AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #1 Del Skrevet 17. oktober 2024 Hva tenker dere når dere gir barna etternavn med bindestrek, ang at barna selv skal få barn engang. Skal de da splitte opp sitt navn? Eller skal Per Hansen-Guldbrandølen og Lise Finkenhagen-Sjolstadhaugvoll som da får barn sammen kalle barnet sitt Mathilde Finkenhagen-Sjolstadhaugvoll Hansen-Guldbrandølen? Dette virker sikkert flåsete og tullete, og jeg regner med jeg får noen svar i den gaten siden folk her svarer ofte slik. Men jeg ser gjennom min jobb at alle barn nesten har bindestrek. Hva er poenget og hva er tanken videre for de? Anonymkode: b2c05...348 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Del Skrevet 17. oktober 2024 De velger jo navnet til forelderen med navnet med mest brand value, sånn at fremtidsutsiktene til barnet blir optimalisert. Hvis foreldrene heter Ibsen-Gyldenløwe velger man selvsagt det over Hansen-Jensen, for å sette det på spissen litt. Anonymkode: 5df75...5a2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #3 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De velger jo navnet til forelderen med navnet med mest brand value, sånn at fremtidsutsiktene til barnet blir optimalisert. Hvis foreldrene heter Ibsen-Gyldenløwe velger man selvsagt det over Hansen-Jensen, for å sette det på spissen litt. Anonymkode: 5df75...5a2 Ja tenker du de gjør det? Jeg kjenner et barn som har et voldsomt langt etternavn, altså mor sitt lange dobbeltnavn og i tillegg far sitt lange (men det er enkelt da). Lurer litt på hvem man tenker på i et slikt tilfelle, barnet eller seg selv. Nå har jo så og si alle barn, satt på spissen såklart, dobbeltnavn. Det må jo bli problematisk for de etterhvert Anonymkode: b2c05...348 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #4 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja tenker du de gjør det? Jeg kjenner et barn som har et voldsomt langt etternavn, altså mor sitt lange dobbeltnavn og i tillegg far sitt lange (men det er enkelt da). Lurer litt på hvem man tenker på i et slikt tilfelle, barnet eller seg selv. Nå har jo så og si alle barn, satt på spissen såklart, dobbeltnavn. Det må jo bli problematisk for de etterhvert Anonymkode: b2c05...348 Hehe, jeg mente at man burde velge navnet med best brand value, men hvis foreldrene har litt nedsatt smaksevne i mange generasjoner, så kommer jo barnene til å få lange navn etterhvert. Anonymkode: 5df75...5a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Del Skrevet 17. oktober 2024 Nå kjenner jeg bare til barn hvor en av foreldrene har bindestrek og den andre har enkelt etternavn. Mor morsen Far pappa-farsen Barnet heter Navn morsen pappa-farsen. Og flere av barna har to navn og så blir jo klønete uansett spør du meg. Anonymkode: 44029...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #6 Del Skrevet 17. oktober 2024 Nå har vi verken gitt barna bindestreknavn eller mellomnavn, men de velger fritt hva de vil kalle sine barn. Det er ikke noe jeg legger følelser i. Anonymkode: 0ef08...80d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 17. oktober 2024 #7 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg tenker at dette er noe datteren vår bestemmer helt selv. Kanskje ønsker de gi barnet kun etternavnet til én av foreldrene. Kanskje ønsker de velge én del av sine etternavn og lage ny kombinasjon med bindestrek. Kanskje ønsker de velge et helt nytt navn, feks kombinere navnene sine på annen måte eller et annet navn fra slekten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå har vi verken gitt barna bindestreknavn eller mellomnavn, men de velger fritt hva de vil kalle sine barn. Det er ikke noe jeg legger følelser i. Anonymkode: 0ef08...80d Bra du ikke legger følelser i det, og enig i at det er fritt. Nettopp et slikt svar jeg mener er flåsete, for det er mye man undrer på her i livet som er fritt valg. Anonymkode: b2c05...