.... Er også redd det vil bli mer smitte på sykehus og institusjoner, da ansatte kanskje vil kommer syke på jobb og smitte de som er innlagt fordi man ikke har råd til å bli hjemme. De i slike yrker er også mye mer utsatt for å bli smittet på jobb, da de har mye smitte rundt seg hele tiden. Fint å bli straffet for dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Jobber selv i en bransje der man skal være fit for fight. Jeg vet at om mine kollegaer taper 8000 kroner for å bli hjemme, som man faktisk gjør i sverige samme yrke som mitt så drar de på jobb. Hjelper ikke med regler da for vi jobber for å leve. Jeg vet også at i min bransje har det skjedd store feilhandlinger pga man ikke var klar for å utføre sitt arbeid. Du får tro hva du vil, men rart om du jobber med sikkerhet å tror da at mange velger å tape masse penger. For i de fleste yrker med disse reglene så er det jo opp til en selv om du er kan utføre ditt arbeid eller ikke, ingen passer på det før det blir en ulykke å spørsmål begynner å stilles
Blir det bedre om jeg skriver at bussjåføren kjører ut av veien å treffer bil i motgående siden 6 åring blir litt mye? 

Ok, så ikke den vinklingen komme, dette kommentarfeltet overrasker hele tiden. Tidligere har alle snakket om de lavtlønnede som blir rammet av karensdagen for de har så lite fra før. Men her er problemstillingen motsatt, her snakker vi om så god lønn at de blir tvunget til å gå på jobb, kan ikke gå glipp av en dags lønn.

Med den lønnen så har du satt deg i en veldig dårlig økonomisk situasjon om ikke økonomien tåler en karensdag, da må jeg si de lever over evne. Og jeg mener at det ikke er statens ansvar at folk setter seg i en slik økonomisk situasjon. Her snakker vi I-lands problem.

Selv har jeg rimelig god lønn, men i solidaritetns navn så er jeg med på en karensdag. Kan også nevne at jeg jobber i et yrke som har mer enn 400 timer mer arbeidstid i året enn andre grupper, og samtidig er untatt arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapt.Chat skrev (13 minutter siden):

Ok, så ikke den vinklingen komme, dette kommentarfeltet overrasker hele tiden. Tidligere har alle snakket om de lavtlønnede som blir rammet av karensdagen for de har så lite fra før. Men her er problemstillingen motsatt, her snakker vi om så god lønn at de blir tvunget til å gå på jobb, kan ikke gå glipp av en dags lønn.

Med den lønnen så har du satt deg i en veldig dårlig økonomisk situasjon om ikke økonomien tåler en karensdag, da må jeg si de lever over evne. Og jeg mener at det ikke er statens ansvar at folk setter seg i en slik økonomisk situasjon. Her snakker vi I-lands problem.

Selv har jeg rimelig god lønn, men i solidaritetns navn så er jeg med på en karensdag. Kan også nevne at jeg jobber i et yrke som har mer enn 400 timer mer arbeidstid i året enn andre grupper, og samtidig er untatt arbeidsmiljøloven.

Ja, bo i  Norge er dyrt beklager å si det. Tror det er få personer som tåler å miste masse lønn hver gang de er syke. 
Når ble bussjåførene  godt betalt, de som kjører gods? 
Godt du jobber i et slikt yrke, veldig bra. 
Du ser ingen andre løsninger på å få ned sykefraværet? At folk venter 8 måneder i gå for å operere ryggen, da vil karensdag hjelpe? 
Og jeg er oppriktig redd for sikkerheten i kritiske yrker  om dette blir vedtatt. 
 slik du uttaler deg er typisk jantelov, å du taper litt det må du jo tåle du som tjener en helt vanlig lønn. 

Endret av Forvirret23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Ja, bo i  Norge er dyrt beklager å si det. Tror det er få personer som tåler å miste masse lønn hver gang de er syke. 
Når ble bussjåførene  godt betalt, de som kjører gods? 
Godt du jobber i et slikt yrke, veldig bra. 
Du ser ingen andre løsninger på å få ned sykefraværet? At folk venter 8 måneder i gå for å operere ryggen, da vil karensdag hjelpe? 
Og jeg er oppriktig redd for sikkerheten i kritiske yrker  om dette blir vedtatt. 
 slik du uttaler deg er typisk jantelov, å du taper litt det må du jo tåle du som tjener en helt vanlig lønn. 

De fleste må kunne klare å tilpasse seg at ikke samme sum kommer inn på lønnskontoen hver mnd uansett hva som skulle skje. For i fremtiden så blir vi tvunget til å gjøre mye mer drastiske tiltak om vi ikke iverksetter små tiltak allerede nå.

Eksemplet som du nevner med karensdag for den som venter 8 mnd på en ryggoperasjon, så blir da bidraget 1/240, altså arbeidstaker må bidra med 1 del av 240. Og i ditt eksempel som sier at du tjener 8000/dag, så blir ditt bidrag 8000 kroner, mens andre sine penger bidrar med 1 million ni hundre og tolv tusen kroner i den perioden. (men vi har heldigvis et tak på 6G)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (41 minutter siden):

De fleste må kunne klare å tilpasse seg at ikke samme sum kommer inn på lønnskontoen hver mnd uansett hva som skulle skje. For i fremtiden så blir vi tvunget til å gjøre mye mer drastiske tiltak om vi ikke iverksetter små tiltak allerede nå.

Eksemplet som du nevner med karensdag for den som venter 8 mnd på en ryggoperasjon, så blir da bidraget 1/240, altså arbeidstaker må bidra med 1 del av 240. Og i ditt eksempel som sier at du tjener 8000/dag, så blir ditt bidrag 8000 kroner, mens andre sine penger bidrar med 1 million ni hundre og tolv tusen kroner i den perioden. (men vi har heldigvis et tak på 6G)

Som jeg skrev svenskene i mitt yrke taper 8000 for de har flere dager og 80% lønn. Slik mange vil ha det i Norge, og det snakkes ikke om kun en dag her i Norge heller. Så det er ikke billigere for Norge å få operert den personen raskere? Man sparer mer på at denne personen med ryggen taper penger?Det er vel et regnestykke kun politikere klarer å få til.
 Ja, heldigvis har vi tak på 6G den som tjener mer enn det får skylde seg selv om det blir tøft, de har jo så enormt med penger de som tjener 6G 
Det dette kommer til å ende med er at folk drar syke på jobb, når de må bli hjemme så er de hjemme ekstra lenge tilfelle de ikke er friske nok og må da på med nye dager. Folk blir sykere og køene på sykehusene blir lengre for folk drar ikke til legen i tide. 
Og ja man kan lese om mye problemer med karensdag i Sverige. Det er usosialt og lager en fattigdomsfelle, setter sikkerheten i kritiske yrker i fare. 
Dette er ikke et land som er kjent for å ta vare på alle fattig eller rik, skam for Norge om de vedtar noe så usosialt. 
Penger har vi, mer enn noen gang. 

Endret av Forvirret23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest *Jenny*

Enig med deg, @forvirret2003, klasseforskjellene i Sverige er ikke noe vi ønsker å importere til Norge. 

Karensdagen i Sverige ble til og med tatt bort under deler av korona-tiden nettopp fordi folk gikk syke på jobben, og da skjønte de som bestemmer sånt at det kanskje ikke var så lurt. Bedre forskning enn det er det vanskelig å få. Folk går syke på jobbet når de ikke får betalt.

Hvorfor vi i det hele tatt diskuterer karensdag er en gåte, for det er helt tydelig at NHO har lagt det i vektskåla bare for å presse samarbeidspartene sine kun for å få dem til å diskutere langtidssykefraværet. 

Endret av *Jenny*
Lagt til navn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (15 timer siden):

Så lavlønnede skal måtte kutte enda mer, og enda mer, og enda mer... fordi mange folk driver dank og tar "sykedager" nå med full lønn? 

De med god lønn vil drite i om de ikke får full lønn/null lønn den dagen de skulker. Lavlønnede vil bli straffet hardt for å være syk, og attpåtil skal de måtte kutte i alt mulig ekstra fordi samfunnet mener det er mest rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (På 18.10.2024 den 14.03):

Endelig tonet Frp flagg og sier dem vil kutte i sjukelønnsordningen.  Vanlig folk som dem sier må holde seg unna dette partiet.

Det er vel hevet over enhver tvil at endringer vil tvinge seg frem på sikt, det er jo helt klart ikke en bærekraftig utvikling.

Og helt typisk er det FRP som "tør" å fronte et slikt forslag og må stå i ilden for det før etter en tid de andre partiene stilltiende (og selvsagt uten å flagge det høyt) forandrer "mening".. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
LeneXCII skrev (2 timer siden):

Det er vel hevet over enhver tvil at endringer vil tvinge seg frem på sikt, det er jo helt klart ikke en bærekraftig utvikling.

Og helt typisk er det FRP som "tør" å fronte et slikt forslag og må stå i ilden for det før etter en tid de andre partiene stilltiende (og selvsagt uten å flagge det høyt) forandrer "mening".. 

Enig hvis utviklinga ikke stopper, og det er særlig alvorlig at unge ikke kommer seg inn og får prøvd arbeidslivet før de lempes ut igjen. Men, bærekraftig? Says who? At vi har høy sykemelding er bare en refleksjon over at vi har mange i arbeidslivet, alternativt er å kaste dem ut, og er det noe bedre? 

For øvrig, tror jeg det vil bli verre før det blir bedre. Mange vil oppleve et press på seg å ta vare på foreldre framover fordi det ikke fins nok helsepersonell, og det vil øke sykemeldingene. Hvis vi ikke finner en annen ordning selvfølgelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...