AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #21 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 20.25): Det er ikke stjerner som (visstnok) styrer astrologien, det er planetene. Fortidens astrologer brukte bare passende stjerne"bilder" de fant i himmelen på den tiden som metaforer og "markører" for å beskrive psykologiske erketyper de observerte i sammenheng med planetenes bevegelser. Sånn ellers skal jeg ikke ta noe standpunkt i hvor vidt astrologi er ekte eller ikke, det har jeg ikke peiling på. Generelt er det sånn at alle planeter påvirker jorda, og dermed også mennesker. Riktig nok veldig lite, men om man setter seg inn i kvantefysikk, så blir det tydelig at små effekter har store konsekvenser for det store bildet, og vice versa. Siden ingen vet hvordan gravitasjon oppfører seg på kvantenivå, kan man heller ikke teste hvilken effekt de små variasjonene av gravitasjon fra planetene eventuelt har på mennesker. Anonymkode: 83bed...1fd Ekspander + Månen og sola Anonymkode: 83bed...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 18. oktober 2024 #22 Del Skrevet 18. oktober 2024 At astrologi skulle ha noe for seg er like sannsynlig som om papegøyen Einstein skulle vite lørdagens lottotall.. Papegøyen Einstein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #23 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 8.10): 😂😂 Vitenskap. Det er aldri bevist. Anonymkode: 05898...cb8 Ekspander Bare fordi noe ikke kan bevises av vitenskapen betyr ikke det at det ikke er sant. Jorden har f.eks alltid vært rund selv om det på et eller annet tidspunkt i historien ikke var mulig for menneskene å bevise det. Når dette er sagt så har jeg ikke noe særlig tro på astrologi og horoskopet selv, men er lei folk som er så forbasket bastante på at så lenge vitenskapen ikke har bevist noe, så eksisterer det ikke. Anonymkode: 09faf...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 18. oktober 2024 #24 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 20.25): Det er ikke stjerner som (visstnok) styrer astrologien, det er planetene. Ekspander Men det finnes det absolutt ingen gode bevis for. Sitat Generelt er det sånn at alle planeter påvirker jorda, og dermed også mennesker. Riktig nok veldig lite, Ekspander Mindre enn om du bor nær ett fjell eller en sjø, om det er høytrykk eller lavtrykk, hvilken breddegrad du bor på, og en million andre ting. Så hvorfor i all verden er det disse fjerne planetene som skal ha noe å si, og ikke alt dette andre som påvirker oss mye mer? Det gir absolutt ingen mening bortsett fra overtro. Sitat men om man setter seg inn i kvantefysikk, så blir det tydelig at små effekter har store konsekvenser for det store bildet, og vice versa. Ekspander Om man faktisk setter seg inn i kvantefysikk ville man aldri funnet på å argumentere på denne måten. Dette har absolutt ingen substans. AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 20.25): Siden ingen vet hvordan gravitasjon oppfører seg på kvantenivå, kan man heller ikke teste hvilken effekt de små variasjonene av gravitasjon fra planetene eventuelt har på mennesker. Anonymkode: 83bed...1fd Ekspander Og når vi har absolutt ingen målinger eller observasjoner som tyder på at dette faktisk har noe for seg, så skal vi allikevel tro på det fordi...? Med din argumentasjon finnes det jo ikke grenser for hva slags tull man bør tro på, helt uten observasjoner, bevis eller årsaksforklaringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #25 Del Skrevet 18. oktober 2024 Det er da virkelig ikke noe mer ulogisk med astrologi enn det er med religion f.eks. Anonymkode: 2e554...63d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 18. oktober 2024 #26 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 21.12): Bare fordi noe ikke kan bevises av vitenskapen betyr ikke det at det ikke er sant. Ekspander Selvsagt ikke. Men hvis det ikke finnes noe bevis for det, vitenskapelige eller andre, betyr det i hvert fall ikke at det er sant. Sitat Når dette er sagt så har jeg ikke noe særlig tro på astrologi og horoskopet selv, men er lei folk som er så forbasket bastante på at så lenge vitenskapen ikke har bevist noe, så eksisterer det ikke. Anonymkode: 09faf...5c7 Ekspander Det er en stråmann. Det er da ingen her som påstår at noe ikke eksisterer før vitenskapen har bevist det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 18. oktober 2024 #27 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 8.04): Det kan jo være litt gøy med horoskop for underholdningens skyld, men er det voksne folk som seriøst tror at planetenes plassering i fødselsøyeblikket virkelig har noe å si? Anonymkode: 05898...cb8 Ekspander Masse overtroiske folk på KG som tror på både tarotkort og på at folk kan se inn i framtiden 🙄. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #28 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 8.04): Det kan jo være litt gøy med horoskop for underholdningens skyld, men er det voksne folk som seriøst tror at planetenes plassering i fødselsøyeblikket virkelig har noe å si? Anonymkode: 05898...cb8 Ekspander Jeg synes ikke den «gøye underholdningsbiten» som du kaller det interressant. Hvis du derimot graver litt ned accendanter og astrologi så sier fødselsøyeblikk noe om deg. Kan også informere deg om at du lever i parallelle dimensjoner, sammen med flere ulike typer utenomjordiske og at du er på reise til jorden med en sjelskontrakt. Så har du litt å tygge på i kveld. Anonymkode: dcc31...63f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #29 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 21.26): Jeg synes ikke den «gøye underholdningsbiten» som du kaller det interressant. Hvis du derimot graver litt ned accendanter og astrologi så sier fødselsøyeblikk noe om deg. Kan også informere deg om at du lever i parallelle dimensjoner, sammen med flere ulike typer utenomjordiske og at du er på reise til jorden med en sjelskontrakt. Så har du litt å tygge på i kveld. Anonymkode: dcc31...63f Ekspander Dette gir ingen tyggemotstand, fordi dette er bare religiøse påstander. Helt greit at du tror på dette, men du kan ikke kaste det ut som en universell sannhet uten å ha noe mer kjøtt på beina enn dette. Anonymkode: 5357f...89e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #30 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 21.26): Jeg synes ikke den «gøye underholdningsbiten» som du kaller det interressant. Hvis du derimot graver litt ned accendanter og astrologi så sier fødselsøyeblikk noe om deg. Kan også informere deg om at du lever i parallelle dimensjoner, sammen med flere ulike typer utenomjordiske og at du er på reise til jorden med en sjelskontrakt. Så har du litt å tygge på i kveld. Anonymkode: dcc31...63f Ekspander 😳😵💫🫨😂😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: 9d65e...e72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #31 Del Skrevet 18. oktober 2024 Horoskopet mitt i lokalavisen har aldri stemt 🤣 Anonymkode: 89ca2...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #32 Del Skrevet 18. oktober 2024 Capitan Fracassa skrev (På 18.10.2024 den 12.42): Feil. Derimot er det antivitenskapelig å hevde at noe det ikke finnes bevis for eksisterer. Ekspander Det er også feil å bruke som argument at noe er feil fordi det ikke er bevist. Jorda var rundt lenge før menneskeheten ble påtenkt. Anonymkode: 56e86...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #33 Del Skrevet 18. oktober 2024 Ateister har vist overtatt religionsforumet her. Komisk hvor ilske dere er. Anonymkode: 62d3c...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 19. oktober 2024 #34 Del Skrevet 19. oktober 2024 Hadde vært mulig å etterprøve sprøytet horoskopene er. Vi har 12 stjernetegn, altså tilhører noe over 8% av jordas befolkning et stjernetegn. Eller for Norges del, rundt 440.000 Nordmenn tilhører hvert stjernetegn. Tidvis spår horoskopene at økonomien til folk født i et stjernetegn, at den skal få en oppsving, altså at forholdene ligger til rette for en økonomisk grei måned... I så fall skulle det gitt utslag på kontoene til de som er født i det stjernetegnet, sammenlignet med de stjernetegnene som ikke spås det samme... Altså kunne påstander i horoskop blitt etterprøvd og man kunne fått dokumentert en gang for alle hvilken sprøyt det er... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2024 #35 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 22.51): Det er også feil å bruke som argument at noe er feil fordi det ikke er bevist. Anonymkode: 56e86...7eb Ekspander Helt enig, så derfor har jeg aldri brukt det argumentet. Når du svarer meg, er det greit om du svarer på det jeg skriver, og ikke stråmannsversjonen av det. AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 23.05): Ateister har vist overtatt religionsforumet her. Komisk hvor ilske dere er. Anonymkode: 62d3c...ef7 Ekspander Rart hvor dårlig overtroiske som deg håndterer saklig argumentasjon. I stedet for å argumentere tilbake med saklige argument, faller du ned på barnslig personangrep. 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #36 Del Skrevet 19. oktober 2024 Capitan Fracassa skrev (På 19.10.2024 den 5.42): Helt enig, så derfor har jeg aldri brukt det argumentet. Når du svarer meg, er det greit om du svarer på det jeg skriver, og ikke stråmannsversjonen av det. Rart hvor dårlig overtroiske som deg håndterer saklig argumentasjon. I stedet for å argumentere tilbake med saklige argument, faller du ned på barnslig personangrep. 🙄 Ekspander Det var ikke et barnlig personangrep men en betraktende kommentar. Jeg er ikke overtroisk og tror på ting, men la nå damene kose seg med litt tarot og astrologi. Det å tro på ting er et valg man tar og man vet egentlig at man ikke kan vite noe for sikkert, så det er ingen grunn til å gå i strupen på folka her inne. Anonymkode: 62d3c...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2024 #37 Del Skrevet 19. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.05): Det var ikke et barnlig personangrep men en betraktende kommentar. Ekspander Å påstå at ateistene her er «komiske ilske», er et usaklig personangrep, uansett om du gjemmer deg bak at det var en «betraktende kommentar» eller ikke. De fleste personangrep er nettopp betraktende kommentarer. Du kan gjerne kommentere spesifikke innlegg og si hva i det innlegget som var komisk ilskt, men å slenge dette ut som en generell kommentar om ateister, er et usaklig personangrep. AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.05): Jeg er ikke overtroisk og tror på ting, men la nå damene kose seg med litt tarot og astrologi. Ekspander De kan få kose seg med hva de vil for meg, men det må da være lov å diskutere hva som faktisk er rasjonelt å tro på i et offentlig diskusjonsforum. Dette er jo en tråd laget spesifikt for kritisk vurdering av astrologi, hvorfor ønsker du å sensurere en slik tråd? De som vil kose seg med astrologi og tarot helt uten å bry seg om det er sant eller ikke, står helt fritt til å overse denne tråden. AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.05): Det å tro på ting er et valg man tar og man vet egentlig at man ikke kan vite noe for sikkert, så det er ingen grunn til å gå i strupen på folka her inne. Anonymkode: 62d3c...ef7 Ekspander Hvem er det som går i strupen på folka her inne, og hva mener du med det? Det at man ikke kan vite noe sikkert gjør det uansett ikke rasjonelt å tro på ting helt uten gode bevis. I så fall er det ikke grenser for hvor mye usant tull du ender opp med å tro på, så dette er et elendig argument, for å dekke over at det ikke finnes gode argument for å tro dette. P.s. Jeg tror ikke det å tro på ting er et valg man tar. Du kan ikke velge å tro på noe du i dag ikke tror på, du trenger noe som overbeviser deg, men dette er en helt annen (og interessant) diskusjon. 😊 P.p.s.: jeg så akkurat denne artikkelen på nrk om hvordan folk lar seg lure av svindlere. Det er akkurat slik total mangel på kritisk tenkning som du argumenterer for, som gjør at folk lar seg lure. Endret 19. oktober 2024 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #38 Del Skrevet 19. oktober 2024 Capitan Fracassa skrev (På 19.10.2024 den 8.17): Å påstå at ateistene her er «komiske ilske», er et usaklig personangrep, uansett om du gjemmer deg bak at det var en «betraktende kommentar» eller ikke. De fleste personangrep er nettopp betraktende kommentarer. Du kan gjerne kommentere spesifikke innlegg og si hva i det innlegget som var komisk ilskt, men å slenge dette ut som en generell kommentar om ateister, er et usaklig personangrep. De kan få kose seg med hva de vil for meg, men det må da være lov å diskutere hva som faktisk er rasjonelt å