Gå til innhold

Hva trenger man til en nyfødt unge og hva er lurt å ha i hus til barselperioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart fødeklar, håper jeg 😅 Er 39 uker på vei og fødsel nærmer seg med stormskritt. Fødebag og barnerom er klargjort, bilstolen er montert og jeg går og pventer på fødsel. Vogna og vintervognposen er bestilt og er forventet levert i morgen. 

Jeg har lagt bleier, våtservietter, tørservietter,  ammeinnlegg, badeolje, sinksalve, og barrierekrem i stellebordet. Har selvsagt nok av babytøy, noe i størrelse 50, men mest i 56. Har også 5-6 antrekk klart i størrelse 62. Har pledd i både bomull og ull. Gulpekluter, vaskekluter, luer, sokker. Har dyne, tisselaken, seng til baby ferdig redd opp. Bedside - criben er også klar. Jeg har kjøpt inn 2 tåteflasker og morsmelkerstatning, i tilfelle baby må ha litt ekstra i tillegg til ammingen eller hvis ammingen ikke går etter planen. Har også kjøpt brystpumpe.

Føler at jeg har alt klart til baby nå, er det noe jeg har glemt??

Til meg har jeg kjøpt inn store pysjamaser, amme -bh og skylleflaske, store bind, purelan til  såre brystvorter. Paracet og Ibux. Trenger jeg noe mer?

Jeg og mannen skal til kjøpesenteret i morgen og kan handle inn. 

Jeg er klar over at butikkene ikke legger ned etter fødsel, men vil ikke koordinere mannen rundt på apotek, butikker og gud vet hvor i barseltida. Vil helst bare være i den såkalte babybobla da ;) Og nyte tida med vårt etterlengtede barn.

Håper dere som har vært igjennom dette svarer :)

Anonymkode: a43a5...a7f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En lifesaver hvis babyen er tett i nesa er Otribaby nesesuger + saltvannspray til baby. Til nesesugeren må man også ha engangsfiltre som står i samme hylla på apoteket. Dette får man jo selvsagt kjøpt etter fødsel også, men er godt å ha på lager om baby plutselig blir tett på natta 😊

Anonymkode: 95173...70a

• Liker 1
Skrevet

følger

Skrevet

Du har det meste og vel så det. Man kan også netthandle hvis man ikke vil sende mannen på butikken. For mange er flasker, pumpeutstyr og MME unødvendig, og er ikke noe du egentlig trenger å ha hjemme før fødsel. Alltids greit å ha termometer til babyen da. Siden du ikke vil at mannen skal dra på apotek første uka, kan det også være lurt å ha d-vitamindråpene i hus allerede, og en tube apobase i tilfelle baby har tørr hud. Men de fleste menn tåler nok fint en kjøretur til apoteket selv om de er i babybobla :)

Anonymkode: 0f6d3...9a9

• Liker 1
Skrevet
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

Maltekstrakt 

Mulig det er for lenge siden vi var der, men er ikke maltekstrakt noe en bruker når barnet er over på grøt?

Gjest Lykkedykker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Mulig det er for lenge siden vi var der, men er ikke maltekstrakt noe en bruker når barnet er over på grøt?

Kan brukes av nyfødte. Er hvis de blir litt forstoppa. Tror det var en teskje blanda inn i 200ml melk. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Kan brukes av nyfødte. Er hvis de blir litt forstoppa. Tror det var en teskje blanda inn i 200ml melk. 

Ganske sikker på at det ikke er nødvendig å ha med i fødebagen.

• Liker 3
Skrevet

Til barsel: lettvint mat! Vi spiste vel brødskive med fiskekake til middag nesten hver dag de to første ukene med eldstemann😀 Men anbefaler å kjøpe inn enkel frossen mat og tørrvarer dere liker. 

Anonymkode: 706e0...abf

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Ganske sikker på at det ikke er nødvendig å ha med i fødebagen.

Åh, leste barselperioden jeg. Er da en kjekt å ha ting uansett når en har bebis i hus. 

Skrevet

Har du flip flops (eller badesko) til sykehuset? Lykke til med fødselen! 

Anonymkode: b11c8...b52

• Liker 2
Skrevet
Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

Åh, leste barselperioden jeg. Er da en kjekt å ha ting uansett når en har bebis i hus. 

Er det egentlig det? De fleste fullammer jo, og trenger ikke maltekstrakt. Det er veldig enkelt å handle på butikken hvis man skulle måtte gi MME.

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det egentlig det? De fleste fullammer jo, og trenger ikke maltekstrakt. Det er veldig enkelt å handle på butikken hvis man skulle måtte gi MME.

Nå var da litt av poenget til ts å ha ting i hus så en slapp å farte rundt når og hvis en trengte noe. 

Skrevet

Ammepute er kjekt å ha😃

Ellers synes jeg du har alt du trenger👍🏼

Anonymkode: b3bc9...d6d

• Liker 1
Skrevet

Vil virkelig anbefale kjølebind til etter fødsel! Lykke til ☺️

Skrevet

Jeg vil og anbefale noe som mykgjør avføringen din de første dagene. Sist startet jeg når fødselen starter, denne gangen blir jeg satt i gang og tenker å starte med det dagen før :)

Anonymkode: 2b674...161

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vil og anbefale noe som mykgjør avføringen din de første dagene. Sist startet jeg når fødselen starter, denne gangen blir jeg satt i gang og tenker å starte med det dagen før :)

Anonymkode: 2b674...161

Jeg tar faktisk Movicol nå, da jeg sliter med forstoppelse. Så det har jeg hjemme og jeg pakket det i fødebagen.

Skrevet
MissB skrev (32 minutter siden):

Vil virkelig anbefale kjølebind til etter fødsel! Lykke til ☺️

Hva er det? Får du kjøpt det på apoteket? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Til barsel: lettvint mat! Vi spiste vel brødskive med fiskekake til middag nesten hver dag de to første ukene med eldstemann😀 Men anbefaler å kjøpe inn enkel frossen mat og tørrvarer dere liker. 

Anonymkode: 706e0...abf

Planen var å handle inn en del tørrvarer. Mamma kommer innom med middag hver dag i barseltida 😅 Vet jeg er veldig bortskjemt

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har du flip flops (eller badesko) til sykehuset? Lykke til med fødselen! 

Anonymkode: b11c8...b52

Ja, har pakket det i fødebagen. Takk ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...