Gå til innhold

Nice i mars/april med to små? Er det vits?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lengter etter en ferie med kjernefamilien, og fant billige billetter til Nice i mars. Det passer bra, for pappaen, som vanligvis harcvanskelig for å få ferie utenom fellesferiene, er i permisjon med minste, som er ca. 9 måneder da, og jeg har veldig mye ferie til gode.

Tenkte Nice passet bra fordi det er en storby, og da gjør det ikke så mye at strandliv utgår. Vi kan fly direkte, samboeren min har bodd i Frankrike og snakker fransk, jeg fant et fint leilighetshotell, mange praktiske grunner altså.

Men: Vi reiser med en baby på ni måneder i tillegg til treåringen. Babyen vil vel kravle mest mulig rundt på gulvet, og treåringen blir vel sliten av å traske rundt i en by? Hva er det å finne på når strandliv utgår? Blir det bare stress, og lite ferie? (Treåringen er ganske selvaktiviserende, men vil nok ikke sitte på kafé fire timer om dagen.) Bør vi droppe hele greia? Dra et annet sted? Hjelp barselhjernen min å tenke:) 

PS. Vi har flydd og feriert ekstremt lite de siste ti årene, så jeg regner ikke miljø for en grunn til å la være akkurat denne gangen.

Anonymkode: 22398...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkedykker

Kunne ikke falt meg inn å reise til syden med så små barn. Her venter vi til begge er i skolealder før vi drar på slike reiser. Jeg vil oppleve slikt med dem, lage minner. Barn under 5 vil da ikke huske noe som helst av en slik tur, føles bortkastet da, blir en tur kun for din egen del i så fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye med små barn. Ville aldri valgt storby! Liten trygg landsby der du ikke må fotfølge 3-åringen eller resort på Kanariøyene i mars. 

Anonymkode: 095c7...6a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lengter etter en ferie med kjernefamilien, og fant billige billetter til Nice i mars. Det passer bra, for pappaen, som vanligvis harcvanskelig for å få ferie utenom fellesferiene, er i permisjon med minste, som er ca. 9 måneder da, og jeg har veldig mye ferie til gode.

Tenkte Nice passet bra fordi det er en storby, og da gjør det ikke så mye at strandliv utgår. Vi kan fly direkte, samboeren min har bodd i Frankrike og snakker fransk, jeg fant et fint leilighetshotell, mange praktiske grunner altså.

Men: Vi reiser med en baby på ni måneder i tillegg til treåringen. Babyen vil vel kravle mest mulig rundt på gulvet, og treåringen blir vel sliten av å traske rundt i en by? Hva er det å finne på når strandliv utgår? Blir det bare stress, og lite ferie? (Treåringen er ganske selvaktiviserende, men vil nok ikke sitte på kafé fire timer om dagen.) Bør vi droppe hele greia? Dra et annet sted? Hjelp barselhjernen min å tenke:) 

PS. Vi har flydd og feriert ekstremt lite de siste ti årene, så jeg regner ikke miljø for en grunn til å la være akkurat denne gangen.

Nice med en treåring høres ut som en katastrofe for dere. Trafikkbildet der er jo helt sjuk.

Når man har barn er man bare forelder et annet sted. Det er ikke noe annet når de er så små. Det er samme stress, samme rutiner, bare med litt mer overstimulerte unger og slitne foreldre.

Anonymkode: 4c671...73c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (10 minutter siden):

Kunne ikke falt meg inn å reise til syden med så små barn. Her venter vi til begge er i skolealder før vi drar på slike reiser. Jeg vil oppleve slikt med dem, lage minner. Barn under 5 vil da ikke huske noe som helst av en slik tur, føles bortkastet da, blir en tur kun for din egen del i så fall. 

Hva har det med saken å gjøre? Mødre fortjener en ferie de og!

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med saken å gjøre? Mødre fortjener en ferie de og!

mm, egoistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykkedykker skrev (12 minutter siden):

Nice er ikke «syden», og i alle fall ikke i mars! 🥶

Anonymkode: 2174a...87c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

mm, egoistisk. 

Det som er egoistisk er de som blir fullstendig selvutslettende når de får barn. Barn har så godt av å se en mor med egne interesser, en mor som setter grenser for barna, som setter sine behov av og til først. Det er kjempeviktig! 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville valgt et annet sted en Nice med små barn 

Anonymkode: b6e53...186

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som er egoistisk er de som blir fullstendig selvutslettende når de får barn. Barn har så godt av å se en mor med egne interesser, en mor som setter grenser for barna, som setter sine behov av og til først. Det er kjempeviktig! 

Ja, men det er ikke det det er snakk om her. Jeg vil bare barnets beste, samtidig som jeg selv har glede av å oppleve slikt sammen med dem. Blir så meningsløst å dra på ferie utenlands når de uansett ikke husker noe av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke fullstendig selvutslettende å ikke dra med små barn på slitsomme (kanskje smertefulle) reiser de ikke er gamle nok til å få noe ut av. Ta heller kortere turer.

