AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #1 Skrevet 18. oktober 2024 Det er mulig det er ptsd som ligger bak da jeg har flere traumer bak meg. Den siste uka har jeg slitt veldig med å sovne. Jeg ligger våken flere timer. Inni mellom der så står jeg opp, unngår blått lys, og bare sitter å ser ut hvor fredfult det er. Unngår også koffein om ettermiddagene. Men jeg ligger likevel flere timer våken. Jeg får maks 5 timer søvn hver natt. Jeg sovner nesten på fritidsaktiviteter, på forelesninger, eller bare jeg er sosial med venner. Jeg fungerer ikke. Jeg må droppe noen forelesninger, fordi det blir for mye for hode. Jeg har ikke sjans. Gjennom dagen går det sykt opp og ned. Det veksler mellom å føle meg manisk (selv da fungerer jeg ikke i det vanlig hverdagslige), til at jeg har lite overskudd. Er det noen sted jeg kan gå i dag og få hjelp? Jeg føler meg så desperat og maktesløs. Og drit redd Anonymkode: 783fc...cea
ikkeenrobot Skrevet 18. oktober 2024 #2 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er mulig det er ptsd som ligger bak da jeg har flere traumer bak meg. Den siste uka har jeg slitt veldig med å sovne. Jeg ligger våken flere timer. Inni mellom der så står jeg opp, unngår blått lys, og bare sitter å ser ut hvor fredfult det er. Unngår også koffein om ettermiddagene. Men jeg ligger likevel flere timer våken. Jeg får maks 5 timer søvn hver natt. Jeg sovner nesten på fritidsaktiviteter, på forelesninger, eller bare jeg er sosial med venner. Jeg fungerer ikke. Jeg må droppe noen forelesninger, fordi det blir for mye for hode. Jeg har ikke sjans. Gjennom dagen går det sykt opp og ned. Det veksler mellom å føle meg manisk (selv da fungerer jeg ikke i det vanlig hverdagslige), til at jeg har lite overskudd. Er det noen sted jeg kan gå i dag og få hjelp? Jeg føler meg så desperat og maktesløs. Og drit redd Anonymkode: 783fc...cea Du kan starte med å kontakte fastlegen din til en time der. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #3 Skrevet 18. oktober 2024 ikkeenrobot skrev (2 minutter siden): Du kan starte med å kontakte fastlegen din til en time der. Det har jeg gjort. Men jeg ønsker hjelp helst i dag. Jeg føler jeg er i ferd med å bli gæren. ts Anonymkode: 783fc...cea
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #4 Skrevet 18. oktober 2024 Kontakt helsetjenesten på studiestedet. Anonymkode: daee3...731
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #5 Skrevet 18. oktober 2024 4-5 timer er det jeg får vanlige arbeidsdager. Det er ikke godt, men det er ikke farlig heller. Prøv å ikke krisemaksimere. Du blir ikke gal av å sove dårlig en stund, men kanskje du kjenner på angst. Hvis du stresser rundt dette vil du gjøre det vanskeligere å sovne. Det ligger et selvhjelpskurs ute på NHI. Det er gratis og laget av en norsk psykolog. Ta en kikk på det: https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs Anonymkode: 07027...203 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #6 Skrevet 18. oktober 2024 Du kan jo prøve å unngå koffein helt. Anonymkode: 974e2...a27 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå