Gå til innhold

Samboer er tiltaksløs - hjelp!


Annikus

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har bodd sammen i 2år nå. 
Vi jobber begge to på en instutisjon med døgnvakter. Han jobber 75% og jeg jobber 100% i tillegg til ca. 50% i en restaurant. Jeg har også hest til hobby på en stall som er dugnadsbasert. Han driver med trening på treningsstudio og kaster frisbee (det gjør jeg også fra tid til annen). 
 

Vi har det stort sett fint, men jeg føler at det ødelegger forholdet at han er så tiltaksløs i henhold til husarbeid og å «ta fatt» på livet sitt. 

Eksempel fra igår (som dessverre er blitt normalen i hjemmet vårt); Jeg våkner før han og rydder og vasker på kjøkkenet. Deretter brettet jeg klær og satt på en ny maskin. Deretter satt jeg på oppvaskmaskinen og la brettet tøy på plass i skuffer og skap. 
Jeg dro deretter til stallen for å ri og gjøre stallarbeid. Så dro jeg direkte på jobb i restaurant fra 15-23. Da jeg kom hjem er det mer oppvask på kjøkkenet og tallerken på stuebordet. 
Oppvaskmaskinen er ren og jeg rydder ut av den. Jeg hang også opp klærne jeg hadde satt på tidligere før jobb. Jeg ryddet også etter hans middag. 
Han har hatt fri hele dagen. Laget middag, sett på TV og dratt på trening fra cs. 2130-23. 

En annen ting som plager meg er at han i våres fullførte en bachelor for å kunne jobbe i drømmeyrket sitt (han omtalte det som drømmen hvertfall når vi møttes). Han har ennå ikke begynt på søknad eller cv for å få jobben og jeg har forsøkt å motivere han med en hyggelig tone, men også kjeftet for å få han i gang. Siden han jobber 75% døgn (det er 7døgn i mnd ca) har han mye fri og tid til å gjøre dette. Men månedene går og ingenting skjer. 
 

jeg er 28år og han er 24, hvis det har noe å si. Jeg begynner å bli oppriktig frustrert og bekymret for fremtiden vår sammen. Jeg er ikke konfliktsky og har gitt konkret beskjed om forventningene mine flere ganger, men det går ikke inn! Han beklager seg og forstår min frustrasjon, men gjør ingenting med det i form av handlinger. 
Har noen opplevd noe lignende? Har dere noen råd? 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannebabyer blir ikke voksne når er har samboermamma som fikser opp. Utviklingen hans har stoppet. Neste kjæreste får kanskje en mer moden versjon av han 

Anonymkode: 055df...8ab

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en ny. Den du har virker ikke. 

Anonymkode: 1777d...06f

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annikus skrev (1 minutt siden):

Jeg ryddet også etter hans middag. 

 

Annikus skrev (1 minutt siden):

Da jeg kom hjem er det mer oppvask på kjøkkenet og tallerken på stuebordet. 

Sleng det i hans side av sengen. Hver gang. Gjorde det med tenåringen i huset her, han lærte ganske fort. 

Vasket klærne til tenåringene, de klarte ikke å henge det opp. Sluttet å vaske klærne deres og det tok ikke lang tid før de hang de opp selv. 

Fælt å ty til sånt når det er snakk om en over 20 år, men slutt i det minste å rydd opp etter han! 

Anonymkode: 4bb31...c1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordensskyld, lå klærne i vaskemaskinen våte hele dagen? 

Anonymkode: 74ba6...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke gjør de tingene for han da..? Rydde etter ham? Da kommer han jo aldri til å gjøre det selv. Han vil ha deg som voksen morsperson i livet sitt, så han kan bare dasse rundt. Han er en gedigen slappfisk og må ta grep i livet sitt.

Anonymkode: 78908...efe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Sleng det i hans side av sengen. Hver gang. Gjorde det med tenåringen i huset her, han lærte ganske fort. 

Vasket klærne til tenåringene, de klarte ikke å henge det opp. Sluttet å vaske klærne deres og det tok ikke lang tid før de hang de opp selv. 

Fælt å ty til sånt når det er snakk om en over 20 år, men slutt i det minste å rydd opp etter han! 

Anonymkode: 4bb31...c1a

Det sier vel noe om forholdet deres TS, når en tenåringsmamma både kan relatere seg skikkelig og kommer ed oppdragelsesråd..

Anonymkode: 055df...8ab

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare for ordensskyld, lå klærne i vaskemaskinen våte hele dagen? 

Anonymkode: 74ba6...623

Ja, tenkte det samme. I alle dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt å rydde etter han er en start, slutt å vaske hans tøy og ta ansvar for han greier - men si fra at du slutte rog at han fra nå har ansvar for sine greier selv. Funker det ikke og du ser at det vokser er det bare å finne seg et eget sted å bo rett og slett og si at du ikke orker bo med en voksen som ikke har basic skills på å holde hus og hjem i orden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få barn med han! Hvis du ønsker en likeverdig partner: Løp!!

