AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #1 Skrevet 17. oktober 2024 … hva gjør man egentlig med det? Slutter i terapi? Jeg har snakket med behandler, som ikke forsto problemet. Vi fortsetter bare å jobbe på samme måte. Jeg snakker om noe jeg opplever i dag, behandler ber meg fortelle om traumeopplevelser som ligner på den opplevelsen, jeg dissosierer, vet ikke hva som skjer etter det, timen er slutt, jeg går hjem og er skjelven, sliten, redd og har mareritt hver natt hele natten. En uke går, har nettopp begynt å komme litt ovenpå igjen, men ups, repeat. Er det sånn det skal være å gå i terapi? To år nå med dette drittet, ingen bedring. Anonymkode: 6d189...e0b 4
Irak Skrevet 17. oktober 2024 #2 Skrevet 17. oktober 2024 Det kommer vel litt an på hvor alvorlig og hardt traumene dine sitter i kroppen din vil jeg tro.... Vanlig terapi kan ta evigheter... Jeg brukte tre år i terapi, på 15 år med psykisk vold. Så fikk datteren min anoreksi, og da ble det nye traumer i forhold til å være redd for å miste henne... Så da valgte jeg akupunktur sammen med musikk for å bli kvitt følelsene raskere... Jeg syns det hjalp. Renset kroppen på en måte. Terapi tar veldig veldig lang tid 💕. Så her gjelder det å være tålmodig 🤗.
NiceOrNothing Skrevet 17. oktober 2024 #3 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): … hva gjør man egentlig med det? Slutter i terapi? Jeg har snakket med behandler, som ikke forsto problemet. Vi fortsetter bare å jobbe på samme måte. Jeg snakker om noe jeg opplever i dag, behandler ber meg fortelle om traumeopplevelser som ligner på den opplevelsen, jeg dissosierer, vet ikke hva som skjer etter det, timen er slutt, jeg går hjem og er skjelven, sliten, redd og har mareritt hver natt hele natten. En uke går, har nettopp begynt å komme litt ovenpå igjen, men ups, repeat. Er det sånn det skal være å gå i terapi? To år nå med dette drittet, ingen bedring. Anonymkode: 6d189...e0b Ikke alltid det hjelper å snakke om traumene / triggere. Mulig at etter så lang tid må annen type behandling vurderes . Lett å begynne å gå i ring , lurt å fokusere på hva som fungerer i livet , ikke hva som trigger deg. Den ulven du mater vil vokse . 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #4 Skrevet 17. oktober 2024 Irak skrev (36 minutter siden): Terapi tar veldig veldig lang tid 💕. Så her gjelder det å være tålmodig 🤗. Ja, men siden jeg dissosierer så tenker jeg at det ikke er noen effekt. Jeg aner jo ikke hva som skjer, blir bare dårlig etterpå. Anonymkode: 6d189...e0b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Skrevet 17. oktober 2024 NiceOrNothing skrev (29 minutter siden): Ikke alltid det hjelper å snakke om traumene / triggere. Mulig at etter så lang tid må annen type behandling vurderes . Lett å begynne å gå i ring , lurt å fokusere på hva som fungerer i livet , ikke hva som trigger deg. Den ulven du mater vil vokse . Ja, ting som i utgangspunktet ikke plaget meg begynner å plage meg etter timen 🤪 Flashback, mareritt og angst i haugevis. Syns bare jeg blir verre av terapi. Men syns ikke jeg kan bare slutte heller. Anonymkode: 6d189...e0b
NiceOrNothing Skrevet 17. oktober 2024 #6 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ting som i utgangspunktet ikke plaget meg begynner å plage meg etter timen 🤪 Flashback, mareritt og angst i haugevis. Syns bare jeg blir verre av terapi. Men syns ikke jeg kan bare slutte heller. Anonymkode: 6d189...e0b Da må du jo endre behandlingsform .Meningsløst å fortsette i noe som forverrer deg . 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #7 Skrevet 17. oktober 2024 Kanskje du trenger en annen tlnærming og behandlingsform? Anonymkode: a993c...705 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Skrevet 17. oktober 2024 NiceOrNothing skrev (22 minutter siden): Da må du jo endre behandlingsform .Meningsløst å fortsette i noe som forverrer deg . AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kanskje du trenger en annen tlnærming og behandlingsform? Anonymkode: a993c...705 Alternativet mitt er enten å gå uten noe eller å gå privat (som jeg ikke har råd til). Jeg får ikke bytte og behandler vil ikke/kan ikke endre måten vi jobber på. Anonymkode: 6d189...e0b
