Gå til innhold

Hvor sosiale er barna i 2. og 3. klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres sosiale liv i ukedagene (2.3. klasse)? 

Her inne ser det ut som alle har besøk annen hver dag og jeg kjenner det stikker. 

Jeg er alene med mine. De går på to ting hver av fritidsaktiviteter. Dvs. at det kun er en dag jeg ikke følger til aktiviteter(og ja, de må kjøres). Dette gjør at det ene barnet er hjemme 10-15 min alene når jeg følger det andre på aktiviteter. Har derfor sagt nei til at det barnet som er hjemme kan ha med noen hjem, for tenker at om jeg skal ha ansvar for et barn til må jeg være hjemme hele tiden? 

De er på sfo hver dag, til ca. 15. Rekker ikke ha med noen andre barn hjem da, siden det er middag, lekser og rett til aktiviteter. 

Den ene dagen i uka det ikke er fritidsaktiviteter så har de ofte med en venn hjem hver (ikke alltid). Ellers har de en venn hver i helga. Samtidig som det ene barnet er med nabobarna noen 1-3 ganger i uka. 

Hvordan er det med deres? 

 

Anonymkode: f8663...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min går i 3kl. Jeg har ikke ork/kapasitet til å ha med noen hjem, så det skjer aldri. Han er på sfo til 1600-1630 hver dag pga jobb. På ettermiddag/kveld må jeg kjøre søsken på treninger etc. Han er med, eller hos nabobarna. Så han er litt sosial, men ikke så mye som andre, tror jeg.

Anonymkode: c9cd2...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har derfor sagt nei til at det barnet som er hjemme kan ha med noen hjem, for tenker at om jeg skal ha ansvar for et barn til må jeg være hjemme hele tiden? 

Hva? Snakker om å være lite løsningsorientert? 
Du informerer foreldrene om at barna er alene hjemme i 15 minutter. Tviler sterkt på at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (26 minutter siden):

Hva? Snakker om å være lite løsningsorientert? 
Du informerer foreldrene om at barna er alene hjemme i 15 minutter. Tviler sterkt på at det gjør noe.

Ts 

Hvorfor skal det alltid snakkes ned folk her inne? Håper du får en god følelse, jeg fikk ikke det av innlegget ditt.  

Du tenker det er innafor at de er alene? Ser for meg at godteri skuffer og annet godt blir borte og at det gjøres andre ting som ikke er lov. 

Anonymkode: f8663...adf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde med noen hjem eller ble med noen hjem istedet for SFO i 3. klasse respektive 2. klasse. Yngste fra 2. klasse fordi eldste da gikk i 4. klasse.  De sendte melding om hvor de gikk eller hvem de hadde med hjem. Vi avklarte hver morgen betingelser, om vi skulle noe på ettermiddagen som å dra tidlig på kamp eller tidlig trening. Ofte avtalte jeg med foreldre om at noen ble med hit de dagene det var bortekamp for min mann var en av fotballtrenerne og kjørte da til bortekamp.  

Vi hadde hylle i kjøleskapet og hylle i skapet til mat ungene kunne spise etter skolen. 

Skal sies at yngste var tidlig veldig selvstendig, begynte å lage  seg frokost selv fra hun var 3 år, hun ville gå hjem selv fra barnehagen, (noen hun fikk på slutten det siste året, vi hentet tingene og hun gikk (sti og grusvei uten trafikk) og vi kjørte rundt så det ble også med kun 1 år på SFO. 

Anonymkode: 0b2ec...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

Hvorfor skal det alltid snakkes ned folk her inne? Håper du får en god følelse, jeg fikk ikke det av innlegget ditt.  

Du tenker det er innafor at de er alene? Ser for meg at godteri skuffer og annet godt blir borte og at det gjøres andre ting som ikke er lov. 

Anonymkode: f8663...adf

Hvorfor ha godteriskuffer ? Droppet lett godteriskuff for at ungene skulle bli trygge alene hjemme og ha med noen hjem.

Anonymkode: 0b2ec...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min går i 3kl. Jeg har ikke ork/kapasitet til å ha med noen hjem, så det skjer aldri. Han er på sfo til 1600-1630 hver dag pga jobb. På ettermiddag/kveld må jeg kjøre søsken på treninger etc. Han er med, eller hos nabobarna. Så han er litt sosial, men ikke så mye som andre, tror jeg.

Anonymkode: c9cd2...45b

Ts 

Skjønner deg godt! Litt fint å vite at det finnes andre som ikke er supersosiale i en hektisk hverdag. 

Anonymkode: f8663...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at en som går i andre eller tredje ikke kan være alene med en venn i femten minutter? 

Her er det ca ingen som går på sfo i tredje, ungene er med hverandre hjem etter skolen de fleste dagene. Etter sfo-tid er de fleste på aktiviteter nesten alle dager, så da er det lite besøk. 

(Om ungene går på sfo er vel det sosialt nok?)

Endret av solsolsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredjeklassingen er sosial nesten hver dag kan ikke har aktiviteter, dvs 4-5 dager i uka hvis vi er hjemme i helga. Mer på våren enn høst/vinter. De er ofte alene 20 minutter. Enda oftere går de jo ut og finner på noe, skjønner ikke hvorfor en voksen må være hjemme med de konstant hvis de får være ute alene i timevis? 

Min tredjeklassing er svært sosial da. Og så går det veldig i perioder. Plutselig er det en sosialtjenesten mer rolig periode. Reiser vi bort i helgene (som er ganske ofte) har han gjerne bare 1-2 dager der han er sosial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1. og 3. klassing. Mindre besøk enn de kunne ønsker seg…kanskje et par ganger i mnd? Med unntak av nabobarn som flyr inn og ut (mange barn i nabolaget, man er aldri ensom, haha). Men de har tre aktiviteter hver, der de på hver av de også da treffer ulike venner fra skolen. Så føler jo at litt tid på sfo etter skole, og å møtes på aktiviteter også gjør at de er sosiale. Hører få klager. Når de spør spesifikt om å få ha besøk finner vi en dag det passer. Spør de ikke så maser jeg ikke på dem.

Jeg har en fordel (?) at jeg har to jenter med såvidt 2 år mellom. De har det superfint sammen og er veldig gode venner. Tror ikke de føler så mye behov for å alltid ha med folk hjem, som jeg ser feks de som har enebarn virker til å ha. Og der er det nok en stor forskjell. 

Anonymkode: e62b9...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...