Gå til innhold

Er det fortsatt mange kvinner som ikke får autisme og ADHD-diagnoser pga feilinformasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at tidligere var det mange kvinner som ikke fikk diagnosene autisme og ADHD selv om de hadde dem fordi psykologer og leger ikke hadde nok kunnskap om ADHD og autisme hos kvinner. Men ser drøssevis av innlegg på forumet at kvinner fortsatt blir underdiagnostisert. 

Synes det er veldig spesielt om psykologer fortsatt skal mangle kunnskap om autisme og ADHD hos kvinner med tanke på hvor mye oppmerksomhet dette har fått i media. Da må de vel de som utreder for autisme og ADHD ha forsøkt å lese seg opp på emnet og ikke kun forholde seg til det de lærte for 20+ år siden? 

Anonymkode: 5ea15...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får nok diagnosen om man har store nok problemer. Men kvinner har gjerne litt mindre problemer enn det menn har. Menn blir mer hyper og impulsiv enn en kvinne med adhd. 

Anonymkode: 10deb...2df

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får nok diagnosen om man har store nok problemer. Men kvinner har gjerne litt mindre problemer enn det menn har. Menn blir mer hyper og impulsiv enn en kvinne med adhd. 

Takk. 

Skrevet

Jeg vet ikke helt om vi har mindre problener eller om problemene våre bare er mindre synlige for omverden? Jenter og kvinner har en tendens til å bli stille og skylde på seg selv der menn gjerne blir sinte og skylder på alle andre.

Det å kunne gjenkjene en diagnose lærer man heller ikke av en gladsak på nrk eller dagbladet. Jeg har aldri møtt helsepersonel som ikke hadde hørt om ADHD, men jeg har møtt flere som mente at jeg ikke kan ha det for jeg fremstår "for flink". Har til og med blitt utredet flere ganger, fordi helsepersonel (som jober med psykisk helse) trode tidligere diagnose var feil. 

Anonymkode: ae284...5bc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke helt om vi har mindre problener eller om problemene våre bare er mindre synlige for omverden? Jenter og kvinner har en tendens til å bli stille og skylde på seg selv der menn gjerne blir sinte og skylder på alle andre.

Det å kunne gjenkjene en diagnose lærer man heller ikke av en gladsak på nrk eller dagbladet. Jeg har aldri møtt helsepersonel som ikke hadde hørt om ADHD, men jeg har møtt flere som mente at jeg ikke kan ha det for jeg fremstår "for flink". Har til og med blitt utredet flere ganger, fordi helsepersonel (som jober med psykisk helse) trode tidligere diagnose var feil. 

Takk. Når du får høre av helsepersonell at du er for flink til å ha ADHD. Er det nylig ETTER det har vært enormt fokus å flinke piker med ADHD. Eller var det før da det ikke var fokus på det?  De er egentlig det jeg spør om  i hovedinnlegget. 

For etter min mening virker det så rart at de som utreder diagnoser nå ikke har fått med seg at også kvinner kan ha ADHD og at man kan ha ADHD selv om man har gjort det bra på skolen og at man ikke var bråkmaker på skolen. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det at kvinner er mer stille og skylder på seg selv, mens menn er sintere, skylder på andre og mer hyper har ikke noe med adhd å gjøre for sånn er det generelt sett for alle uten diagnose også. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet at tidligere var det mange kvinner som ikke fikk diagnosene autisme og ADHD selv om de hadde dem fordi psykologer og leger ikke hadde nok kunnskap om ADHD og autisme hos kvinner. Men ser drøssevis av innlegg på forumet at kvinner fortsatt blir underdiagnostisert. 

Maskering kan gjøre det vanskelig å oppdage autisme og verktøyene som brukes i autismeutredning i dag er fortsatt mer rettet mot å fange opp typiske symptomer hos menn. Dette fordi kvinner ikke har blitt like mye forsket på når det kommer til diagnoseverktøyene og symptombilde.

Jenter har kanskje færre av de vanskene som blir fanget opp og de jentene som blir diagnostisert, viser ofte en mer typisk mannlig representasjon av autisme.

Sitat

"Ettersom diagnosekriteriene dermed er basert på gutter, er det ikke unaturlig at kriteriene passer bedre på gutter enn jenter, og dermed kan identifisere flere gutter enn jenter"

Sitat

"D'Mello et al. (2022) beskriver at verktøy som ADOS ikke er laget for å oppdage kamuflering, noe som resulterer i lavere skår for kvinner, som dermed kan være med på å føre til ekskludering fra forskning. Dette skyldes at denne bruken av diagnostiske verktøy kan bidra til underrepresentasjon av kvinner i forskning på ASF, og være med på å synliggjøre hvor kvinnene blir borte fra forskningen."

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/30363/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes det er veldig spesielt om psykologer fortsatt skal mangle kunnskap om autisme og ADHD hos kvinner med tanke på hvor mye oppmerksomhet dette har fått i media. Da må de vel de som utreder for autisme og ADHD ha forsøkt å lese seg opp på emnet og ikke kun forholde seg til det de lærte for 20+ år siden? 

Fordi man må følge diagnoseverktøyene og det er en del symptomer som kan ligne på andre diagnoser. Det er en grunn til at personer med autisme ofte blir feildiagnostisert før de får sin rette diagnose.

Det er også en diskusjon om hvorvidt det faktisk er slik at flere kvinner har autisme og om verktøyene fungerer bra for begge kjønn. I tillegg er det utrolig vanskelig å se når folk maskerer seg så godt.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Skrevet

Det at kvinner er mer stille og skylder på seg selv, mens menn er sintere, skylder på andre og mer hyper har ikke noe med adhd å gjøre for sånn er det generelt sett for alle uten diagnose også. 

Ha Ha Ha. Den var god.  Nå vil jeg  påstå at slike ADHD gubber er utrolig like premnstruelle kvinnfolk. Damer med dette syndromet er enten rolige/sløve eller utrolig aktive. ADHD spekteret er utrolig bredt. Vil heller sette mange inn i Borderline båsen.  Men er vel like greit å være seg selv og ikke bli stemplet med en lidelse på papiret, litt kjedelig da det kommer til jobbsøknad,banklån,adopsjon Etc.

Anonymkode: 4c958...fee

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk. Når du får høre av helsepersonell at du er for flink til å ha ADHD. Er det nylig ETTER det har vært enormt fokus å flinke piker med ADHD. Eller var det før da det ikke var fokus på det?  De er egentlig det jeg spør om  i hovedinnlegget. 

For etter min mening virker det så rart at de som utreder diagnoser nå ikke har fått med seg at også kvinner kan ha ADHD og at man kan ha ADHD selv om man har gjort det bra på skolen og at man ikke var bråkmaker på skolen. 

TS

Er ca 5 år siden sist utredning, så kan være ting er bedret de siste åra. De har vel altid vært klar over at kvinner kan ha ADHD, men de forventer vel at vi skal  være mer sterotypiske en mange av oss er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja det er helt klart en tendens hos alle gruper. Men jeg tenker det er relevant i forhold til oppdaging av diagnoser som ADHD, fordi det gjør kvinner vanskeligere å gjenkjene. 

Skrevet

Får vel rett og slett diagnosen "kvinne"

Langt mellom de som er gode og snille uten ritualer....

Skrevet
Kassettspiller skrev (20 timer siden):

Det er også en diskusjon om hvorvidt det faktisk er slik at flere kvinner har autisme og om verktøyene fungerer bra for begge kjønn. I tillegg er det utrolig vanskelig å se når folk maskerer seg så godt.

Men stille og flinke jenter som ikke har greid å maskere bort beskjedenheten sin, har Allikevel  ikke fått riktig diagnose før i godt voksen alder. 

Anonymkode: c7cc9...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men stille og flinke jenter som ikke har greid å maskere bort beskjedenheten sin, har Allikevel  ikke fått riktig diagnose før i godt voksen alder.

Snakket mer om dette her:

Kassettspiller skrev (22 timer siden):

Maskering kan gjøre det vanskelig å oppdage autisme og verktøyene som brukes i autismeutredning i dag er fortsatt mer rettet mot å fange opp typiske symptomer hos menn. Dette fordi kvinner ikke har blitt like mye forsket på når det kommer til diagnoseverktøyene og symptombilde.

Jenter har kanskje færre av de vanskene som blir fanget opp og de jentene som blir diagnostisert, viser ofte en mer typisk mannlig representasjon av autisme.

Sitat

"Ettersom diagnosekriteriene dermed er basert på gutter, er det ikke unaturlig at kriteriene passer bedre på gutter enn jenter, og dermed kan identifisere flere gutter enn jenter"

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/30363/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Skrevet

Jeg var til utredning for ADHD uoppmerksom type og fikk ikke diagnosen, med forklaringen at jeg hadde klart meg "for bra" gjennom livet.

Anonymkode: dccc8...cb5

Skrevet

Jeg er overhode ikke overrasket, med tanke på at lærere ikke klarer å plukke ut barn som har  middels til lett dysleksi. De klarer bare å plukke dem med sterk dysleksi som ikke klarer å lese i det hele tatt. Det viktigste lærere gjør, som de jobber med daglig, er leseopplæring. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 68d87...3bf

Skrevet

Jeg har vært i psykiatrien lenge, både offentlig og privat. Søkte nylig om utredning for ADHD. jeg begynte å mistenke AuDHD etter å ha lest en del om diagnosene og det har vært mye awareness i SOME, spesielt for jenter. Ble fortalt at jeg "er på spekteret" men ble avslag fordi "plagene ikke er store nok" og det er dyrt å utrede. Følte meg ikke helt hørt da mye av screeningen de gjør er VELDIG basert på typisk gutte-ADHD, typ "jeg ble sendt til rektor som barn og har vært i fengsel som voksen".

Det er tydeligvis mye billigere å sykemelde og skrive ut antidepressiva pga utbrenthet annenhvert år.

Anonymkode: 50091...5ce

Skrevet

Altfor mange får diagnosene. Både menn og kvinner. Selvfølgelig er det reelle diagnoser. Men, ADHD og autisme har blitt en standard diagnoser behandlere faller tilbake på, spesielt ADHD. Mennesker kommer til utredning og blir nærmest automatisk stemplet med en diagnose. Det kommer av overarbeidede offentlige behandlere som føler de må sette en diagnose for å kunne skrive ut en pasient, det kommer også av pasienter og foreldre som prøver å presse igjennom egen overbevisning uten faglig kompetanse 

Skrevet

Har slitt hele livet, men fikk endelig diagnose da jeg var 42 og hadde gått såpass på trynet at jeg ikke kom meg opp igjen.

Hjelp, derimot, får jeg ikke i det hele tatt. Fikk knapt lov til å prøve medisin og fikk ikke prøve noe videre da Ritalin hadde for seriøse bivirkninger (alvorlig depresjon) etter noen ukers bruk.

Anonymkode: e1464...3cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 23.55):

I Norge er det ikke et absolutt krav at helsepersonell alltid skal sette en diagnose, selvom du har en psykisk diagnose. Et av kriteriene er at det skal være utfordringer i hverdagen som forhindrer deg ifra å fungere "normalt". Det er nok det de mener med at du er "for flink"

• Liker 1
Skrevet

Kanskje greit å slippe å ha den diagnosen på papiret....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...