Gå til innhold

Flere med småbarn som ikke orker gjøre noe i helgen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så heldig at vi fikk plass i en frilufts barnehage til barna. De er altså ute 80% av tiden i allslags vær. Barnehagen ligger i en skog og de har hjemmelagde ‘lekeplasser i skogen og egen båt hvor de drar på jevnlige fisketurer. Når helgen kommer kan vi med andre ord være hjemme i regnvær med tv på med svært god samvittighet. De er mettet på turer og lekeplasser via barnehagen og vi ser lite tv i hverdagen. Nettbrett/iPad/smartelefon har vi ikke en gang innført hos oss enda. Det kommer tidsnok på barneskolen.

I din situasjon ts så skal du legge vekk den dårlige samvittigheten. 0-2 årsalderen er en unntakstilstand og man må gjøre det som er best for at timg skal fungere. Det hjelper ikke med full aktivisering fra morgen til kveld uten enn mamma med overskudd til det. Så jeg hadde nok uansett gjort som deg i dette tilfelle. Viktigste er at barna får mat, trygghet og kjærlighet. Så får man heller ta tivoli tilværelsen når overskuddet tillater det.

Anonymkode: 28942...f7c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finner liksom alltid en måte å involvere meg så jeg aldri får slappet av litt. Går vi til butikken tøyser det masse og stiller av, skal også skravle og forventer svar i et sett. 

Jeg er introvert, så en liten tenkepause bare til hodet mitt i løpet av dagen hadde vært digg🫠

Anonymkode: 50f8b...b0f

Jeg er og introvert og forstår deg godt. Har barnet sluttet med lur? Er du alene med barnet? Har du noen som kan passe barnet litt innimellom?

Anonymkode: e441e...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner den tiden med småbarn der hamsterhjulet sto på pause i helgen! Ja, vi var som regel minimum en tur på lekeplassen hver dag, men man har jo allverdens tid!

Nå med store barn er det alltid dugnad, speidertur, cup, kamper, korpsseminar, bursdager, og nevnte jeg dugnad, dugnad og dugnad? Så det er alltid noe som skal på noe, vi må gjerne være med på en stor del, ting må forberedes, pakkes, ordnes, koordineres.

De tingene vi gjør er jo hyggelige og morsomme, men savner tiden der man bare kunne henge rundt uten strengt tidsskjema hele helgen i blant 😅

Anonymkode: 9adc2...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er veldig deilig å ikke planlegge og gjøre så mye i helgene når det går. Barna mine er fordypet i en lek akkurat nå. Så kan jeg jo regne med at det er maks ti minutter igjen til de krangler om noe da. Men jeg syns det er fint at de får tid og ro til den frie leken, jeg ser at de slapper av og koser seg med det. 

Det har også vært perioder hvor det har vært godt å ha en plan. En eller annen greie vi skulle gjøre i løpet av dagen, enten det var å gå på besøk, på biblioteket eller ut i skogen. Jeg liker best å gå i skogen med barna, så jeg nyter at de er så små at de fortsatt syns det er stas å være med meg. 

Anonymkode: b1b8f...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TS, så ja, jeg er også helt utslitt etter uken, så det er derfor jeg ikke orker å planlegge noe. Det er hovedsaklig jobb og hverdagslogistikk jeg blir sliten av. Det er så godt å kunne slippe tanken på klokka og alle planer litt på en lørdag. 

Det har jeg ikke dårlig samvittighet for, for barna mine både sier og viser at de også syns det er godt. Jeg hadde nettopp en helg her hvor jeg ble litt glad da jeg oppdaget at jeg hadde feber, og en god grunn til å si nei til å dra på et arrangement for barn sammen med noen vi kjenner. Ikke fordi de ikke er supertrivelige folk, eller at arrangementet ikke hadde vært gøy for barna, og ikke bare pga. det feberen gjorde med meg. Det var mest pga. behovet for å være uten planer og ta dagen som den kommer. 

Anonymkode: b1b8f...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ts, orket heller ikke det alltid når de var på den alderen. Ser så mange som skriver at joda vi gjør det, det blir enklere på ettermiddagen. Ja greit nok det, men det er ofte veldig tiltak å komme seg ut med så små. Det skal pakkes både det ene og det andre, måltider og søvn skal times, man selv vil kanskje se litt presentabel ut. Da blir det litt av et prosjekt å komme seg ut. Problemet er selvsagt at man er zombie pga søvnmangel og derfor ikke orker. Det er letter er å deale med sutring hjemme etter å springe etter unger ute. Her måtte ungene passere 4 før det ble lettere. 

Anonymkode: 0aeb4...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det er noe jeg setter mer pris på enn rolige morgener i helgen med en kopp kaffe. Har sittet her i et par timer nå. Har skikkelig hodepine i dag pga masse stress de to siste dagene. 

Min pode er 12 og han er trøtt og sover lenge. Tror ikke det er sånn for alle for telefonen hans dirrer fra klokka 09, venner som sender meldinger og vil han skal game. 😅 

Anonymkode: 7e327...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...