Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 Jeg leier 1 etasje i et hus der huseier ikke bor i huset selv.I romjula sprakk et rør på badet,og han bestemte seg for å pusse opp hele badet.Det har han brukt hele Januar og snart hele Februar på Han ymtet en dag om at han kunne slå av litt på husleia,men hvor mye kan jeg kreve at han slår av? Jeg har 2 store gutter,og vi har vært hos familie og fått dusjet i snart 2 måneder nå!Forslag mottas...
Lavendula Skrevet 25. februar 2006 #2 Skrevet 25. februar 2006 Vi krevde fullt avslag for hele den perioden oppussingen sto på (6 uker) og fikk det! Trodde adri vi skulle få det, og vi var jo storfornøyde med å ha fått pusset opp badet, men det var veldig mye styr for oss den perioden det sto på. Det er lov å prøve seg!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #3 Skrevet 25. februar 2006 Jeg synes det blir litt feil og sleipt av leietaker.. Fordi: oppussingen er til leieboers beste.
Gjest Lea Skrevet 26. februar 2006 #4 Skrevet 26. februar 2006 Jeg synes det blir litt feil og sleipt av leietaker.. Fordi: oppussingen er til leieboers beste. ← Dette er jeg uenig i. Det er eieren/utleieren som får verdiøkningen på leiligheten. Denne typen vedlikehold er utleiers ansvar og særlig når det gjelder utbedring av feil ved leiligheten. Leietakeren betaler for en leilighet MED bad og om dette badet i en periode er ubrukelig, så skal synes jeg ikke at det skal betale full husleie. Jeg er selv utleier og vi har slått av på leien enkelte ganger når vi har utført vedlikehold. Og da har det heller ikke vært store ulemper for leietakeren. Jeg synes at dere først skal høre hvor mye utleier foreslår, slik at dere ikke går "glipp av" noe. Men jeg synes at 50% avslag i leien er rimelig når dere ikke har hatt dusj på så lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #5 Skrevet 26. februar 2006 Dette er jeg uenig i. Det er eieren/utleieren som får verdiøkningen på leiligheten. Denne typen vedlikehold er utleiers ansvar og særlig når det gjelder utbedring av feil ved leiligheten. Leietakeren betaler for en leilighet MED bad og om dette badet i en periode er ubrukelig, så skal synes jeg ikke at det skal betale full husleie. Jeg er selv utleier og vi har slått av på leien enkelte ganger når vi har utført vedlikehold. Og da har det heller ikke vært store ulemper for leietakeren. Jeg synes at dere først skal høre hvor mye utleier foreslår, slik at dere ikke går "glipp av" noe. Men jeg synes at 50% avslag i leien er rimelig når dere ikke har hatt dusj på så lang tid. ← Enig med Lea. Det er ikke leietakers ansvar eller problem at huseier pusser opp.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #6 Skrevet 26. februar 2006 Vel, springer et rør, bør badet pusses opp så raskt som mulig og leietaker ikke få avslag. Springer et rør, og utleier bruker to måneder på oppussingen tror jeg nok grensen for hva leietaker skal akseptere er nådd.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #7 Skrevet 26. februar 2006 Takk for mange svar.ja jeg skjønte at det var greit å ta badet med det samme han måtte ordne det røret,men det som irriterte meg,var at han leide inn 2 elever som la flis,og de kunne komme bare Mandager og Tirsdager! Han har selv hatt ferie en uke nå og da var han her bare 2 dager,3 timer for dag,han sa han ikke giddet å holde på lengre i strekk. Han tenkte liksom ikke på at det bor folk oppi dette her...
abelille Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 Det er helt klart etter husleieloven at du skal ha avslag i husleien mens arbeidet pågår. Leiligheten har jo en mangel! Hva verdien av et bad er, er derimot mer skjønnsmessig. Husverten har krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren. Jeg vil påstå at å fikse dette selv, mens dere bor der, og over så langt tid er en vesentlig ulempe! Hadde det vært min leilighet hadde jeg fått folk til å gjøre dette iom at det bor noen der. Selv da ville jeg gitt leietaker avslag i leien. Men hvor mye avslag dere bør får, er vanskeligere å beregne, her blir det mye synsing. Jeg ville tatt utgangspunkt i hva det ville kostet dere dersom dere ikke hadde familie dere kunne dusje hos. 3 voksne mennesker, la oss si dere hadde dusjet 4-5 ganger i uka i den lokale svømmehallen. Det hadde utgjort ganske mye penger, faktisk flere tusen. I tillegg til transport frem og tilbake. Det dette utgjør synes jeg er det minste avslaget dere bør få, men egentlig er vel en leilighet uten bad ganske verdiløst i det hele. (Regner forresten med at dere fremdeles har vann og do) Så jeg ville prøvd meg på å få bo der gratis i de månedene han pusser opp (Skriv kravet i et brev til han og pass på å få avslaget skriftelig), og heller forhandle med han dersom han er uenig.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. februar 2006 #9 Skrevet 26. februar 2006 (endret) 40-60% i avslag på husleia for perioden synes jeg høres rimelig ut, litt etter hvor store ulemper det har medført for dere. At opppussing er en fordel for leietaker er uvesentlig, man leier huset i den standen det er i, og har krav på at den opprettholdes. Dersom huseier ønsker å forbedre standen, og dette fører til mangler underveis, så skal man ha kompensasjon for det. Samme gjelder pga mangler som oppstår, dette er en av kostnadene huseier har ved å leie ut. Iom at han allerede har ymtet frempå om avslag er nok saken rimelig grei, og du trenger bare å foreslå noe innefor rimelighetens grenser. Endret 26. februar 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #10 Skrevet 26. februar 2006 takk for svar,ja jeg skal ihvertfall ikke gi meg før han slår av en måneds husleie,kan jo ymte om 2 først da...og nei,har ikke hatt vann på badet hele Januar og halve Februar.Står igjen å male lister nå,og montere dusjkabinett.Men har ikke sett`n på 3 dager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå