Gå til innhold

Hvordan takle konflikter mellom søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to døtre som tilsynelatende hater hverandre. De krangler høylytt og fysisk hver eneste dag. Hyler, skriker, gråter og kaster ting etter hverandre. Sier stygge ting…. Det er kun i konflikt med hverandre, krangler aldri med andre (venner eller familie). Dette er utmattende, og ødelegger all familiehygge. I skrivende stund er er barn på bader og gråter, mens det andre ligger på rommet sitt å hyler. Klokken er 7 om morran…. Sånn er det stort sett hver dag. Kranglene starter fra ingenting. 

Er dessverre separert, og konfliktnivået økte betydelig etter at far flyttet. Barna bor 50/50. De krangler mest hos meg, men liker hverandre ikke den andre uka heller. Hvordan skal man takle dette egentlig. Føler ingen ting hjelper, og at jeg prøver på gjør at kranglingen eskalerer. 

Anonymkode: 70dfd...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er alderen på barna?

Mine barn kranglet også mye da de var små. Det roet seg en del da de begynte på skolen. Krangelen startet bare av småting og det var skriking, smelling i dører og vegger. Følte meg som en fredsmegler flere ganger daglig.

Det går over en dag, eneste trøsten jeg kan gi.

Anonymkode: 13d87...90d

Skrevet

Barna er i mellomtrinnet på skolen🙈 Det er tre år mellom dem.

Skrevet

Hva med å bytte uker på barna en liten periode? At dere har ett barn hele tiden, men de bytter hver uke. 

Anonymkode: e4b22...6c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å bytte uker på barna en liten periode? At dere har ett barn hele tiden, men de bytter hver uke. 

Anonymkode: e4b22...6c2

Herregud!
Problemet her ligger så mye dypere enn hos barna. Familien er revet i filler og jentene konkurrerer om foreldrenes kjærlighet. Den eneste de kan la det gå utover er hverandre. 

Du må jobbe med tilknytningen, TS.

Anonymkode: 991ca...ec5

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er det jeg tror også…. Hvordan komme videre med dette? Faren er absolutt ikke interessert i å jobbe sammen om dette, så må gjøre det på egenhånd. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen råd, men står i samme situasjon her - bortsett fra at vi fortsatt er gift. Men ungene (to jenter) krangler  h e l e  tiden, og det er uutholdelig innimellom. Vi deler oss mye, men må jo kunne fungere som en familie også. 🙈

Anonymkode: 5ae4a...c39

Skrevet

De er jo nokså store og potensielt fornuftige, så kanskje dere tre kan sette dere ned sammen og snakket situasjonen? Er de bevisste på at de selv heller ikke trives med å ha det slik? Kanskje har de noen forslag selv til hvordan dempe konfliktnivået.

Det kan være fra helt enkle ting som at de vekkes til forskjellig tid og får badet for seg selv om morgenen, til at begge får alenetid med deg til faste tidspunkter. Dette siste forutsetter jo at du har tid til å sette deg ned med en og en, og det kan bli vanskelig om du må bruke mye tid på å dempe gemytter.

Rett og slett gi dem litt av ansvaret for at det skal bli tid til gode opplevelser. Utfordringen blir kanskje å ikke legge listen for høyt så alt faller i fisk, og å få med seg om den ene saboterer for den andre eller om de er jevnt like konfliktsøkende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det er det jeg tror også…. Hvordan komme videre med dette? Faren er absolutt ikke interessert i å jobbe sammen om dette, så må gjøre det på egenhånd. 

Du må se barna dine. Du må gi dem kjærlighet, oppmerksomhet. Det er vonde følelser i kroppen som kommer til utløp i krangel. Du må romme de følelsene.

Skrevet

Jeg synes forslaget om å endre litt på hvor mye de er sammen en periode er en god idé. 

Selv om det er noe annet enn barna selv som egentlig er årsaken, er det ikke godt for noen av dere å ha det slik. Det høres ut som de kan trenge noen pauser fra hverandre. Hvis det er skilsmissen som har gjort ting vanskelig, kan det også hjelpe å få litt alenetid med hver av foreldrene. Det kan virke relasjonsbyggende og dermed trygghetsskapende. Hvis de begge får nok alenetid, kjærlighet og oppmerksomhet blir det mindre å konkurrere om.

Og hvis de ikke går oppå hverandre hver dag, blir de mindre lei av hverandre. Og det blir kanskje lettere å komme ut av det negative sporet. 

Jeg tror dog ikke jeg ville lagt opp til at dere alltid har en unge hver. Dere foreldre har sikkert også behov for litt alenetid, og det er (som regel) fint for søsken å bo en del sammen også. Hva med om dere legger opp til at de er noen dager i uka hver for seg?

Anonymkode: 669f5...5fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes forslaget om å endre litt på hvor mye de er sammen en periode er en god idé. 

Selv om det er noe annet enn barna selv som egentlig er årsaken, er det ikke godt for noen av dere å ha det slik. Det høres ut som de kan trenge noen pauser fra hverandre. Hvis det er skilsmissen som har gjort ting vanskelig, kan det også hjelpe å få litt alenetid med hver av foreldrene. Det kan virke relasjonsbyggende og dermed trygghetsskapende. Hvis de begge får nok alenetid, kjærlighet og oppmerksomhet blir det mindre å konkurrere om.

Og hvis de ikke går oppå hverandre hver dag, blir de mindre lei av hverandre. Og det blir kanskje lettere å komme ut av det negative sporet. 

Jeg tror dog ikke jeg ville lagt opp til at dere alltid har en unge hver. Dere foreldre har sikkert også behov for litt alenetid, og det er (som regel) fint for søsken å bo en del sammen også. Hva med om dere legger opp til at de er noen dager i uka hver for seg?

Anonymkode: 669f5...5fb

Dritten må ut. Og de tar den ut på hverandre fordi mor ikke orker eller det ikke er rom for det. Denne løsningen skyver bare dritten under matta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(...) Barna bor 50/50. De krangler mest hos meg, men liker hverandre ikke den andre uka heller. Hvordan skal man takle dette egentlig. Føler ingen ting hjelper, og at jeg prøver på gjør at kranglingen eskalerer. 

Ha 50/50 med ulike byttedager så de ikke er sammen 24/7 og begge får alenetid hver for seg med hver forelder. 

Anonymkode: e708e...702

• Nyttig 3
Skrevet

Bra med søsken, så de ikke blir ensomme, og kan samarbeide godt når de har gamle/syke foreldre 😃

Anonymkode: f3c73...76c

Skrevet

Forandre på rutiner hjemme så begge får alene tid? 

Litt samme her egentlig, men har begynt med at de gjør ting motsatt av hverandre så de får ro. Den ene går på badet og den andre går ned for å spise frokost. Ikke optimalt, men det hjelper litt.

Her fikk også barna ferie fra hverandre i sommer og høsten. Noe som hjalp. Det er tre år forskjell, men de har gjort alt sammen siden de ble søsken. Deler også venner.

Men merker at 12 åringen er den som egler opp til bråk.

Absolutt ingen grunn til kranglingen annet enn at de er søsken. De er gode venner ellers. Men innendørs med bare oss foreldre kan de være grusomme. De får mer enn nok oppmerksomhet og tid med oss.

Anonymkode: ddf30...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bra med søsken, så de ikke blir ensomme, og kan samarbeide godt når de har gamle/syke foreldre 😃

Anonymkode: f3c73...76c

🤣

Anonymkode: f9f89...41d

• Liker 1
Skrevet

Jeg stemmer for å dele de om det går eller ha faste rutiner tider for bad og frokost så de får litt mer avstand. 

Anonymkode: f9f89...41d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...