Gå til innhold

Faste 16:8

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden Januar gått ned 14 kilo. Men har stått stille siden Juni. Jeg spiser mindre porsjoner, spiser ikke mye søtsaker og trener og går turer. Tenkte å prøve faste ei stund. Tenkte å spise fra 11- 19 og faste fra 19-11. Men jeg står opp kl 5 og begynner på jobb kl 6. Blir sikkert sulten frem til kl 11. Kan jeg spise litt frukt eller blir det ikke faste da? 

Anonymkode: d0fc1...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da blir det ikke faste. Men du kan drikke vann, kaffe eller te uten noe oppi. Ellers kommer kroppen uansett til å venne seg til at du ikke spiser første måltid før klokka 11.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Da blir det ikke faste. Men du kan drikke vann, kaffe eller te uten noe oppi. Ellers kommer kroppen uansett til å venne seg til at du ikke spiser første måltid før klokka 11.

Takk for svar. Jeg skal prøve 

Har du erfaring med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Jeg skal prøve 

Har du erfaring med det? 

Har prøvd det ja. Det var ikke helt for meg, så jeg holdt ikke på med det så lenge. Men det er jo en grei måte å venne kroppen til at man klarer seg på mindre inntak av mat. Jeg faster ikke nå lengre, men merker at det har hatt en effekt. Blir fortere mett og ikke sulten så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Har prøvd det ja. Det var ikke helt for meg, så jeg holdt ikke på med det så lenge. Men det er jo en grei måte å venne kroppen til at man klarer seg på mindre inntak av mat. Jeg faster ikke nå lengre, men merker at det har hatt en effekt. Blir fortere mett og ikke sulten så ofte. 

Da skal jeg prøve. Vil prøve å gå ned 10 kilo til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme, må ha frokost så har spisevindu ca mellom 830/0900 og 1700. Spiser frokost, lunsj og middag. Ingenting mellom måltidene. 

Fungerer fint, er så vant til det at jeg klarer ikke gå bort fra det. I helgene når vi spiser middag senere forskyver jeg det bare. 
Ikke gått ned noe særlig i vekt ( er normalvektig) men magen er flatere og jeg har mindre luftplager. 

Anonymkode: e9554...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å starte gradevis. Kroppen trenger litt tid til å bli vant til slik faste. Å starte rett på 16 timer faste uten å være vant til det er ikke å anbefale.

Start opp med å prøve å nå målet på 12 timer faste, også pusher du deg gradevis oppover. Ettervært vil kroppen venner seg til dette. Å faste mellom 14 til 16 vil ha effekt på vekten.

Faste betyr å ikke spise noe og kun drikke som ikke påvirker blodsukker. Vann, svart kaffe og noen typer te uten søtning vil gå bra.

Anonymkode: 35582...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er lurt å starte gradevis. Kroppen trenger litt tid til å bli vant til slik faste. Å starte rett på 16 timer faste uten å være vant til det er ikke å anbefale.

Start opp med å prøve å nå målet på 12 timer faste, også pusher du deg gradevis oppover. Ettervært vil kroppen venner seg til dette. Å faste mellom 14 til 16 vil ha effekt på vekten.

Faste betyr å ikke spise noe og kun drikke som ikke påvirker blodsukker. Vann, svart kaffe og noen typer te uten søtning vil gå bra.

Anonymkode: 35582...275

Det var lurt. Skal prøve faste 12 timer 1 uke og så øke til 13 timer osv til 16 timer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var lurt. Skal prøve faste 12 timer 1 uke og så øke til 13 timer osv til 16 timer 😁

Mener du seriøst at du for øyeblikket spiser i tidsrommet 20.00 til 08.00 f.eks? Slik at det å ikke spise i løpet av de 12 timene som inkluderer den tiden du sover er noe du må prøve å greie? 😳

Anonymkode: 13d9d...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger 18:6 her, var tøft i starten å unngå frokost og sove sulten. Men nå merker jeg det ikke. Gikk ned 2 kg i uken, så håper jeg klarer å fortsette. Har sluttet med snacks, godteri og brus osv.

Anonymkode: ff967...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger 16/8 her. Går veldig fint, holdt på litt over et år. Gått ned 20 kilo, nå skal jeg bare klare å holde meg stabil.
Har hele veien bevisst sklidd litt ut i helgene, jul osv. Så faster ikke slavisk i helgene eller høytider. Da blir det vanskeligere pga. andre rutiner, mer borte osv. spiser også godis i helger/høytider. Føler det er lettere å holde ut i ukedagene da, når jeg har helgekos som gulrot :ler: Men jeg klarer å nullstille når mandag/hverdag kommer igjen.  Så når jeg gikk opp 2 kilo i jula, så gikk jeg de like fort ned igjen...

Anonymkode: 252d3...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 21.35):

følger 16/8 her. Går veldig fint, holdt på litt over et år. Gått ned 20 kilo, nå skal jeg bare klare å holde meg stabil.
Har hele veien bevisst sklidd litt ut i helgene, jul osv. Så faster ikke slavisk i helgene eller høytider. Da blir det vanskeligere pga. andre rutiner, mer borte osv. spiser også godis i helger/høytider. Føler det er lettere å holde ut i ukedagene da, når jeg har helgekos som gulrot :ler: Men jeg klarer å nullstille når mandag/hverdag kommer igjen.  Så når jeg gikk opp 2 kilo i jula, så gikk jeg de like fort ned igjen...

