Gå til innhold

Råd søkes … Eldstemann har flyttet ut. Alenemor og tenåringssønn sliter med ny hverdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om det er andre aleneforeldre her som har opplevd at konstellasjonen hjemme blir veldig endret når den eldste flytter ut?

Vi har gått fra å være en liten gjeng, med to tenåringer som hadde mye moro sammen, til å bli bare mor og tenåringssønn. Og med det har jeg blitt veldig uinteressant som selskap. Han holder seg nå mest på rommet. Jeg hører heldigvis han spiller en del med venner, og han henger en del med venner ute også. 

Før hadde vi mye familietid hvor vi så serier, pratet osv, men jeg forstår jo at det ikke blir samme å se serier eller sitte og prate bare med mor. Og det er blitt så innmari vanskelig å få han i prat nå. Blir så stille ved middagsbordet, storesøskenet er veldig ekstrovert, og bidro nok mye til praten og var kanskje litt «sosialt lim» i vår lille familie. Uansett stor forskjell på gå fra 3 til 2 ved måltidene.

Jeg sliter med å finne samtaleemner som engasjerer han. Han vil ikke snakke om skolen, vil ikke fortelle om hva han gjør på trening osv. Kan hende det at vi bare er to gjør at han føler det blir litt overfokus på han, eller litt for «voksne» samtaler.

Er litt overrumpet over at det er så vanskelig å finne en ny rytme. Prøver å foreslå aktiviteter, f.eks kino, turer, reise for å besøke besteforeldre m.m. men han vil egentlig bare være med venner, og det forstår jeg. 

Noen som har erfaringer eller tips til denne type overgang og hvordan man kan skape nye og fine rammer for tenåringen som har blitt igjen?

Anonymkode: 054a4...3ab

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har plass og økonomi - hva med å ta imot en utvekslingselev fra et annet land? 
 

Eller er han glad i dyr, kan dere passe en hund? 
 

Jeg vil tro at det går seg til. 

Anonymkode: 935e0...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøve så hardt og krampaktig?  La han i fred, de kommer «tilbake igjen» når de modner😊

Du hører han spiller med venner, han går på skole og til trening, så han har det sannsynligvis helt fint, og dermed ikke et behov for å henge med mamma på hennes kjedelige aktiviteter. 
Ikke så mange tenåringsgutter som går på kino eller tur med mamma, dessverre. Men saken er gjerne annerledes om ti-tjue-tretti år. 
Her om dagen, mens jeg var ute og spiste med familien, kom en middelaldrende mann inn, trillende på ei eldre dame i rullestol. 
De satte seg ved et bord, bestilte kaffe og noe å bite i. 
Jeg så han viste frem noen bilder på telefonen mens kan snakket. «Her er Truls, han begynte på videregående i høst, på den samme skolen Stian gikk på. Men ulik studieretning, da. Ja, og her er Sofie, du vet, datteren til Pernille. Vil du ha melk i kaffen? Jeg kan hente. Her, ta denne servietten. Var det på fredag du hadde legetime? Kjører Mari deg?» 

Det var rørende å observere hvordan det som jeg antok var sønnen, tok seg av moren sin, som for det meste satt stille uten å si så mye. Rollene var snudd.  

Bare vær tilgjengelig for sønnen din, vis interesse for dagen hans uten å trenge deg på. Se på dette som en mulighet for å ta tak i dine interesser, kanskje prøve noe nytt? Det er nå du har tid og mulighet, bruk den! 


 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Tenåringer kan ofte sitte pris på ditt selsksp men liker best å game med venner eller henge med de. Skjønner det er trist, men snakk om hverdagslige ting, filmer eller hobbyer han liker. Ikke legg før mye press på han.

Anonymkode: 1764e...6ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du bare kan gi han litt slakk jeg, ikke prøve hele tiden, han har venner og interesser, høres helt normalt og ok ut. Virker som han klarer seg helt på egenhånd. 

Kanskje det er du som bør finne på nye ting i hverdagen? 

 

Anonymkode: 4b195...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov at det er stille hjemme også. 🙂 Forstår det er en omveltning men Kansje naturlig å ikke "presse" fram på en annen dynamikk mellom dere enn den som er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På tide å få seg hund? :)

Anonymkode: be8db...2a4

Eller katt.

Anonymkode: 2a480...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...