Gå til innhold

Noen her som har vaksinert barnet sitt mot vannkopper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å vaksinere barnet mitt, 4 år, mot vannkopper. Hovedgrunnen er at jeg fikk det selv som 11 åring og det er desidert det verste jeg har vært igjennom. Det var noen grusomme uker. Ja, fordi det tok to uker før jeg kunne gå på skolen igjen :( 

Min mann hadde ett mye bedre sykdomsforløp enn meg, da han fikk det som 5 åring. Så han er litt mer skeptisk til vaksinen. Her må jeg understreke at han ikke er imot vaksiner generelt, men han mener det er litt ekstremt å vaksinere barnet mot vannkopper, som han anser som er vanlig barnesykdom. Barnet vårt er sunn og frisk, men har litt dårlig immunforsvar. Blir ofte syk og det pleier å vare lenge. Men han har ingen kroniske sykdommer eller andre helseplager.

 

Har noen her gjort det? Vil du anbefale andre å gjøre det?

Anonymkode: 77f15...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna er vaksinert, på grunn av ett barn med alvorlig sykdom. Dår ette barn da vannkopper så er alle smittet, derfor vaksinert alle barn. Vi voksne har hatt vannkopper som barn. Ja, jeg er enig med deg at vannkopper ikke var en hyggelig ting å få eller ha. 

Anonymkode: c614a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nå som ungdommen er over 18, ville ikke gjort det før

Anonymkode: fced6...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vurderer å vaksinere barnet mitt, 4 år, mot vannkopper. Hovedgrunnen er at jeg fikk det selv som 11 åring og det er desidert det verste jeg har vært igjennom. Det var noen grusomme uker. Ja, fordi det tok to uker før jeg kunne gå på skolen igjen :( 

Min mann hadde ett mye bedre sykdomsforløp enn meg, da han fikk det som 5 åring. Så han er litt mer skeptisk til vaksinen. Her må jeg understreke at han ikke er imot vaksiner generelt, men han mener det er litt ekstremt å vaksinere barnet mot vannkopper, som han anser som er vanlig barnesykdom. Barnet vårt er sunn og frisk, men har litt dårlig immunforsvar. Blir ofte syk og det pleier å vare lenge. Men han har ingen kroniske sykdommer eller andre helseplager.

 

Har noen her gjort det? Vil du anbefale andre å gjøre det?

Anonymkode: 77f15...857

Det hadde jeg personlig aldri gjort, om det ikke forelå noe i bunn som tilsa at det var lurt.

4 åringen min har akkurat hatt det. Kopper oooooveralt, til og med i munn. Lett feber én dag, ingen kløe.

Glad for å ha fått det overstått

Anonymkode: f1fd7...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å vaksinere mot dette i andre land, ikke farlig og barnet slipper en sykdom som lett kan unngås :)

Anonymkode: e3dee...24f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt yngste barn fikk aldri vannkopper. Som 16-åring ble hun vaksinert, etter anbefaling fra helsepersonell.

Anonymkode: eacd3...43d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig å vaksinere mot dette i andre land, ikke farlig og barnet slipper en sykdom som lett kan unngås :)

Anonymkode: e3dee...24f

Enig.

Vi vaksinerte vårt barn. Hen fikk bare én dose fordi han dessverre fikk fullstendig sprøyteskrekk av den første dosen… men det kan man jo ikke vite på forhånd. 

Anonymkode: 602dd...ca5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er et umiddelbart ja. Slik vi betaler for den beste hpv-vaksinen.

Vannkopper er en sykdom med en formidabel liste kjente eller mistenkte følgesykdommer og senskader. Og listen blir lengre for hvert år. Myten om at vannkopper er «ufarlig» for barn er rent vås. Vannkopper er en sykdom formidabelt mye farligere enn korona. Vi som samfunn har bare vent oss så godt til senskadene at vi ikke tenker over dem. 

Ikke noe å tenke på engang, ts. Gi ungene dine alle vaksiner du kommer over. Ja, vaksiner har bivirkninger. De har en risiko. Den er enormt mye mindre enn risikoen ved sykdommen. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde jeg personlig aldri gjort, om det ikke forelå noe i bunn som tilsa at det var lurt.

4 åringen min har akkurat hatt det. Kopper oooooveralt, til og med i munn. Lett feber én dag, ingen kløe.

Glad for å ha fått det overstått

Anonymkode: f1fd7...321

Vet du hvilke senskader hun kan utvikle? Om ti år? Tjue år? Har du satt deg inn i hvilke sykdommer eller grener av sykdommer man mistenker er utløst av vannkopper? 

Og tanken på at det er «overstått» er også fiktiv. Vannkopper går aldri over. Vannkopper eksisterer latent i oss alle som har hatt det. Vi har vannkopper - til den dagen vi dør.

Anonymkode: 917cb...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svaret er et umiddelbart ja. Slik vi betaler for den beste hpv-vaksinen.

Vannkopper er en sykdom med en formidabel liste kjente eller mistenkte følgesykdommer og senskader. Og listen blir lengre for hvert år. Myten om at vannkopper er «ufarlig» for barn er rent vås. Vannkopper er en sykdom formidabelt mye farligere enn korona. Vi som samfunn har bare vent oss så godt til senskadene at vi ikke tenker over dem. 

Ikke noe å tenke på engang, ts. Gi ungene dine alle vaksiner du kommer over. Ja, vaksiner har bivirkninger. De har en risiko. Den er enormt mye mindre enn risikoen ved sykdommen. 

Vet du hvilke senskader hun kan utvikle? Om ti år? Tjue år? Har du satt deg inn i hvilke sykdommer eller grener av sykdommer man mistenker er utløst av vannkopper? 

Og tanken på at det er «overstått» er også fiktiv. Vannkopper går aldri over. Vannkopper eksisterer latent i oss alle som har hatt det. Vi har vannkopper - til den dagen vi dør.

Anonymkode: 917cb...713

Nei, slike bekymringstanker sorterer jeg vekk

Anonymkode: f1fd7...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vannkopper som 19 åring, det var 14 dager som ikke var veldig morsomme. Så ut som ei kjøttkake i ansiktet også. 
 

Burde vel egentlig vaksineres mot helvetesild,siden vannkopper er inngangsbilletten til det.

Anonymkode: e78a0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, slike bekymringstanker sorterer jeg vekk

Anonymkode: f1fd7...321

Også kalt stikke hodet i sanden

Anonymkode: 32649...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat med 12-åringen å tok blodprøve for å sjekke for antistoffer mot vannkopper. Han har aldri hatt det, men legen mente at 95% av oss har antistoffer da man har blitt utsatt for viruset uten å få det med seg. Legen ville unngå unødvendig vaksinering, så derfor sjekke med blodprøve først.

Anonymkode: ee454...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaksinerte vår gutt da han var 2 år pga alvorlig atopisk eksem. Jjenta vår vaksinerte vi ikke, kun pga hun er livredd sprøyter, var hjemme med henne i 10 dager. Er ikke noe stress å vaksinere, sparer både dere og barnet for mange sykedager 🤗 

Anonymkode: c986b...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var akkurat med 12-åringen å tok blodprøve for å sjekke for antistoffer mot vannkopper. Han har aldri hatt det, men legen mente at 95% av oss har antistoffer da man har blitt utsatt for viruset uten å få det med seg. Legen ville unngå unødvendig vaksinering, så derfor sjekke med blodprøve først.

Anonymkode: ee454...231

Går dette altså? Legen min sa dette ikke var noe de kunne sjekke når jeg spurte om det samme til min gutt. Han mente barnet helt sikkert hadde hatt det uten symptomer siden han hadde vært veldig tett med barn med vannkopper med flere anledninger, men jeg vil gjerne være sikker.

