Gå til innhold

ICE bytter fra Telia til Telenors nett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra 2025 bytter ICE fra Telia til Telenors nett, der de ikke har dekning selv. 

ICE vil da være den operatøren i Norge med desidert best dekning overalt, da de også har sitt eget nett, ICE+.

Dette blir hardt for både Telia og Telenor å tåle. Lurer på hvordan det blir.

Anonymkode: 2ba92...81c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, samboeren har Ice og jeg har Telenor. Han kommer til å ha mye bedre dekning enn meg.

Anonymkode: b72bf...755

Skrevet

Ice nettverket er gamle nettet til Mobile Norway/Network Norway/Tele2/OneCall. Ble solgt til Ice i 2014. Ice ligger langt unna dekningen til Telia og Telenor. Telia og Telenor er de eneste nettverkene som fungerer utenfor byene. Ice har leid av Telia siden 2014 og fra neste år fra Telenor. Ice sitt underskudd på 1 milliard i året skyldes i stor grad at de leier nett i tillegg til å bygge ut eget. Hvis de ikke leier nettet så ville ikke en Ice mobil fungert  utenfor allfarvei. Om 5 år vil Ice ha en grei dekning og kan avslutte sitt siste leieforhold og nordmenn vil ha 3 reelle konkurrenter på nettverk. Men dette er ikke nytt eller for Telia eller Telenor. Når en kunde mister kontakt med Ice så settes man over til Telenor. Ingen ønsker å leie nett av Ice fordi det gir ingen fordeler. Så Chilli, Happy etc leier av enten Telenor eller Telia. Hvis Ice på et tidspunkt skulle overgå Telenor eller Telia så  snakker vi. Men det er lite lønnsomt for Ice. Ice satser på 5G nå og med Lyse/Altibox som eiere så er det trådløs bredbånd i byene som er pengemaskinene. 

Anonymkode: 0c7de...187

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ice nettverket er gamle nettet til Mobile Norway/Network Norway/Tele2/OneCall. Ble solgt til Ice i 2014. Ice ligger langt unna dekningen til Telia og Telenor. Telia og Telenor er de eneste nettverkene som fungerer utenfor byene. Ice har leid av Telia siden 2014 og fra neste år fra Telenor. Ice sitt underskudd på 1 milliard i året skyldes i stor grad at de leier nett i tillegg til å bygge ut eget. Hvis de ikke leier nettet så ville ikke en Ice mobil fungert  utenfor allfarvei. Om 5 år vil Ice ha en grei dekning og kan avslutte sitt siste leieforhold og nordmenn vil ha 3 reelle konkurrenter på nettverk. Men dette er ikke nytt eller for Telia eller Telenor. Når en kunde mister kontakt med Ice så settes man over til Telenor. Ingen ønsker å leie nett av Ice fordi det gir ingen fordeler. Så Chilli, Happy etc leier av enten Telenor eller Telia. Hvis Ice på et tidspunkt skulle overgå Telenor eller Telia så  snakker vi. Men det er lite lønnsomt for Ice. Ice satser på 5G nå og med Lyse/Altibox som eiere så er det trådløs bredbånd i byene som er pengemaskinene. 

Anonymkode: 0c7de...187

Ja, men jeg mener at for alle vil det jo i 2025 være en fordel å gå til ICE? Da har man jo Telenordekning og ICE+. Tilsammen er jo dette unektelig bedre enn bare Telenor?

Forøvirig er det ICE+ som er desidert best her jeg bor. Telenor har ok dekning, men kun 2-3 streker på mobilen. Telia er omtrent fraværende her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 22.27):

Jepp, samboeren har Ice og jeg har Telenor. Han kommer til å ha mye bedre dekning enn meg.

Anonymkode: b72bf...755

Neppe! Jeg og min mor har Telenor, søster har/hadde Talkmore. Det som vi oppdaget på et sted litt utenfor allfarvei var at søster hadde nesten ikke dekning, mot oss andre to som hadde god dekning.

Årsaken er at Telia/Telenor justerer hvor mye ”fart” de tillater at andre som bruker deres nett, skal få ha. Vet om et et tifelle hvor Netcom enda fantes som selvstendig før de gikk sammen med Telia, denne klaget på dekning/fart der denne oppholdt seg, flere ganger, til slutt ble det bra. Og det var ikke gjort noe fysisk i området.

Anonymkode: 94715...6e8

• 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

https://www.digi.no/artikler/kunder-kan-kjope-ice-abo-og-lase-mobilen-til-telenors-nett/558547

Sitat

Det trengs kanskje en liten forklaring på hva denne saken handler om. Ice fikk i fjor en avtale med Telenor om nasjonal gjesting i deres nett, der de selv ikke har dekning. Tidligere hadde Ice en tilsvarende avtale med Telia. Avtalen er verd en milliard kroner over tre år. Ideen er at når en Ice-kunde er på et sted der Ice ikke har dekning, går de automatisk over til Telenors mobilnett. Dette trenger Ice mens de selv bygger eget mobilnett.

Sånn er det ment å virke. Men det er ikke noe i veien for at en Ice-kunde manuelt kan be telefonen koble seg til Telenors nettverk – hele tiden. Dette trikset har vi sett dokumentert at minst en selger av Ice i bedriftsmarkedet har oppdaget. Og at han har formidlet kunnskapen til potensielle kunder.

Sitat

– Vi anbefaler selvsagt ikke manuelt valg, da telefonen da ikke kan velge beste nettverk ut fra dekningsforhold og heller ikke får automatisk tilkobling til nettverk i utlandet, skriver Veggeland.

Karlsen i Mobil Megleren sier til Digi at de har testet manuell låsing til Telenor-nettet med et Ice-abonnement. Han sier det fungerer helt utmerket. Måten du ser hvilket nett du er tilknyttet, er at når Ice-mobiler er tilknyttet Ice-nettet står det «Ice+» øverst på skjermen. Om mobilen er tilknyttet Telenor-nettet via nasjonal gjesting står det «Ice».

En liten «funfact» er at i overgangsperioden til juni, får Ice-kundene også opp muligheten til å velge Telia som operatør.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.45):

Neppe! Jeg og min mor har Telenor, søster har/hadde Talkmore. Det som vi oppdaget på et sted litt utenfor allfarvei var at søster hadde nesten ikke dekning, mot oss andre to som hadde god dekning.

Årsaken er at Telia/Telenor justerer hvor mye ”fart” de tillater at andre som bruker deres nett, skal få ha. Vet om et et tifelle hvor Netcom enda fantes som selvstendig før de gikk sammen med Telia, denne klaget på dekning/fart der denne oppholdt seg, flere ganger, til slutt ble det bra. Og det var ikke gjort noe fysisk i området.

Da var det telefonen hennes det var noe galt med for Talkmore har samme dekning som Telenor. De som bruker Telia er ICE, Chilimobil, Onecall, Mycall og fjordkraft.

Jeg har Talkmore og har samme dekning som folk med Telenor. Men jeg har Telia på jobbmobilen og den har helt annen dekning. Noen få steder har den dekning der Telenor ikke har. Men stort sett har Telenor best dekning av de to, der jeg ferdes.

Anonymkode: 6ca6a...55f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 16.31):

Da var det telefonen hennes det var noe galt med for Talkmore har samme dekning som Telenor. De som bruker Telia er ICE, Chilimobil, Onecall, Mycall og fjordkraft.

Jeg har Talkmore og har samme dekning som folk med Telenor. Men jeg har Telia på jobbmobilen og den har helt annen dekning. Noen få steder har den dekning der Telenor ikke har. Men stort sett har Telenor best dekning av de to, der jeg ferdes.

Det varierer nok litt. Stort sett skal Telenor ha best dekning, i alle fall reklamerer de med det. Men på hytta vår er det mye bedre dekning med Telia enn med Telenor, og derfor har jeg gått for OneCall. Andre steder er det omvendt. 
Hvis man stort sett er i tettbygde strøk har det liten betydning, der har begge nett god dekning. For hadde det en del å si for 5G også, da varierte det hvilke steder som ble bygd ut først av Telia og Telenor. 

Anonymkode: 93aaa...341

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (På 12.5.2025 den 16.22):

Det er lite interessant å låse mobilen til Telenor, da en helst vil ha best mulig dekning der en er til enhver tid. Derfor forblir den åpen, der den kobler seg til nettet med best dekning alltid.

Om jeg skal utnytte ICE Frihet sine 1000 gb, kunne det vært aktuelt å til tider låse den til ICE.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er lite interessant å låse mobilen til Telenor, da en helst vil ha best mulig dekning der en er til enhver tid. Derfor forblir den åpen, der den kobler seg til nettet med best dekning alltid.

Om jeg skal utnytte ICE Frihet sine 1000 gb, kunne det vært aktuelt å til tider låse den til ICE.

Ref artikkelen har en selger brukt dette som en måte å selge ICE bedrifts abonnement med Telenor dekning.

Er enig i det beste bør være å la telefonen velge nett automatisk. Ulempen for ICE er høyere kostnader forbundet med trafikk via Telenor nett enn eget nett.

Hvor stort problem dette faktisk er jeg usikker på.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 16.31):

Da skal vi gå tilbake i tid til den gang det het Netcom, og tidligere sjef gikk på et anna abonnement enn Netcom. Husker nå hva det het, men det sim var med det var at han hadde elendig dekning der de oppholt seg til vanlig. Etter å klaget mer enn èn gang, og til slutt trussel om å si opp og gå til noen andre ble det bare plutselig mer fart og dekning på tlf. Og den ble ikke byttet! Kan du gi en forklaring på det?

At Talkmore har samme dekning som Telenor, på deres nett, er som å tro på julenissen.

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg bor er det ikke dekning på mobil i det hele tatt. Vi er 6 husstander som må kjøre 150 m for å kunne ringe eller sende mld. Mobildata da må vi kjøre 500m.

Vi må være tilkoblet fibernett å bruke WiFi tale.

Vi har prøvd alle operatører. Dekningskart til alle sier vi ska ha 4 g nett  men det har vi nå ikke 

Anonymkode: 91b8f...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da skal vi gå tilbake i tid til den gang det het Netcom, og tidligere sjef gikk på et anna abonnement enn Netcom. Husker nå hva det het, men det sim var med det var at han hadde elendig dekning der de oppholt seg til vanlig. Etter å klaget mer enn èn gang, og til slutt trussel om å si opp og gå til noen andre ble det bare plutselig mer fart og dekning på tlf. Og den ble ikke byttet! Kan du gi en forklaring på det?

At Talkmore har samme dekning som Telenor, på deres nett, er som å tro på julenissen.

Talkmore har akkurat samme dekning som Telenor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Talkmore har akkurat samme dekning som Telenor.

På reklamen, ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da får du hente nissen. De har samme dekning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der jeg bor er det ikke dekning på mobil i det hele tatt. Vi er 6 husstander som må kjøre 150 m for å kunne ringe eller sende mld. Mobildata da må vi kjøre 500m.

Vi må være tilkoblet fibernett å bruke WiFi tale.

Vi har prøvd alle operatører. Dekningskart til alle sier vi ska ha 4 g nett  men det har vi nå ikke 

Anonymkode: 91b8f...f4c

De som har dette problemet og ikke har tilgang på fiber kan prøve med en router med ekstern retningsbestemt utendørsantenne. Jeg kan heller ikke ringe med mobil på hytta, eller utenfor. Men routeren med retningsstyrte antenner kobler seg fint opp til en basestasjon nesten 21km unna og gir meg 130-140Mbit/s hastighet. Da går det også fint å ringe, via Wifi tale. 

Starlink er en annen mulighet. 

Skrevet

ICE er dessverre en helt ubrukelig leverandør. Man kan ikke få ekstra data-SIM eller tvilling-SIM til abonnement med mer enn 35GB data (!). Jeg har Talkmore fri bruk med 3 data-SIM, hoved-sim og 2 tvilling-SIM. Måtte hatt en haug med abonnementer om jeg hadde byttet til ICE. 

Tenker det er noen med Apple Watch som får seg en lei overraskelse om de bytter til ICE Max...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 22.17):

Fra 2025 bytter ICE fra Telia til Telenors nett, der de ikke har dekning selv. 

ICE vil da være den operatøren i Norge med desidert best dekning overalt, da de også har sitt eget nett, ICE+.

Dette blir hardt for både Telia og Telenor å tåle. Lurer på hvordan det blir.

Ice er et selskap jeg ikke ville hatt mot betaling. Dette er en ikke-sak.

Anonymkode: f792b...396

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (2 minutter siden):

ICE er dessverre en helt ubrukelig leverandør. Man kan ikke få ekstra data-SIM eller tvilling-SIM til abonnement med mer enn 35GB data (!). Jeg har Talkmore fri bruk med 3 data-SIM, hoved-sim og 2 tvilling-SIM. Måtte hatt en haug med abonnementer om jeg hadde byttet til ICE. 

Tenker det er noen med Apple Watch som får seg en lei overraskelse om de bytter til ICE Max...

Jeg har ICE med Frihet og er strålende formøyd. 1000gb å draine hver mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På reklamen, ja.

Og i virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...