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva tenker dere når dere gir barna etternavn med bindestrek, ang at barna selv skal få barn engang. Skal de da splitte opp sitt navn? Eller skal Per Hansen-Guldbrandølen og Lise Finkenhagen-Sjolstadhaugvoll som da får barn sammen kalle barnet sitt Mathilde Finkenhagen-Sjolstadhaugvoll Hansen-Guldbrandølen? Dette virker sikkert flåsete og tullete, og jeg regner med jeg får noen svar i den gaten siden folk her svarer ofte slik. Men jeg ser gjennom min jobb at alle barn nesten har bindestrek. Hva er poenget og hva er tanken videre for de? Anonymkode: b2c05...348 Jeg dauer 🤣 Anonymkode: 4de5a...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 17. oktober 2024 #10 Del Skrevet 17. oktober 2024 Sønnen min har etternavn med bindestrek, da jeg var så heldig å gå barn med en psyko. Så å diskutere navn med han var bare å glemme. Da ble det begges etternavn med bindestrek. Nå har jeg foreldreansvar alene og kan endre det, men tenker at det kan guttungen bli med å bestemme selv når han blir litt større😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #11 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg synes det er litt underlig at du sier at nesten alle barn har bindestrek i etternavnet. Jeg har selv fire barn og de er nå tenåringer så de har til sammen gått i mange klasser på flere skoler og har hatt til sammen flere hundre medelever og jeg har vel bare en håndfull ganger vært borti bindestrek mellom to etternavn (for å være helt sikker gikk jeg faktisk og kikket i alle klasselister jeg har helt siden alle begynte på skolen, siden jeg har dem her på PCen i en egen skolemappe og jeg fant hele 6 med bindestreknavn). Jeg mener derfor at problemstillingen din er sterkt overdrevet og at for de veldig få det gjelder så finner de veldig enkelt en løsning enten i form av at den ene tar den andres dobbeltnavn, at en eller begge splitter bindestreken og setter sammen et nytt navn eller at de ganske enkelt beholder sine egne navn (å bytte navn når man gifter seg er uansett en tradisjon som burde ta slutt). I følge deg er tydeligvis dette et uoverkommelig problem som fryktelig mange snart voksne kommer til å slite med, og begge deler er feil. Det er ikke vanlig og det er ikke vanskelig å løse. Anonymkode: 40231...524 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #12 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er litt underlig at du sier at nesten alle barn har bindestrek i etternavnet. Jeg har selv fire barn og de er nå tenåringer så de har til sammen gått i mange klasser på flere skoler og har hatt til sammen flere hundre medelever og jeg har vel bare en håndfull ganger vært borti bindestrek mellom to etternavn (for å være helt sikker gikk jeg faktisk og kikket i alle klasselister jeg har helt siden alle begynte på skolen, siden jeg har dem her på PCen i en egen skolemappe og jeg fant hele 6 med bindestreknavn). Jeg mener derfor at problemstillingen din er sterkt overdrevet og at for de veldig få det gjelder så finner de veldig enkelt en løsning enten i form av at den ene tar den andres dobbeltnavn, at en eller begge splitter bindestreken og setter sammen et nytt navn eller at de ganske enkelt beholder sine egne navn (å bytte navn når man gifter seg er uansett en tradisjon som burde ta slutt). I følge deg er tydeligvis dette et uoverkommelig problem som fryktelig mange snart voksne kommer til å slite med, og begge deler er feil. Det er ikke vanlig og det er ikke vanskelig å løse. Anonymkode: 40231...524 Du har rett, jeg har og tenåring og det er det ikke vanlig. Ser det til mine minste på barneskolen og på jobben min på småbarn 😉 Anonymkode: b2c05...