Anonymkode: 684e3...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ved en tilfeldighet med ei venninne som har doktorgrad om immunologi om dette. Har traumer fra jeg var barn selv, husker glimt av at jeg stod hylende i sofaen mens mamma prøvde å smøre meg inn med noe greier. Venninnen min hadde vaksinert begge ungene sine mot vannkopper, og mente den burde inn i barnevaksinasjonsprogrammet.

Forstod det som at det rett og slett bare er en kost-nytte-vurdering, og at det koster mer for samfunnet å gi vaksinasjon til alle enn vi får igjen for det da de færreste blir særlig syke av vannkopper. Men det betyr jo ikke at ikke mange synes det er fryktelig plagsomt og vondt.

Vi valgte i alle fall å vaksinere våre barn mot vannkopper. Synes det er unødvendig å la dem gå gjennom det, da jeg husker hvor ille det var å ha det selv, om det nå bare var for ei uke. Kostet ikke såå mye heller.

Ser ingen problemer med å gi vaksinen heller. Den er brukt på store befolkningsgrupper i mange år.

Endret av Rosa Dartle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen kommer fra et land der dette har vært standard i mange år, så vi valgte å bare betale for det selv når ungene er små. (Vi bor i Sverige og kunne bare gå til et privat vaksinasjonskontor, trenger ikke "tillatelse" av fastlegen.) 

Selv om vannkopper ikke er like farlig som mange andre sykdommer, er det heller ikke gøy. Begge har jobber der det er upraktisk med lange strekk med sykt barn dager, og det er heller ikke gratis for samfunnet. 

Anonymkode: 803fd...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Går dette altså? Legen min sa dette ikke var noe de kunne sjekke når jeg spurte om det samme til min gutt. Han mente barnet helt sikkert hadde hatt det uten symptomer siden han hadde vært veldig tett med barn med vannkopper med flere anledninger, men jeg vil gjerne være sikker.

Anonymkode: 684e3...c0b

Vi gjorde det på onsdag :)

Rart legen har sagt det. Det er vel en forholdsvis enkel prøve å ta. Her må legen ha surret veldig.. Om legen ikke vil rekvirere blodprøven, så er det bare å be om at vaksinen bestilles uansett. 

Anonymkode: ee454...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Forstod det som at det rett og slett bare er en kost-nytte-vurdering, og at det koster mer for samfunnet å gi vaksinasjon til alle enn vi får igjen for det da de færreste blir særlig syke av vannkopper. Men det betyr jo ikke at ikke mange synes det er fryktelig plagsomt og vondt.

Dette ER grunnen. Det er ingen fordeler å ha vannkopper, men de tenker det er for dyrt å vaksinere alle. Hvorvidt det stemmer med hvor mye sykefravær som vannkopper genererer er jeg jaggu usikker på. Og vaksine beskytter visst bedre mot helvetesild

Jeg tenkte ikke over vaksine med storesøster, men lillebror fikk det i forbindelse med andre vaksiner. Ville ikke at da 4-årige søster skulle få to ekstra sprøyter. 

Vi hadde vannkopper forrige måned og er så glad lillebror er vaksinert! Storesøster var 8 år og fikk kopper overalt. Borte 1 uke fra skole. 

Anonymkode: acab2...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/trondelag/listhaug-vil-fremme-forslag-om-a-fa-vaksine-mot-vannkopper-inn-i-barnevaksinasjonsprogrammet-1.16899533

Denne uka fremmer de følgende forslag i Stortinget:

«Stortinget ber regjeringen innføre vaksine mot vannkopper som en del av barnevaksinasjonsprogrammet fra 1. januar 2025.»

«Stortinget ber regjeringen innføre vaksine mot helvetesild som et tilbud til alle over 50 år fra 1. januar 2025.»

Anonymkode: 83094...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...