Har du spist alt?

er det kun fasting du driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (23 timer siden):

Har du spist alt?

er det kun fasting du driver med?

spiser det "meste" men har IBS så har kuttet ut/ned på ting som jeg vet jeg reagerer på. Blant annet brød og melk.
Bortsett fra det kun fasting ja. men man blir mer bevisst på hva man spiser fordi man spiser færre måltider, og må få i seg nok proteiner og vitaminer på de 2 måltidene. Orker også mindre porsjoner enn før så antall kalorier har automatisk også blitt færre uten jeg har holdt på å telle det.  I helgene, snop og kos som vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fastet 16:8 i nesten 1 år. Kroppen venner seg raskt til den nye rutinen. Lykke til 🙂 Står opp 06, spiser 11:30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 18.29):

Jeg har siden Januar gått ned 14 kilo. Men har stått stille siden Juni. Jeg spiser mindre porsjoner, spiser ikke mye søtsaker og trener og går turer. Tenkte å prøve faste ei stund. Tenkte å spise fra 11- 19 og faste fra 19-11. Men jeg står opp kl 5 og begynner på jobb kl 6. Blir sikkert sulten frem til kl 11. Kan jeg spise litt frukt eller blir det ikke faste da? 

Har du funnet årsaken til stagneringen? Og hva er tanken med  ønsket om å faste med tanke på årsaken? Altså, hvordan kan og vil potensielt fastingen hjelpe på stagneringen? 

Ofte så gjør vi ting basert på hva som funker for andre eller der andre har hatt resultater. Uten å ta hensyn til sin egen kropp, forståelse, behov, mangler etc.

Potensielt kan man forverre situasjonen og motarbeide seg selv. 

Et eksempel er forståelse for kortisol. Kortisol er et stresshormon, som binyrene skiller ut når hjernen signaliserer økt stress, for å sette kroppen i beredskap og beskytte oss mot farer.

Slanking, fasting, høy intensitiv trening, bruk av skjerm mm gir hjernen signal om økt stress, og videre til binyrene om å skille ut mer kortisol.

Hjernen skiller ikke på hva som øker stresset og hvilket stress det burde respondere på. Så hjernen kan sette igang en stress respons som igjen øker kortisolnivået selv om man sitter stille i sofaen. 

Grunnen til at det er et interessant eksempel med tanke på vektnedgang er at forhøyet kortisolnivå påvirker flere funksjoner i kroppen, blant annet gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Kroppen lagrer mer fett, endrer forbrenningen, reduserer funksjonen i magen med blant annet dårligere opptak av vitaminer, reduserer muskelmassen mm. Og man havner ofte i en ond sirkel som er vanskelig å gjøre noe med med mindre man har kunnskapen om det. 

Dette er en av årsakene til jojo slanking, stagnering og gjør vektnedgangen nærmest umulig. Det går til et punkt, så stopper det selv om man fortsatt er overvektig. 

Det finnes andre eksempler også eller forklaringer, som gjør det vanskelig å gå ned i vekt før man tar tak i det. 

Men klassisk eksempel er mye trening og mindre mat, som stresser kroppen såpass at det fører til stagnering og stor sannsynlighet for å falle tilbake, bare da med å gå mer opp enn man gikk ned. 

For å gå ned i vekt, er man også avhengig av at kroppen og hodet fungerer optimalt. Alt man spiser, gjør, ikke gjør etc påvirker funksjonene i kroppen og hjernen. Når man slanker seg er det mest hensiktsmessig å tenke på hvordan man kan støtte kroppen best mulig til å fungere optimalt. Ikke kilo, kalorier inn og ut. 

Har man f.eks problemer med tarmfloraen (og ikke stress), så kan fasting og et sunt kosthold fungere supert. Stresser man kroppen, vil fasting med stor sannsynlighet føre til ytterligere økt stess og gjøre prosessen omtrent umulig. 

Vi kvinner bør også øke kunnskapen, forstå og ta hensyn til menstruasjonssykluser. Både med tanke på kosthold, slanking og trening. Blant annet at vi trenger mer karbohydrater og hvile rett før menstrasjon. Hard trening vil kunne ha en negativ effekt. Menstrasjon krever en del energi, som også gjør at forbrenningen øker når man får menstrasjon. Rett etter, noen dager etter menstrasjon vil energien øke, behovet for karbohydrater er ikke like stort og man vil takle harde treningsøkter mye bedre. Og ha bedre effekt. 

Alt dette er kun noen eksempler. Det er mye annet som spiller inn. Det viktigste er å øke kunnskapen og prøve seg frem, samt forstå kroppen sin bedre. Da vil også prosessen og endringene som nye vaner, bli ufattelig mye enklere. 

Det er også svært viktig for kvinner å være litt forsiktig med fasting da det kan klusse til hormonene i kroppen. Det som fungerer og er forsket på menn, har ikke samme resultat som på kvinner. Vi fungerer ikke likt. 

Anonymkode: 610e4...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...