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #13 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg synes det er mye rarere med alle de som bare tar fars etternavn automatisk, eller til og med setter inn mors etternavn som mellomnavn, det skjønner jeg virkelig ikke poenget med. Så lenge navneloven i Norge er som den er MÅ man bruke bindestrek om man vil at barnet skal ha begge foreldres etternavn. Og når barna gifter seg behøver de selvsagt ikke skifte navn, og det blir opp til dem selv å finne ut hvilke(t) etternavn de vil at eventuelle barn skal få. Anonymkode: 30ce3...d5b 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 Vi har gitt bindestrek navn. Vi byttet også til bindestrek navn da vi giftet oss så hele familien har samme etternavn. Hva ungene våre gjør seinere er opp til dem. De kan gi ungene sitt navn, partners navn, en kombinasjon av de navnene de liker best eller hva de nå vil. Blir ikke noe anderledes enn når de med 2 etternavn uten bindestrek velger å droppe 1 av sine, tenker jeg. Anonymkode: 839df...67c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #15 Del Skrevet 17. oktober 2024 Synes det er like unødvendig med bindestrek og forsåvidt to etternavn som å ha et mellomnavn. Her har vi alle tatt fars navn selv om mitt pikenavn er beskyttet og mye mer sjeldent enn hans. Anonymkode: e01ff...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_B Skrevet 17. oktober 2024 #16 Del Skrevet 17. oktober 2024 Bindestreknavn brukes for å unngå at det ene etternavnet kun blir et mellomnavn. Uansett hvor mye krefter jeg mobiliserer, greier jeg overhodet ikke å se at det er problematisk. Jeg synes egentlig det er et mye større problem når folk mener mye om hva andre gjør, når det ikke angår dem selv og ikke skader noen. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #17 Del Skrevet 17. oktober 2024 Noen av oss har arvet bindestreknavnene våre også. Mitt er godt over 100 år gammelt og alle i slekta bruker begge, med mindre de bytter navn til ektefellens. Anonymkode: 556c8...29c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #18 Del Skrevet 17. oktober 2024 Bindestrek navn er for å unngå at et av navnene blit et mellomnavn. Jeg var ugift og nektet å la barne hete fars etternavn. 9 måneder lang graviditet og smertefull fødsel også skulle ikke barnet hete det samme som meg. Som ugift var det uaktuelt å ta fars etternavn selv så ble mitt. Bindestrek navn var også uaktuelt for min del, så fars etternavn ble mellomnavn hos oss. Jeg tenker folk får gjøre hva de vil. Men jeg ser jo en større velvilje til å ta partners navn i de forholdene hvor mann er gift. Dette minner meg om en annen tråd om folk ser på samboerskap som en midlertidig forpliktelse fremfor ekteskap. Og ja må si jeg gjør det så jeg stod på mitt og skulle hete samme som eget barn. Anonymkode: f653e...26b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #19 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Noen av oss har arvet bindestreknavnene våre også. Mitt er godt over 100 år gammelt og alle i slekta bruker begge, med mindre de bytter navn til ektefellens. Anonymkode: 556c8...29c Samme her - og flere inngifte (av begge kjønn) som har valgt bort sitt føde-/slektsnavn, og nå bruker ektefellens bindestreknavn. Anonymkode: f78c4...bff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #20 Del Skrevet 17. oktober 2024 Mannen min er ikke fra Norge, og det var viktig for oss at barna hadde begges etternavn i noen form (også enklere når vi reiser eller om vi noengang skulle flytte til hans hjemland). Samt at det samme står som etternavn i begge pass (siden man i Norge bare kan ha ett etternavn og andre navn blir mellomnavn). Samtidig er vi begge knyttet til navnene våre og ingen av oss byttet navn da vi giftet oss en del år før vi fikk barn. Så den absolutt enkleste løsningen, som vi begge er fornøyde med, var bindestrek. (Etternavnene våre er henholdsvis en og to stavelser, så syns ikke det ble alt for kronglete heller.) Syns forresten den "men hva når bindestrek-barna får barn" diskusjonen er ganske tåpelig. Det er ikke sånn at jeg forventer mine barn vil lage bindestrek-etternavn med en fremtidig partner også og videreføre alle navnene. Hver generasjon må uansett bestemme hvilke navn de vil videreføre, i hvilket format. Jeg syns ikke akkurat ville vært fundamentalt annerledes om barna mine hadde hatt bare ett av navnene våre, eller et mellomnavn og et etternavn. Anonymkode: b3032...f67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå