Gå til innhold

ICE bytter fra Telia til Telenors nett.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra 2025 bytter ICE fra Telia til Telenors nett, der de ikke har dekning selv. 

ICE vil da være den operatøren i Norge med desidert best dekning overalt, da de også har sitt eget nett, ICE+.

Dette blir hardt for både Telia og Telenor å tåle. Lurer på hvordan det blir.

Anonymkode: 2ba92...81c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, samboeren har Ice og jeg har Telenor. Han kommer til å ha mye bedre dekning enn meg.

Anonymkode: b72bf...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ice nettverket er gamle nettet til Mobile Norway/Network Norway/Tele2/OneCall. Ble solgt til Ice i 2014. Ice ligger langt unna dekningen til Telia og Telenor. Telia og Telenor er de eneste nettverkene som fungerer utenfor byene. Ice har leid av Telia siden 2014 og fra neste år fra Telenor. Ice sitt underskudd på 1 milliard i året skyldes i stor grad at de leier nett i tillegg til å bygge ut eget. Hvis de ikke leier nettet så ville ikke en Ice mobil fungert  utenfor allfarvei. Om 5 år vil Ice ha en grei dekning og kan avslutte sitt siste leieforhold og nordmenn vil ha 3 reelle konkurrenter på nettverk. Men dette er ikke nytt eller for Telia eller Telenor. Når en kunde mister kontakt med Ice så settes man over til Telenor. Ingen ønsker å leie nett av Ice fordi det gir ingen fordeler. Så Chilli, Happy etc leier av enten Telenor eller Telia. Hvis Ice på et tidspunkt skulle overgå Telenor eller Telia så  snakker vi. Men det er lite lønnsomt for Ice. Ice satser på 5G nå og med Lyse/Altibox som eiere så er det trådløs bredbånd i byene som er pengemaskinene. 

Anonymkode: 0c7de...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ice nettverket er gamle nettet til Mobile Norway/Network Norway/Tele2/OneCall. Ble solgt til Ice i 2014. Ice ligger langt unna dekningen til Telia og Telenor. Telia og Telenor er de eneste nettverkene som fungerer utenfor byene. Ice har leid av Telia siden 2014 og fra neste år fra Telenor. Ice sitt underskudd på 1 milliard i året skyldes i stor grad at de leier nett i tillegg til å bygge ut eget. Hvis de ikke leier nettet så ville ikke en Ice mobil fungert  utenfor allfarvei. Om 5 år vil Ice ha en grei dekning og kan avslutte sitt siste leieforhold og nordmenn vil ha 3 reelle konkurrenter på nettverk. Men dette er ikke nytt eller for Telia eller Telenor. Når en kunde mister kontakt med Ice så settes man over til Telenor. Ingen ønsker å leie nett av Ice fordi det gir ingen fordeler. Så Chilli, Happy etc leier av enten Telenor eller Telia. Hvis Ice på et tidspunkt skulle overgå Telenor eller Telia så  snakker vi. Men det er lite lønnsomt for Ice. Ice satser på 5G nå og med Lyse/Altibox som eiere så er det trådløs bredbånd i byene som er pengemaskinene. 

Anonymkode: 0c7de...187

Ja, men jeg mener at for alle vil det jo i 2025 være en fordel å gå til ICE? Da har man jo Telenordekning og ICE+. Tilsammen er jo dette unektelig bedre enn bare Telenor?

Forøvirig er det ICE+ som er desidert best her jeg bor. Telenor har ok dekning, men kun 2-3 streker på mobilen. Telia er omtrent fraværende her.

Anonymkode: 2ba92...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 22.27):

Jepp, samboeren har Ice og jeg har Telenor. Han kommer til å ha mye bedre dekning enn meg.

Anonymkode: b72bf...755

Neppe! Jeg og min mor har Telenor, søster har/hadde Talkmore. Det som vi oppdaget på et sted litt utenfor allfarvei var at søster hadde nesten ikke dekning, mot oss andre to som hadde god dekning.

Årsaken er at Telia/Telenor justerer hvor mye ”fart” de tillater at andre som bruker deres nett, skal få ha. Vet om et et tifelle hvor Netcom enda fantes som selvstendig før de gikk sammen med Telia, denne klaget på dekning/fart der denne oppholdt seg, flere ganger, til slutt ble det bra. Og det var ikke gjort noe fysisk i området.

Anonymkode: 94715...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...