Gå til innhold

Biff tilbehør

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spiser sjeldent biff, men skal lage til meg og mannen i helga. Så jeg trenger noe tips til tilbehør :) På forhånd takk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sopp er jeg glad i, og perfekt nå på høsten. Gjerne langtidsstekt, men soppstuing er også noe. Bakte små tomater som er saftige, med dryss havsalt, og godt med urter 😋 Jeg baker i små kermamikkformer så jeg får all saften med også 😋

Faktisk likt godt grillet maiskolber også, men føler det er mer sommermat. Asparges er også godt, men det er ikke i sesong nå. 
Av poteter er jeg mest glad i ovnsbakte båtpoteter med urter, eller saltbakte småpoteter. Fått noen veldig gode urtebakte småpoteter en gang også. Søtpotet slår heller aldri feil, men er ikke glad i frityr, så må være noe annet enn søtpotetfries. 

Peppersaus er nok favoritten av sauser, men en god rødvinssaus er også godt. Jeg klarer meg også uten saus, om resten er saftig og godt 😋

• Liker 2
Skrevet

Steker sopp, paprika og løk sammen. Fløtegratinerte poteter og en god saus til. Gjerne rødvinssaus eller en peppersaus.

Anonymkode: 97dc6...039

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig sjelden vi spiser biff her også, men tilfeldigvis skal vi ha entrecôte i morgen. Da vil vi ha hasselbackpoteter, rødvinssaus, ovnsbakte cherrytomater og en salat med granateplekjerner og vinaigrette som tilbehør. Jeg har også rørt sammen en estragonaioli. Denne er jeg mer usikker på, men om den ikke passer, er det jo bare å la være å spise den.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi spiser en del og bytter litt på

Eks fløtegratinerte poteter, og ovnsbakte grønsaker

Kokt potet med Béarnaisesaus eller rødvinsaus salat eller grønsaker

Soppstuing og stekt løk

Pomfrie 

Skrevet

Litt seint svar, men vel verdt å prøve ut ved en senere anledning:

Jeg skreller og kutter rødbeter i terninger som jeg legger i smurt ildfast form. Kutter litt rødløk som jeg har over. 
Deretter krydrer jeg med salt, pepper og knuste fennikelfrø og gjerne en dæsj balsamico. (Balsamico kan sløyfes)

Blander alt sammen og steiker i steikovnen.

Nydelig godt til biff. 

Skrevet

Sopp, enten selvplukket om jeg har eller aroma… enten bare stekt eller surret med litt fløte (og løk), aspargesbønner! Vi er veldig glad i det her. Ovnstekte poteter eller fløtegratinerte. Har sjeldnere og sjeldnere saus til, ofte holder det med soppstuingen, de fløtegratinerte potetene eller kryddersmør, men kald ferdigbernaise fra Lohmanders er også blitt en favoritt her. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

For meg er noe grønt til et must - aller helst type aspargesbønner/bobbybønner. Disse har en fin bitterhet som står seg fint til kjøttet. Jeg er også veldig glad i ovnsbakt sjalottløk til - den trenger bare en 15-20 minutter før den mykner litt - men kan også bakes enda mer, for ytterligere sødme. Disse to grønnsakene tilfører da både litt bitterhet og sødme.

Det må også være poteter til - synes ovnsbakte er det enkleste. Til dette må det også være saus - -der er det to klassikere jeg bruker bearnaise (for det meste hjemmelaget) og grønn peppersaus. Den siste bruker jeg dog mest til hvalbiff, så forbeholder den til det.

Personlig synes jeg sopp er litt "overflødig" til stekt kjøtt, så i fall jeg skal ha det blir det i form av en soppstuing, som da erstatter sausen.

Endret av Johan uten land
  • Liker 1
Skrevet

Fres sopp og mais i stekepanna i litt smør! Yummi 😛

Anonymkode: e0f5a...f41

Skrevet

Min go to er stekte asparges (ikke overstek dem, for guds skyld), potetbåter og rødvinssaus.

Fordelen med asparges er at i det jeg tar av biffen for at den skal hvile, så gjør jeg klar og steker aspargesen. Når de er ferdig er biffen greit ferdighvilt òg.

Skrevet
Katten.2.0 skrev (16 minutter siden):

Min go to er stekte asparges (ikke overstek dem, for guds skyld), potetbåter og rødvinssaus.

Fordelen med asparges er at i det jeg tar av biffen for at den skal hvile, så gjør jeg klar og steker aspargesen. Når de er ferdig er biffen greit ferdighvilt òg.

Sist jeg stekte asparges, var det i airfryer. Fem minutter på 170 grader. Perfekt. Det er mulig at tykkere stilker trenger noe mer tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...