Gå til innhold

Noen musikere her som kan hjelpe meg å lese noen noter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter på 13 år holder på å lære seg et stykke som jeg, med mine basiskunnskaper, ikke forstår en pøkk av. Hun spiller trombone. 

Etter hva jeg (tror jeg) forstår så er dette et stykket i natura, hva det betyr, ikke spør meg. Det skifter til F-nøkkel. Altså, jeg kan G-nøkkel fra mine år i skolekorps, forstår konseptet med F-nøkkel, men lærte aldri å spille det selv, men dette stykket blir gresk for meg. 

Vel, jeg prøver etter beste evne å lese meg opp på dette, for å hjelpe henne. Men jeg finner det vanskelig å forklare hvordan hun skal lese stykket. 

Kan noen av dere flinke musikere prøve å få en småfortvilet og forvirret mamma til å forstå slik at jeg kan hjelpe henne i øvingen? 

Legger ved en side av stykket hennes her. 

20241015_154232.jpg

Anonymkode: a3930...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner med c-nøkkel (tenornøkkel) https://snl.no/tenornøkkel og skifter til f-nøkkel (bassnøkkel) https://snl.no/bassnøkkel i åttende linje.

Og forresten misliker jeg c-nøkkelen siden den flyttes opp og ned og gjør det vanskeligere å orientere seg. Men spiller man trombone, må man pent forholde seg til det.

Endret av Pawn Hearts
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (14 minutter siden):

Det begynner med c-nøkkel (tenornøkkel) https://snl.no/tenornøkkel og skifter til f-nøkkel (bassnøkkel) https://snl.no/bassnøkkel i åttende linje.

Og forresten misliker jeg c-nøkkelen siden den flyttes opp og ned og gjør det vanskeligere å orientere seg. Men spiller man trombone, må man pent forholde seg til det.

Herlighet, ikke mindre komplisert altså! 

Ok, så C i C-nøkkel (i dette stykket, siden den kan flyttes) ligger på 4 linje, og så leser man skalaen (med b-er) fra den? 

Dette blir rent pugge-arbeid... 

Uff, så kommer alle posisjonene i tillegg med B-er som jeg ikke har snøring på på en trombone. Jaja. 

Jeg spilte selv euphonium, men lærte aldri noe mer enn G-nøkkel i skolekorps. Kan ikke huske trombonene (utenom bass-trombonen som lærte f-nøkkel fra starten av) forholdt seg til annet enn G-nøkkel heller. 

Men takk for svar! Skal fortsette å lese meg opp for å videreformidle til jenta mi. 

Ts

Anonymkode: a3930...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis hun også leser G-nøkkel så er tenornøkkelen "egentlig" som å lese G-nøkkel for en trombone/euph/Bb-instrument generelt. Første tone hun skal spille er en Bb notert, altså en Bb-natura, som for "oss G-nøkkelfolk" er en vanlig C (1.posisjon på trombone/åpent grep på ventilinstrument) :)  En tenornøkkel fungerer jo sånn at "kløften" (for ja, det ligner jo på bryster sett ovenfra😂) markerer hvor C natura er. Hvis man oversetter til G-nøkkel kan du også stryke 2 b-er (her stryker du b for G og b for C), slik at du har 4 b-er igjen (b for H+E+A+D).

Oversatt til g-nøkkel for euph blir de to første taktene følgende toner: C-Ab-G-E-F-F-G-Ab. Posisjoner for trombone (med mindre man bruker alternative posisjoner) blir 1-5-1-1-3-3-1-5. Og om ikke dette hjelper henne (=fordi hun f.eks bare har lært f-nøkkel), så vil det i alle fall hjelpe deg med å spille sammen med henne!😄

Sammenhengen mellom grep på euph og posisjoner på trombone er i utgangspunktet ganske enkle, men så har man jo selvfølgelig de alternative posisjonene for toner som spillelæreren hennes må hjelpe til med. En kromatisk C-durskala på euph (Bb-natura-skalaen) med ventilgrep vs posisjon er: C (grep 0 = 1.posisjon), C#/Db (g123 evt 24 hvis man har kvartventil = 7.p evt kvartventil+2.p), D (g13 evt 4 = 6.p evt kvartventil), D#/Eb (g23 = 5.p), E (g12 = 4.p), F (g1 = 3.p), F#/Gb (g2 = 2.p), G (g0 = 1.p), G#/Ab (g23 = 5.p), A (g12 = 4.p), A#/Bb (g1 = 3.p), H (g2 = p.2), C2 (g0 = 1.p). 

Når det gjelder transponering av f-nøkkel for oss i g-nøkkelklubben på euph så kan man enten ta veien via natura, slik at 5.takt i allegro moderato heter Eb-F-G-Ab-Bb-C-D-Eb (altså en Eb-naturaskala), da må man på euph oppvokst med g-nøkkel gjøre en slags dobbelt transponering, fordi man først må via natura og deretter "oversette" til det vi kaller tonene når vi spiller for å finne/huske grepene. Jeg synes det er unødvendig tungvint! Så når jeg leser f-nøkkel så skipper jeg natura-delen og går rett til hva jeg faktisk kaller tonene på mitt instrument. Jeg flytter dem en kvint (5 toner) ned, slik at den første tonen som "ser ut som en C" hvis det hadde vært g-nøkkel havner i det nederste mellomrommet. Voila - der ligger den tonen vi på g-nøkkel kaller F!:D Så den samme tonerekken der er en F-durskala for oss g-nøkkelfolk, dvs F-G-A-Bb-C-D-E-F (vi slipper unna med kun b for H, fordi vi kan stryke 2 b-er her også når vi transponerer fra c-instrumentnoter til Bb-instrumentnoter!).

Posisjonene på løpet blir som følger (igjen, ta høyde for at spillelærer kommer med alternative posisjoner) - 3-1-4-3-1-3-1-3, grepene på euph blir 1-0-12-1-0-1-0-1 :)

Håper min lange og kanskje kronglete utgreiing var litt til hjelp!😅

Hilsen euphoniumist som vokste opp med g-nøkkel, lærte direktetransponering fra f-nøkkel i bygdekorpset, var en tur innom konservatoriet på euph og møtte tenornøkler der, men som endte opp som slagverker og alltid må tenke over om jeg spiller slagverk eller euph når jeg skal lese f-nøkkel (leser nemlig f-nøkkel direkte transponert på euph men natura på slagverk!)😆🥳

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...