Ærlig talt, ingen blir utslettet av å ikke kunne fly til syden på et par år.

Anonymkode: 7afa2...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dere bekrefter mine bange anelser om en slik ferie. Hadde lyst til å slå til på noen billige billetter, men kanskje like greit å bruke litt mer penger på noe mer barnevennlig.

Ingen som har troa, eller feriehacks som kunne gjort at en slik tur faktisk oppleves som en ferie?

Andre destinasjoner dere ville valgt i mars/april?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til ego-diskusjonen: Denne ferien er 100 prosent et tiltak for mor og far, er klar over at verken babyen eller treåringen "trenger" en ferie:) men vi drar jo ikke et sted barna vil vantrives, derav denne tråden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og til ego-diskusjonen: Denne ferien er 100 prosent et tiltak for mor og far, er klar over at verken babyen eller treåringen "trenger" en ferie:) men vi drar jo ikke et sted barna vil vantrives, derav denne tråden.

Dette var ts, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flere ganger i Nice, og synes ikke det er en særlig barnevennlig by. I mars kan det være kjølig der. Ingen strand og ingen bademuligheter så tidlig på året. Men i området er det mange andre hyggelige steder å bo i, for å kose seg sammen som familie. Cannes, Grasse eller andre landsbyer inne i landet er hyggelige. 
Jeg ville fløyet til Barcelona og vært der, eller tatt toget til Sitges. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice er kjempefint med småbarn. Er flere leilighetshotell med oppvarmet basseng. Direkte fly, og kort flyreise. Enkelt å hente ut en bil, og veldig kort tur inn mot sentrum. Fatter ikke de som viser til trafikkbildet. Gamleby er bilfri, samme er fine destinasjoner som Eze og Grasse. Så kjører man ut til Saint-Jean-Cap-Ferat for fine sandstrender og lekeparker. Eller tar turen på toppen av Coline de Chatau, ved gamlebyen, for lekeparker og gress, utforske ruiner, og spise is. Man kan leke med sten på stranden, jakte på fine farger. (men ikke barnevennlig badeplass). Eller lekt ved/i fontene ved Jardin Albert. 

Det at det ikke er sydentemperaturer er bare en fordel i den alderen. Sola er sannsynligvis stort sett fremme, og da er det perfekt varmt. 

Anonymkode: e7e62...896

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (21 timer siden):

Ja, men det er ikke det det er snakk om her. Jeg vil bare barnets beste, samtidig som jeg selv har glede av å oppleve slikt sammen med dem. Blir så meningsløst å dra på ferie utenlands når de uansett ikke husker noe av det. 

Så det du sier er at man egentlig ikke trenger å gjøre noe med barna før de begynner på skolen? Ingen dyrepark eller annen ferie, for barna kan jo ikke huske det allikevel 🙄

Anonymkode: 2e619...b8a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (23 minutter siden):

Ingen strand

Mener du ingen sand eller ingen strand? Jeg har da vitterlig badet i Nice flere ganger, men det steinstand der og ikke sandstrand. Eellers er vel innlegget fra ab 896 #17 det mest informative her. Fint å lese svar/råd fra noen som faktisk har kunnskap om det de svarer på.

Anonymkode: 7b342...6d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nice er kjempefint med småbarn. Er flere leilighetshotell med oppvarmet basseng. Direkte fly, og kort flyreise. Enkelt å hente ut en bil, og veldig kort tur inn mot sentrum. Fatter ikke de som viser til trafikkbildet. Gamleby er bilfri, samme er fine destinasjoner som Eze og Grasse. Så kjører man ut til Saint-Jean-Cap-Ferat for fine sandstrender og lekeparker. Eller tar turen på toppen av Coline de Chatau, ved gamlebyen, for lekeparker og gress, utforske ruiner, og spise is. Man kan leke med sten på stranden, jakte på fine farger. (men ikke barnevennlig badeplass). Eller lekt ved/i fontene ved Jardin Albert. 

Det at det ikke er sydentemperaturer er bare en fordel i den alderen. Sola er sannsynligvis stort sett fremme, og da er det perfekt varmt. 

Anonymkode: e7e62...896

Dette er et nydelig svar. Det er heller ikke langt til Menton og ville franche som også har mer sand på strendene. Vanligvis er det perfekt temperatur til å grave i sanden og være flere timer ute selv om det ikke er veldig varmt i vannet. Det er deilig etter en lang vinter med tre lag ull i barnehagen. Nice i mars er jo som en norsk sommer på mange vis.
Det er jo helt strålende å trille langs promenaden og fint å kombinere vogn for minstemannn med sparkesykkel/gåsykkel for størstemann. 

Ta med bæresele til det minste barnet så dere kan komme dere rundt i gamlebyene. 

Anonymkode: e9c73...841

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...