Gå til innhold

Ungene trenger mer søvn og er vanskelig å få opp om morgenen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hvordan kan jeg gi ungene nok søvn? 

Har ei på sju og en på tre, treåringen må nesten ha dupp i barnehagen hvis ikke blir ettermiddagen veldig vanskelig for han. Han sover en time der fra tolv til ett. 

Hun på sju greier å sove innen grei tid når hun legger seg kl åtte. 

Men. Her er dilemmaet. De må opp ofte klokken kvart på syv og det er kjempevanskelig å få til. Jeg bruker ofte såpass lang tid å få de opp at vi får skikkelig stress om morgenen og det er ikke noe hyggelig for noen. 

Problemet ofte er at de ikke sovner tidligere. Jeg får de ikke til å sove. Naturlig nok hadde det vært enklere om yngste hadde droppa duppen og lagt seg syv slik at han var noenlunde grei å få opp klokka syv, for det har skjedd og det var fantastisk fordi han var uthvilt. 

Eldste sovner jo ikke og trenger gjerne elleve og tolv timer hvertfall for å være uthvilt. 

Jeg jobber selv fullt og er alene med dem, og det å greie å slite ut begge såpass at de blir trøtte er en ganske umulig oppgave hver eneste dag. 

Helt ærlig, synes det er ganske vanskelig for jeg vil gjerne ha masse tid med dem. Jeg vil bare at det skal være lettere for dem å våkne om morgenen. Tips...❤️

Anonymkode: cad70...873

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sliter litt med det samme for tida, jeg tror det er ekstra ille nå fordi det begynner å bli mørkt om morgenen. Min plan er å prøve å utnytte når vi bytter til vintertid om noen uker, til å snu hele døgnet litt tidligere. ❤️

Anonymkode: 0bf14...d23

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min seksåring strever også både med å sovne og å komme seg opp 6.45. For fireåringen er det ikke noe problem, hun kan godt finne på å være klar for dagen 05 også. Jeg tror et har en del med biologisk døgnrytme å gjøre. Men jeg merker også at mørke, kalde morgener spiller inn og gjør det tyngre å stå opp. Det gjelder meg selv også. 

Det som virker som det har hjulpet, er å vekke seksåringen rolig og forsiktig tidligere. Kl. 06.15 skrur jeg på lys og setter på musikk eller lydbok. Fordi barnet sover ganske tung, hender det også at jeg vekker henne, men sier at hun bare kan bli liggende i sengen en god stund til. Dette gjør at hun er betydelig mer våken når hun MÅ opp en halvtime senere, og hele morgenen blir bedre. Og også at hun sovner tidligere om kvelden. Her er jo jeg allerede oppe en del tidligere pga. lillesøster som er morgenfugl. Det skal sier at 6-åringen sier at hun liker å våkne på den måten. Selv hadde jeg syntes det var direkte fælt om noen kom å skrudde på lyset en halvtime før jeg måtte opp, og hadde barnet opplevd det slik, så hadde jeg ikke gjort akkurat det. 

Anonymkode: 04f2f...4e7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har ei på sju og en på tre, treåringen må nesten ha dupp i barnehagen hvis ikke blir ettermiddagen veldig vanskelig for han

Det går fort over. Det er en kort fase med vanskelige ettermiddager.

Om det er noen trøst er det snart vintertid og da blir det lettere ❤️ Vi har samme problem som deg hele sommertidperioden.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk luft gjennom dagen er jo sånt som man ofte blir mer trøtt av. Og droppe alt av skjermer de siste timene før sengetid. Rolig stemning i tiden før man legger seg, ikke noe stress og mas.

Føler selv at det å legge seg før man faktisk er trøtt, bare gjør saken verre (men for all del, skjønner at det kan være ganske håpløst å sitte og vente på at unger skal bli trøtte). Man slutter på en måte da å assosiere senga med søvn (for man ligger våken så pokkers lenge før det faktisk blir noe søvn), og så blir de første timene med søvn helt elendig, og så ender det med at man trenger 8+ timer med ordentlig søvn oppå der igjen for å hente seg inn.

Når det gjelder å komme seg opp om morgenen, skal jeg nå dele mitt aller beste life hack.. *trommevirvel* - Frokost på senga! For altså, det er vondt å stå opp og kle på seg og sånt, men det er ikke såååå vondt å bare sette seg opp og begynne å tygge litt. Og så våkner man mer og mer ettersom man spiser og drikker, og når man er ferdig med å spise er man gjerne godt våken og klar for å gripe dagen. Siden det her er barn det er snakk om er det sikkert en god idé å prate litt med dem innimellom mens de spiser, da, slik at de ikke plutselig havner i liggende stilling igjen og man er tilbake der man startet.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddagene er vanskelige uten dupp, morgenene er vanskelige med. Forskjellen er at de vanskelige ettermiddagene er en overgangsfase. Treåringer sover som regel ikke i barnehagen.

Anonymkode: 30412...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...