tro på i et offentlig diskusjonsforum. Dette er jo en tråd laget spesifikt for kritisk vurdering av astrologi, hvorfor ønsker du å sensurere en slik tråd? De som vil kose seg med astrologi og tarot helt uten å bry seg om det er sant eller ikke, står helt fritt til å overse denne tråden. Hvem er det som går i strupen på folka her inne, og hva mener du med det? Det at man ikke kan vite noe sikkert gjør det uansett ikke rasjonelt å tro på ting helt uten gode bevis. I så fall er det ikke grenser for hvor mye usant tull du ender opp med å tro på, så dette er et elendig argument, for å dekke over at det ikke finnes gode argument for å tro dette. P.s. Jeg tror ikke det å tro på ting er et valg man tar. Du kan ikke velge å tro på noe du i dag ikke tror på, du trenger noe som overbeviser deg, men dette er en helt annen (og interessant) diskusjon. 😊 P.p.s.: jeg så akkurat denne artikkelen på nrk om hvordan folk lar seg lure av svindlere. Det er akkurat slik total mangel på kritisk tenkning som du argumenterer for, som gjør at folk lar seg lure. Ekspander Jeg tenkte på at en del ateister i samfunnet kan være litt ilske og be om at man forbyr Deilig er jorden som sang i skolen siden det er en salme, samt mye negative kommentarer generelt her inne på forumet og ikke i denne tråden spesielt. Jeg angrep heller ingen spesifikk person her i tråden. Deilig er jorden er jo en fin sang og en del av kulturskatten. Ellers er jeg humanetiker og har nettopp kjøpt meg boka The God Delusjon av Dawkings. En klassiker innen ateisme. Det er bare det at jeg synes ikke alternative damer som driver med krystaller og prater litt med engler ikke er så mye å stresse over. De er moderne spirituelle salongbuddister og svært fredsommelige liksom buddhismen selv som de er så inspirerte av. Da er det værre med de monoteistiske bokreligionene med sjalu guder som opp gjennom historien, og fremdeles, har drept og dreper for fote. Selvsagt er det lov å diskutere på et diskusjonsforum Anonymkode: 62d3c...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2024 #39 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.43): Jeg tenkte på at en del ateister i samfunnet kan være litt ilske og be om at man forbyr Deilig er jorden som sang i skolen siden det er en salme, samt mye negative kommentarer generelt her inne på forumet og ikke i denne tråden spesielt. Ekspander Da synes jeg det er veldig merkelig at du siterer meg og andre i denne tråden når du skriver kommentaren, hvis du ikke mente det gjaldt det vi skrev. Det er jo en oppskrift på å bli misforstått, men greit. Jeg er for øvrig enig med deg at også ateister kan være for fundamentalistiske. Jeg er selv ateist, men syntes det var helt fint at mine døtre ble med klassen i kirken før jul og at de hører kristne julesanger. AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.43): Det er bare det at jeg synes ikke alternative damer som driver med krystaller og prater litt med engler ikke er så mye å stresse over. De er moderne spirituelle salongbuddister og svært fredsommelige liksom buddhismen selv som de er så inspirerte av. Ekspander Jeg synes heller ikke de er mye å stresse over, men jeg synes det er gøy å diskutere. Men det er et problem for både samfunnet og enkeltpersoner, at folk mangler kritisk tenkning og er anti-vitenskapelige. AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.43): Da er det værre med de monoteistiske bokreligionene med sjalu guder som opp gjennom historien, og fremdeles, har drept og dreper for fote. Ekspander Helt enig 🙂 AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.43): Selvsagt er det lov å diskutere på et diskusjonsforum Anonymkode: 62d3c...ef7 Ekspander Fint. Og det er selvsagt lov å argumentere mot at man skal kritisere overtro, slik du gjør også, men jeg skjønner fortsatt ikke hva du vil, hvis du mener at vi ikke burde ha tråder som denne…? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #40 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 23.05): Ateister har vist overtatt religionsforumet her. Komisk hvor ilske dere er. Anonymkode: 62d3c...ef7 Ekspander Man er ikke ateist fordi man ikke tror på astrologi. Anonymkode: 8def3...7fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå