Gå til innhold

Har synet på forhold endret seg fra det romantiske til det pragmatiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har merket at "forhold" ikke er det samme i 2024 som i 2004 eller tidligere. 

Det virker for meg som om det før i tiden handlet om å finne den store kjærligheten ala Romeo og Julie, og i dag handler det om å finne noen som døyver ens ensomhet. 

Mye av det "magiske" med romantikken ser ut til å være borte. 

Kan virke som om det som før begynte med følelser i dag begynner med pragmatisk leting og utsortering/utsiling. 

Før kunne en kjæreste i langt større grad være uerstattelig. I dag er det mange som tar til takke med det de får. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 16c13...33a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du har blitt 20 år eldre siden 2004. Og at påstanden din er motstridende. Hvis man/flertallet siler ut og går pragmatisk etter kriterier nå, hvordan kan da flere og flere "ta til takke"? 

Anonymkode: cb7c3...8c8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tenker en eldes. 

Hva behager? Har snakket med en mann i slutten av 60-årene som konstaterer at det var andre syn på forhold og kjærlighet på 70-80-90-tallet. 

 

Det at folk eldes er usaklig drittslengning. 

Anonymkode: 16c13...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du har blitt 20 år eldre siden 2004. Og at påstanden din er motstridende. Hvis man/flertallet siler ut og går pragmatisk etter kriterier nå, hvordan kan da flere og flere "ta til takke"? 

Anonymkode: cb7c3...8c8

Fordi når du begynner med siling og filtrering, kommer du fort borti at utvalget blir tomt, og man blir nødt til å ta vekk kriterier.

Den prosessen merker deg med "ta til takke" på en helt annen måte enn når du først bygger en relasjon, og SÅ oppdager "ja du er DER ja....Vel det går sikkert bra"

Du "tar til takke" da også, men det føles mere som et valg.  I hodet ditt finnes ukjente alternativer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva behager? Har snakket med en mann i slutten av 60-årene som konstaterer at det var andre syn på forhold og kjærlighet på 70-80-90-tallet. 

 

Det at folk eldes er usaklig drittslengning. 

Anonymkode: 16c13...33a

Ja, og i dag har vi en helt annen teknologi, og sosiale medier. Som de ikke hadde da. Romantiske forhold, og måten vi tenker på dem, har alltid vært formet av både sosiale, økonomiske og teknologiske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at alle slår seg sammen og blir samboere med den første de treffer etter et brudd. Samboere kan være hvem som helst, de vil bare ha en sexpartner tilgjengelig ved siden av seg i senga, og ikke minst; en å dele husleie og regningene med. Så da kan det nesten være det samme hvem det er, bare du "liker" vedkommende. Skremmende å se hvordan folk gir bank id og kontotilgang til en person de bare har kjent et par måneder, fordi "vi er jo samboere så vi stooooler jo så klart på hverandre!".... kanskje en svindler som har blitt gitt innpass og nøkkel til hjemmet ditt ved å smøre tjukt på og late som i et par-tre mnd.

Jeg blir helt skremt av hvor fort folk i dag setter i gang og flytter sammen med og stoler 100% på et menneske de knapt kjenner.

 

Anonymkode: 859e0...684

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært en tid hvor forhold kun var basert på kjærlighet og romantikk.

Faktisk vil jeg påstå ting er bedre nå som kvinner er frigjorte. Det er kjærlighet er det viktigste. Før i tiden tok de fleste kvinner til takke med første og beste mann fordi de trengte det for å overleve.

Anonymkode: a05b7...b23

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Ja, og i dag har vi en helt annen teknologi, og sosiale medier. Som de ikke hadde da. Romantiske forhold, og måten vi tenker på dem, har alltid vært formet av både sosiale, økonomiske og teknologiske forhold.

Ja. Vi har en annen teknologi. Men jeg mener personlig at teknologien har forsuret kjærligheten og andre medmenneskelige relasjoner. Folk har ikke lenger vanlig dannelse/folkeskikk på internett. Når de er anonyme kan de tillate seg alt/trolle/si ting de aldri eller ville sagt. Og folk blokkerer hverandre i hytt og pine i stedet for å prata ut/løse konflikten/fortelle folk hvorfor de ikke vil være venner.

Samfunnet har blitt mye mer utspekulert og iskaldt. 

Anonymkode: 16c13...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har merket at "forhold" ikke er det samme i 2024 som i 2004 eller tidligere. 

Det virker for meg som om det før i tiden handlet om å finne den store kjærligheten ala Romeo og Julie, og i dag handler det om å finne noen som døyver ens ensomhet. 

Mye av det "magiske" med romantikken ser ut til å være borte. 

Kan virke som om det som før begynte med følelser i dag begynner med pragmatisk leting og utsortering/utsiling. 

Før kunne en kjæreste i langt større grad være uerstattelig. I dag er det mange som tar til takke med det de får. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 16c13...33a

Jeg føler det samme. Det virker ikke som man forelsker seg dypt og indelig som vi gjorde den gang da. Jeg var ungdom og ung voksen på 90-tallet. 

Min mormor fortalte meg om bygda i Nord- Norge der hun kom fra. Der var det alltid en historie om en mann som ikke hadde fått sin kjærlighet og dermed gikk alene gjennom livet. Jeg leste også minnedagboken til min oldemor, der min oldefar skrev tilk henne som 14 åring og siterte fra Salomos høysang med "hvor indelig han elsket henne"...og det gjorde han indelig til sin død. 

Og nå når jeg leser hva folk skriver og forteller; Det virker som noe tragiske greier med fucking friend og æsj. Men det er kanskje mer her inne? Jeg har tre jenter i 20 årene, og får ikke den følelsen av dem. De forelsker seg dypt, og møter ikke kjæreste på tinder. 

Anonymkode: e3a21...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har aldri vært en tid hvor forhold kun var basert på kjærlighet og romantikk.

Faktisk vil jeg påstå ting er bedre nå som kvinner er frigjorte. Det er kjærlighet er det viktigste. Før i tiden tok de fleste kvinner til takke med første og beste mann fordi de trengte det for å overleve.

Anonymkode: a05b7...b23

Det har aldri vært en tid der forhold kun har vært basert på kjærlighet og romantikk, men det virker som om romantikken har mistet sin stilling i samfunnet. 

Det var nok andre idealer som gjaldt i samfunnet, på godt og vondt.

Mye har blitt bedre i dag: det at kvinner ikke behøver å ta til takke med første og beste, at lgbtq-personer har fått det mye bedre, at folk i langt større grad kan velge om de vil ha barn eller ikke osv. 

Men samfunnet har blitt mye kaldere og mer kalkulerende. 

Anonymkode: 16c13...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at alle slår seg sammen og blir samboere med den første de treffer etter et brudd. Samboere kan være hvem som helst, de vil bare ha en sexpartner tilgjengelig ved siden av seg i senga, og ikke minst; en å dele husleie og regningene med. Så da kan det nesten være det samme hvem det er, bare du "liker" vedkommende. Skremmende å se hvordan folk gir bank id og kontotilgang til en person de bare har kjent et par måneder, fordi "vi er jo samboere så vi stooooler jo så klart på hverandre!".... kanskje en svindler som har blitt gitt innpass og nøkkel til hjemmet ditt ved å smøre tjukt på og late som i et par-tre mnd.

Jeg blir helt skremt av hvor fort folk i dag setter i gang og flytter sammen med og stoler 100% på et menneske de knapt kjenner.

 

Anonymkode: 859e0...684

Jeg traff mannen min i april i 1990. I august samme år forlovet vi oss og i desember giftet vi oss. Vi fikk første barn året etter.

Anonymkode: bf95f...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snarere slik at aldri før har så mange som nå kunnet velge partner ut fra kjærlighet. Vi skal ikke veldig langt tilbake før ekteskapet var en måte man sikret sin forsørger på for kvinner. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...