Gå til innhold

Sykt barn dag på kveldsvakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et barn som er kronisk syk, og som jeg og far får utvidede omsorgsdager for. 
Jeg jobber stort sett kun kvelder og langvakter i helger, og lurer på hva andre mener om at jeg tar ut sykt barn dager? 
Ved kveldsvakter så kan det jo egentlig løses ved at jeg kommer 1.5 timer for sent på jobb (må vente på at far er ferdig på sin jobb før jeg kan dra). 

Anonymkode: c2ad8...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da spør du arbeidsgiver om å komme litt sent eller mannen spør sin arbeidsgiver om å gå litt før. Trenger jo ikke være hjemme fra jobb hele vakten om mannen din er hjemme?

Anonymkode: 2e50f...f68

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv noe utenom normal arbeidstid (er alene). Dersom barnet er for sykt til å være hos barnepasser, må jeg ta ut sykt barn dag uansett om det er kveld eller helg eller natt. 

Anonymkode: 2e50f...f68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da spør du arbeidsgiver om å komme litt sent eller mannen spør sin arbeidsgiver om å gå litt før. Trenger jo ikke være hjemme fra jobb hele vakten om mannen din er hjemme?

Anonymkode: 2e50f...f68

Men vil hun ikke likevel bli trukket for en hel vakt, og dermed bruke en hel sykt barn-dag? 

Anonymkode: 89bd5...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ilag med far så sier du at du har sykt barn og at du må være hjemme til far kommer. Du blir ikke hjemme en hel vakt om faren er hjemme. 

Anonymkode: a7607...fa2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ved kveldsvakter så kan det jo egentlig løses ved at jeg kommer 1.5 timer for sent på jobb (må vente på at far er ferdig på sin jobb før jeg kan dra). 

Da løser du det på denne måten hvis det er ok for arbeidsgiver. 

Anonymkode: db9d1...fca

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss (kommune) kan man jobbe delvis og ta halve sykt barn-dager, og skrive egenmelding for en hel dag etter halv dag nummer to. Vi har brukt det en og annen gang når barnet har blitt syk underveis i arbeidsdagen, eller når både jeg og far har hatt ting vi burde få gjort på jobb, sånn at vi har byttet på å være hjemme.

Anonymkode: 40cce...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør arbeidsgiver om det er mulig å samle sykt barn timer og skrive sykt barn dag når du har kommet opp i en arbeidsdag. I en relativt unik situasjon kan det være de har mulighet for dette. 

Anonymkode: 77339...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialog med arbeidsgiver er alltid best. 

Jeg er selv barnløs. Å dekke inn når noen må komme en time senere, eller forsvinne til foreldresamtale to timer, eller for alenemoren som ikke har noen andre, er greit. 

Men foreldre som er to, og likevel mener de har rett på fri julaften og til alt mulig for barnas skyld, eller som ikke anerkjenner at jeg også har et liv, og ting jeg ønsker og må få gjort, de gir jeg ingenting ekstra for. 

Anonymkode: 18967...e66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jobber både jeg og mannen bare dagtid, og må derfor ta ut sykt barn-dager noen ganger. Er det slik at de som har én forelder som jobber kveld og én som jobber dag egentlig ikke skal bruke sykt barn-dager? Håper du finner ut av det, TS! 

Anonymkode: 72691...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selv jobber både jeg og mannen bare dagtid, og må derfor ta ut sykt barn-dager noen ganger. Er det slik at de som har én forelder som jobber kveld og én som jobber dag egentlig ikke skal bruke sykt barn-dager? Håper du finner ut av det, TS! 

Anonymkode: 72691...488

Jeg mener det er utnyttelse av velferdsordninger som enkelte er helt avhengig av. Og hvis alle skulle makset slikt (eller egenmeldingsdager) ville kostnaden blitt enorm. 

Sykt-barn-dag er ikke en fridag, det er noe man bruker som nødløsning når barnet trenger en forelder. 

Har man fleksitid, for eksempel, er det enkelt å jobbe igjen timene utpå kvelden. 

Anonymkode: 18967...e66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde presentert forslaget til arbeidsgiver. Så kan arbeidsgiver ta stilling til om det fungerer at du kommer 1,5 time senere mens dere venter på far eller om det mest gunstige er at det tas ut hel dag med sykt barn. Kommer nok an på hva du jobber med. I helsevesenet kan det være ganske ugunstig at du kommer 1,5 time for sent med mindre de klarer å få en dagvakt til å gå 1,5 time lenger så det er nok bemanning alle timer. Men igjen går det da fort utover andre arbeidstakere. Til syvende og sist er det da arbeidsgiver som velger om det blir en ulempe for andre arbeidstakere eller ei. Ikke du. For det er arbeidsgiver som bestemmer ordningen. 
 

En del arbeidstakere får ikke trekk i lønn eller timer hvis de må gå litt før jobb dagen er slutt grunnet sykt barn. F.eks. om barnehagen ringer kl 1330. Så kanskje dette er en mulighet for far. At han heller går hjem litt før slik du rekker jobb?
Denne løsningen kan høres urettferdig ut for hans arbeidsgiver. Men i og med at du stort sett jobber seinvakter så er det vel også du som er hjemme med syke barn på dagtid. Altså far slipper å ta ut sykt barn dagene. I alle fall sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voksne barn, men jobbet som hjelpepleier da barna var små. Var de syke på kveldsvakt kom jeg på jobb litt senere eller mannen gikk tidligere fra sin jobb. Kunne ikke drømme om å utnytte velferdsordningene ved å være hjemme med sykt barn når den andre foreldren var ferdig med arbeidsdagen. Velferdsstaten slik vi kjenner den er ikke bærekraftig, og på sikt vil vi miste velferdsgoder vi i dag tar for gitt. De er til for de som trenger dem. 
Jeg har nå en annen utdanning og jobber på kontor. Om jeg er «småsyk» og smittsom tar jeg hjemmekontor, jeg ringer meg ikke syk med mindre jeg er så syk at jeg ikke makter å gjøre det mest prekære fra hjemmekontor. Og da må andre ta det mest prekære, og jeg må ta igjen egen portefølje selv når jeg er tilbake. Sånn er det i mange jobber. Vi har fleksitid og kan i teorien jobbe når vi vil mellom 06-22 så lenge vi er tilgjengelig i kjernetiden. Kunne ikke drømme om å utnytte godene vi tar for gitt ved å ta sykt barn uten grunn om barna var små. Du må snakke med sjefen, de fleste ledere er fleksible og evner å tilrettelegge. Er du «grei» og jobber 80% av vakta med sykt barn så får du nok tilbake goodwill ved at leder noterer en formell sykt barn-dag når timeantallet er nådd. Ofte gagner det både sjefen og medarbeideren å være flelsibel. Men som alt annet må du gi noe for å få noe. Å ta sykt barn en hel vakt fordi dere mangler 1,5 time overlapp er en skam, med mindre det er helt umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge. Og det er veldig sjelden og i veldig få yrker det er umulig. Så kom deg på jobb og la far ta barnet.

Anonymkode: 2767e...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her trekkes vi for full dag selv om vi kun kommer eller går 5 minutter for sent. Jeg er hjemme med barnet mitt med god samvittighet. 

Anonymkode: d1326...d5e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Selv jobber både jeg og mannen bare dagtid, og må derfor ta ut sykt barn-dager noen ganger. Er det slik at de som har én forelder som jobber kveld og én som jobber dag egentlig ikke skal bruke sykt barn-dager? Håper du finner ut av det, TS! 

Anonymkode: 72691...488

Man bruker det om man må, men ikke bare for å bruke det nei. Om barnet kan være hjemme med far på kvelden trenger ikke jeg å være hjemme med sykt barn dag eller han hjemme på dagen om jeg har fri eller kveldsvakt. Vi har løst det med at jeg enten kommer litt senere (ca 1 time) eller han kommer litt før hjem. Jeg har da ikke blitt trekt sykt barn dag fordi arb. giver uansett er så glad for at jeg kommer og det hadde kostet mye både i penger og tid å leie inn vikar.

Anonymkode: 00a8e...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest naturlige er om din mann går i dialog med sin arbeidsgiver for å prøve å få til en avtale om å ta uttak av sykt barn dager i timer. (Om han har en «vanlig» kontorjobb).

 

 

Anonymkode: 9a7f2...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her trekkes vi for full dag selv om vi kun kommer eller går 5 minutter for sent. Jeg er hjemme med barnet mitt med god samvittighet. 

Anonymkode: d1326...d5e

Siden det er ulovlig så lyver du eller bor i USA?

Anonymkode: edfe4...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Her trekkes vi for full dag selv om vi kun kommer eller går 5 minutter for sent. Jeg er hjemme med barnet mitt med god samvittighet. 

Anonymkode: d1326...d5e

Trekkes, som i at du ikke får lønn? Det er jo ikke mye lov... 

Om du bruker velferdsgoder, som sykt-barn-dager, så stiller man på jobb så snart man kan. 

Anonymkode: 18967...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trekkes, som i at du ikke får lønn? Det er jo ikke mye lov... 

Om du bruker velferdsgoder, som sykt-barn-dager, så stiller man på jobb så snart man kan. 

Anonymkode: 18967...e66

Ikke meg du svarer, men hvis jeg må bruke en HEL egenmeldingsdag (som for oss telles som 1/4 perioder i året) eller omsorgsdag hvis jeg kommer 5, 30, 60 eller 90 min senere så stiller jeg ikke på jobb etterpå.

En så firkantet og lite fleksibel arbeidsgiver fortjener ikke fleksible arbeidstakere.

Nå trekkes ikke vi en hel omsorgsdag hvis det er noe som forsinker oss en time, så vi stiller selvsagt når vi kan, men hvis jeg hadde blitt trukket en hel dag så hadde jeg ikke arbeidet den dagen.

Anonymkode: 28722...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du svarer, men hvis jeg må bruke en HEL egenmeldingsdag (som for oss telles som 1/4 perioder i året) eller omsorgsdag hvis jeg kommer 5, 30, 60 eller 90 min senere så stiller jeg ikke på jobb etterpå.

En så firkantet og lite fleksibel arbeidsgiver fortjener ikke fleksible arbeidstakere.

Nå trekkes ikke vi en hel omsorgsdag hvis det er noe som forsinker oss en time, så vi stiller selvsagt når vi kan, men hvis jeg hadde blitt trukket en hel dag så hadde jeg ikke arbeidet den dagen.

Anonymkode: 28722...af5

Det er jo misbruk av velferdsgoder. Egenmelding er ikke fridag. Er du frisk, eller blir du frisk, eller kommer andre forelderen hjem, så drar du på jobb.

Skulle alle holdt på slik ville det ikke vært penger igjen i kassa. 

Anonymkode: 18967...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...