Gå til innhold

Kan slite med å sitte stille når jeg er lei meg. Er det noe alle gjør eller er det et autisme/ADHD-trekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk autisme/ADHD-diagnosene for en del år siden. Når jeg er lei meg så snakker jeg ofte høyt til meg selv. Men i tillegg så går jeg. Jeg går ikke turer, jeg går f.eks frem og tilbake i  leiligheten min. Leiligheten min er ikke så stor så  jeg går  f.eks frem og tilbake i stua. 

Er det flere som gjør dette? Og er det noe som henger sammen med autismen og eller ADHDen?

Anonymkode: d27d2...671

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette du beskriver er "stimming", altså en måte å roe ned på. Stimming er vanlig for både autisme og adhd, men slik du beskriver er nok kanskje mest vanlig for autisme. 

Anonymkode: b8294...df7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gjør også dette når jeg har sterke følelser. Er velfungerende og uten diagnoser ellers. 

Anonymkode: 5576d...034

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør også dette når jeg har sterke følelser. Er velfungerende og uten diagnoser ellers. 

Presisering, det gjelder særlig når jeg er:

Lei meg, nervøs, spent, fortvilet, utålmodig, gleder meg til noe, forelsket. 

Det hjelper litt å gå tur ute og fordype seg ordentlig i følelsen. Da slipper den taket etterhvert og det blir lettere å tenke på andre ting. 

Skrevet

Kjenner da flere med autisme diagnose som glor på TV 17timer i døgnet. 

Anonymkode: eec12...d8c

Skrevet

Helt vanlig å bli urolig og rastløs ved sterke følelser. Ikke at du nødvendigvis er deprimert, men det er jo glidende overganger. Her er liste med vanlige symptomer på depresjon. https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/deprimert-eller-trist/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAC4Wm3j8GHOnu8xjtVeVPsOJJheYt&gclid=CjwKCAjwjsi4BhB5EiwAFAL0YPRTZv482p1-O4k1Ci5krqwp3kwaKcIwn1Vr9eOvhPdedvVs0JMy2RoCjSIQAvD_BwE

legg merke til at både uro og rastløs og nedsatt konsentrasjon er vanlig.

Anonymkode: 0f64c...bb2

Skrevet

Jeg har gjør noe lignende, tror det er en måte å regulere følelser på.

Anonymkode: 5bb10...a07

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Presisering, det gjelder særlig når jeg er:

Lei meg, nervøs, spent, fortvilet, utålmodig, gleder meg til noe, forelsket. 

Det hjelper litt å gå tur ute og fordype seg ordentlig i følelsen. Da slipper den taket etterhvert og det blir lettere å tenke på andre ting. 

Nå blir jo ikke dette det samme som TS beskriver. Å gå frem og tilbake i leiligheten og snakke med seg selv er noe helt annet enn å gå tur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner da flere med autisme diagnose som glor på TV 17timer i døgnet. 

Anonymkode: eec12...d8c

Hva har det med saken å gjøre? 

Skrevet

Takker for svar. Har hørt om stilling og var sikker på at jeg ikke gjorde det. Men nå viser det seg at jeg driver med stimming likevel. :)

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takker for svar. Har hørt om stimming og var sikker på at jeg ikke gjorde det. Men nå viser det seg at jeg driver med stimming likevel. :)

TS

Rettet skrivefeil. 

TS

Skrevet

Veldig vanlig, og er en form for stimming - som autister bruker for å regulere nervesystemet. 

Anonymkode: 06c88...edf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...