Anonymkode: d6f1e...b29

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør legge fra deg illusjonen om likestilling en gang for alle. Å holde hus og hjem ryddig og delikat, vaske klær og lage mat, er en oppgave for kvinnen. Mannen skal gjøre andre ting.

Anonymkode: ad75e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det sier vel noe om forholdet deres TS, når en tenåringsmamma både kan relatere seg skikkelig og kommer ed oppdragelsesråd..

Anonymkode: 055df...8ab

Har også en datter på snart 22 år i huset, hun er helt fullstendig håpløs når det kommer til rydding. 

Så innmari flink ellers, studerer, jobber, pliktoppfyllende, ordentlig osv.. men å rydde, der går det i svart. Jeg bryr meg ikke om hvordan det ser ut på rommet hennes, men kan ikke forstå at hun har overnattingsgjester og kjæreste der noen netter. Det er helt jævlig ut! Bilen hennes er en tragedie. 

Trodde jeg hadde gjort "alt riktig", men når det kommer til rydding av egne ting, der er hun håpløs.

Heldigvis er alltid kjøkkenet ryddig etter hun har lagd seg mat og hun tør ikke rote i fellesarealer. Kan bare ikke forstå at det går uker mellom sengeskift, mens hun dusjer og skifter klær daglig. Selv om en genser fint kunne holdt en dag til. 

Anonymkode: 4bb31...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mannen skal gjøre andre ting.

Eller ingenting

Anonymkode: b9841...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også en datter på snart 22 år i huset, hun er helt fullstendig håpløs når det kommer til rydding. 

Så innmari flink ellers, studerer, jobber, pliktoppfyllende, ordentlig osv.. men å rydde, der går det i svart. Jeg bryr meg ikke om hvordan det ser ut på rommet hennes, men kan ikke forstå at hun har overnattingsgjester og kjæreste der noen netter. Det er helt jævlig ut! Bilen hennes er en tragedie. 

Trodde jeg hadde gjort "alt riktig", men når det kommer til rydding av egne ting, der er hun håpløs.

Heldigvis er alltid kjøkkenet ryddig etter hun har lagd seg mat og hun tør ikke rote i fellesarealer. Kan bare ikke forstå at det går uker mellom sengeskift, mens hun dusjer og skifter klær daglig. Selv om en genser fint kunne holdt en dag til. 

Anonymkode: 4bb31...c1a

Det er jo fordi hun ikke har bodd alene.. Tror det er vanskelig å bli voksen og ansvarlig uten å kjenne på ansvaret. 

Det haster for henne å bli selvstendig. Andre jevnaldrende har høy toleranse for slikt i tidlig 20-års, men allerede fra alderen hun er i nå og utover begynner standarden å heves.. Hun vil enten gå igjennom en bratt læringskurve for sent, eller bli som kjæresten til TS. 

Anonymkode: 055df...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller ingenting

Anonymkode: b9841...bae

Jeg er ekstremt opptatt fra morgen til kveld, men husarbeid har jeg absolutt ikke tid til. Hvis hun med 8-4 jobb ikke får til det kan jeg like gjerne bo alene.

Anonymkode: ad75e...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump han først som sist. Dette blir ikke bedre. Han har fått seg en mamma og gratis hushjelp så han lever livets glade dager mens du sakte mister følelser, selvrespekt og sliter deg ut. 

Anonymkode: 4ebc6...9cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men ikke gjør de tingene for han da..? Rydde etter ham? Da kommer han jo aldri til å gjøre det selv. Han vil ha deg som voksen morsperson i livet sitt, så han kan bare dasse rundt. Han er en gedigen slappfisk og må ta grep i livet sitt.

Anonymkode: 78908...efe

Problemet er at jeg har forsøkt å ikke rydde. Men det ser ikke ut til å plage han om det er (etter min mening) en rotete svinesti. 
Han kan bli med å rydde, men da må jeg ta initiativ og fortelle hva som skal gjøres. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Bare for ordensskyld, lå klærne i vaskemaskinen våte hele dagen? 

Anonymkode: 74ba6...623

Ja! Det ligger frem til jeg henger det opp. Selvom jeg sa før jeg dro at begge maskiner var satt på. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tror du bør legge fra deg illusjonen om likestilling en gang for alle. Å holde hus og hjem ryddig og delikat, vaske klær og lage mat, er en oppgave for kvinnen. Mannen skal gjøre andre ting.

Anonymkode: ad75e...a42

Jeg kunne gjerne gjort alt dette dersom han jobbet mer og bidro slik at jeg ikke hadde trengt å jobbe 150%. 
Dette handler ikke om likestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ekstremt opptatt fra morgen til kveld, men husarbeid har jeg absolutt ikke tid til. Hvis hun med 8-4 jobb ikke får til det kan jeg like gjerne bo alene.

Anonymkode: ad75e...a42

Okei, men han er absolutt ikke opptatt. Som nevnt har han ikke SØKT på «drømmejobben» engang, selvom han var ferdig utdannet i juni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...