AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #61 Del Skrevet 19. oktober 2024 1.2 mill, rammelån. Pusser opp nå, anslår ny verdi 3.3-3.4. Betaler 2500,- i rente Anonymkode: 40df2...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #62 Del Skrevet 19. oktober 2024 Par i slutten av 20 årene, to barn i barnehage. Samlet inntekt på 1.500.000, 8.000.000 i lån. Betaler ca 40.000 på lånet. Går veldig fint. Vi har 30.000 til overs etter alle utgifter er betalt, det inkl mat. Anonymkode: 2dc7f...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 19. oktober 2024 #63 Del Skrevet 19. oktober 2024 Nada.. Men vi har ikke et hus på 300kvm heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #64 Del Skrevet 19. oktober 2024 Par i slutten av trettiårene, to barn i barnehagealder. Har 1,3 igjen av boliglånet, betaler ca 11 tusen i måneden (inkludert høyere avdrag enn nødvendig, har serielån og har stort sett alltid betalt ned ekstra i perioder vi har hatt mulighet, spesielt når renta var lav for noen år siden). Mannen har holdt på med omskolering en stund og skal begynne i ny jobb etter nyttår, da kommer vi til å ha ca 1,4 i samlet inntekt. Men det ligger også i kortene at vi kommer til å kjøpe oss opp til noe større om noen år (har en treroms leilighet nå, tilsvarende i borettslaget går for ca 3,8). Har blitt værende også etter barn nummer to fordi vi elsker området og nabolaget, flytting er stress, og det har vært veldig deilig med romslig økonomi når alt blir dyrere. Anonymkode: cbdbb...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #65 Del Skrevet 19. oktober 2024 1,4 mill samlet. Dere har det meget greit. Dere har nå lån på hva folk med halvparten av deres inntekt betjener fint. Anonymkode: 46a55...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #66 Del Skrevet 19. oktober 2024 Er alenemor til 3 ungdommer, har boliglån på 1,3. Betaler litt over 9.000,- pr mnd på huslånet. Anonymkode: 6d730...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #67 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 1,4 mill samlet. Dere har det meget greit. Dere har nå lån på hva folk med halvparten av deres inntekt betjener fint. Anonymkode: 46a55...d4d Ja, jeg ble ferdig som student for under ett år siden så vi har ikke hatt den inntekten så lenge😅 sparer mellom 20-30 i mnd så kunne fint hatt høyere lån, men syns stadig jeg leser at folk med lavere lån enn oss skriver at de aldri ville tatt opp mer lån, så er litt nysgjerrig på hva andre har og er komfortable med ts Anonymkode: c2da8...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 19. oktober 2024 #68 Del Skrevet 19. oktober 2024 (endret) Et par på 33 og 36 år. Inntekt fra arbeidsgivere ca 2,3 millioner + utleieinntekt fra kjeller på 120 000 kr i året + utleie fra utleie-leilighet ca 160 000 kr i året. Primærboliglån på 5,8 millioner til sammen. Vi skal ta opp to millioner til nå til jul for å pusse opp hagen og uteområdet. Da blir lånet på primærbolig for 7,8 millioner til sammen. Lån på sekundærleilighet er 1,7 millioner. Har også billån og studielån. Så snart får vi et totalt lån på ca 10,5 millioner kroner. Nedbetalingstid er ca 26 år igjen. Vi lever komfortabelt økonomisk. Og prioriterer å makse investering i fond i stedet for å betale på boliglån. Endret 19. oktober 2024 av Energi-jenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #69 Del Skrevet 19. oktober 2024 1,8 i ramme - har ca 500.000 å trekke på på dette, så ca 1,3 nå. Er 57 og har vel 800k i inntekt. Boligen i Indre Oslo Øst er verdt om lag 5 mill. Er enslig uten barn og tenker å hente ut mest mulig av boligverdien i pensjon - sjekker ulike muligheter her... Det er jo en del usikkerhetsfaktorer. Gammel bygård, så leien er ganske høy allerede og kan fort øke ganske mye om det skulle skje noe... Ingen bil, båt eller hytte. Så klarer meg nok relativt bra. Anonymkode: c5383...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #70 Del Skrevet 20. oktober 2024 Energi-jenta skrev (10 timer siden): Et par på 33 og 36 år. Inntekt fra arbeidsgivere ca 2,3 millioner + utleieinntekt fra kjeller på 120 000 kr i året + utleie fra utleie-leilighet ca 160 000 kr i året. Primærboliglån på 5,8 millioner til sammen. Vi skal ta opp to millioner til nå til jul for å pusse opp hagen og uteområdet. Da blir lånet på primærbolig for 7,8 millioner til sammen. Lån på sekundærleilighet er 1,7 millioner. Har også billån og studielån. Så snart får vi et totalt lån på ca 10,5 millioner kroner. Nedbetalingstid er ca 26 år igjen. Vi lever komfortabelt økonomisk. Og prioriterer å makse investering i fond i stedet for å betale på boliglån. Vi prioriterer også å spare i globalt indeksfond fremfor nedbetaling av gjeld. Det har gitt fantastisk meravkastning de siste årene. Men vi gjør det med en belåningsgrad på 20 prosent av boligverdi. Og med samlet gjeld som er 1,1 ganger inntekt. Dere kjører veldig mye høyere risiko enn jeg ville vært komfortabel med. Boligprisene kan falle (som de gjorde i Sverige og Danmark) og aksjemarkedet kan få seg en skikkelig knekk. For meg er det å vite at hjemmet er trygt selv om både boligmarkedet og aksjemarkedet skulle kollapse, verdt uendelig mye. Anonymkode: c95bc...b77 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 20. oktober 2024 #71 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi prioriterer også å spare i globalt indeksfond fremfor nedbetaling av gjeld. Det har gitt fantastisk meravkastning de siste årene. Men vi gjør det med en belåningsgrad på 20 prosent av boligverdi. Og med samlet gjeld som er 1,1 ganger inntekt. Dere kjører veldig mye høyere risiko enn jeg ville vært komfortabel med. Boligprisene kan falle (som de gjorde i Sverige og Danmark) og aksjemarkedet kan få seg en skikkelig knekk. For meg er det å vite at hjemmet er trygt selv om både boligmarkedet og aksjemarkedet skulle kollapse, verdt uendelig mye. Anonymkode: c95bc...b77 Globalt indeksfond er gull! Det er hovedsaklig det vi går for også. Vi kjører nok ganske høy risiko ja. Planen vår er å investere så mye vi kan i fond de neste 20 årene også ser vi om vi kanskje oppnår økonomisk frihet. Vi er komfortable med risikonivået grunnet den lange sparehorisonten. Også har vi flere bein å stå på dersom boligmarkedet skulle krasje og ikke komme opp igjen med både globale indeksfond, utleie-enheter, kryptovaluta og to jobber. Jeg ønsker enda flere bein å stå på da, så er alltids på jakt etter flere uavhengige inntektskilder 😄 En helt ærlig sak det at dere ønsker mer trygghet, og det har jeg full forståelse for. Glemte å nevne i første innlegg at vi også har to barn som også har en innflytelse på økonomien. Klarer oss med kun en bil og eier ingen hytte - huset vårt er hytta vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #72 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 19.40): Vi er et par i 20-årene med to små barn og har samlet inntekt på 1.4 mill. Eier en liten, ny enebolig verdt 4.5 mill og har 3.3 i boliglån. Betaler 19.5k i mnd, nedbetalingstid på 30 år (29 igjen). vi må etterhvert kjøpe større bolig, men det vil også bety større boliglån. Lurer på hva dere, spesielt dere unge/nyetablerte, har i boliglån og hva dere betaler i mnd? Ta gjerne med alder, nedbetalingstid og om dere er komfortable med lånet eller kunne hatt høyere lån. Anonymkode: c2da8...b34 Vi er 32 nå. Har to barn. Vært gjeldsfrie i flere år nå. Hus til ca. 6,5 mill. Spart opp ca 2,5 mill nå. Tenker kjøpe større hus til 11-12 mill når vi er klare for å flytte herfra. Så da får vi 2-3 mill i lån (om vi ikke sparer opp mer da). Inntekt litt under deres. Ikke noe arv eller annet, kun brukt vår inntekt til sparing. Anonymkode: fce30...876 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet 20. oktober 2024 #73 Del Skrevet 20. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er 32 nå. Har to barn. Vært gjeldsfrie i flere år nå. Hus til ca. 6,5 mill. Spart opp ca 2,5 mill nå. Tenker kjøpe større hus til 11-12 mill når vi er klare for å flytte herfra. Så da får vi 2-3 mill i lån (om vi ikke sparer opp mer da). Inntekt litt under deres. Ikke noe arv eller annet, kun brukt vår inntekt til sparing. Anonymkode: fce30...876 Begynte dere å jobbe som svært unge? Kjøpte dere bolig mens dere gikk på VGS? Sliter veldig med å få dette regnestykket til å gå opp, men tar gjerne imot sparetips! Om dere har en brutto husholdningsinntekt på 1,4 mill så skatter dere vel fort ca 400000 av disse, spesielt uten rentefradrag (siden dere er gjeldfrie). 1 mill netto i året fra dere var 20 til 30 gir et sparepotensiale på 10 mill (om dere ikke spiser mat, ikke betaler strøm, ikke kjøper klær, ikke vedlikeholder bolig ++), og dere har altså fått til 9 mill (bolig 6,5 + spart 2,5). 100k i utgifter i året på 2 voksne og to barn er ekstremt lavt. SIFO (som er nøkterne) anslår 423000,- i året før boligutgifter på en familie med to voksne og to barn (4 og 8 år) med en elbil). Legger vi 30000 i boliglån på toppen av SIFOs referansebudsjett blir årskostnaden 783000,- (før rentefradrag), men dere har altså brukt 100000,- (!) Endret 20. oktober 2024 av Vestlig 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 20. oktober 2024 #74 Del Skrevet 20. oktober 2024 39 + 40 år men kom relativt sent inn på boligmarkedet har 1,4 i lån verdi 7. mill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #75 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg bor alene og har boliglån på 2.622.000 kr. Sliter med å klare meg, er ikke budsjett til å ha det særlig gøy for å si det sånn. Og ja jeg vurderer å downsize til noe mindre, men er så mye som må fikses her jeg bor først. Og jeg har ikke mulighet til å spare mer enn max. 400 kr i mnd, så oppussing får jeg kanskje råd til om 10 år. Har kuttet ned på alt, ikke strømmetjenester, ingen frisør, sitter bare hjeme hver dag og ser på tv. Lever på knekkebrød og gulrøtter og tar med meg mat hjem fra jobb (vi har kantine der vi har lov til å ta med middagsretter hjem, det hjelper mye). Anonymkode: 76c98...2de 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #76 Del Skrevet 20. oktober 2024 I 40-årene. Inntekt på 2.25-2.5. Lån på 5.5. Har ca 0 i kapital om vi utligner mot fond (men eier da egen bolig). Anonymkode: 38538...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #77 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 20.21): Par i slutten av 20 årene, to barn i barnehage. Samlet inntekt på 1.500.000, 8.000.000 i lån. Betaler ca 40.000 på lånet. Går veldig fint. Vi har 30.000 til overs etter alle utgifter er betalt, det inkl mat. Anonymkode: 2dc7f...857 30K? Imponert. Hvilken rente har dere på lånet? Anonymkode: 68960...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #78 Del Skrevet 21. oktober 2024 Vi er 38 og 40, så ikke «unge». Vi har 11,8 i lån, og betaler i underkant av 60 000 i mnd. Det er jo veldig mye, men vi lever godt med det vi har ikke «makset». Anonymkode: 16ecb...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #79 Del Skrevet 23. oktober 2024 7 mill. Inntekter 1,8 + leieinntekt 120 000 i året. Går helt greit. Vi betaler 47.000 i lån (renter og avdrag). Synes det var veldig mye mer enn flere andre her med liknende lån. Må ta en prat med banken😅🧐 Eiendommene har verdi på totalt 13-14 millioner (hus, hytte). Anonymkode: ef952...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #80 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 5.37): 15 mill i lån. Har 3 mill i inntekt. Hus verdt 15 mill. Null i egenkapital. Betaler 90 I mnd pluss alt det andre. Anonymkode: 7945e...b65 Slitsomme greier, merkelig at du ikke har ek når du tjener 3 mill. Jeg har hus verdt dobbelt så mye som deg og er gjeldsfri! Forskjell på folk da Anonymkode: d6856...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå