AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #21 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 9.28): https://www.nrk.no/trondelag/listhaug-vil-fremme-forslag-om-a-fa-vaksine-mot-vannkopper-inn-i-barnevaksinasjonsprogrammet-1.16899533 Denne uka fremmer de følgende forslag i Stortinget: «Stortinget ber regjeringen innføre vaksine mot vannkopper som en del av barnevaksinasjonsprogrammet fra 1. januar 2025.» «Stortinget ber regjeringen innføre vaksine mot helvetesild som et tilbud til alle over 50 år fra 1. januar 2025.» Anonymkode: 83094...c76 Kom dette gjennom? Eller når behandles det? skjønner ikke hvordan jeg finner ut av det. Anonymkode: 33a99...a10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #22 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kom dette gjennom? Eller når behandles det? skjønner ikke hvordan jeg finner ut av det. Anonymkode: 33a99...a10 Det lurer jeg også på. Anonymkode: 77f15...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #23 Del Skrevet 24. oktober 2024 Visste ikke at det fantes vaksine mot vannkopper engang😅 Anonymkode: f37c2...986 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #24 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 23.25): Helt vanlig å vaksinere mot dette i andre land, ikke farlig og barnet slipper en sykdom som lett kan unngås Anonymkode: e3dee...24f Vet du hvorfor vi ikke vaksinerer mot dette i Norge? Bivirkningene på lang sikt er for store sett opp mot å bare få viruset. Dette handler faktisk ikke om kostnader selvom mange tror det. Anonymkode: 9f88c...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #25 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 9.28): https://www.nrk.no/trondelag/listhaug-vil-fremme-forslag-om-a-fa-vaksine-mot-vannkopper-inn-i-barnevaksinasjonsprogrammet-1.16899533 Denne uka fremmer de følgende forslag i Stortinget: «Stortinget ber regjeringen innføre vaksine mot vannkopper som en del av barnevaksinasjonsprogrammet fra 1. januar 2025.» «Stortinget ber regjeringen innføre vaksine mot helvetesild som et tilbud til alle over 50 år fra 1. januar 2025.» Anonymkode: 83094...c76 Er ikke mye jeg er enig med Listhaug om gitt men dette håper jeg går gjennom! Jeg regner med jeg må betale da min er skolebarn og ikke baby men hvis de begynner å vaksinere babyer, så kan jeg bruke det som argument til å få helsestasjonen til å gå med på vaksine. Kanskje. Helsesykepleier her er sta som et esel og nekter "for dette må barna lære seg å tåle, livet er ikke en dans på roser"-holdning og det har ikke noe for seg å gå til legesenteret, for de nekter også og viser til helsestasjonen, som her har monopol på å bestemme hvem som får vaksiner, voksne som barn. Jeg hadde det selv som 13-åring, lå med 40 i feber og tenker at så lenge vi har spysjuka, mensen, forkjølelse og diverse annet ubehag så er argumentet om at "barna må lære å stå i ubehag" tåpelig. De argumenterte også for at man må ha 2 injeksjoner med 1 mnd mellomom og den første gir ikke full immunitet, og den er jo grei. Men den første dosen skal visstnok gi en viss beskyttelse og det er jo vi foreldre som bestemmer om man vil betale en tusing på noe som kanskje ikke vil funke. Skulle man tro. Mitt barn har heller ikke noe imot å bli vaksinert så hvis det går gjennom, så ringer jeg eselet igjen (jeg er langt mer høflig og medjattende i det virkelige liv hvis noen skulle lure). Anonymkode: 558bf...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #26 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vet du hvorfor vi ikke vaksinerer mot dette i Norge? Bivirkningene på lang sikt er for store sett opp mot å bare få viruset. Dette handler faktisk ikke om kostnader selvom mange tror det. Anonymkode: 9f88c...7a8 Har lest tidligere at de vurderer det til at flere kan få helvetesild når vi ikke lenger blir eksponert for vannkoppevirus sånn til daglig. Vet ikke hvordan usa og andre land har tatt vurdering på at det lønner seg med vaksine. Kan kanskje ha med å gjøre at vi har mange sykt barn-dager i Norge og det gå greit for de fleste å være hjemme en uke? Men nå bare spekulerer jeg altså. Anonymkode: 558bf...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #27 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 23.29): Svaret er et umiddelbart ja. Slik vi betaler for den beste hpv-vaksinen. Vannkopper er en sykdom med en formidabel liste kjente eller mistenkte følgesykdommer og senskader. Og listen blir lengre for hvert år. Myten om at vannkopper er «ufarlig» for barn er rent vås. Vannkopper er en sykdom formidabelt mye farligere enn korona. Vi som samfunn har bare vent oss så godt til senskadene at vi ikke tenker over dem. Ikke noe å tenke på engang, ts. Gi ungene dine alle vaksiner du kommer over. Ja, vaksiner har bivirkninger. De har en risiko. Den er enormt mye mindre enn risikoen ved sykdommen. Vet du hvilke senskader hun kan utvikle? Om ti år? Tjue år? Har du satt deg inn i hvilke sykdommer eller grener av sykdommer man mistenker er utløst av vannkopper? Og tanken på at det er «overstått» er også fiktiv. Vannkopper går aldri over. Vannkopper eksisterer latent i oss alle som har hatt det. Vi har vannkopper - til den dagen vi dør. Anonymkode: 917cb...713 Hvis det hadde vært riktig, så ville de så klart tatt den med i barnevaksinasjonsprogammet allerede. Slutt å krisemaksimer Det kan være fryktelig plagsomt hvis man er uheldig (kan også få lett forløp og knapt merke det), og jeg har fortsatt arr i ansiktet, men falig er det veldig sjelden. Anonymkode: 558bf...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #28 Del Skrevet 24. oktober 2024 Vet ikke hvordan man anser sjansene for å få helvetesild med eller uten vaksine. Men både min partner og jeg hadde vannkopper som barn, og begge har fått helvetesild som voksne. Kjenner også flere andre som har fått det. Dersom sjansen for helvetesild er mindre med vaksine, ville jeg vaksinert mine barn. Anonymkode: b6aec...86a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #29 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet ikke hvordan man anser sjansene for å få helvetesild med eller uten vaksine. Men både min partner og jeg hadde vannkopper som barn, og begge har fått helvetesild som voksne. Kjenner også flere andre som har fått det. Dersom sjansen for helvetesild er mindre med vaksine, ville jeg vaksinert mine barn. Anonymkode: b6aec...86a Sjansen er vel heller større med vaksine... Tror ikke noen har sikre tall. De mener at det er "ikke så mye mer" helvetesild blant befolkningen i usa, og der vaksinerer de. Man kan jo ta vaksine mot helvetesild også. Blir dyrt da, men jeg vil gjøre det når jeg blir gammel nok, for bestefaren min hadde det, og det er fælt. https://www.forskning.no/sykdommer-vaksiner/bor-alle-norske-barn-vaksineres-mot-vannkopper/2284169 Anonymkode: 558bf...437 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #30 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 23.22): Vi skal nå som ungdommen er over 18, ville ikke gjort det før Anonymkode: fced6...2fe 18 åringer bestemmer vel selv slike ting? Faktisk fra de er 16, mener jeg? Anonymkode: 3bc03...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #31 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hvorfor vi ikke vaksinerer mot dette i Norge? Bivirkningene på lang sikt er for store sett opp mot å bare få viruset. Dette handler faktisk ikke om kostnader selvom mange tror det. Anonymkode: 9f88c...7a8 Hvilke bivirkninger "er for store" i følge myndighetene? Anonymkode: 3bc03...e51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #32 Del Skrevet 24. oktober 2024 Vi skulle vaksinere 13 åringen vår, men i løpet av sommeren fikk han vannkopper. Heldigvis et lett forløp med noen få prikker. Anonymkode: 0acca...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #33 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hvorfor vi ikke vaksinerer mot dette i Norge? Bivirkningene på lang sikt er for store sett opp mot å bare få viruset. Dette handler faktisk ikke om kostnader selvom mange tror det. Anonymkode: 9f88c...7a8 Hvilke bivirkninger er dette? Anonymkode: 33a99...a10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #34 Del Skrevet 24. oktober 2024 Jeg skal vaksinere mine to så snart de er gamle nok (de er bare 5 måneder nå). I tillegg til at jeg synes de skal slippe å få vannkopper, ønsker jeg at de også skal slippe helvetesild. Jeg har nylig hatt det selv, og det kan virkelig ikke anbefales. Ingen annen foranledning for vaksinering, annet enn at jeg vil mine barn det beste, og det beste er å unngå sykdom. Anonymkode: 01986...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #35 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvilke bivirkninger er dette? Anonymkode: 33a99...a10 Lurer jeg også på... Har kun funnet milde bivirkninger når jeg googler. Er vel det de har trodd, at flere kan komme til å få helvetesild, men så stemmer det visst ikke likevel. Og så er de usikre på hvor lenge den varer. Uheldig hvis befolkningen får utbrudd i voksen alder. Men dette skjer vel ikke i land der de vaksiner så... Anonymkode: 558bf...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #36 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 23.07): Jeg vurderer å vaksinere barnet mitt, 4 år, mot vannkopper. Hovedgrunnen er at jeg fikk det selv som 11 åring og det er desidert det verste jeg har vært igjennom. Det var noen grusomme uker. Ja, fordi det tok to uker før jeg kunne gå på skolen igjen Min mann hadde ett mye bedre sykdomsforløp enn meg, da han fikk det som 5 åring. Så han er litt mer skeptisk til vaksinen. Her må jeg understreke at han ikke er imot vaksiner generelt, men han mener det er litt ekstremt å vaksinere barnet mot vannkopper, som han anser som er vanlig barnesykdom. Barnet vårt er sunn og frisk, men har litt dårlig immunforsvar. Blir ofte syk og det pleier å vare lenge. Men han har ingen kroniske sykdommer eller andre helseplager. Har noen her gjort det? Vil du anbefale andre å gjøre det? Anonymkode: 77f15...857 Ja jeg har. Er nyretransplanter og dårlig immunforsvar. Så nyrelegen min rådet oss til å gjøre det med datteren vår. Anonymkode: d05c6...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #37 Del Skrevet 24. oktober 2024 Fra hvilken alder kan man vaksinere? Anonymkode: d42f7...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #38 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal vaksinere mine to så snart de er gamle nok (de er bare 5 måneder nå). I tillegg til at jeg synes de skal slippe å få vannkopper, ønsker jeg at de også skal slippe helvetesild. Jeg har nylig hatt det selv, og det kan virkelig ikke anbefales. Ingen annen foranledning for vaksinering, annet enn at jeg vil mine barn det beste, og det beste er å unngå sykdom. Anonymkode: 01986...0c7 Vær obs på at vannkoppevaksine ikke beskytter mot helvetesild. Selv om risikoen er mindre for å få det. Slik jeg forstår det https://www.legemiddelhandboka.no/L1.8.21/Vannkoppevaksine_og_helvetesildvaksine Anonymkode: 558bf...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #39 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fra hvilken alder kan man vaksinere? Anonymkode: d42f7...796 9 måneder Anonymkode: 01986...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #40 Del Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fra hvilken alder kan man vaksinere? Anonymkode: d42f7...796 Fra 9 mnd. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/vannkopper?page=7 Anonymkode: 558bf...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå