Gå til innhold

Dårlig arbeidsmiljø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen, mye gammelt gruff og dårlig kultur som vedlikeholdes av enkelte og som også smitter over på andre som begynner å oppføre seg på samme måte. Kan det bli bedre uten å måtte rive alt opp med roten og mer eller mindre begynne på nytt, eller er det eneste løsning på sånt som «sitter i veggene»? Har noen opplevd at holdningskampanjer og lignende fra ledelsen har fungert på et miljø som har vært dårlig veldig lenge?

Anonymkode: 638da...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen, mye gammelt gruff og dårlig kultur som vedlikeholdes av enkelte og som også smitter over på andre som begynner å oppføre seg på samme måte. Kan det bli bedre uten å måtte rive alt opp med roten og mer eller mindre begynne på nytt, eller er det eneste løsning på sånt som «sitter i veggene»? Har noen opplevd at holdningskampanjer og lignende fra ledelsen har fungert på et miljø som har vært dårlig veldig lenge?

Anonymkode: 638da...a97

Bare bytt jobb, sånne typer ting ligger i veggene som mugg. 

:klem3:

Anonymkode: 188b2...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen, mye gammelt gruff og dårlig kultur som vedlikeholdes av enkelte og som også smitter over på andre som begynner å oppføre seg på samme måte. Kan det bli bedre uten å måtte rive alt opp med roten og mer eller mindre begynne på nytt, eller er det eneste løsning på sånt som «sitter i veggene»? Har noen opplevd at holdningskampanjer og lignende fra ledelsen har fungert på et miljø som har vært dårlig veldig lenge?

Anonymkode: 638da...a97

Jeg har god tro på at et fokus på psykososialt arbeidsmiljø har en effekt. Desverre vil ikke ledelsen hos oss gjøre en innsats der. Jeg har, bedt, tryglet og advart i flere år. Nå ser de effektene av masseoppsigelser.

Anonymkode: 328c5...e44

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen, mye gammelt gruff og dårlig kultur som vedlikeholdes av enkelte og som også smitter over på andre som begynner å oppføre seg på samme måte. Kan det bli bedre uten å måtte rive alt opp med roten og mer eller mindre begynne på nytt, eller er det eneste løsning på sånt som «sitter i veggene»? Har noen opplevd at holdningskampanjer og lignende fra ledelsen har fungert på et miljø som har vært dårlig veldig lenge?

Anonymkode: 638da...a97

Send varsel, gå til pressen osv. Bruk de midler du kan. 

Anonymkode: 403f8...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme, dårlig arbeidsmiljø, det sitter i veggene. Ledelsen bryr seg ikke, men prøver å komme med noen tiltak innimellom som ikke de har spurt oss vanlige om, og som ikke fungerer i lengden, har prøvd å si det til min sjef, men hun er konfliktsky og er lite tilgjengelig. Prøver å bytte jobb, men det er ikke så lett det heller, så da er man litt stuck. 

Anonymkode: a5fc7...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kom inn som leder i en avdeling med masse historie med konflikter og lignende. Var klar fra dag en på at det som har skjedd, får verken jeg eller noen andre gjort noe med, og at vi nå måtte se framover. Det var et par stykker som hang igjen i den gamle konflikten lenge, mens resten syns det var deilig å få fred og ro til å gjøre jobben sin. 

Det endte med at den ene av de to sluttet, den andre gikk til en viss grad over til å bli positiv. De andre valgte å ignorere dem når de prøvde å fortsette gamle konflikter. 

Jeg tror det er avhengig av hvorfor arbeidsmiljøet er dårlig, og hvor mange som bidrar til det. 

Anonymkode: 02b68...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at en leder som tar ordentlig tak i arbeidsmiljøet sammen med de ansatte, kanskje kan endre det til det bedre.

Men hvis leder ikke tar tak i situasjonen, og ansatte bare fortsetter som før, er det bare å se seg om etter andre jobber. Hvis det ikke er så lett å få seg en annen jobb, ville jeg involvert meg minst mulig i konflikt, og fokusert på å gjøre jobben min. Inntil du får napp hos en ny arbeidsgiver.

Anonymkode: 06d26...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs.. Og kommer nok an på hvor mange som er del av ukulturen. Hvis to har 2-3 negative kolleger med lang fartstid og ingen planer om å slutte, da er det nærmest umulig. 

Jeg kom inn ny i en arbeidsplass hvor det var etablert en kultur for å klage, særlig over ledelse. Jeg trodde jeg kunne være en motvekt ved å ikke bli med. Men for de mest negative ble det tolket som kritikk tror jeg. Enten er du med oss, ellers så er du i mot.

Jeg orket ikke å jobbe der lenge. Kos med misnøye gjør meg sprø. Hører det er likt der nå, 6 år etterpå.. 

Anonymkode: 9eeed...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, tror mange velger å bli med på ukultur fordi det er enklere enn å stå i mot. Tror det særlig gjelder unge og nyutdannede. Så ukultur er skikkelig smittsomt. 

Anonymkode: 9eeed...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, så lenge individer som skaper et dårlig miljø er der blir man aldri kvitt det uten å luke ut de som er grunnen for holdningene, reformasjon av gamle ansatte funker dårlig. Man kan liksom ikke endre folk somikke vil endres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...