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Skrevet 17. oktober 2024 Herregud. Sjekk metakognitiv terapi, MKT Oslo. Ligger masse i portalen der om traumer, du får 3 dager gratis, du får sannsynligvis mer ut av de 3 dagene enn det du holder på med nå. Ikke rart du blir dårlig/ere. Anonymkode: 1113d...46f 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #10 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Alternativet mitt er enten å gå uten noe eller å gå privat (som jeg ikke har råd til). Jeg får ikke bytte og behandler vil ikke/kan ikke endre måten vi jobber på. Anonymkode: 6d189...e0b Høres vanskelig ut. Har du fått noen begrunnelse på hvorfor du ikke kan bytte behandler eller dere i det minste kan endre måten dere jobber på? Anonymkode: a993c...705
Irak Skrevet 17. oktober 2024 #11 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men siden jeg dissosierer så tenker jeg at det ikke er noen effekt. Jeg aner jo ikke hva som skjer, blir bare dårlig etterpå. Anonymkode: 6d189...e0b Håper du får bedre hjelp av noe annet. Det finnes jo mye kunnskap om terapi idag, og det er ulikt hva som kan fungere. Håper du kan finne det som fungerer for deg. Syns det er litt rart om ikke behandler kan veilede deg på dette? 🤔 Er jo behandler som skal ha denne kunnskapen mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #12 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Høres vanskelig ut. Har du fått noen begrunnelse på hvorfor du ikke kan bytte behandler eller dere i det minste kan endre måten dere jobber på? Anonymkode: a993c...705 Jeg tror ikke behandler kan noen annen metode. I tillegg mener han at metoden han bruker er god. Jeg tror ikke han merker at jeg dissosierer, bare fortsetter med sitt. Og selv om jeg sier hvordan jeg har det er svaret mer sånn «jaja». Irak skrev (7 timer siden): Håper du får bedre hjelp av noe annet. Det finnes jo mye kunnskap om terapi idag, og det er ulikt hva som kan fungere. Håper du kan finne det som fungerer for deg. Syns det er litt rart om ikke behandler kan veilede deg på dette? 🤔 Er jo behandler som skal ha denne kunnskapen mener jeg. Dps sier det er så mange som trenger hjelp at det ikke er mulig å bytte. Man må ta det man får, ingen tilpasning etter bosted og diagnose, feks. Anonymkode: 6d189...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #13 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Herregud. Sjekk metakognitiv terapi, MKT Oslo. Ligger masse i portalen der om traumer, du får 3 dager gratis, du får sannsynligvis mer ut av de 3 dagene enn det du holder på med nå. Ikke rart du blir dårlig/ere. Anonymkode: 1113d...46f Det skal jeg sjekke, tusen takk for tips! Anonymkode: 6d189...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #14 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, men siden jeg dissosierer så tenker jeg at det ikke er noen effekt. Jeg aner jo ikke hva som skjer, blir bare dårlig etterpå. Anonymkode: 6d189...e0b Psykologen kan hjelpe deg med å holde deg i toleransevinduet så du ikke dissosierer. Sier du fra om at du faller ut i timene? Anonymkode: 6e67d...c2b
Irak Skrevet 18. oktober 2024 #15 Skrevet 18. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke behandler kan noen annen metode. I tillegg mener han at metoden han bruker er god. Jeg tror ikke han merker at jeg dissosierer, bare fortsetter med sitt. Og selv om jeg sier hvordan jeg har det er svaret mer sånn «jaja». Dps sier det er så mange som trenger hjelp at det ikke er mulig å bytte. Man må ta det man får, ingen tilpasning etter bosted og diagnose, feks. Anonymkode: 6d189...e0b Da hadde jeg faktisk vurdert å flytte om det er en mulighet...Vet om feks foreldre som har flyttet med barnet sitt til en annen kommune pga bedre helsehjelp. Trist, men sånn er det noen ganger. Tilbudene kan variere fra kommune til kommune. Endret 18. oktober 2024 av Irak 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #16 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Psykologen kan hjelpe deg med å holde deg i toleransevinduet så du ikke dissosierer. Sier du fra om at du faller ut i timene? Anonymkode: 6e67d...c2b Ja. Men psykologen fortsetter bare å prate, stille spørsmål osv helt som før. Jeg sitter og svarer, men er ikke til stede og aner ikke hva vi snakker om. Dette var jeg sagt fra om. Psykologen vet også at jeg har kompleks dissosiativ lidelse. Irak skrev (39 minutter siden): Da hadde jeg faktisk vurdert å flytte om det er en mulighet...Vet om feks foreldre som har flyttet med barnet sitt til en annen kommune pga bedre helsehjelp. Trist, men sånn er det noen ganger. Tilbudene kan variere fra kommune til kommune. Til et annet fylke? Men hvordan vet jeg at det er bra tilbud der? Anonymkode: 6d189...e0b
Irak Skrevet 18. oktober 2024 #17 Skrevet 18. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Men psykologen fortsetter bare å prate, stille spørsmål osv helt som før. Jeg sitter og svarer, men er ikke til stede og aner ikke hva vi snakker om. Dette var jeg sagt fra om. Psykologen vet også at jeg har kompleks dissosiativ lidelse. Til et annet fylke? Men hvordan vet jeg at det er bra tilbud der? Anonymkode: 6d189...e0b Det kan man undersøke på forhånd. Vet om et foreldrepar som flyttet med sin multihandikappet sønn, fra en kommune til en annen. De undersøkte, og fikk et mye bedre tilbud 👏👏👏👏. Så det er mulig. Noen kommuner prioriterer og praktiserer annerledes enn andre. Verdt å undersøke 👏👏👏. Endret 18. oktober 2024 av Irak
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #18 Skrevet 18. oktober 2024 Irak skrev (3 minutter siden): Det kan man undersøke på forhånd. Vet om et foreldrepar som flyttet med sin multihandikappet sønn, fra en kommune til en annen. De undersøkte, og fikk et mye bedre tilbud 👏👏👏👏. Så det er mulig. Noen kommuner prioriterer og praktiserer annerledes enn andre. Verdt å undersøke 👏👏👏. Det er et bra tips, men tror dessverre ikke det er mulig. Jeg aner ikke hvordan jeg kan finne ut om dps i nabofylket kan hjelpe meg. Tror jeg har prøvd alt fra før. Anonymkode: 6d189...e0b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #19 Skrevet 18. oktober 2024 Jeg trur mange blir verre av terapi, fordi de må gjennoppleve traumene. Jeg trur også mange psykologer bevisst eller ubevisst, gjør dette med vilje for at du skal være kunde av dem lenger. Anonymkode: 1657d...f47
Irak Skrevet 18. oktober 2024 #20 Skrevet 18. oktober 2024 Jeg har valgt å utsette meg for traumer på egenhånd selv om jeg har dissosiert. Har gått såpass mye i terapi, at hodet klarer å henge med selv om kroppen ikke gjør det. Jeg har på en måte nektet traumene mine å definere meg som person, og jobbet meg gjennom det del for del. For min del så har det hjulpet sammen med akupunktur. Akupunktur styrker nervene i kroppen, og lar deg kvitte deg med følelsene som sitter i raskere. Det er slitsomt til tider, men utrolig verdt det syns jeg. Uten akupunktur så er jeg sikker på at ufør hadde vært eneste mulighet. Slik tenker jeg ikke lenger... Har et stort håp om at det skal bli bedre selv om det tar tid.... Kroppen er sliten, men traumene er så og si borte. Merker ikke så mye til det lenger, og det er jeg veldig takknemlig for 👏👏👏👏. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå