Gå til innhold

Kan man søke om en eller svært få behandlere på Riksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 23.01):

Jeg har vært til behandling å Riksen og hatt ett forsøk der. Det gikk ikke bra på noe vis for å si det sånn. Jeg ble feilbehandling, overstimulert, jeg har ikke tall på antallet leger som har behandlet meg, og det skrives ikke journal for alt så jeg vet heller ikke hvem de er.

Jeg har tidligere vært utsatt for overgrep, og denne prosessen på Riksen har ført til at en del traumer har blitt vekket til live og jeg kjenner på enorm angst og engstelse for at kroppen min skal bli "håndtert", som jeg føler er rette ordet for hva som skjer siden jeg ikke føler jeg har noe å si på hva som skjer med kroppen min. 

Jeg har gått privat nå en runde, og skal snart ha siste innsett der. Her har jeg hatt én lege, og en i reserve. Det har vært utrolig nye bedre for meg. 

Jeg har ikke råd til å fortsette privat, så hvis dette ikke går må jeg tilbake til Riksen. Jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer det, selv om jeg må. Jeg kjenner på at jeg allerede nå begynner å utvikle en fødselsangst, fordi jeg er så redd og det er så vanskelig for meg at andre skal håndtere kroppen min uten at jeg har gitt dem lov og at jeg vet hvem de er. 

Er det noen som vet om det finnes noen muligheter for å begrense antallet leger man blir undersøkt av hos Riksen?

For min del ville det virkelig hjulpet om jeg kunne vite hvem jeg skulle til og denne var en kjent person. 

Anonymkode: 7b536...83b

Foreslår at du jobber med traumene dine litt lenger før du setter andre mennesker til verden.

Anonymkode: d8ebe...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg prøvde å få til noe lignende på St Olavs. Jeg ble så fryktelig dårlig behandlet av den ene legen på fertilitetsseksjonen der, vi valgte å se etter muligheter for å flytte eggene til en annen klinikk på grunn av det forferdelige mennesket. Da st Olavs mottok brev om dette fra den andre klinikken ringte de meg opp, og spurte om hvorfor. Jeg sa det rett ut, den måten jeg var blitt behandlet på var langt over streken, og jeg ville ikke risikere å møte på denne legen igjen. Da sa de at de hadde mottatt flere klager på vedkommende, og at legen ikke hadde pasientkontakt mer. Så jeg skulle være helt trygg! 

Vel.. Da jeg møtte opp for kontroll, gjett hvem som skulle utføre den! Den følelsen av å få et UL-apparat ført inn i selv, av det mennesket man føler seg minst trygg på i hele verden, den var skikkelig, skikkelig ekkel. Man kan vel si at «heldigvis» har jeg blitt seksuelt misbrukt og er veldig god på å stenge av kroppen ved behov. Jeg kom meg gjennom undersøkelsen. Selv da noen banket på, mens jeg lå på benken med apparat inni meg og mennesket valgte å trekke fra forhenget og FORLATE ROMMET MED DØRA ÅPEN, så kom jeg meg gjennom det. 

Jeg sa tydelig fra om både hva jeg hadde blitt lovet og hva som hadde skjedd da døra sto åpen og forhenget var åpent, mens jeg holdt i apparatet som var inni meg. Sykepleieren beklaget, men sa det stemte ikke at denne legen ikke lenger hadde pasientkontakt… 

Vet ikke hvorfor jeg følte for å dele det, det har jo ikke all verdens relevans.. 

Anonymkode: d89db...d43

Åh, stakkars deg, og jeg er så lei meg for at du har måtte oppleve dette! 

Vi fortjener ikke å bli behandlet på denne måten! 

Jeg føler av og til på at vi må stå ut med hva som helst bare fordi det ikke er en menneskerett å få barn, fordi vi ikke er dødssyke, fordi det er så mye annet som er så verre og så videre. Men helt grunnleggende helsebehandling bør vi vel ha krav på syns jeg. Det er så klart mye fælt i andre sektorer i helsevesenet, for all del, og mye som er mye verre, men det betyr jo ikke at det er ok at det er mye fælt i denne delen heller hvis du skjønner. 

Igjen, virkelig lei meg for at du måtte oppleve det, og jeg håper at du fikk snakket med noen om dette, og at videre behandling gikk bra ❤️ 

Anonymkode: 7b536...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg da virkelig ikke tenke meg at man får. Prinsippet i Norge er at trenger og ønsker man helsehjelp, så tar man den legen man får. 

Det står det i innkallingsbrev ene også. Er mange kvinner fra andre kulturer som ønsker kvinnelig lege, men de får det ikke. 

Ønsker du annen lege en den tildelte må du gå privat. 

Anonymkode: 28b24...343

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...