Gå til innhold

Jobber de beste tannlegene i privat praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig hatt en diskusjon med venner om hvorvidt de beste tannlegene jobber i privat praksis i stedet for det offentlige. Mange hevder at de dyktigste tannlegene gjerne starter eller går over til å jobbe privat på grunn av bedre lønn, mer fleksibilitet og kanskje større frihet til å fokusere på pasienttilfredshet. Samtidig tenker jeg at tannleger i det offentlige også kan være svært flinke og gjøre en solid jobb, selv om ressursene kanskje ikke alltid er like gode som i det private.

Hva er deres erfaringer? Er det noen merkbar forskjell på kvaliteten hos privatpraktiserende tannleger kontra de som jobber i det offentlige?

Anonymkode: bc2e3...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever at privatpraktiserende finner mer feil enn offentlige. En nær venn av familien er tannlege (underviser studenter og kurser tannleger i tillegg), og han tar gjerne en titt i munnen min når jeg har blitt undersøkt av en ny tannlege. Han har sjeldent vært enig med det privatpraktiserende mener de har sett at bør fikses. Har hendt at han har vært uenig med offentlige tannleger også, men da ting som et begynnende hull offentlig vil bore, og som han vil se an, eller omvendt.

Jeg har til og med opplevd at en privatpraktiserende tannlege insisterte på å fjerne visdomstenner jeg ikke har. Jeg er født uten visdomstenner.

Anonymkode: dbcc7...2ec

Skrevet

Min erfaring er at det ikke er noen forskjell. Private tar ofte mer tid til å se fremover og ikke bare det som trengs der og da. Det er en god ting men oppfattes ofte som at det er triks for å tjene mer. De finnes jo også selvsagt.

Anonymkode: 4d5ba...667

Skrevet

Jeg har opplevd at en privatpraktiserende fant hull hos meg hver eneste sjekk. En gang fant hun 11 hull på en og samme sjekk. Jeg ble skyldig flere titalls tusen. Da jeg hadde tre igjen, dype og store hull sa hun, ble jeg syk og møtte ikke til en time. Så flyttet jeg. Det gikk flere år før jeg til slutt tok kontakt med en offentlig tannlege. En sjekk der, null hull. Har ikke hatt hull på over ti år etter dette, men har stadig vekk utgifter pga de mange fyllingene jeg fikk hos den private tannlegen. 

Jeg har mange ganger lurt på om det var reelt at jeg hadde alle de hullene, og hvor de tre siste ble av. 

Min tannlege er offentlig. Han er fantastisk dyktig. 

Anonymkode: 38b13...73f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har nylig hatt en diskusjon med venner om hvorvidt de beste tannlegene jobber i privat praksis i stedet for det offentlige. Mange hevder at de dyktigste tannlegene gjerne starter eller går over til å jobbe privat på grunn av bedre lønn, mer fleksibilitet og kanskje større frihet til å fokusere på pasienttilfredshet. Samtidig tenker jeg at tannleger i det offentlige også kan være svært flinke og gjøre en solid jobb, selv om ressursene kanskje ikke alltid er like gode som i det private.

Hva er deres erfaringer? Er det noen merkbar forskjell på kvaliteten hos privatpraktiserende tannleger kontra de som jobber i det offentlige?

Anonymkode: bc2e3...e60

De beste og dyktigste tannlegen jobber der de er mest komfortabel med lønn, arbeidstid og andre betingelser som passer best for dem selv. 
Men i det offentlige er der mangel på tannleger mange steder. Så der er det lett å få jobb for dem som ikke får jobb i private tannklinikker. For mange blir hentet inn i private tannklinikker fordi de utmerker seg under utdannelsens sluttfase som flinke. Instruktørtannleger jobber både med studentene og har private klinikker. 

Den beste tannlegespesialisten jeg har vært hos jobbet på sykehus. Men han hadde og privat praksis utenfor sykehuset. Privat praksisen hans står på tannlegenes inntektstoppen, noe som er godt forståelig forde han var både faglig dyktig og et likanes menneske. 

Konklusjon de jobber både her og der.

Anonymkode: e5163...e4f

Skrevet

Offentlige tannleger er absolutt like gode som private om du sammenlikner mellom tannleger som har ca like lang erfaring. Mange tannleger begynner i det offentlige fordi det er trygge rammer samtidig som at man spesielt i byene får mer erfaring enn i det private. Man gjør mye og komplisert behandling i det offentlige, man har de mest krevende gruppene pasienter og noen av de gruppene er pasientene med absolutt størst behandlingsbehov. Det er også mange erfarne, dyktige tannleger som verdsetter fordelene i det offentlige og det er tannleger som begynner i det private som går over i det offentlige, ikke bare motsatt. 

Det finnes erfarne og mindre erfarne tannleger både privat og offentlig. Begge steder vil du helt sikkert finne varierende holdninger til etikk o.l. Begge sektorer er store og har stor variasjon mellom tannlegene. 

Anonymkode: 2bebd...168

• Liker 1
Skrevet

Kan voksne hå til offentlige tannleger? Jeg trodde vi måtte gå privat?

De tre private jeg har gått til siden jeg ble voksen har vært reale. Ingen av dem har funnet på at det er hull eller annet som må behandles. Har kun hatt ett hull i hele mitt liv. Og visdomstennene tok jeg pga smerter.

Skrevet
Bergknapp skrev (5 minutter siden):

Kan voksne hå til offentlige tannleger? Jeg trodde vi måtte gå privat?

De tre private jeg har gått til siden jeg ble voksen har vært reale. Ingen av dem har funnet på at det er hull eller annet som må behandles. Har kun hatt ett hull i hele mitt liv. Og visdomstennene tok jeg pga smerter.

Offentlige kan ta imot deg om de har kapasitet, men det koster jo like mye for deg 😊

Anonymkode: 4d5ba...667

• Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke det er noen forskjell. Min (private) tannlege har ikke funnet noen hull på flere år. Jeg er over 40.

Anonymkode: b0e04...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...